בלוף הכשרות מתגלה – הפתרון היחיד: הפרטה - סרוגים

בלוף הכשרות מתגלה – הפתרון היחיד: הפרטה

בעלי עסקים חדשים בירושלים נדהמו לגלות שמחירי הכשרות שלהם התייקרו. הסיבה להתייקרות: פיילוט של המשרד לשירותי דת שנעשה בשלב ראשון בירושלים בלבד, מייקר כמעט פי 3 את הכשרות

author-image
בלוף הכשרות מתגלה – הפתרון היחיד: הפרטה

כוונת המשרד לשירותי דת חיובית: להעלות את רמת הכשרות. כיום, בעלי העסקים משלמים את משכורתם של משגיחי הכשרות. כך נוצר מצב שלמשגיחי הכשרות אין אינטרס לדווח על בעיות כשרות במקום בו הם עובדים מחשש לאבדן פרנסתם. מצד שני, לבעל העסק שמשלם את משכורתו של משגיח הכשרות אין אינטרס לדרוש מהמשגיח לעבוד כנדרש וממילא משגיחי כשרות יכולים להיעדר ממקום עבודתם כפי שקורה לא מעט.

מטרת הפיילוט הינה הפסקה של ניגוד העניינים הכרוך בהעסקת משגיחי הכשרות דרך בתי העסק ומעבר לחברות הנותנות שירותי השגחת כשרות. חברת ההשגחה מקבלת את התשלום ומפקחת על עובדיה שיגיעו כנדרש. כתוצאה מכך, משגיח הכשרות לא יחשוש לאבד את מקום עבודתו במידה וידווח על בעיות כשרות.

אלא שכוונתו הטובה של המשרד לשירותי הדת, אשר מגדילה ולעיתים כמעט משלשת את מחיר הכשרות, מגלה עד כמה המציאות הייתה עגומה עד כה. על פי חוזר מנכ"ל משרד הדתות, תעריף משגיחי הכשרות צריך לעמוד על 37 ₪ לשעה. בפועל, מסתבר שהמצב בשוק היה רחוק משם כרחוק מזרח ממערב. למעשה, משגיחי הכשרות קיבלו שכר אף נמוך ממינימום.

שעת השגחה יומית במשך חודש תומחרה בכ–500 ₪. קצת פחות מ-20 ₪ עלות מעסיק ופחות מ 15 ₪ שכר ברוטו לשעה. אלא שלמשגיחי הכשרות הדבר לא הפריע. זאת משום שהקוד הלא כתוב היה שלא מגיעים לכל שעות ההשגחה הנדרשות מחד ולא מתלוננים מאידך. המפסידים היו צרכני הכשרות. עתה עם הפעלת הפיילוט נקבע שכר המשגיחים לכ- 33 ₪ לשעה, כלומר –מחיר ההשגחה מזנק לכמעט 1,300 ₪ לחודש עבור שעת השגחה יומית.

ברור לכל שמשגיחי הכשרות צריכים לקבל את שכר עבודתם המלא, ברור לכל שמצב ניגוד העניינים בין משגיחי כשרות לבעלי עסקים לא יכול להימשך, ברור לכל שמשגיחי הכשרות צריכים להגיע לבית העסק ולבצע שם את עבודתם נאמנה וברור לכל שהכפלת מחירי הכשרות פי 3 גם הוא לא יכול להימשך. אז מה הפתרון?

הפיילוט הייחודי בשלב הזה לירושלים חושף את הבלוף הגדול שכולם כבר ידעו: משגיחי הכשרות לא באמת משגיחים ומחיר הכשרות לא מבטא כשרות אמתית. ישנן דרכים רבות ליצירת מנגנון כשרות אמיתי אך זול יותר. אפשר למשל לאגד מספר בתי עסק במרכז מסחרי או קניון יחד בכדי לרכוש במשותף שירותי השגחה, לחילופין אפשר להשתמש ביותר אמצעים אלקטרוניים ופחות כוח אדם ואפשר למצוא עוד מגוון רעיונות.

