הרב אבינר: עד היום אנחנו לא מבינים למה הייתה שואה - סרוגים

הרב אבינר: עד היום אנחנו לא מבינים למה הייתה שואה

לפעמים, כתב ההיסטוריה כה משובש שאיננו מצליחים לפענחו, ולפעמים הכתב בהיר. מה שקורה בארצנו במאה השנים האחרונות בהיר לחלוטין: ד' החליט לעשות ישועה לעמו, אך כתב השואה משובש. לפעמים אנו מבינים למפרע את מעשיו של הקב"ה ולפעמים לא.

הרב אבינר: עד היום אנחנו לא מבינים למה הייתה שואה
  אולי בעתיד נדע את הסיבה לשואה

שאלה:

היכן היה אלוהים בשואה?!

תשובה:

ודאי הוא היה. יתר על כן, הוא שהחליט שתהיה שואה. וכי הגרמנים החליטו וריבונו של עולם לא ידע על כך מראש, ועמד חסר אונים מולה?

ריבונו של עולם החליט. למה? זאת איננו יודעים. כפי שהחליט שחמלניצקי הרשע ירצח אלפי יהודים, ושההורים יזרקו בעצמם את תינוקותיהם ליאור, שזה אולי גרוע יותר. כמובן, אין זה פותר את המצרים מאחריות כפי שמסביר הרמב"ם (הלכות תשובה ו ה).

ד' החליט שתהיה שואה אלא ש"מגלגלין זכות על ידי זכאי וחובה על ידי חייב" (מס' שמחות ח) ריבונו של עולם החליט שנצא ממצרים, ולולא משה רבנו, היה מוצא שליח אחר. וכן היה מוצא מישהו אחר להוריד את התורה וכן להחליף את יהודה המכבי. וכי לולא רבי יהודה הנשיא, כל המשנה היתה נאבדת?!

חס וחלילה, שליח אלוהי אחר היה עושה זאת.

כאשר נתפסו פפוס ולוליאנוס על ידי טריניאנוס הרשע, אמר להם: אם יש אלוהים, שיעשה לכם נס כמו שעשה לחנניה מישאל ועזריה בכבשן האש! אמרו לו: איננו צדיקים כחנניה מישאל ועזריה וגם אתה פחות הגון מנבוכדנאצר, אלא כנראה ריבונו של עולם גזר עלינו מיתה. אם אי אתה הורג אותנו, הרבה שלוחים יש למקום, הרבה עקרבים והרבה נחשים, הרבה אריות והרבה נמרים, אלא שמגלגלים זכות על ידי זכאי וחובה על ידי חייב (שמחות שם).

כאשר ריבונו של עולם מחליט להשפיע טובה – תמיד יש מתנדבים וכן להפך, אך למה החליט ד' על שואה, זאת איננו יודעים. הרבה הדברים איננו יודעים וכמה פעמים רש"י כותב בפירושו על התורה: לא ידעתי פירושו.

לפעמים, כתב ההיסטוריה כה משובש שאיננו מצליחים לפענחו, ולפעמים הכתב בהיר. מה שקורה בארצנו במאה השנים האחרונות בהיר לחלוטין: ד' החליט לעשות ישועה לעמו קמעה קמעה, ובאמת די מהר. אך כתב השואה משובש.

ודאי, אנו רואים קשר בין שני אלה, איך השואה הביאה עקירת עם ישראל מהגולה ונטעתו בארצו. אנו רואים התגשמות הפסוק ביחזקאל: "חי אני נאום ד' אלהים אם לא ביד חזקה ובזרוע נטויה ובחמה שפוכה אמלוך עליכם. והוצאתי אתכם מן העמים וקבצתי אתכם מן הארצות אשר נפוצותם בם" (כ, לג-לד). אך החשבון נשאר עדיין מעורפל.

