'משחק ללא פשרות וגברים': הכירו את עולמן של השחקניות הסרוגות שלא מוכנות להיתפשר

'משחק ללא פשרות וגברים': הכירו את עולמן של השחקניות הסרוגות שלא מוכנות להיתפשר

למה עדין ב2017 תאטרון לא נכנס לבחירה הטבעית של הנשים הדתיות? ומי בכל זאת מוכנות לעשות הצגה ללא פשרות? ראיון מיוחד עם השחקנית הדתייה תהילה קרסקס והבמאית ריקי חיות שהחליטה לאתגר את עצמה ולביים לראשונה הצגה שבעלה לא יוכל לראות

'ההצגה חייבת להימשך גם בחצאית'

זו הפעם הראשונה שהבמאית התל אביבית, ריקי חיות מביימת הצגה שבה משתתפות רק נשים דתיות. הצגה שאליה בעלה ואף גבר אחר לא יוכל להגיע ולצפות, בתוצאה שהיא כה גאה בה.

גם השחקנית, תהילה קרסקס (21)מספרת שהמגבלה העיקרית שלה בתור שחקנית דתייה הוא העובדה שהקהל שלה יותר מצומצם, מהסיבה שהיא לא מופיעה לפני גברים. אך היא בוחרת להסתכל על כך מזווית קצת אחרת. "בדרך כלל אני משתדלת להאמין שהמגבלה היא דווקא הדבר, שיקפיץ אותי בחיים" מספרת תהילה. "אני מאמינה שאם אני עושה את מה שאני מאמינה בו, כמובן עם המון מאמץ והשתדלות מצידי. הקב"ה יכוון את הדברים בצורה הכי טובה ונכונה לי".

עם המון אמונה וחוסר פשרות עלו היום על הבמה השחקניות הדתיות של מכללת אמונה, עם המחזה המוכר '12 המושבעים', שעבר עיבוד מיוחד עבורן והפך ל12 המושבעות. המחזה במקור יצא כסרט דרמה בשנת 1957, בכיכובו של הנרי פונדה, שזכה מאז לעיבוד קולנועי נוסף ולשלל מחזות שהוצגו בתאטרון ברחבי העולם.

כבר לא מפחדות מהבמה (צילום: מכללת אמונה )

"ההברקה היתה שמצאנו משהו שפשוט עומד בכל הקריטריונים ולא מתעסק במקומות שיש בו הגבלות" מספרת הבמאית והשחקנית ריקי, בעלת הרזומה המכובד שרגילה להציג את הצגותיה על במות גדולות ובאורך קבע בתאטרון 'תמונע'.

"האתגר הגדול היה למצוא קלאסיקות שאיך שהוא לא נוגעות, במקומות שבהם אסור לגעת במגזר הדתי. חיפשתי חודשיים,אחר המחזה שיתאים בדיוק. אני מכירה המון מחזות, עבדתי בארכיון של האוניברסיטה, לא חושבת שהיה מחזה שאיך שהוא לא דפדפתי בו". מספרת ריקי ומסבירה שבניגוד למקובל בהצגות שבהן משחקות רק נשים, לתת לשחקנית לגלם גם תפקיד של גבר. היא חיפשה הפעם מחזה שלא יהיה בו את הצורך לגלם גברים. "אני באופן אישי, לא הכי מחבבת לראות נשים מחקות גברים, כי זה לא נכון ולעתים גם לא מצליח להעביר את האמת של המחזה, אלא אם כן זה מכוון במחזה שהנשים יתחפשו לגברים".

למרות שהיום בעולם התאטרון העולמי ובדגש על 'ברודווי' בירת התאטרון העניין של נשים שמגלמות גברים כגברים התחיל להיות טרנד רציני וממש לא מהסיבה שיש חוסר או אין אפשרות להביא גברים לתפקיד. "יש בזה משהו נורא מרתק, אם אביים שוב מחזה לשחקניות אמונה, אשקול להביא משהו בסגנון הזה".

