הרב ריסקין על הסמכת הרבניות: התהליך ההלכתי במלוא תפארתו והדרו /תגובה

הרב ריסקין על הסמכת הרבניות: התהליך ההלכתי במלוא תפארתו והדרו /תגובה

הרב שלמה ריסקין מפרט את המקורות המאפשרים הסמכת נשים כמורות הוראה. "לעזור לרבני קהילות ולשמש דוגמה לבנות צעירות ולהראות שגם נשים יכולות לגדול בתורה"

הרב ריסקין: הנה המקורות להסמכת נשים לרבניות

התהליך ההלכתי במלוא תפארתו והדרו

במאמרו בסרוגים, "הרהורים על נשיות אמיתית ממעיינה של תורה" כותב הרב ברוך אפרתי בחריפות נגד הסמכתן של מורות הוראה, כאילו בעצם הדבר סרתי מדרך התורה וזלזלתי בדברי חז"ל; נשים שהשקיעו חמש שנים אינטנסיביות בלימוד תורה שבעל פה והלכה למעשה בתכנית המיוחדת במדרשת לינדנבאום מבית אור תורה סטון, שאליה הגיעו מלכתחילה עם רקע עשיר מוכח בתורה שבעל פה.

מה תוכן הוויכוח? יש מי שמתנגדים לכל מערכת לימודית המכינה נשים להיות מורות הוראה, דוגמת הרב אפרתי שטוען כי "אישה אינה מצווה בעסק התורה ועל כן יש לה פחות שייכות לעמלה". אני מוכן להודות שאישה אינה מצווה להיות בקיאה בש"ס; אבל גם אם אינה מצווה, בוודאי טוב ומצוין אם היא בקיאה. חשוב מכך, אישה ודאי צריכה לדעת הלכה.

רוב רובם של חלקי שולחן ערוך הנלמדים בלימודי רבנות נוגעים לנשים ולגברים כאחד: דיני שבת, חגים, תפילה, ברכות ועוד ועוד ב'אורח חיים', ובוודאי הדינים שב'יורה דעה', כגון הלכות כשרות ואבלות וכמובן הלכות נידה. בשולחן ערוך, אורח חיים, הלכות ברכות, סימן מז, יד, נפסק: "נשים מברכות ברכות התורה". ומסביר ה'מגן אברהם': "מפני שהן מחייבות ללמוד הדינין שלהן".

אין הרבה מצוות שנשים פטורות מהן

בסופו של דבר, מעטות מאוד הן המצוות שנקראות מצוות עשה שהזמן גרמן ונשים פטורות מהן: פחות מעשרים מתוך התרי"ג. הלכות רבות ב'יורה דעה' שייכות לנשים יותר מאשר לגברים, ודאי אם האישה היא עקרת הבית. משום כך, פסק הרב משה פיינשטיין שאישה יכולה לשמש משגיחת כשרות בבית מטבחיים אם יש לה ידיעות בשחיטה.

שמו של רבי ומורי הרב יוסף דב סולוביציק זצ"ל, הוזכר כמי שהיה, כביכול, מסכים ל"איסור" שהרב אפרתי המציא על אישה עמלה בתורה. כל מי שבא במגע עם הרב סולוביציק, ולו גם מגע מינימלי, יודע היטב כמה ייחל שנשים תלמדנה תורה שבעל פה ברמה הגבוהה ביותר, ודווקא בדורנו אנו. הרב האמין, שכשם שנשים בדורנו לומדות במיטב האוניברסיטאות של העולם ברמה הגבוהה ביותר, כך הן צריכות ללמוד יהדות. לכן דרש שהנשים תורה תלמדנה לא פחות מן הלמדנים הגברים, ובאותה דרך.

אינני מסמיך דיינות אלא רבניות

הרב אפרתי אף מתרעם על כי גבה לבי, כביכול, "לחלוק על רש"י, ולשנות מנהגי ישראל". זאת היות שרש"י, בפירושו לתורה בנוגע למינוי הסנהדרין במדבר (דברים א', יג), כותב על המלה "אנשים", "וכי תעלה על דעתך נשים", ודוחה בזה את האפשרות של מינוי דיינות. מה בין זה לבין נשים המוסמכות במכון למנהיגות הלכתית כמורות ההוראה – ולא כלום. שכן אני איני מסמיך דיינות לסנהדרין, אלא נשים למדניות להיות מורות הוראה, לעזור לרבני קהילות ולשמש דוגמה לבנות צעירות ולהראות שגם נשים יכולות לגדול בתורה ולהיות מנהיגות רוחניות. בכוונת מכוון, אנו קוראים להן "רבנית" או "מנהיגה" ולא "רבה" או "רב".