איננו יודעים, כמו שאיננו יודעים למה תינוק בן שלוש נפטר ממחלה, גם זו שואה. וכמו שאיננו יודעים למה איש יקר נהרג בתאונת דרכים, בעבור אשתו זו שואה, אולי יותר מהשואה, כי השואה פגעה בשליש עם ישראל, ובעלה הוא בעבורה הכל.

לעתיד לבוא נדע. כרגע איננו יודעים.

רבנו הרב צבי יהודה קוק השתמש במשל הבא: ילד קטן נמצא ביער. אמו הכינה לו בית חם מלא כל טוב וקוראת לו, אך הוא אינו בא. עוד מעט השמש שוקעת וחיות טרף עלולות להורגו. היא קוראת לו והוא אינו בא. אז היא ניגשת אליו, מושכת אותו בכוח, הוא נתקל בסלעים ובקוצים, מגיע לבית שותת דם וחבול, אך הוא בבית, הוא חי. "בדמייך חיי".

שמא תשאלו האם אין לריבונו של עולם דרכים אחרות? ודאי יש לו אין סוף דרכים. איננו יודעים למה הוא בחר בדרך זו ולא אחרת. רק אחרי מעשה ד' , לפעמים אנו מבינים למפרע את מעשיו ולפעמים איננו מבינים. אנו נותנים בו אמון.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
15 תגובות - 13 דיונים מיין לפי
1
הכל ברור לקרוא פרשת בחוקותי כי תבא, נצבים, וילך
שמעון | 19-04-2012 9:05
לא הבנתי מה לא ברור כל הקורא בתורה בחוקותי כי תבא נצבים וילך . יש כאן בדברים היתממות לא מובנת. הלומד את התורה שם מתברר לו שהוזהרנו מראש על השואה ולא הקשבנו! כדאי לחזור וללמוד את הפרשיות הנ"ל בכדי שלא תבא חלילה רעה.
2
לשמעון הרב צבי יהודה אמר שזה ניתוח
בלפור רומנוב | 19-04-2012 9:44
הרב אבינר מבטא פבה את דרכו של רבו אחד מגדולי הגדולים בדורות האחרונים.
3
הודף ורומס חסר לב
יהודי | 19-04-2012 10:10
כשאתה אומר רבנו הרב צבי יהודה אתה מתכוון למי שתמך בגורן, כל מי שיש לו לב מרגיש את הציניות הנוראה שבדבריו. אני מציע להתעניין בהתנהגותו כלפי גאוני התורה שהיו במרכז הרב.
4
יותר מזה
מתתיהו | 19-04-2012 10:29
בתוך כל ההסתר פנים של הגלות, אין מקום שרואים את אלוקים בבירור גמור כל כך כמו בשואה. ישנה הרצאה מאלפת בנושא זה של הרב יוסף בן פורת באתר הידברות: מומלץ מאוד !
5
מדוע קרתה השואה?
צבי | 19-04-2012 11:17
בנגוד לדעות המקובלות, רצח יהודים במחנות הרכוז הנאציים לא התחיל רק על ידי הגרמנים. למרבה הצער, אחד היהודים הראשונים שנרצחו במחנה רכוז היה תינוק יהודי שזה עתה נולד. הוא נרצח בידים יהודיות. הורי ז"ל, שגרו בעירה קטנה בפולין, היו בין הראשונים שנלקחו למחנה רכוז בגרמניה. אמי היתה אז בהריון. אחי, שמעולם לא הכרתיו, נולד במחנה הרכוז. נשים אחרות שגרו יחד עם אמי לקחו ממנה את התינוק. נשים אלה החליטו שכדי להציל את עצמן מהשומרים הגרמנים, הן צריכות להפטר מהתינוק. וזה בדיוק מה שהן עשו. והאלקים, ששמע את אמי בוכה, הביט מלמעלה והכפיל את גזר הדין שלהן