בית חולים הדסה: לראשונה בארץ, ניתוח ייחודי וחדשני לתיקון מום בעובר בתוך הרחם

בית חולים הדסה: לראשונה בארץ, ניתוח ייחודי וחדשני לתיקון מום בעובר בתוך הרחם

ניתוח ראשון מסוגו בישראל בוצע בשבוע שעבר בהדסה עין כרם, המהווה כעת המרכז השלישי בעולם שביצע את ההליך המורכב והחדשני. הניתוח בוצע באישה הנמצאת בחודש החמישי להריונה, אשר בעוברה נתגלה "ספינה ביפידה" spina bifida - פגם התפתחותי המתרחש בעוברים במהלך החיים התוך רחמיים אשר שכיחותו המוערכת היא 1 ל 2000 לידות לערך

לראשונה בארץ, ניתוח ייחודי לתיקון מום בעובר עוד ברחם

ניתוח ראשון מסוגו בישראל בוצע בשבוע שעבר בהדסה עין כרם, המהווה כעת המרכז השלישי בעולם שביצע את ההליך המורכב והחדשני. הניתוח בוצע באישה הנמצאת בחודש החמישי להריונה, אשר בעוברה נתגלה "ספינה ביפידה" spina bifida – פגם התפתחותי המתרחש בעוברים במהלך החיים התוך רחמיים אשר שכיחותו המוערכת היא 1 ל 2000 לידות לערך. יום למחרת הניתוח הראשון בוצע הניתוח באישה נוספת אשר בעוברה נתגלה אותו המום וחיכתה במשך שבועות לביצוע ההליך החדש.

צוות גניקולוגים בכיר מהדסה, בראשותו ד"ר יובל גיאלצ'ינסקי, מומחה ברפואת העובר בהדסה עין כרם, התמחה בשיטה החדשנית במשך השנתיים האחרונות אצל ד"ר דניס פדררה בבית החולים על שם אלברט איינשטיין בסאן פאולו, ברזיל, ויחד איתה ועם הצוות ההדסאי ביצע את הניתוח לראשונה בחדרי הניתוח החדשים בעין כרם. "במצב התקין חוט השדרה, שהינו מערכת של עצבים המהווים המשך של המח, מוגן בתוך חוליות עמוד השדרה", מתאר ד"ר גיאלצ'ינסקי. "אך במקרים של "ספינה ביפידה", ישנו אזור בעמוד השדרה שנותר פתוח במהלך ההתפתחות העוברית, דבר הגורם לכך שהעצבים של חוט השדרה נותרים חשופים לעולם החיצוני ללא הגנה.

במצב זה", מסביר ד"ר גיאלצ'ינסקי, "ככל הנראה חומרים המצויים במי השפיר (הנוזל העוטף את העובר בתוך הרחם) פוגעים בעצבים החשופים, מה שעשוי לגרום לפגיעה מוטורית מאזור הפגיעה בעמוד השדרה ומטה כמו שיתוק, נכות, פגיעה קשה ביכולת ההליכה, חוסר שליטה על מתן שתן וצואה. ככל שהפגם ממוקם באזור גבוה יותר בעמוד השדרה הפגיעה עלולה להיות נרחבת יותר.

מכיוון שחוט השדרה הינו המשכי למח, מצב זה עשוי לגרור גם שינויים במיקום המח ובמבנה התקין שלו, לפיכך חלק מהילדים יסבלו מבעיות התפתחותיות ולעיתים מפיגור. כלומר, עוברים שזוהו עם "ספינה-ביפידה" עלולים ללקות בנכות המשולבת עם פיגור שכלי".

עד עכשיו טיפלו לאחר הלידה

האבחון של מום זה מתבצע במהלך בדיקת האולטרסאונד בהריון – סקירת המערכות, ובמקרים הללו, כך מסביר ד"ר גיאלצ'ינסקי, יהיו הורים שיבחרו לבצע הפסקת הריון ויהיו מי שיחליטו בכל זאת להמשיך בהריון. "אנו כאן למען כל אישה בהריון, מתפקידנו לסייע לה בהתאם להחלטתה".

"הטיפול שהיה מקובל במקרים כאלה עד כה, הוא ניתוח לתיקון הפגם לאחר שהתינוק נולד, ולעיתים היה צורך בהכנסת נקז למח על מנת להפחית את הלחץ הקיים בחדרי המח" מתאר ד"ר גיאלצ'ינסקי. "הבעיה שטיפול בשלב זה הוא שהנזק למערכת העצבים כבר התרחש ולכן

לא ניתן להחזיר את המצב לקדמותו. בשנים האחרונות החלו לבצע ניתוחים לתיקון הפגם במהלך החיים העוברים, כלומר במהלך ההריון, מתוך מחשבה שתיקון הפגם בשלב מוקדם יפחית את הנזק הנוירולוגי, ואכן ידוע היום כי טיפול זה אכן מפחית את הנזק אך לא מונע אותו לחלוטין.