לא מוכנות להתפשר ולהופיע מול גברים (צילום: מכללת אמונה)

לאחר עבודה קשה, הבמאית ריקי מצאה את המחזה המושלם שבו יכולות לשחק רק נשים וגם אין בו התעסקות בנושאים בעייתיים למגזר. "המחזה עוסק בדינמיקה חברתית של 12 אנשים, היושבים בחדר אחד וצריכים לקבוע יחד, גורל של בן אדם אחד שנאשם ברצח".

"באופן מפתיע היה לי יותר קל לביים את ההצגה שמשחקות בה רק שחקניות, מאשר הצגה מעורבת. לקחתי פשוט את כל הגברים והפכנו אותם לנשים. כמובן שהייתי צריכה להתאים גם חלק מהמקצועות שהיו לגברים במחזה המקורי למקצועות שמתאימים יותר לנשים ולהכניס גם טקסטים ומקרים נשיים יותר מהמקור, אך בסופו של דבר תהליך העיבוד היה מרתק".

פמיניזם ומשחק 

יש שיראו בהצגה הזו גם משהו מאוד מטהר ומעצים את המין הנשי. החל מבחינת החלפת חבר 12 המושבעים ל12 נשים, בזמן שבאותה התקופה נשים לא זכו למעמד וכל שכן להיות מתוך חבר המושבעים שצריכים להכריע את דינו של הנאשם ברצח לחיים או מוות. ועד לכך שהנשים לא מדברות על הבעלים שלהן לאורך כל ההצגה. "זה לגמרי מחזה נקי מחסות גברית, ובגלל זה הוא גם זה היה כל כך מושלם". מספרת הבמאית ריקי בתחושת ניצחון.

אפילו הבחירה לשינוי השופט בשופטת. היה מהלך מחושב. בתחילת ההצגה בה היו אמורים לשמוע את קול של השופט, הנותן את ההנחיות האחרונות לחבר המושבעים. "הקלטתי בהתחלה גבר לתפקיד ואז אמרתי לא, אם כבר אנחנו קאסט נשי אז עד הסוף ובסוף הקלטנו אותי בתור השופטת" מספרת ריקי .

'מתפללות רגע לפני העליה לבמה' הבמאית ריקי והתלמידות (צילום:מכללת אמונה)

'בחוץ סערה ועל הבמה שכינה וקירוב לבבות'

"יש איזו תפילה שאנחנו אומרות לפני שאנחנו עולות לבמה" מספרת לי באופן מפתיע הבמאית ריקי שרחוקה מלהיות דתייה או משהי שמתחזקת. "בתפילה אנחנו אומרות: ש'אנחנו לא עולות לבמה לכבודנו ובשביל עצמנו, אלא לכבודו'. מבחינתי זה נורא מרגש ויפה שיוצרים בשביל אמת גבוהה יותר ועליונה, אני אפילו הייתי מבקשת מהן לומר את התפילה הזו".

"לא היה לי שום קושי לעבוד עם בימאית שלא מגיעה מהעולם הדתי". מספרת השחקנית תהילה, שמגלמת את מושבעת מספר 3 "ברגע שמכבדים ומקבלים אחד את השני אני לא חושבת שיש משהו שיכול להפריע, זה היה מעניין בצורה בלתי רגילה ומדהים לראות את העבודה שלה איתנו-השחקניות.

