הרב קפלן בעצה לחרדים: קחו דוגמה מהחמ"ד - סרוגים

הרב קפלן בעצה לחרדים: קחו דוגמה מהחמ"ד

הלוואי שמערכת החינוך החרדית תדע לאמץ את העקרונות החינוכיים של החמ"ד בהכלת נוער נושר. כי הנזק החברתי והנפשי של הנושרים הגלויים או הסמויים הוא עצום ובסופו של דבר ההתעלמות וההדחקה תתפוצץ בצורה קשה עוד יותר, אם לא יעשה שינוי.

הרב קפלן בעצה לחרדים: קחו דוגמה מהחמ"ד

לפני מספר ימים התקשרה אלינו חברה שבנותיה לומדות בבית יעקב ושאלה אם יש לנו איש מקצוע שיכול לעזור עם ביתה שהתמכרה לראית סרטים ברשת.

אשתי שאלה אותה מדוע איננה פונה למישהו במגזר החרדי והיא ענתה שהיא מפחדת שהדבר יוודע להנהלת בית הספר והיא תזרוק את הילדה. לשאלה לכמה בנות יש, להערכתה, סמארטפון היא ענתה שלמעלה מ50%. הכל בהסתר…

כמי שעוסק בשנים האחרונות, גם עם נוער חרדי נושר שמגיע למכינה שלנו 'מכינת איתן', אינני מופתע כלל מנתונים אלו ולהערכתי הנשירה הסמויה גדולה יותר ומגיעה לאלפים רבים, כי המשמעות של ילד נושר אחד במשפחה הוא כל כך גדול שצריך להסתיר את הדבר בכל דרך.

אחוז הנשירה קטן באופן משמעותי

החינוך הממלכתי דתי עשה בחמש עשרה השנים האחרונות קפיצת דרך גדולה. כאשר הקמנו את בית ספר 'יפתח' לנוער נושר היינו כמעט יחידים בשטח. (בית ספר שהלך והתפתח במשך השנים, בניהולו המסור של אריאל סוקולוף) היום יש, ברוך ה', מסגרות רבות. זאת ועוד, מסגרות החינוך הרגילות מכילות הרבה יותר בני נוער שפעם היו נזרקים מהמערכת ולכן אחוז הנשירה קטן באופן משמעותי.

ההכלה נובעת מתפיסת עולם האומרת שהחינוך הוא מורכב משניים 'תורה ודרך ארץ' ולכן ישנם מוסדות רבים שאינם מוציאים תלמידים שאינם מקפידים על ההלכה ואפילו מצהירים שאינם דתיים ומשאירים אותם במוסד ועושים איתם תהליך חינוכי ולימודי משמעותי, גם כאשר הנער או הנערה אומרים בפה מלא שאינם שומרים מצוות. עצם רצונם של בני הנוער הללו להישאר במסגרת הדתית ולהרגיש בה בבית יוצר תהליך חיובי.

יתכן שהמוסד משלם בכך מחיר חינוכי שבו הגבולות שבין הדתי והלא דתי אינם ברורים, אבל ההבנה היא שהתועלת החינוכית גדולה יותר כאשר מכילים גם את מי שאיננו הולך בדיוק בדרך… ואם זה לא מתאים ידע המחנך למצוא לו את המקום המתאים בתוך החמ"ד.

בעולם הפתוח בו אנו חיים, אנחנו חייבים להבין את המציאות ולהעמיק את הקשר, החיבור והאהבה אל תלמידנו ולנסות להתחבר לתורה בצורה עמוקה ואמיתית יותר. כי ללא העמקה בכל רבדיה של תורה: בשכל וברגש, בדמיון ובאומנות, יחפשו בני הנוער את מקומם במחוזות אחרים…

יכולת הגיוון

סודה של מערכת החמ"ד היא ביכולת הגיוון שקיימת בה. יש מוסדות בעלי כיוונים חינוכיים שונים ומגוונים. מכילים יותר ומכילים פחות, מצטיינים בתחומים חינוכיים ולימודיים שונים, כי אנחנו יודעים שרק כאשר אנו מקיימים את הפסוק 'חנוך לנער על פי דרכו' על פי הדרך המתאימה לו, נזכה להגיע גם למטרה 'גם כי יזקין לא יסור ממנה'.

כאשר משה רבנו מבקש מיהושע לבחור את מי שיצא למלחמה בעמלק הוא אומר 'בחר לנו אנשים' דייקו חכמים ואמרו 'לי ולך, השווהו לו, מכאן אמרו חכמים 'יהי כבוד תלמידך חביב עליך כשלך' " (רש"י). רק מי שתלמידו חביב עליו כאילו זה הוא עצמו, ידע לראות את הטוב שבכל אחד ולא ירצה שהוא יעזוב את המסגרת. וגם אם יגיע למסקנה שתלמידו צריך מקום אחר, ידע למצוא לו את המקום המתאים ולא יזרוק אותו.

הלוואי שגם מערכת החינוך החרדית תדע לאמץ עקרונות חינוכיים אלו, כי הנזק החברתי והנפשי של הנושרים הגלויים או הסמויים הוא עצום ובסופו של דבר ההתעלמות וההדחקה תתפוצץ בצורה קשה עוד יותר, אם לא יעשה שינוי.

ולכל מי שמתקיף, אקדים ואומר, יש הרבה בעיות ולא מעט אתגרים חינוכיים גם בחמ"ד, אני מכיר ויודע… אבל כשלא מכירים ומתעלמים אין סיכוי לתקן.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
כשרואים את אחוזי הדתל"שים בציונות הדתית...
ענת | 08-02-2017 9:42
מבינים כמה אתה לא צודק
2
כבוד הרב החרדים לא זקוקים לעצות ממך וגם...
נתי | 20-07-2017 9:53
כדאי שתתעדכן אין גם לא 10% בנות עם סמארטפון בסמינר חרדי קלאסי. ואגב אחוזי הנשירה במגזר החרדי לא מתקרבים לאחוזי הנשירה של דתיים שזורקים את הכיפה בשירות הצבאי, לפניו או אחריו.... יהי זכרם ברוך