סערת הפיוטים: "צר לי על דבריו של הרב אבינר" - סרוגים

סערת הפיוטים: "צר לי על דבריו של הרב אבינר"

שוב ושוב מבקשים מנהיגים בציבור לצמצם ולדחוק החוצה ממערכת החינוך כל תוכן שאיננו מגיע ישירות מבית מדרשם. מבלי לבחון את התכנים, הערכים והתועלות לגופן

סערת הפיוטים: "צר לי על דבריו של הרב אבינר"

יְהִי שָׁלוֹם בְּחֵילֵנוּ וְשַׁלְוָה בְּיִשְׂרָאֵל

בְּסִימָן טוֹב בֵּן בָּא לָנוּ       בְּיָמָיו יָבֹא הַגּוֹאֵל:

שְׁמוֹ יֵצֵא בְּכָל עֵבֶר           אֲשֶׁר יִגְדַּל יְהִי גֶבֶר

וּלְיִרְאֵי אֵל יְהִי חָבֵר          יְהִי בְדוֹרוֹ כִשְׁמוּאֵל:

הַנִּמּוֹל בְּתוֹךְ עַמּוֹ יִחְיֶה לְאָבִיו וּלְאִמּוֹ

וְיִהְיֶה אֱלֹהָיו עִמּוֹ וְעִם כָּל בֵּית יִשְׂרָאֵל:

(מתוך הפיוט "יהי שלום בחילנו" / סימן יהושע)

פיוט זה, נהוג היה לשיר בקהילות ישראל בתפוצות השונות, בעת לידת הבן והבאתו לברית מילה. יש לו כמה עשרות לחנים ומנגינות, אולם מילותיו נשתמרו כפי שנכתבו. בפיוט מביע המשורר את שמחת הכלל בעת לידת הבן, ותקווה לשלום ומזל טוב שמביאה איתה בשורת הלידה והברית. עוד מציין הפיוט את התקווה שהרך הנולד יהיה חבר ורע לאחיו, ויהיה לחלק מהכלל והקהילה.

"בואו לגני"

בגן של הבן שלי משתתפים כבר שנה שנייה בתכנית "בואו לגני"- במסגרתה לומדים הילדים בגן פיוטים מקסימים ממסורת יהדות המזרח שבהם שירי אהבה לבורא, לארץ הקודש ולעם ישראל. גם את הפיוט לעיל למדו הילדים בגן, ושרו אותו באחת המנגינות המושמעות בדיסק המצורף שקיבלו הגנים המשתתפים בתכנית.

בשנה שעברה, השתתפתי במופע סיום לכל ההורים והילדים שהשתתפו בתכנית, בו שרו הפייטנים והילדים יחדיו את הפיוטים שנלמדו במהלך השנה. אנחנו ההורים – התמוגגנו. מהמנגינות, המילים והביטויים-  בשפה גבוהה ועשירה ומהתרבות שקמה לתחייה. חווינו אחר הצהריים מרומם נפש, עבור ילדי הגנים וההורים.

כולנו הרווחנו כל כך הרבה מהמפגש הזה. היו באולם ילדים מכל מיני מקומות בארץ, מכל מיני סוגים וסגנונות של חיים ותודעה, אבל כולם התאחדו לרגע בפיוטים- שפרטו על נימי נפשנו. שמחתי ובירכתי על ההזדמנות שניתנה לבני ולחבריו לגן, להיות חלק מהחייאת תרבות הפיוט ארוכת השנים והמסורת. לשיר את נשמת האומה ברון, יחד עם ילדים ממזרח ומערב.

למה הרב אבינר לא רואה זאת בעין יפה?

אבל הרב אבינר לא רואה זאת בעין יפה. ומדוע? כי לטענתו, לא כל הוגי ומובילי התכנית גדלו בערוגה שלו. כי יש מבניהם שרוצים בהחייאת השפה והתרבות, ממניעים "לא טהורים" לדעתו. לשיטתו, אין אחדות אם אין אחידות, ורצוי בגוון שהוא פיתח ומוביל.

שוב ושוב מבקשים מנהיגים בציבור לצמצם ולדחוק החוצה ממערכת החינוך כל תוכן שאיננו מגיע ישירות מבית מדרשם. מבלי לבחון את התכנים, הערכים והתועלות לגופן. במקום להרחיב ולאפשר למידה ועיסוק במורשת היהודית, מבקשים אותם רבנים להדק את האחיזה בידע ובאוצרות התורה. מבקשים הם תורה שתצא רק מפיהם, לשיטתם ועל ידי מקורביהם. אך התוצאה תהיה, לצערנו, יותר בורות ופחות הזדהות ושייכות למי שאינו חלק מנחלתם הבלעדית.

צר לי על עצם השמעת הקול נגד קולות השירה של הילדים בגן. צר לי על כך שמבקשים למנוע מהילדים היכרות וקרבה למילים עתיקות יומין, שמפיחות רוח ישנה – חדשה של אהבת ישראל והתורה.