הגישה עד היום של טיפול במהלך ההיריון כללה פתיחת בטן האם, חיתוך הרחם וחשיפת העובר, תיקון של הפגם והחזרת העובר לרחם. גישה זו שהתפתחה בארה״ב כרוכה ביצירת צלקת ברחם, דבר העשוי להוביל לקרע של הרחם בהמשך ההיריון ובהריונות הבאים וללידה מוקדמת".

ד"ר גיאלצ'ינסקי, אשר מאחוריו ניסיון של מאות ניתוחי עוברים ברחם אמם, מדגיש כי בשנים האחרונות פותחה גישה חדשנית ופורצת דרך, בברזיל ובגרמניה – רק 2 מרכזים בכל העולם. בשיטה זו מוחדרים לרחם כמה צינורות דקיקים בעובי של מילימטרים ספורים, דרכם מוכנסים לחלל הרחם מצלמה ומכשירי עבודה המאפשרים תיקון של הפגם – ממש בתוך הרחם.

השבוע זה קרה כאן – ישראל הצטרפה ונעשתה המרכז השלישי בעולם שבו מבוצעים ניתוחים כאלה.

"מדובר בעבודת צוות מדהימה", מתאר גיאלצ'ינסקי, בראשותו התנהל הניתוח. "הצוות הישראלי מהדסה שהשתלמו בשיטה זו והיו שותפים בניתוח הם ד״ר יהודה גינוסר – מרדים המומחה בהרדמת אם ועובר, ד״ר נילי ינאי, פרופ׳ שמחה יגל – מומחים בכירים בגניקולוגיה, וכן ד״ר מוני בניפלא – נוירוכירורג ילדים מביה״ח רמב״ם המבצע ניתוחים לתיקון ספינה ביפידה בילדים לאחר הלידה, ומרינה בינאשווילי – אחות חדר ניתוח ופליקס ציבסלבסקי, מרדים ראשי. יחד עמם שותפים היו גם פרופ' סמדר אבן טוב, מנהלת הפגייה בהדסה עין כרם וצוותה, אשר מלווים את הנשים גם בהמשך ההריון וילוו אותן לאחר הלידה.

"שיטה זו נחשבת לפורצת דרך וחדשה בעולם, מדובר בשיטה זעיר-פולשניתminimal invasive שאינה מצריכה פתיחה של הבטן או הרחם – הפעילות מבוצעת באמצעות המכשור המיוחד בתוך הרחם כאשר העובר נותר במקומו הטבעי. השיטה כה חדשנית שהיה צורך בהטסת ציוד מיוחד בדחיפות מרחבי העולם, כמו חוט תפירה מיוחד אותו הטיסה לארץ מיפן חברת מדטרוניק שהבינה את גודל ובהילות המצב.

פריצת הדרך היא בכך שמרוקנים את הרחם ממי השפיר ומנפחים בגז המאפשר עבודה כמו בלפרוסקופיה. עם סיום ההליך מחזירים מים לבטן והעובר מקבל את כל אשר יזדקק לו לכשיגמר הניתוח. כך הילדים האלו, שפעם היו נולדים עם מומים שתיקונם היה מבוצע לאחר הלידה, קיבלו הזדמנות לבצע את התיקון ממש בתוך הרחם, בשיטה המיוחדת שפיתחה ד״ר פדררה".

ההתרגשות בחדר הניתוח החדש בהדסה הייתה ניכרת. "מומחים רבים בתחום נכחו על מנת להכיר מקרוב את הניתוח שנחשב בעיני רבים בעולם למדע בדיוני. לשמחתנו הניתוחים עברו בשלום על האמהות ועל העוברים וכעת נותר לעקוב אחרי התפתחות העוברים ברחם. אני יכול לומר כעת כי בתחום של רפואת העובר, הרפואה של המחר אצלנו כבר כאן בישראל, בהדסה".

 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
בואו נקפיד אפילו עוד יותר במתן קרדיט
אביב טוטנאור | 04-03-2017 1:58
כתבה יפה, ויפה שאתם נותנים קרדיט לכל הצוות. רק הערה: אני מכיר את ד"ר פליקס צביסלבסקי והוא ד"ר. לא מנומס להשמיט.