בששה מליון עותקים... איפה היו כל הנשים האחרות? מה עשו הן כדי להציל את התינוק? איפה היו הרבנים של אותו דור שהיו אחראים על החנוך, מה עשו הם כדי למנוע את רציחת התינוק? הנשים החרדיות שרצחו את התינוק היו כולן מומחיות מאד בפרטים הטכניים של החיים הדתיים היהודיים. רק, חסרה להן הערכה לחיים של אחרים. זה מה שקורה כשממציאים חומרות יתרות בין אדם למקום ומזלזלים במצוות שבין אדם לחברו. כל הרבנים לומדים היטב ומקבלים את סמיכתם לרבנות בדינים שבין אדם למקום. כמה רבנים אנו מכירים שנבחנו במבחן הסמיכה על הלכות חנוך או דינים שבין אדם לחברו? כמה זמן לומדים בנינו ובנותינו, ביחס לכל הנושאים האחרים, כיצד להתייחס אל אחרים בכבוד? דודי ובנו הקטן, שהיו באגף הגברים של אותו מחנה רכוז, שמעו מה קרה והביאו לאימי שמיכות ואוכל. אימי, דודי, ובן דודי, זכו לשרוד ולהנצל. אחרי השואה הם ספרו לשאר בני המשפחה שנצלו, מה קרה. אבי, שהיה במחנה אחר, לא ידע מה קרה עד אחרי תום המלחמה. גם הוא זכה להנצל. אך, אחי הגדול לא זכה. הוא נשלח למרומים בידים יהודיות, מאד מאד דתיות, עם חנוך קלוקל. הורי היו בין הזוגות הבודדים שהיו נשואים לפני השואה, עברו בנפרד את הגהינום-עלי-אדמות, וזכו להתאחד מחדש. הם שרדו, ספרו מה שקרה, והשאירו מסר חינוכי למחנכי הדורות הבאים. הורי שמעו הרבה ניצולי שואה זועקים ושואלים: "למה?????? איך יכול האלוקים לעשות זאת לנו??????" לאחרים לא היתה תשובה, אך להורי כן היתה: "זה לא האלוקים שעשה זאת לנו. אנו עשינו זאת לעצמנו במו ידינו."
" איוולת אדם תסלף דרכו ועל השם יזעף ליבו" - היית יכול
אוראור | 27-02-2017 20:48
להוסיף את הפסוק הזה בסוף התגובה - מדהים כמה שזה נכון - וכמו שהתאוננו אחי יוסף:" מה זאת עשה אלוקים לנו".
6
תשובה מדהימה! הגיע הזמן להפסיק להתנצל. ה' נתן, ה' לקח
מיצי | 19-04-2012 12:07
יהי שם ה' מבורך!!!@#!#!
7
רבותינו לימדונו למה הקב"ה עשה את השואה
מנחם | 19-04-2012 12:53
בספר "התקופה הגדולה" (להגאון האדיר רבי מנחם מנדל כשר זצללה"ה, מו"ל תורה שלימה) עמ' 527 בד"ה "השואה הנוראה" מביא כמה מקורות בשם הגר"א שהשואה האיומה קרתה – בגלל שנשארו בחוץ לארץ, ולא עלו מרצון לארץ ישראל. ואלו המקורות: א. א. בספר הקדוש קול התור פ"ה: "כמעט בכל יום דבר אלינו רבינו [הגר"א] ברתת והתרגשות כי בציון ובירושלים תהיה פליטה ולא לאחר את המועד, מי ימלל ומי יתאר את גודל דאגתו של רבינו בדברו אלינו הדברים האלה ברוח קדשו ובדמעות בעיניו. ב. בספר דורש לציון (עמוד רכ"ב): הגאון רבי משה מגיד רבלין משקלוב [אב"ד ירושלים בשנות תר"א – תר"ז] שהובאו בספר "דורש לציון" עמ' רכ"ב: דבר הנבואה (יואל ג') "בהר ציון