"עזיבת היהודים את טורקיה היא אובדן קשה למדינה" - סרוגים

"עזיבת היהודים את טורקיה היא אובדן קשה למדינה"

דברי השגריר הטורקי הטרי כאמל אוקם, בכנס שנערך אמש על יהודי תורכיה במרכז דהאן בבר אילן

author-image
"עזיבת היהודים את טורקיה היא אובדן קשה למדינה"
  (צילום: פלג לוי)

כ-300 איש השתתפו אמש בכנס שהתקיים במרכז דהאן באוניברסיטת בר אילן ועסק ביהודי תורכיה ובמורשתם. בין הנוכחים היו שגריר תורכיה בישראל אשר נכנס לתפקידו בחודש שעבר, ראש מרכז דהאן ד"ר שמעון אוחיון, פרופ' אייל ג'יניאו- ראש מכון בן צבי והאוניברסיטה העברית בירושלים, ד"ר אפרת אביב, ד"ר צמרת לוי-דפני ממכון ון – ליר והמרכז הבינתחומי בהרצליה ומר דוד אלעד מהסוכנות היהודית.

כמאל אוקם, שגריר תורכיה בישראל פתח ואמר: "אני רוצה להודות לאנשים בישראל על קבלת הפנים החמה לי ולמשפחתי עם כניסתי לתפקיד". בהמשך דבריו אמר השגריר: "ההיסטוריה של התרבות המשותפת ליהודים ולתורכים תמיד הייתה מרתקת. כבר בשנת 1492, הסולטן הציע ליהודים מפלט מגירוש ספרד ומהאינקוויזיציה. הסולטן אפשר להם לחיות בתורכיה. מאז לאורך השנים היה שיתוף פעולה בין היהודים לתורכים. בד בבד, התורכים זכו בתרומה משמעותית ממעורבותם של היהודים בתחומי החיים השונים במדינה".

עוד הוסיף: "הקהילה היהודית ממשיכה לפעול ולתרום לחברה בתורכיה, וכל עלייה של יהודים לישראל היא אובדן קשה למדינה. אבל למרות זאת, העובדות מראות שהיהודים שעלו מתורכיה שומרים על התרבות והשפה התורכית".

ח"כ לשעבר ד"ר שמעון אוחיון, מנהל מרכז דהאן למורשת יהדות ספרד אמר: "מערכת היחסים בין מדינת ישראל ותורכיה ידעה עליות ומורדות, עליות של שיתוף פעולה והצלחה וירידות קשות מרות ואף ו"ממרמרות". דו קיום כמו זה שהיה בתקופת גירוש ספרד ובזמן עליית הנאצים לשלטון לא ראינו בשנים האחרונות, כאשר מתחים בסוגיות פוליטיות ומדיניות אינם פסחו עד שהביאו גם לפגיעות ביהודים. דו הקיום שהיה במשך 500 שנה, יוצר מקום לתקווה גם בעתיד לחיזוק הקשרים בין שתי המדינות – מדינת ישראל כמדינת העם היהודי ומדינת תורכיה".

"השנה זכיתי להיות חבר בוועדת ביטון שתבעה לתת מקום לכל קהילה ולמורשתה בתוכניות הלימודים של מערכת החינוך במדינה. אני מקווה שמערכת החינוך תיתן את המקום הראוי, את תחושת השייכות והחיבור להתיישבות כאן במדינת ישראל, לתקומתה של המדינה והעם, ולתרבות שמתהווה במדינת ישראל".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
האמת והשלום תמיד משתלם רק בא
| 25-01-2017 15:45
לפעמים איזה חכם מופרע ומחליט לפתוח במלחמות ובמרמרות והוא חוטף ראשון את הטרור. האמת והשלום משתלם לכולם.