את הרעיונות הללו יצליחו למצוא וליישם חברות פרטיות שיהיה להן אינטרס לספק כשרות אמינה, איכותית וזולה. עד אז כנראה שנגזר עלינו לחיות עם אחד משלושה מצבים: כשרות לא מפוקחת, כשרות יקרה מידי או שניהם גם יחד. אז במקום לבחור בין שלוש חלופות רעות: אפשר לבחור בחלופה טובה – להפריט את מערכת הכשרות. לתת לתאגידים וגופים פרטיים את האפשרות להגדיר בעצמם מה כשר, איך לאכוף את זה ולעשות זאת. כך נהנה מכשרות איכותית ואמינה יותר וממחיר זול שמשקף את עלות הכשרות באמת.

===================================================================

הכותב הינו חבר מועצת העיר ירושלים לשעבר מטעם תנועת "התעוררות" וכותב חוק הכשרות שהוגש בחודש שעבר.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
11 תגובות - 11 דיונים מיין לפי
1
הכשרות בארץ סבירה לחלוטין ואני שואל תמיד משגיח
רון | 15-03-2017 16:11
כך שזה נראה לי מאוד מוזר הכתבה
2
אלעד מלכה ידידי לשרת רפורמים ללא כוונה מצידך
טלי | 15-03-2017 16:15
כתבה כזאת תקרב אותנו לאפס כשרות אם עכשיו זה 60 אחוז כשגופים פרטיים יכנסו העסק ירד לטמיון כי הרבה רבנים כם תעודה קרובים לרפורמים ואז גם אנשים לא יסמכו על הכשרות בכלל כי הרבנים כמעט כולם יצאו בקול קורא ואלה שיסמכו מסכנים עכשיו המצב הוא הכי נורמאלי למרות כל הרעש
3
המילה בלוף היא מוחיכה למה מחכים אנשים לא בתום לב
שלומי כהן | 15-03-2017 16:17
הקנאה מוציאה את האדם מדעתו
4
מאוד מוזר עיתוי הכתבה אם כי אני דן לכף זכות
דוד שרגה | 15-03-2017 18:21
חבל שאנשים לא מבינים שזה ענין של פיקוח נפש כותבים חופשי את דעתם על דבר שהוא בעל חשיבות ארצית מה אתה רב פוסק? איך אתה מרשה לעצמך לתת דעה בנושא משמעותי
5
אתה בעצם מתאר את ארגון השגחה פרטית של הרב אהרון ליבוביץ
אנירק לישולשאלה | 15-03-2017 21:35
אז למה לא פשוט כתבת שאת הפיתרון שאתה מציע יש כבר מי שמבצע בשטח? אה, פוליטיקה. הבנתי. מביך.
6
מה שאתה אומר בעצם זה ש
סתם תוההטועה | 16-03-2017 9:57
- עושקים את המשגיחים - לא נותנים להם תנאי עבודה מינימליים - אין להם ברירה אלא לחפף - והכי חשוב: אתה רוצה להנציח את זה!! זו המטרה של חוק הכשרות שלך??
7
אני עובדת בצמוד לשניצליה המציגה תעודת כשרות בפתח.
המשגיחה מהצד | 16-03-2017 12:54
אבל את המשגיח על הכשרות ראיתי 3 פעמים מאז שהיא נפתחה (לפני שנה +). בשישי הם מוכרים אוכל מוכן, המבושל בחלקו בבית של בעל השניצליה. מה שיש היום בשניצליה הזו זו לא השגחה אלא זה מס שפתיים.
8
נמאס כבר משלטון הרב!
נתנאל | 16-03-2017 22:26
היהדות של כולנו, הרבנות לא
9
אפשר לסמוך על הרבנות ועל הסוחרים
| 16-03-2017 23:44
שיגעו לפשרה נכונה בגלל ניגוד עניינים.
10
כשרות
אלעזר | 01-04-2017 21:10
די נמאס מהשלחות במשגיחים כל דבר שקשור לדת תוקפים ומשמיצים דברי בלע ושנאה וגם קנאה...שיעשו הפרטה במשטרה בבגץ ......בכל מדינה מתוקנת כל גוף ממסדי אחראי לשירותים שהוא נותן...
11
נראה לי שיש כבר גופי כשרות פרטיים. קוראים להם בד"ץ
דן | 16-07-2017 8:48
העדה"ח, לנדא, רובין, שארית, חת"ס, בית יוסף וכו'. למה צריך עוד חוק?