מרוב התעסקות ב'סוטים' לא רואים את היער

עשרה חודשים אחרי 'נאום הסוטים' של הרב יגאל לוינשטיין, אף אחד לא התייחס לטענת שלו נגד המגמה שתפסה את הצבא. כך יצא ש'מרוב סוטים לא רואים את היער' ואלו שעסוקים בהחלשת הצבא, בהנחלת ערכים חדשים ורמיסת הערכים 'הישנים', נשארו מתחת לרדאר, ממשיכים בטיסה מהירה לעבר יעדם

10 חודשים אחרי: מרוב סוטים לא רואים את היער

עברה כבר תקופה ארוכה מאז "נאום הסוטים" של הרב יגאל לוינשטיין בכנס 'ציון וירושלים' של ארגון ליב"ה, אותו נאום שנקרא 'נאום הסוטים'. דברי הרב יגאל היו תחילתה של 'מלחמת קודש' של 'בני האור' – בעלי הנטיות ההפוכות ובעלי השקפת העולם הליברלית קיצונית, ב'בני החושך' – אנחנו, הדתיים וכל אלו שהם חסרי תרבות כמונו.

קשה מאוד שלא לשים לב, שהמרוויחים הגדולים מהמלחמה הזו הם אלו שהרב יגאל הפנה כלפיהם אצבע מאשימה בטענה שהם עסוקים בשינוי פני הצבא. 'אם נעשה מספיק רעש מזה שהוא העליב את ההומואים', הם חשבו, 'אף אחד לא ישים לב לדברים החמורים באמת שנאמרו'.

וכך יצא ש'מרוב סוטים לא רואים את היער' ואלו שעסוקים בהחלשת הצבא, בהנחלת ערכים חדשים ורמיסת הערכים 'הישנים', נשארו מתחת לרדאר, ממשיכים בטיסה מהירה לעבר יעדם.

מה הלך לאיבוד בשיחה של הרב יגאל

אז כדי שלמסירות נפשו של הרב יגאל יהיו גם פירות ותוצרים מעשיים, עברתי שוב על דבריו באותו כנס, ליקטתי מהם כמה נקודות חשובות שראוי שלא יוסרו מסדר היום:

1) בצבא חל שינוי ערכי בשנים האחרונות. תמיד עולם הערכים של הצבא לא היה מותאם אחד לאחד לעולם הערכים של הציבור הדתי, אולם נעשה ניסיון לגשר ולפשר בין העולמות. בשנים האחרונות, שינוי הערכים הוא בכוונת זדון ולא בתום לב.

2) מישהו בצה"ל החליט לחסל את מדור 'תודעה יהודית' של הרבנות הצבאית מתוך כוונה לשמש בעל הבית היחידי על ענייני אמונות ודעות בצבא ולהשליט את דעותיו על כלל החיילים. זה נעשה ב'קנאות דתית', בלי ניסיונות לפשרה ופתרונות אחרים. הרב יגאל מספר איך באחת הפגישות נאמר לו: 'אנחנו אוהבים את המוטיבציה שלכם, אבל לא סובלים את הדעות שלכם'.

3) במסגרת המאבק ברבנות הצבאית ומדור 'תודעה יהודית' מקפידים לומר שחיל החינוך הוא בעד לימוד תכני יהדות וערכי ישראל. מהי היהדות עליה אנו רוצים שהחיילים ישמעו? היהדות הפלורליסטית, הליברלית והפתוחה. כלומר, היהדות הרפורמית. רוב קציני צה"ל בשנים האחרונות עברו סדנאות/ שבתות/ קורסים ב'בתי מדרש' של הרפורמים.

4) הצבא כנוע לגמרי לבעלי האג'נדה הליברלית שמנסה לנרמל את אורח חייהם של בעלי הנטיות ההפוכות. כדי להפוך את הקצינים לסובלניים יותר לחלש ולשונה מתקיימות הרצאות של בעלי נטיות כאלה וקרה אפילו שחיילים נשלחו לשפץ מועדון של בעלי נטיות הפוכות. באחד מקורסי הפיקוד האחרונים, את 'שבוע היהדות' (!) העבירו לקצינים שני בעלי נטיות הפוכות שחיים יחדיו כזוג. קצין חינוך ראשי אמר בפגישה שצריך לחנך 'אותנו' (כלומר, הדתיים בעלי התפיסות המיושנות) לקבל אנשים שונים מאתנו.

5) ישנו ניסיון לזהות ולסמן חיילים, בעיקר קצינים, בעלי השקפת עולם 'דתית מדי', כדי לדעת 'עם מי יש לנו עסק'. קצינים מעידים שבקורסי פיקוד בכירים לא ניתן לפתוח את הפה וישנה תחושה קשה שיש ערכים שמותר לדבר עליהם בצבא ויש ערכים שאסור לדבר עליהם.

