הרב שלמה אבינר: בנות דתיות בצה"ל מביאות חורבן על הצבא

הרב שלמה אבינר: בנות דתיות בצה"ל מביאות חורבן על הצבא

בשאלות ותשובות מתייחס הרב שלמה אבינר לאיסור המוחלטל לגיוס בנות, איזה דוגמה יש לקחת מהנווטת תמר אריאל ז"ל, ומדוע בכל זאת חיבר ספר הדרגה למתגייסת הדתית

author-image
בנות דתיות בצה"ל מביאות חורבן על הצבא
  (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

על רקע סערת הרב יגאל לוינשטיין ודבריו נגד גיוס בנות, אנחנו מביאים לקט מתוך שאלות ותשובות שפרסם ראש ישיבת עטרת ירושלים ורב הישוב בית-אל הרב שלמה אבינר בנושא גיוס בנות לצה"ל וגיוס בנות דתיות בפרט.

(ההערות בסוגריים של הרב מרדכי ציון)

דעת הרב על גיוס בנות

ש: מה דעת הרב על גיוס נשים?

ת: לא דעתי קובעת אלא של הרבנות הראשית שאסרה. וגם היא לא חדשה דבר, אלא כתוב בתורה, נביאים, כתובים הלכה ואגדה שחובת הצבא היא על גברים, "איש דרכו לכבש ואין אשה דרכה לכבש" (קידושין ב ב), וכל כבודה הוא פנימה.

יש גוונים בצלם אלוהים שבאדם, ולאישה יש תפקידים אחרים באומה, ולא בצבא, בו יש מכשולים בתמימות הצניעות. אגב, גם בעמים אחרים אין גיוס נשים חובה ואין נשים ביחידות קרביות.

חורבן על המדינה

ש: הרב כתב שבנות דתיות בצה"ל מביאות חורבן על המדינה. למה?

ת: לא רק דתיות אלא כולן. כל מי שעובר על דבר ד' ועושה כל עבירה, מחריב.

שירות משמעותי לבנות

ש: אני יודעת שהרבנות הראשית אוסרת מכל וכל שירות צבאי לבנות, אך בכל זאת אני מתלבטת כי אני רוצה לעשות שירות משמעותי.

ת: המשמעות נקבעת על ידי ריבונו של עולם ולא על ידי מה שאנשים בדו מליבם שאישה צריכה להידמות לאיש.

גיוס בנות לתפקידי לחימה

ש: האם כדאי לבת להתגייס לתפקידי לחימה?

ת: גיוס בנות הוא איסור, ובלחימה איסור כפול. זה גם מזיק לצה"ל בהורדת רף האימונים וכן יש 12% פציעות לבנות (מאמר של אל"מ במיל' רז שגיא, יו"ר הפורום לחוסן בצה"ל). גם גורם נזקים נפשיים (מאמר של הרב אבי רונצקי, הרה"ר לצה"ל לשעבר – מ"צ).

דוגמת תמר אריאל ז"ל

ש: אני מתלבטת אם ללכת לשירות לאומי או להתגייס לצבא. מצד אחד כל הרבנים הגדולים אוסרים בכל תוקף גיוס בנות. אך מצד שני מאוד התרשמתי מאישיותה של תמר אריאל ז"ל, שהיתה נווטת קרב, ויחד עם זה מאוד צנועה, ומוצגת כפורצת דרך ונושאת דגל בארגון אלומה שמעודד בנות להתגייס וכן במכינה קדם צבאית לבנות. מה לעשות?

ת: א. תמר אריאל זצ"ל סירבה שיציגו אותה כפורצת דרך ונושאת דגל. היא התנגדה לגיוס גורף של בנות לצה"ל, שכנעה בנות רבות ללכת לשירות לאומי, בעצמה עשתה שירות לאומי שנתיים. היא ראתה את עצמה כיוצאת מן הכלל ולא כדגם לחיקוי. לכן בכל השימוש המניפולטיבי של אישיותה יש מעין "גונב איש ומכרו".

ב. ככלל, ההלכה לא נקבעת על פי מעשה פרטי אפילו של תלמיד חכם, עיין ב"ב קל ב, אלא על פי תורה שבכתב ותורה שבעל פה שנמסרה לחכמי הדורות. וכן נהגה בעצמה תמר בחייה, תמיד התייעצה עם רבנים והפנתה בנות ששאלו לדעתה אל רבנים. לכן לכי בדרך זו, לכי לשירות לאומי, וכמובן רק למקום שמאושר על ידי חכמים.