תאטרון זה דבר מאוד תחרותי שיכול להוציא משליטה והדהים אותי לראות כמה מקצועיות ואנושיות זה דבר שלא חייב לבוא אחד על חשבון השני, גם ההבנה שמולי עומד בן אדם ולא מכונה זה הדבר שהכי נהניתי ממנו בעבודה שלי עם ריקי"

קירוב לבבות עם הבמאית ריקי (צילום: מכללת אמונה)

כשאני שואלת את הבמאית ריקי על איך היתה החוויה לעבוד עם שחקניות דתיות ובלתי מתפשרות, היא מגלה לי בחיוך "למה אני עושה תאטרון? כי זה מרגש לפגוש כל מיני אנשים שונים שחיים בשלל צורות חיים, בין אם במציאות או בחומר למחזות בו אני נחשפת לשלל סוגי אנשים מתקופות שונות בהיסטוריה. מה שמיוחד במכללה הוא החום הביתי שנמצא שם וההכלה, דבר שנורא קשה למצוא בכל מקום. זו גם הסיבה שאמרתי כן על אף הקושי של הנסיעה 4 פעמים בשבוע מתל אביב לירושלים".

'האם אפשר להיות שחקנית ועם זאת גם דתייה'?

אחת השאלות שעולה עדין אצל לא מעט נשים דתיות ותתפלאו גם גברים דתיים, היא השאלה האם אפשר גם וגם. אם לפני כמה שנים התשובה המוחצת היתה שאין מקום לדתיים בעולם המשחק, היום יש כבר לא מעט בתי ספר למשחק המיועדים לציבור הדתי.

"מי שרוצה לשחק מה זה משנה מה האמונות הפרטיות שלו, אם מוצאים משהו שלא פוגע בו ובאמונתו, אז למה לא?. בהצגה הזו לא ויתרנו על כלום, לא התפשרנו על כלום ועשינו אומנות כפי שהבנו וכפי שהייתי עושה בכל מקום אחר בין אם חילוני או דתי". אומרת הבמאית ריקי.

תהילה קרסקס, שזאת כבר השנה השלישית שלה בלימודי המשחק מאמינה דווקא שעולם התאטרון והדת הן עולמות מאוד משיקים. ומסכמת "אני מוסרת לנשים דתיות שחולמות להיות שחקניות אבל חוששות. שלא יפחדו ואם הן רוצות משהו אז שישיגו אותו. בלי לחשוב יותר מידי ובלי לתת חשבון לכל אחד. זה משהו לנשמה. לעשות את זה ובגדול, אבל בלי להתפשר לא על ההלכה ולא על רוח ההלכה".

"תאטרון הוא דבר שמאחד לבבות כי זה גשר לכל מקום, וזה שיר הלל שלי". אומרת לי הבמאית ריקי "אני מתארת לעצמי שבדברים מסוימים אנחנו חושבות כל כך שונה וכל כך מצאנו את הדרך להכיל אלה את אלה וזה הדבר הכי נפלא שיכול לצאת מכזה שיתוף פעולה" ומסכמת "הלוואי שכל העולם היה מתנהל כתאטרון, כולם היו עסוקים ביצירה למי היה זמן להרוס משהו?"..

 

 

 

 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
3 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
גם באומנות החרדים עוקפים את הסרוגים בסיבוב
דינה שבו | 19-02-2017 12:25
יוצרות כמו רמה בורנשטיין, ועוד מראות הצלחה מסחררת וחדירה לשווקים חדשים ללא כל תיסבוכי הציונות הדתית מנהלות אורח חיים חרדי ללא פשרות וללא הקמת מסגרות שונות המפרנסות את עצמם על חשבון הקופה הציבורית
כדאי שתבדקי אם מה שאת אומרת הוא קשור.
ליב | 19-02-2017 21:14
רמה בורשטיין היא מדהימה. אבל כאן מדובר על תיאטרון ורמה עושה סרטים. אני לא יודעת אם היית בהצגה הזאת. אבל אני יכולה לאמר לך שהיא הייתה מרתקת! אז חבל לבאס את החיים ולאמר דברים שלא קשורים לשום דבר.
2
כשיודעים את הקב"ה העולם נראה כמו
| 20-02-2017 19:29
תאטרון. כי שום דבר לא בידנו חוץ מקיום המצוות.