מעז יצא מתוק: הסרוגה שעזבה הכל למען השוקולד - סרוגים

מעז יצא מתוק: הסרוגה שעזבה הכל למען השוקולד

הכירו את השוקולטרית הסרוגה, יערה קלמנוביץ' שבחרה לעזוב לאחר 8 שנים כעורכת דין את המשרד הבטוח, לטובת החלום המתוק שלה- ייצור שוקולד. אותו היא משלבת עם החזון שלה לשלב בחברה אכלוסיות חלשות ולתת הזדמנות שווה לכולם

author-image
מעז יצא מתוק: הסרוגה שעזבה הכל למען השוקולד

נתחיל בוידוי אישי: חשבתי שאני באמת אוהבת שוקולד, עד שהכרתי את יערה קלמנוביץ' מהישוב עפרה והבנתי מהי אהבה אמיתית לשוקולד. ככה, ביום אחד בהיר, לאחר 8 שנים כעורכת דין עם תואר שני במשפטים מהאוניברסיטה העברית- החליטה יערה להגיש מכתב התפטרות, לטובת השוקולד, או יותר נכון ייצור שוקולד.

"כשהייתי עורכת דין הרגשתי שאני לא מצליחה לעזור לאנשים באמת", מספרת יערה. "הייתי צריכה לפעול מתוך מסגרת נורא לוחצת של חוקים ותקנות והיום יש לי את היכולת לתת לבן אדם פרלין פיסטוק אחד ולשנות לו את כל היום ברגע".

יערה החליטה שהיא מעדיפה להעניק לעצמה את האושר האישי שלה ושל הסובבים אותה, על ידי הכנת פרליני שוקולד בטעמים של השראה וחיבור עמוק למקומות והחוויות הכי אישיות שלה.

עזבה הכול לטובת יצור פרלינים, אנחנו האמת די מבינים אותה אחרי התמונה הזו

מתי הבנת שאת צריכה לעזוב הכול ולהקים עסק שכולו שוקולד?

"בהתחלה עשיתי את זה בתור תחביב לצד עריכת הדין. הכנתי פרלינים לכל המשפחה והחברים הקרובים הזמינו ממני פרלינים למסיבות, חגים וימי הולדת באופן קבוע. עד שהגיעה ההזמנה הראשונה והגדולה לפני שנה וחצי מעמותה בישוב בו אני גרה והזמינה ממני פרלינים לכל עובדי העמותה. כתוספת להתלהבות החלטתי שאם כבר אני מכינה כל כך הרבה פרלינים, אז אני אנסה גם לפתוח דוכן קטן למכור". יערה לא יכלה לשער את ההצלחה שגרף הדוכן שהצליח להתרוקן והשאיר טעם לעוד.

"פתחתי דוכן קטן במתחם התחנה בירושלים, הכנתי אלף פרלינים וכל מה שהכנתי נקנה באותו היום. זה היה הרגע שבו הבנתי שאנשים מאוד אוהבים את מה שאני עושה".

מאז, יערה התחילה לשחזר את ההצלחה בכל סוף שבוע כשהתפנתה מכל העבודה, לפתוח דוכן: "ברגע שהבנתי שיש ביקוש אמרתי; 'יאללה אני חיה פעם אחת, אז אגשים את החלום שלי והתפטרתי סופית מעריכת הדין".

איך הסביבה הגיבה לכך שאת מעדיפה להתעסק בשוקולד במקום בעריכת דין?

"המון שאלו אותי למה עזבתי את עריכת הדין לטובת שוקולד, אבל אנשים שאלו את זה מנקודת מבט לא נכונה. מתוך איזה עולם צר שהעולם שמכתיב לנו העולם המערבי שיש בו מטרות נורא ברורות – להיות מצליח, להרוויח כמה שיותר כסף ולשיג כמה שיותר כבוד. להיות עורך דין רופא או רואה חשבון, נחשב אומנם מכובד מלייצר שוקולד, אבל אם אני לא מגשימה את מי שאני באמת ואת הערכים שחשובים לי אז מה שווה לי להיות עורכת דין?".