ובירושלים תהיה פליטה כאשר אמר ה' ובשרידים אשר ה' קורא" – הדאיג מאד את רבינו הגר"א, שלפי זה יבוא זמן בעקבות משיחא שקבוץ גלויות יהיה בדרך של פליטה – היינו מתוך הכרח של צרות וגזירות, ורק שרידי הפליטה יגיעו לציון וירושלים. דבר זה היה אחד הגורמים הגדולים שהגר"א האיץ בתלמידיו למהר ולנסוע לאר"י ולעסוק בקבוץ גלויות בעוד מועד, כדי לקיים שיבת ציון מרצון, ולא מתוך הכרח של ”פליטה". הגר"א ראה ברוח קדשו את כל מה שיתרחש בכל הימים של עקבות משיחא עד הקץ האחרון, את זאת אנו רואים ברור ממה שכתב הגר"א בביאורו ל"ספרא דצניעותא". ע"כ. ג. ושם בהערה מוסיף: הרה"ג ר' ישעיה חשין ז"ל סיפר בשם אב זקינו הגאון ר' סעדיה ממוהילב תלמיד הגר"א, שהגר"א בדברו לפני תלמידיו על ענין "בציון ובירושלים תהיה פליטה" זלגו דמעות מעיניו, ואמר: "צריכים לקוות שקבוץ גלויות תהיה מרצון, ולא מתוך דרך של פליטה". וצריך לפעול בכל הכוחות שהיהודים שנמצאים היום בחוץ לארץ יקחו את הדברים לתשומת לבם, ויעלו כולם ללא יוצא מן הכלל לארץ ישראל הבטוחה – שכמו שהשואה לא הגיעה אליה, כך היא לא תגיע אליה, ושאף אחד לא יסתכן ולא יסכן את משפחתו בשואה שלישית אשר עתידה לקרות בחוץ לארץ., כמו שאמר הרב ניר בן ארצי שליט"א, שארץ ישראל זה המקום הכי בטוח שיש, וחוץ לארץ זה המקום הכי מסוכן.
8
תתמודדו עם השאלות האמיתיות האם יש אלהים? והיכן הוא?
משה מעיר אובות | 19-04-2012 13:34
9
אם אתם עוברים על השבועות אני מתיר את בשרכם
חיים | 19-04-2012 13:53
על אפכם ועל חמתכם תקראו את ההקדמה לספר הק' ויואל משה ותראו למה הי' שואה. אני לא מהחוג הזה גם רחוק מזה אבל ניכרים דברי אמת - כל מילה שמה חי וקיים לא נפל דבר ארצה וככל שמתארך הגלות רואים יותר ויותר למי האמת ולמי הפסולים
10
ר' חיים ויטאל אומר, ששלש השבועות הם רעד אלף שנה מהחורבן
נ | 19-04-2012 14:42
חוץ מזה קראתי בספריו של ר' יואל מסטאמר, ושמתי לב שהוא מתכחש לנקודה מרכזית אחת: שיש כזה מושג "בעתה אחישנה" – ו"למעני למעני אעשה", שכשמגיע זמן קיבוץ גלויות ה' עושה את הנס גם אם לא זכו, וגם ע"י מי שאינם זכאים, למען קידוש שמו", שהמושג הזה עוקף את כל הטיעונים וכל הוערטלאך שלו על רשעים רשעים רשעים, הוא לא "צדיק בסדום", והוא לא חידש את המושג שרשעים זה דבר רע, שיפסיק להפחיד שומרי תומ"צ לגור בארץ, וירד הכח המספרי של הרשעים, חרדי חו"ל הם לא יותר ערלאכקייט מחרדי א"י, ההיפך הוא הנכון. טוב יעשו כל מנהיגי הציבור, שלפני שהם מפיצים דיעות, ילמדו בעיון את שני כרכי הספר "התקופה הגדולה" להרב מנחם כשר, מו"ל הספרים האדירים "תורה שלמה" שממזרח שמש עד מבואו הוגים בספריו [זה בנמצא באוצר החכמה]. ובעיקר יהגו בעיון רב בספר הקדוש הנורא "קול התור" שמובא שם
