היעד הממשלתי בענף ההתחדשות העירונית: אישור של כ-200 אלף דירות - סרוגים

היעד הממשלתי בענף ההתחדשות העירונית: אישור של כ-200 אלף דירות

בחודש שעבר פרסמה הממשלה את הסקירה האסטרטגית לדיור עד 2040, במסגרתה הגדירה לראשונה את היעד השאפתני להגדלת היקף הפעילות בתחום ההתחדשות העירונית. צפו בסקירה של אתר 'מדלן תמ"א 38 ופינוי בינוי' באשר להיתכנות

09.04.17 15:53  י"ג בניסן תשעז
היעד הממשלתי בענף ההתחדשות העירונית: אישור של כ-200 אלף דירות
  (אילוסטרציה: שאטרסטוק)

היעד מדבר על כ-19,000 דירות חדשות מאושרות בשנה, בין השנים 2017-2020 ובין השנים 2021-2025, כ-26,000 דירות נוספות בשנה. סה"כ מדובר על אישור של מעל 200 אלף דירות עד 2025 (!).

צוות חוקרים של אתר 'מדלן תמ"א 38 ופינוי בינוי' בחן האם מדובר ביעד ריאלי, ומצא כי בשנתיים האחרונות התווספו לשוק בכל שנה כ-10,500 דירות חדשות – מהיתרים שהתקבלו במסגרת תמ"א 38 וכן ממתן תוקף לתכניות פינוי-בינוי. לפיכך, עמידה ביעד הממשלתי תצריך זינוק מאתגר במיוחד של כ-80% בהיקף האישורים.

דנה דוד, מתכננת ערים וחוקרת שכונות באתר מדלן: "למרות שבשנתיים האחרונות מספר הדירות החדשות הצפוי להתווסף בעקבות תכניות לפינוי-בינוי הגיע לשוויון עם מספר הדירות שקיבלו היתרים במסגרת פרויקטי תמ"א 38, רמת הוודאות לגבי עצם ביצוען היא קטנה יחסית.

חשוב להבין כי בפינוי-בינוי מדובר על תכניות שזכו לתוקף בלבד, ומכאן ועד לבקשה להיתר ומימוש הפרויקט המרחק הוא רב. לראיה, בשנים 2015-2016 על כל 10 דירות שקיבלו תוקף, רק 4 דירות הגישו בקשה להיתר ודירה אחת בלבד זכתה להיתר.

לפיכך, גם כאשר תכנית פינוי-בינוי זוכה לתוקף, אין בטחון כי היא תצא לפועל, שכן במרבית המקרים תהליך התכנון בפינוי-בינוי הוא ארוך מאוד ולאורך מרבית שלבי הפרויקט רמת הוודאות לגבי עצם ביצועו ומתכונתו היא קטנה יחסית".

הסיבות לאי מימוש תכניות פינוי-בינוי הן שונות ומגוונות אך מרביתן קשורות להליכים בירוקרטיים מתמשכים בהם הזמן הארוך שגורם לחוסר התאמה אל מול התכנון הראשוני, סכסוכי שכנים לאורך השנים, סכסוכים משפטיים בין העירייה ליזמים ובאופן כללי מידת הכדאיות הכלכלית לביצוע הפרויקט, המושפעת גם מסרבול ההליכים ומשפיעה על המוטיבציה של היזמים להוביל פרויקטים כאלה.

ההיתכנות בפריפריה

לפי נתוני 2015 ו-2016 ניראה כי יישובי צפון הארץ רחוקים במיוחד מהיעד שהוצב לגביהן בשנים הקרובות.

בצפון הארץ ניתנו ב-2016 היתרים נוספים לכמה עשרות דירות בלבד (כולן מתמ"א, ללא אף פרויקט פינוי-בינוי שאושר) – לעומת יעד שנתי של 1,800 דירות נוספות. גם מרכז הארץ מפגרת הרחק מאחורי היעד, אם כי בשיעור נמוך יותר, עם תוספת של 1,700 דירות מתוקף ובהיתרים לעומת יעד של 5,500.

לטענת דנה דוד: "היעד הלאומי של הממשלה מתעלם מהגדרת אזורים גיאוגרפיים ראויים ומועדפים להתחדשות עירונית לפי מדדים אובייקטיביים כמו רמה סוציו-אקונומית ומצב המבנים. העדר השיח הזה מהגדרת היעד הלאומי מרחיק את הפריפריה, שבה ערכי הקרקע נמוכים, מאפשרות ריאלית של התחדשות עירונית משמעותית בהשוואה למרכז הארץ".

כתיבת תגובה

הוספת תגובה - סרוגים
הדפסה

שם

נושא

תוכן

אין תגובות
הצג את כל התגובות