התחילה הכול מדוכן קטן

הבית שהפך למפעל שוקולד 

"בהתחלה עשיתי את הכול לבד, ייצרתי פרלינים בבוקר בבית והלכתי למכור בסופי שבוע בדוכן".

בשלב מסוים יערה הוסיפה לביתה עובדות חדשות והפכה את ביתה הקטן למפעל שוקולד של ממש.  "גם כיום אנחנו חיים בבית 55 מטר, ארבעה ילדים ומפעל שוקולד אחד".

עד שתזכה יערה להקים מפעל משלה מחוץ לשטח הביתי, בימים הקרובים היא עתידה להעביר את המפעל שלה לעמותת שק"ל, המקדמת שילוב בעלי מוגבלויות בשוק העבודה החופשי.

ההזדמנות לשלב אצלה גם בעלי מוגבלויות, זה רק אחד הדברים המשמחים והערכיים שהשוקולד מאפשר לה לעשות.

פרלינים בטעם צדק חברתי

"אני שמחה שאני מצליחה לממש את החזון שלי, על ידי שילוב אנשים שיותר קשה להם להשתלב בחברה באופן טבעי בעבודה במפעל השוקולד שלי ועל ידי כך לאפשר להם לעשות משהו משמעותי".

יערה מעסיקה כיום 5 עובדות, מתוכן 3 עולות חדשות, נערה שהייתה במועדון לנערים ונערות בסיכון בו היא העבירה סדנה ומאז החליטה שהיא נשארת לעבוד יחד איתה. והיד עוד נטויה.

"יותר מכל מה שהשוקולד מעניק לי אני מרגישה שהעבודה גורמת לי להוציא מעצמי את היצירתיות ולהרגיש בכל יום שאני קמה לעבודה שאני אוהבת, וככה גם האנשים שעובדים איתי מרגישים" מספרת יערה. "כל העבודות שלי שותפות שלי לעסק, כולן מקבלות אחוזים מהרווחים ומשכורת גבוהה. אני מרגישה שזה עסק משותף שלנו".

להרגיש משמעות דרך השוקולד

אחת מהעובדות שלה היא עולה חדשה מפולין והיא כמעט ולא יודעת עברית. "היא הגיע איתי להנחות סדנה לניצולי שואה דוברי פולנית וזה פשוט מדהים לראות איך בעזרת הידע שלה בהכנת פרלינים ושפת האם שלה היא מצליחה להעביר את הידע שלה לאחרים, וזה ממש נותן תחושת משמעות".

הגנב שהרים לה את המכירות 

רגעי ההצלחה שלה התחילו בואו נאמר, מהמקרה הכי לא צפוי ונעים שיכול לקרות לבעלת עסק. ממש לפני ראש השנה הגיעה אליה מישהו לדוכן עם שטר מזויף של מאה שקל וביקש לקנות פרלינים.

"הוא ביקש שאעשה לו מבצע על הפרלינים. אני מטוב לב הסכמתי ואז הוא פתח את המעיל שהיה עמוס בשטרות נתן לי מתוכם 100 שקל והחזרתי לו עודף של 90 והתרחק בעודי קולטת שהשטר שהוא נתן לי מזויף", משחזרת יערה ונזכרת: "כל כך נפגעתי כי גם עשיתי לו הנחה וגם בחרתי לו את הפרלינים שאני הכי אוהבת והוא מצידו רימה אותי. הייתי נורא שקועה בעצב ורשמתי על זה פוסט בפייסבוק בו כתבתי מכתב לזייפן עם הזמנה להחזיר את הכסף שהוא גנב ממני ובמידה והוא יעשה את זה אתרום מחצית מכל הרווחים שלי עד ראש השנה לשיקום אנשים".

הזייפן אומנם לא חזר אבל אלפי אנשים התרגשו ושיתפו את הפוסט, שקידם אותה והביא לה לקוחות גדולים שעובדים איתה עד היום "הרגשתי שהקב"ה שולח לי את העזרה מהמקומות הכי לא צפויים".