11
ל9 ולכל מי שמחפש תשובה ליואל משה
| 19-04-2012 15:52
עיינו בספר מאמר שלושת השבועות של המקובל הרב מרדכי עטייה שבו מסביר בצורה ברורה לא רק מדף קיא בכתובות אלא ע"פ הסתמכות לאורך כמה דפים בש"ס ואכתוב בשורה שהשבועות נאמרו בדיוק להפך שלולא לא תעלו לא"י אני מתיר... עיין שם ותחכם.
12
למה לאשכנזים הייתה שואה?
ראובן | 31-10-2013 11:53
למה לאשכנזים הייתה שואה? אם שמתם לב,רוב האשכנזים החרדים לא מתחתנים עם הספרדים,ורוב האשכנזים החרדים לא מוכרים דירות לספרדים בארץ ישראל,ורוב האשכנזים החרדים אומרים על הספרדים,שהספרדים הם גויים.הגמרא במסכת בבא מציאה דף נח עמוד ב אומרת,כל היורדין לגיהנום עולים חוץ משלשה שיורדין ואין עולין ואלו הן הבא על אשת איש והמלבין פני חבירו ברבים והמכנה שם רע לחבירו. ומה מי שכנה שם רע לחברו שיורד לגיהנם ואינו עולה,על אחת כמה וכמה,האומר על עדה שלמה בישראל שהם גויים,או שאסור להתחתן איתם,או שאסור למכור להם דירה בארץ ישראל,שהוא הרבה יותר גרוע מהמכנה שם רע לחברו.וכך עושים הרבה חרדים אשכנזים.אם כך,לכל האשכנזים שאומרים כך על הספרדים,אין חלק לעולם הבא,שיורדים הם לגיהנום ולא יוצאים משם לעולם,יהיה מי שיהיה.יש שתי אופציות שלאותו אחד כן יהיה חלק לעולם הבא:אחד-שיחזור בתשובה,והשני-שיהרג על ידי אינו יהודי,בגלל שהוא יהודי.ה' רחמן כגודלו,רוצה ה' שבעולם הבא יהיו גם מהאשכנזים האלו,לשוב בתשובה כנראה שלא שבו,שעד היום אשכנזים רבים אומרים על הספרדים שהם גויים וכו',לכן החליט ה' ברוך הוא,לקחת לגן עדן כששה מיליון אשכנזים,על ידי,שיהרגו על ידי גויים,בכדי שיהיו מהם גם בעולם הבא,אומנם לא כל האשכנזים אמרו כך על הספרדים,אך במקום של רשעים גדולים כאלו,טובים ורעים מתים,שמי שיש בידו למחות ואינו עושה כן,נתפס באותו חטא.
13
אלהים פסיכופט וסאדיסט עד מתי נתרץ ונגן עליו?
אורן | 01-09-2014 15:20
צריך לומר את האמת, די בלקרוא את פרשת האזינו ןלהבין כמה אכזרי האל הזה הוא מחזק ידי רשעים ומצליח דרכם, מבחינתי לחזור להר סיני ולקרוע את שטר החוזה שחתמנו שם
מעניין אותי איך באתר דתי פירסמו את התגובה הזאת.
אוראור | 27-02-2017 20:45
אלוקים אוהב אותנו ואנחנו העם הנבחר - אנחנו גם לא יודעים חשבונות שמים - אבל אפילו שהשואה הייתה מחרידה ממש וחלקנו שואלים או תוהים איפה אלוקים היה - עלינו לזכור שבדרך כלל לכל דבר יש סיבה - והקדוש ברוך הוא לא עושה דברים סתם - הוא יודע למה הוא עושה דברים. גם - תהיה בטוח שכל אלו שנספו בשואה נמצאים עד עכשיו בגן עדן - והנאצים הארורים שרצחו אותם הם בגהינום או בכף הקלע - ככה שהצוררים האלו בהחלט קיבלו את עונשם.