הסיבה לזעם: סמוטריץ' התחיל לדבר בחרדית - סרוגים

הסיבה לזעם: סמוטריץ' התחיל לדבר בחרדית

סמוטריץ' מתבונן במציאות ומסיק מסקנות. עד עתה ההתנהלות מול הצבא הייתה בפגישות ובהדברות, והתוצאה? עולם כמנהגו נוהג. הוא רואה את החרדים וקולט שלהם לעולם לא יעזו לעולל להם כך, מפני שהם לא נחמדים כשנוגעים להם בעקרונות. סמוטריץ התחיל לדבר חרדית, ורק מכך סערו הרוחות

הסיבה לזעם: סמוטריץ' התחיל לדבר בחרדית
  (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

משבר יחסי צה"ל – הציונות-הדתית נראה רחוק מסיום, והוא מציף כמה אמיתות מעניינות על המערכת הצבאית בישראל. בהמשך למשבר זה, בצלאל סמוטריץ' פרסם טור וקרא בו לצעירים בציונות הדתית "לדלג" על מחזור גיוס, עד שצה"ל יאפשר תנאי שירות הולמים. טור זה יצר תגובת נגד חזקה בציבור הדתי לאומי, אשר משקפת את חולשת עמדתם.

נתאר לעצמנו את הסיטואציה הבאה: צה"ל מחליט מחר בבוקר על ביטול הסדר תורתו אומנותו וגיוס מיידי של כל בחורי הישיבות בגיל הגיוס לכלל החילות, לא לגדודים ייעודיים. דמיינו גם סיטואציה נוספת: קומנדקר צבאי נכנס לכפר ערבי במשולש, יחידה יורדת ממנו ועוברת בית בית ואוספת כל בחור וטוב לנשק. סיטואציות הגיוניות? נראה שלא.

לא קשה לדמיין מה תהיה התגובה הציבורית של בחורי הישיבות או המגזר הערבי לנוכח תרחישים אלו – הפגנות אלימות, דם ואש ותימרות עשן. תגובה אשר תפגע באפשרות לקיים סדר אזרחי תקין, ותפגע בסדר היום של רבים מאזרחי ישראל. מערכת האכיפה לא ערוכה לכך, לא מסוגלת לכך, והיא תמנע מלהגיע לסיטואציות אלה בכל מחיר.

לעומת זאת, דמיינו תרחיש אחר: בגדוד בו משרתים בני"שים (בני ישיבות הסדר) אוכפים על החיילים הדתיים לשמוע שירת נשים, או להשתמש בשירותים משותפים או לבצע תרגילי התעמלות עם חיילת מדריכה. נשמע מעשי והגיוני לביצוע נכון? לכל היותר, כמה מרבני הקו ישמיעו קול מחאה, כמה רבנים ליברלים ישמיעו אמירות ממלכתיות על הצורך לשמור על צה"ל. וזהו. השיירה עוברת.

קו אדום ברור מאד מבדיל בין המקרים.

סמוטריץ' התחיל לדבר בחרדית

בצלאל סמוטריץ' מבין זאת היטב, ובטורו בנושא הוא התבטא בחרדית, בחרדית לייט ליתר דיוק. סמוטריץ דיבר בהגיון צרוף, ברציונל שוק הפשוט ביותר. צה"ל לא מרגיש מחוייב לנורמות דתיות או למוסכמות חברתיות, צה"ל מקדם אג'נדה אזרחית כמו גם אג'נדה פמיניסטית. אין לו שום בעיה לפגוע בערכי החיילים הדתיים, במיוחד שאין להם שום סנקציה נגדית. הרציונל שלו פשוט, ודברי מתנגדיו נשמעים נלעגים למדי.

"צה"ל הוא של כולנו" הצטווחה אתמול מקהלת פוליטיקאים בזעם קדוש. "השתמטות ממנו היא פגיעה בסולידריות החברתית הבסיסית ביותר של כולנו". צודקים, צה"ל הוא של כולנו. אבל.

אבל, אם הוא אכן של כולנו, היה עליו ליטול את המכנה המשותף שיאפשר לכל אדם לשרת בו לפי אמונתו. באיזה רהב, באיזו חוצפה נוטל צה"ל את הזכות לחנך אנשים או להציב אותם בסיטואציות המנוגדות לכל מה שחונכו עליו? הכי קרא שמו "צבא החינוך לישראל" או "צבא הגנה לישראל"?

סמוטריץ' מתבונן במציאות ומסיק מסקנות. עד עתה ההתנהלות מול הצבא הייתה בפגישות ובהדברות, והתוצאה? עולם כמנהגו נוהג. מתבונן סמוטריץ' בחרדים וקולט שלהם לעולם לא יעזו לעולל להם כך, מפני שהם לא נחמדים כשנוגעים להם בעקרונות. הוא מתבונן בהם וגם אז הוא איננו בוחר לשבור את הכלים כליל, אלא להפעיל מנוף לחץ זמני – זמני! – על צה"ל שהוא באמת ובתמים מאמין בו ובחשיבותו. סמוטריץ התחיל לדבר חרדית, ורק מכך סערו הרוחות.

אפשר לכעוס על סמוטריץ, אפשר לא לאהוב אותו או לא להסכים עמו, אך האם יש מישהו שיכול לומר שהוא איננו צודק?

==

אליהו פולק הוא סטודנט חרדי

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 1 דיונים מיין לפי
1
אין דבר כזה 'אנחנו' ו'הם'
נתנאל | 27-03-2017 0:43
צה"ל זה גם אנחנו, ועימותים בתוך המשפחה פותרים בדרך שלווה ושקטה, לא כמו עימותים מול אויבים. מי שמנותק מצה"ל ומהחברה הישראלית - נמצא כנראה בחלקים של החברה החרדית.
זה בהחלט אנחנו והם
אורי | 27-03-2017 15:27
כל זמן שמפקדי הצבא הם עם אג'נדה אנטי דתית