הפרלינים האהובים שנתנה לזייפן השטרות הביאו לה עשרות הזמנות

אהבה על גבעת רם ושוקולד 

אם יש מישהו שיכול להתחרות באהבתה של יערה לשוקולד, הוא בעלה גיא אותו הכירה בלימודי הכימיה שלה לפני לימודי המשפטים והיא לא מתביישת לומר שהיא זאת שהתחילה איתו.

בלימודי הכימיה החזיקה רק שנה ופרשה לא לפני שהספיקה להכיר שם את בעלה גיא שאיתו גילתה דווקא כימיה.

"כשנכסנתי ללימודים שמתי עין על גיא", משחזרת יערה: "'ניצלתי' את ההזדמנות שהוא היה כאן לבד בארץ, מפני שאבא שלו נפטר כשהוא היה בן 18 ואמא שלו הייתה בחו"ל. והזמנתי אותו מפעם לפעם אלינו לשבת עם ההורים שלי ולאחר מכן עזרתי לו ללמוד למתמטיקה ובאיזה שהוא שלב מצאנו את עצמנו יחד על מדשאות גבעת רם עם כוס חלב חם ושוקולד מהבית של סבתא שלי שגרה קרוב לשם ותמיד היה ניתן למצוא אצלה שוקולד בהישג יד".

חלב חם ושוקולד הם בעצם השוקו האמיתי בעולם הזה

גם גיא בעלה, 'נדבק' ממנה והחליט ללכת אחר החלום שלו ולהתחיל ללמוד רפואה בגיל 35, לאחר שעשה דוקטורט לכימיה והרגיש שזה מעניין אבל לא משמעותי בשבילו.  כיום הוא בן 40 ועדין עושה סטאז' אבל הכי חשוב מסופק. "תמיד צחקנו ואמרנו שהבת הגדולה שלנו תעשה בת מצווה הוא יתחיל סטאז' וכשהיא תתחתן הוא יגמור את ההתמחות ברפואה". מספרת יערה.

פרלינים בטעם שמן זית, אתרוג בזיליקום

אם חשבתם שבשביל להכין פרלינים בטעם שוקולד ואגוזי לוז יערה עזבה הכול אז טעיתם.

ליערה יש תחביב ליצור פרלינים בטעמים לא שגרתיים. "אנשים דווקא מחפשים את השוקולד המעניין עם הטוויסט. גם אני כל הזמן אוהבת להכין טעמים חדשים, אחרת מה הטעם? (תרתי משמע).

בסוכות האחרון למשל יערה הכינה פרלין עם קרם אתרוגים ומיץ לימון ליים, ובחנוכה פרלין עם שמן זית. כן, נשמע מוזר, אך מסתבר שניגודיות הטעמים עם השוקולד עושה דווקא פלאים.

אחד המילואים הכי מוזרים שאנשים אוהבים אצל יערה הוא 'פרלין בזיליקום', "למרות שזה נשמע מוזר אנשים תמיד שואלים איפה הוא ואני ממש מופתעת מזה".

פרלין אתרוגים, למי שחשב שאנחנו צוחקים

אם אתם שואלים את יערה היא בכלל אוהבת 'פרלין פסיפלורה' בעוד שאת הפרי פסיפלורה היא בכלל לא אוהבת אבל בזכות השוקולד המשתלב עם הפסיפלוריה הטרייה ממושב יוחנן, אפשר לנצח הכול.

"אני לא מצטערת לרגע שבחרתי לעזוב הכול למען השוקולד ואני נהנית בכל יום לתת לאנשים דרך השוקולד חוויות, זיכרונות מהילדות או מהטיול במזרח. גם אם אנשים לא מזהים מיד מה בדיוק הם אכלו, זה מזכיר להם כל כך הרבה דברים וזיכרונות שונים וזה בסופו של יום שווה הכול".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
שכחתם להזכיר את קמפיין ההדסטארט
עומר | 02-02-2017 22:09
אני תמכתי בו במדרגה שנקראת על שם הזייפן is.gd/cocoaforest תמכתי בגלל האישיות המיוחדת שעולה מהפוסטים בפייסבוק. את השוקולד עדיין לא יצא לי לטעום..
2
קרן אור באפילת הימים הקשים האלה
תודה על הכתבה | 02-02-2017 22:46