ישנה כפייה של ממש לשלב נשים

6) הצבא כבר לא מחנך לאמון בצדקת דרכנו, כי אם להבנה שישנם 'נרטיבים' שונים. במכללה לפיקוד ומטה הביאו מרצה פלסטיני (!) שיציג את הנרטיב הפלסטיני, כנגדו הובא 'מתנחל' שיציג את העמדה של הצד השני. ומה עמדת הצבא? הצבא הוא מהאו"ם, הוא צריך לנסות למצוא דרך לאזן בין שני הנרטיבים. זה מה שנקרא 'לעקור את הנשמה' של רוח הלחימה.

7) תחת האצטלה של חינוך ל'הימנעות מפגיעה בחפים מפשע', מועברות בצבא סדנאות וקורסים שתכליתם דה לגיטימציה ללחימה נחושה באויב. המסעות לפולין, שבעבר שימשו מנוף להגברת המוטיבציה והכרה בצדקת דרכנו, הפכו להיות מסעות להחדרת מורך ורפיון בלב הקצינים, שבמקום לעסוק בהסתערות על מחבלים יעסקו בשמירה על הלוחמים שלא יהפכו להיות נאצים.

8) חיילים וקצינים נשלחים, במסגרת ימי תרבות, לצפיה בהצגות תאטרון ב'בימה' וב'קאמרי'. התכנים המוצגים שם רחוקים מלהיות כאלו שמכשירים אותם למשהו שקשור לתפקידי הלחימה שלהם. להפך, חלק מההצגות עסוקות בניפוץ מיתוסים ציוניים, מעודדות תבוסתנות וייאוש, והדובדבן שבקצפת – ישנה גם פריצות ברמה הכי גבוהה (באחת ההצגות בהן השחקנית הראשית התפשטה מבגדיה פרצה מהומה. צוערים מבית הספר לקצינים יצאו ומחו על מה שקרה. כשהטענות הועלו מול אחת הקצינות הבכירות בחיל החינוך, שבמקרה גם מנהלת אורח חיים רפורמי, היא לא התרגשה ואמרה שזה גם חלק מתהליך החינוך שהדתיים צריכים לעבור).

9) במסגרת הקידמה ואימוץ עולם הערכים החדש, ישנה כפייה של ממש לשלב נשים בכל מקום אפשרי, שלא על פי בחינה אובייקטיבית בנוגע למידת התאמתן. פקודת השירות המשותף החדשה (שמצריכה עיון ארוך בפני עצמו) מסמנת את הכיוון החדש אליו הצבא צועד – אם נצטרך לבחור בין מג"ד מעולה שלא רוצה שבחפ"ק שלו תהיה קשר"גית, לבין הקשר"גית, האחרונה תישאר בתפקידה והמג"ד יתכבד וישוב לביתו

למה לא בדקו את הטענות?

עברו כבר עשרה חודשים מאז אותו נאום. אף ועדת חקירה עוד לא נפתחה, הרמטכ"ל לא הורה על הקמת צוות לבחינת הטענות הקשות ואף חבר כנסת לא לקח על עצמו להתעסק בנושא. הרב יגאל, במקום לקבל פרס ישראל ומחיאות כפיים על ניסיונו האמיץ לשים אצבע שתחסום את הסכר המתפרץ, שעתיד חלילה להחליש את הצבא עד כדי סכנה ממשית לכולנו, עמד מול מלחמת דת קנאית שמנהלים ארגוני ההומואים.

הוא אפילו 'זכה' לשמוע שמו"ס (שיחת מוסר) מראש המפלגה הדתית לאומית, שבמקום לכנס דיון חירום בקבינט על המגמות המסוכנות שמתרחשות בצבא, ניסה להסביר לו מהי דרכה האמתית (!) של הציונות הדתית.

מי שמתעמק בטענות מבין שהנושא הוא כבר מזמן לא 'זכויות החייל הדתי'. הצבא עובר כעת ניתוח לב פתוח על ידי גורמים לא אחראיים שלא רוצים בטובתו כי אם בקידום השקפת עולמם. הדברים נעשים במסתרים, רחוק מעיני הציבור, תוך טשטוש עקבות והתלהמות מול כל ביקורת עניינית שמופנית. הפגיעה בצבא עלולה להיות הרסנית עד לכדי הפיכתו ללא כשיר לעמוד במשימתו. מחכים למישהו שיתעשת.

==

דוד וכטל הוא תושב עלי ועוסק בחינוך.

כתיבת תגובה

הוספת תגובה - סרוגים
הדפסה

שם

נושא

תוכן

13 תגובות
הצג את כל התגובות