ספר לחיילת דתית

ש: זה עתה יצא לאור ספר של הרב לחיילת דתית בשם 'שובי לשלום'. האם זה אומר שהרב שינה דעתו ומותר לבת להתגייס?

ת: אסור לה להתגייס, כפי שכתוב בהקדמה לספר, אבל אם בת עושה זאת, בכל זאת יש לעזור לה כדי שתחזיק מעמד כמה שאפשר (מתוך ההקדמה: "הצבא אינו מקום לבנות, לא על פי הטבע ולא על פי ההלכה, וכן הורתה הרבנות הראשית לישראל פעם אחר פעם לסגור את השער לכל צורה של שרות בנות בצבא. יחד עם זה, בנות אלו הן בנותינו, בנות עם ישראל היקרות, ולכן יש להאיר את אורה של תורה גם לחיילות, למען תחזקנה מעמד מבחינה רוחנית ומוסרית גם בצבא" – מ"צ).

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
6 תגובות - 4 דיונים מיין לפי
1
גם רבנים שישבים עם נשים נשואות במכונית
| 09-03-2017 13:02
לדל כהן מהפייסבוק שמרגישה יותר גדולה מהגאון הרב שלמה אב
מי אמר לך שהוא יותר גדול ממני[מזכיר את המן...] | 21-03-2017 12:04
קודם כל קחחחיייחייייייי. מי אמר שהוא יותר גדול ממני...וואלה את מגלומנית מדומינת. קודם כל הרב אבינר הכהן כנראה או יותר נכון בטוח שאין לו פייסבוק אישי. מה את מבינה בהלכה? אם קבע על בגדים מה שקבע כנראה שיודע יותר טוב ממך.ואף אם לשיטתך המלומדת בעיניה כי היתה קצינה הפך דעת חכמים והתורה הוא לא צודק למה זה הזוי? כבר נאמר בכהנת שזה יותר חמור בענין צניעות:בת כהן כי תחל....
2
נו אז מי תגייס במקום הנשים , את החרדים ?את ישיבות ההסדר
גיל אלקין , חיפה | 09-03-2017 16:29
שעושים שליש צבא בקושי , את אנשי הסדר מרכז שעושים 7 חודשים ? לא היית בצבא אך פעם ? לא ראית איך הבנות שעושות עבודת קודש במערך ההדרכה , בחיל הרפואה , החינוך , החימוש , הלוגיסטיקה ועוד אינספור תפקידים . את מי תביא במקומם ? החברים החרדים העוקצים שלך ?את החבר שלך יצחק יוסף ?תתבייש לך איש טליבאן יהודי ?אולי אתה גאון כמו שאומרים תלמידך, אולי אתה אתה תלמיד חכם ידעו ומוכשר אבל אין לי מושג היכן אתה חי . אתה הזוי . ודרך אגב אני איני אוהד את גיוס הנשים לקרבי ונגד שירות מעורב בקרבי .
3
פחדן עלוב
תחריראל | 09-03-2017 22:19
פסולת אנושית כמו כבוד הרב היא הסיבה לחורבן המדינה.
תתבייש לך
אודי | 19-07-2017 15:48
4
גיוס בנות לצהל
1234 | 10-03-2017 1:34
טל יקרה, דבר ראשון איך את מעיזה לדבר ככה על רב גדול בכלל על אדם בכללי? דבר שני- את והחברות הקצינות שלך התגייסו לצהל כי חשבתן ששם תתרמו יותר, וזה יפה אך בעיני מי השירות צריך להיחשב למשמעותי? בעיני הקב"ה לא?. גיוס בנות לצבא זה איסור מהתורה. עצם זה שבת מתגייסת לצהל היא עוברת על רצון ה' וזה בעצם נוגד למטרה שלנו בעולם הזה. אף אחד לא אומר שנשים הן פחות מהגברים. פשוט יש להם תפקידים שונים בחיים. הקב"ה ברא את הזכר והנקבה כשניים כיון שאנחנו שני דברים שונים לגמרי. גיוס לצהל הינו חיוב לגברים בלבד ( "איש דרכו לכבש ואין אשה דרכה לכבש" ). לאישה אין חובה להתגייס אז למה? אפשר לתרום גם בשירות לאומי. למה להגייס ולשים את עצמך במקום שאת עלולה ליפול? זה פשוט לא שווה את זה. זה ממש לא אומר שגברים הם יותר טובים זה פשוט אומר שאנחנו שונים וזה בסדר, את לא רואה עכשיו בן שמתלונן למה הוא לא מחויב בהדלקת נרות או בהפרשת חלה. אסור לנו לשכוח את התכלית שלנו בחיים ולפני מי אנחנו עומדים שבת שלום וחג שמח(: