הסדר הנכון של ליל הסדר

הדפסה
25.03.13 12:58

על פי החשיבות, היינו צריכים מיד עם הגעתנו הביתה, לאכול את המצה שהיא מצוה מן התורה, אז למה אנו מתחילים את ליל הסדר באמירת הקידוש?

הסדר הנכון של ליל הסדר
  קידוש לפני מצה (פלאש90)

שתי המצוות העיקריות בליל הסדר הן אכילת קרבן פסח ואכילת המצה. בשל חטאינו, אין לנו אפשרות להקריב את קרבן הפסח, ולכן נותרנו רק עם אכילת המצה.

על פי החשיבות, היינו צריכים מיד עם הגעתנו הביתה, לאכול את המצה שהיא מצוה מן התורה, את אמירת המגיד, קודם לאכילת המצה, עוד אפשר להבין בכך שגם זו מצוה מן התורה של "והגדת לבנך", אך מדוע אנו מתחילים את ליל הסדר באמירת הקידוש?

כדי להסביר את הקדמת הקידוש בליל הסדר, צריך לעמוד על משמעותו של ערב זה. ליל הסדר הוא בראש ובראשונה, ליל החסד.

עושים לייק לסרוגים ונשארים מעודכנים!

הקב"ה בחר בנו בְּחסד שעשה איתנו, ואנחנו צריכים להצדיק את הבחירה. מתוך פשט התורה, אנו יודעים שיום אחד הקב"ה אמר לאברהם "לך – לך מארצך" – אנחנו לא יודעים מה הייתה הסיבה לכך. נראה כי לא מתוך מעשיו הוא נבחר, אלא בשל החסד שעשה איתו הקב"ה.

לפי זה, גאולת ישראל אינה תלויה במעשים אלא בחסד, כדעת ר' מאיר "בין כך ובין כך אתם קרויים בנים".

בנוסח הקידוש מצוין עניין זה של בחירת עם ישראל. הקידוש פותח במשפט "אשר בחר בנו מכל עם ורוממנו מכל לשון". הבחירה של עם ישראל נעשתה בלי להסתכל על מעשיו הנוכחיים, אלא הפוטנציאל הטמון בו. רק לאחר הבחירה בעם ישראל מגיע השלב השני של הכנסת התוכן "וקדשנו במצוותיו".

גם בתפילה אנו אומרים דבר דומה: "אתה בחרתנו מכל העמים, אהבת אותנו ורצית בנו ורוממתנו מכל הלשונות [ואז] וקידשתנו במצוותיך וקרבתנו לעבודתך".

הלילה הזה מיוחד לעם ישראל, בלילה הזה נוצר העם. כל הלילה סובב סביב הציר של בחירת עם ישראל, ולכן הקידוש מתחיל ב'אשר בחר בנו מכל עם', כי בלי בחירת עם ישראל וקדושתו העצמית אין ליל הסדר.

ליל הסדר מכונה בנביא "ליל התקדש חג", זהו הלילה של הקדושה. הקב"ה קורע את המסכים בינו לבינינו. כדבר הרב קוק: זהו "הערב שמסירים בו את הלוט של החול הפרוס על הקודש".

שאר החגים, נובעים כולם מליל הסדר, בכולם אנו אומרים "זכר ליציאת מצרים". הקדושה של העם היהודי וכל חגיו היא בזכות הקדושה של ליל הסדר. לכן, אסור לתת לחול להיכנס לערב הזה, כי פגיעה בלילה הזה מהווה פגיעה בקדושת השנה כולה.

כדי שכל הלילה יתחיל בקדושה, אנו מקדימים את הקידוש, הקדושה, לפני כל שאר מצוות היום, שבחלקן הן חשובות יותר. מתוך הקדושה אותה אנחנו מזכירים בתחילת הלילה, אנו מובטחים כי שאר הסדר יתנהל בצורה הנכונה ביותר, במעלת הקדושה הנכונה.

הוספת תגובה - סרוגים
הדפסה
שם:
נושא:
תוכן:
* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה דיבה ולשון הרע
תגובה 1
1
לא מבין את הבעיה ואת השאלה