בגן שבו מתקיימת התכנית "בואו לגני" מנחילים באהבה ובנועם ערכים ותרבות יהודית עמוקה ועשירה, לכל ילדי ישראל, בכל מקום שהם.

אני קוראת לגננות היקרות- דרשו את התכנית "בואו לגני" לילדי הגן שלכן!  תרוויחו צלילים של שמחה שימלאו את הגן, מילים נהדרות שהילדים ילמדו ויפתחו את שפתם, כבוד והערכה לתרבות ומסורת יהודי המזרח, ומפגש נדיר (בימינו) של זהויות. לא תקבלו ארגז כלים יותר משמעותי מזה לגן.

בסיוע וברוח תכנית נפלאה זו, נצמיח את ילדינו לאהבת תורה וישראל ולקרבם ולאחדם זה לזה.

======

אורית לסר היא ראש תחום חינוך בתנועת 'נאמני תורה ועבודה'.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
19 תגובות - 13 דיונים מיין לפי
1
וואו, תגובה כל כך לא עניינית..
דתי | 21-03-2017 19:58
רק השמצות, בלי לענות לגופן של טענות.. תעני בבקשה, שאלה לדוגמא: את לא חושבת שזה בעייתי שבערבי פיוט כמו שאת מתארת שהשתתפת, שהם חלק מהתכנית, תופיע זמרת? או שאולי בקהילה של "נאמני" תורה ועבודה זה מותר?
אולי באמת...
דתי למהדרין | 22-03-2017 20:58
בלי קשר לנושא של הפיוטים בגנים בו אני לא מבין דבר וחצי דבר, כתלמיד ישיבה אני יכול להגיד לך שנושא הקול באשה ערווה עם כל הכלול בוא הוא כמו כל נושא מורכב בהלכה... מורכב... יש מחלוקת על הדבר הזה ומה הם הגדרות וההיתירים. ולכן בהחלט יש מקום להגיד שזה לגיטימי וזה אפילו דעה מבוססת בהלכה וע"י רבנים ופוסקים. מוזמן לענות עניינית וללכת ללמוד את הנושא...
2
שוב ושוב מנתחים דברי ת"ח בקטנות,
מלכי | 21-03-2017 20:04
"לטענתו, לא כל הוגי ומובילי התכנית גדלו בערוגה שלו..לשיטתו, אין אחדות אם אין אחידות, ורצוי בגוון שהוא פיתח ומוביל.." - כמה קטנות.
3
בואי לגני
ליאון לייטנר | 21-03-2017 20:19
הרב אבינר לא עוסק בהרס עצמי כמוכם. זה כל הסיפור. אחריותו לתורה חברה ומדינה פרוסה על שנות דור. לכן אינו זקוק להתייפף ולצאת כל יום בעוד תכנית מהפכנית שלכולן כיוון אחד - פיחות והריסה של התורה והשפעתה בחברה.
איך לימוד פיוטים בגנים זה הרס והתייפייפות??
דתי | 22-03-2017 21:00
איך זה נוגד תורה ,הלכה, או כל דבר אחר???
4
נאמני תורה ועבודה..
טל | 21-03-2017 20:27
אמרת נאמני תורה ועבודה , אמרת את הכל..
אמרת הרב אבינר אמר הכל
Nrg | 22-03-2017 9:39
אסור, אסור ואסור כי זה לא מתאים לאג'נדה שלו
5
אתם והרב אבינר בדיוק אותו דבר
קניבל | 21-03-2017 20:47
גם אתם רוצים שהילדים "יגדלו בערוגה שלכם" ולא "בערוגה שלו". תפסיקו עם ההיתממות המטופשת הזו. לא סתם אתם עושים את זה. לפחות תהיו ישרים. ההבדל הוא שלרב אבינר אין את כל הכסף האירופי שיש לכם - אבל חוץ מזה אתם והוא אותם טיפוסים בדיוק.
6
לא הבנתי אולי טעות בהבנה
דוד | 21-03-2017 23:03
בס"ד קראתי את דברייך ומיד אחריהם נכנסתי לראות את דבריו של הרב אבינר. לצערי לא מצאתי כל סימוכין לדברייך בדברייו. כולנו גדלנו במוסדות בהם למדנו שירה ופיוטים ומישם הגיעו הדברים לבתים שלנו ולבתי ילדנו. הרב אבינר לא כותב דבר וחצי דבר נגד הנ"ל. הרב אבינר מציג את הצד העמוק של השירה או יותר נכון של היכל השירה שגבוה הוא מהיכל התשובה. השירה והניגון נכנסים ומשפיעים ישר על נשמתו של השומע בלי פילטרים ומסננים ובאים מהמקום הכי עמוק ועל כן יש מקום ואף ראוי שישמעו ילדנו ניגון כשר מאדם כשר. זה לעניות דעתי כל מה שאמר ונכתב בשמו ואין שום בסיס לדברים שכתבת.
7
תוספת לדברי המגיב "דתי"
יהושע | 22-03-2017 0:01
דברי הדוברת כל כך לא ענייניים. חשבתי שאנשי תורה ועבודה הם רק דתיים לייט, אבל בכל זאת אנשים אינטיליגנטים. כעת אני רואה שאפילו לקרוא דברים פשוטים היא אינה יודעת! הרב אבינר לא אמר שמה שלא צמח בערוגה שלו אינו ראוי. הדברים הלא ראויים הם שירה מעורבת בין גברים לנשים והבאת פיוטים טובים ע"י אנשים שכל מהותם סותרת את הקודש. לזה היא כמובן לא התייחסה.
כל מהותם סוצרת את הקודש
מבין | 22-03-2017 8:05
וכאן אין כוונה "לא צמח בערוגה שלי"?
8
טיפה כבוד
| 22-03-2017 0:20
חברה שיהיה כבוד בשיח
9
מה קרה חברים
יהודי דתי | 22-03-2017 8:18
כותבים ביקורת ואתם מתפוצצים הרב אבינר מייצג גישה חרדלי"ת לגיטימית אבל תכבדו גם את הגישות האחרות שהם לגיטמיות גם כן אי אפשר כל הזמן לפגוע באחר כפי שעושה הרב אבינר
קודם כל הווי מודה על אמת
יואב | 25-03-2017 22:11
גב' לסר מספיק אינטילגנטית כדי להציג את דבריו של הרב אבינר כפי שהם ולא בצורה האינפאנטילית שהיא בחרה להציג אותם. אבל זה כמובן לא מפתיע.
הגישות האחרות לגיטימיות אם הם באים מכיוון רבני
אודי | 22-03-2017 14:47
ולא כל אחד (ואחת...) מחליטים אם הרב צודק או לא
10
הטענה של הרב אבינר היא לא נגד הפיוט אלא נגד הפייטן
ענת | 22-03-2017 11:20
ובזה הוא צודק במאה אחוז, לא יתכן שיעמוד פייטן לא דתי וישיר את זה. ובכלל, עצם העובדה שהקוסרבטיבים מעורבים בזה, זה כבר מקום לפסול
11
מה הקשר?
א.ו | 22-03-2017 13:27
מישהו מוכן להסביר לי מה הקשר בין מה שהרב אבינר כתב לבין מה שהיא כותב כאן? את צריכה להבין מה זה פיוטים. ולא שאני מזלזל בך ח"ו, פשוט אני באמת לא יודע עד כמה את מחוברת למסורת הזאת. לעומת זאת אצלי במשפחה זאת מסורת שעוברת אצלנו כבר שנים, ואני גם לומד כבר הרבה שנים את הפיוטים גם לשיר וגם את העומק שלהם. בבקשה תגיבי תגובה עניינית לדבריו של הרב אבינר. וגם האתר, מדוע אתם מביאים דברים כתגובה כשהם לא קשורים לנאמר בכתבה הקודמת? את צריכה להבין (למרות שאני לא יודע אם זה באמת מפריעה לך, כי אני לא מכיר אותך...) הבעיה היא שאח"כ יש הופעות מול הורים יחד עם שירת נשים, ויוצאים דיסקים עם שירת נשים בכדי "לפאר ולרומם" את הפיוטים. שירתנו שירת הפיוטים היתה מאז ומעולם בקדושה ובטהרה, אין אפשרות אחרת לשיר את הפיוטים הללו. שירת הבקשות היתה בליל שבת קודש לפני עלות השחר זמן מיוחד וקדוש מאין כמוהו. אם כבר רוצים לשמר את מסורת אבותינו באמת אז שיעשו את זה עד הסוף ולפי גדרי ההלכה והצניעות. אנו גם יודעים שהיו כמה נשים בעבר שרצו שהן ישירו מול גברים והם מסרו את נפשם על כך ולא היו מוכנות עד כדי מוות! על זה צריך לחנך את ילדינו! על קדושה וטהרה! עם שירת הקודש שכתבו אבותינו הקדושים והטהורים!
12
ל ארלי כהן יש שכל מבחין ולא אימלפסביות.תלמדי ממנה.
הרב ש א הכהן יודע מה עושה | 22-03-2017 14:44
זה כמו שאוכלים סעודה טובה ופתאום משהו מרעיש ומסריח המקום במחילה מכבודכם .דרך הפיוטים אנשי המזבלה של קרנות היודוגויים יטמאו לילדים תמח בשירי זבלות של נואפים וטמאים ומשוקצים כמו אנשי הרוח מלמטה של הבהמה האקדמית תרבותית היודגויית. עד היום יונתן שכבר נהיה גדול לא ירד מהעץ והאפרוחים כבר הטילו ביצים כמו קלדרון
13
הוי ההיתממות. מה הרווח של הרב אבינר שהמלמדים יהיו שומרי
הרבאבינרגדולהדור | 25-03-2017 21:57
מצוות? יש לו על זה 'אחוזים'? נטו דאגה ליראת שמיים של ילדי ישראל. אבל יש מי שירא"ש עושה לו 'צר' זו הצרה שלו.