יתרה מכךעצם הקביעה כי אסור לחלוק על רש"י היא המצאה גמורה. בארבעה מקומות בש"ס בעלי התוספות חולקים על רש"י בעניין זה ממש ופוסקים שאפשר למנות דיינוֹת: במסכת נדה דף נ ע"א – מפני שהם סוברים שגם אישה שאינה יכולה להעיד תוכל לדיין; ובמקומות אחרים, כגון בבא קמא טו ע"א – מפני שכאשר בעלי הדינים מקבלים עליהם את האישה כדיינת, היא יכולה לדון. ועל כך אין לתהות – ממתי נעשתה ההלכה חדגונית? והרי "אלו ואלו דברי א-להים חיים" נאמר על בית הלל ובית שמאי.

החכמים דווקא עודדו

בשל ריבוי הדעות, בכל הדורות היו נשים שלמדו ופסקו, וחכמים לא מיחו בהן כי אם להפך, עודדון. הנה רשימה חלקית: מסכת כלים תוספתא פרק ד (פסקו כמו ברוריה בתה של ר' חנניה בן תרדיון נגד אחיה); החיד"א בברכת יוסף חו"מ סי' ז, ס"ק יב (אשה יכולה להיות פוסקת הלכה); הלכה פסוקה, מכון הרי פישל, הוצאה חדשה, סימן ז, ט (אשה יכולה לדיין כאשר בעלי הדינים או המועצה או ראש המועצה מקבלים אותה);

ספר החינוך, מצוה קנב ("… וכן באשה חכמה, הראויה להורות"); הרב שלמה לוריא, המהרש"ל, תשובה כט (סבתא מרים לימדה הלכה לאברכים מעבר למחיצה); הרב אליהו בקשי דורון, שו"ת בנין אב, סימן סה: "אשה והגר יכולים לשמש כמנהיגים ואפילו כגדולי הדור שכח הנהגתם (ולא כח המינוי מלמעלה) מחייבת הסמכות. אשה וגר יכולים לשמש מורי הלכה וללמד תורה ופסקים…".

כמכלול, המהלך של הרב אפרתי גוזל מן התהליך ההלכתי את כל תפארתו והדרו, את כל רוחבו ומורכבותו, ועל כך אין אלא להצטער.

==

הרב שלמה ריסקין הוא ראש מוסדות אור תורה סטון ורב היישוב אפרת

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
33 תגובות - 20 דיונים מיין לפי
1
יישר כחו של הרב ריסקין.
| 09-01-2017 14:35
הלוואי שכל הרבנים יהיו גדולים כמוהו בתורה ובדרך ארץ. הוא מוצא חן ושכל טוב בעיני אלקים ואדם.
לא תקיפו
נוטר הכרם | 11-01-2017 16:35
כבוד הרב שמע על איסור לא תקיפו פאת ראשכם ועל איסור גילוח בתער? אולי נסמיך גם רבנים חילונים?
2
אם בעלי התוס' חולקים על רשי אז גם הרב ריסקין יכול לחלוק
נח | 09-01-2017 14:39
איזו השוואה מעניינת
לא אהבל, אם תוס' חולקים על רש"י אז הרב ריסקין יכול לקבל
את דעתם | 10-01-2017 8:56
לא אהבל, אם תוס' חולקים על רש"י אז הרב ריסקין יכול לקבל את דעתם
3
ומה עם האיסור בהלכה ללמוד תושב"ע?
אודי | 09-01-2017 14:44
ונפסק להלכה ברמב"ם ובשו"ע. הרב סולובייצ'יק לא התיר ללמוד לכתחילה אלא טען שאם הן לא תלמדנה הן תתפקרנה (תעודת עניות לא קטנה לציבור שלו...). כל הנשים שהרב ריסקין ציטט היו חריגות והגמ' עצמה מציינת אותן כחריגות, אבל לא שזה מותר (גם מיכל הניחה תפילין ולהלכה זה אסור). החפץ חיים התיר לבנות ללמוד רק תורה שבכתב אבל לא תושב"ע. ולגבי לימוד ההלכה, החפץ חיים בעצמו אמר שהן צריכות ללמוד, אבל רק את פסק ההלכה הסופי וודאי שלא את כל השתלשלות ההלכה. האם הרב ריסקין לא משחק לידי הרפורמים בכל ההיתירים שלו?
לא תעודת עניות
זאב | 09-01-2017 22:49
הציבור שלך הוא אוסף של כבשי אדם פרימיטיביים.הכפירה של הציבור שלו שווה יותר מ"האמונה " של הציבור שלך.אנשים מפותחים יותר צריכים ללמוד בשביל להאמין.
כמו שטויות בפוסט אחד....
דרומי | 09-01-2017 18:29
משחק לידי הרפורמים??????????
יהודי | 09-01-2017 17:46
ומה הוא לדעתך?
4
בחייך!
| 09-01-2017 14:46
המנוי שלהן מפורסם כמקביל לתואר "רב", והמטרה של הבחורות האלה זה להיות "רב" של קהילה. ואני יודעת את זה בהיכרות אישית עם הבנות האלה. הן אולי לומדות גמרא, אך הן רחוקות מלדעת מספיק כדי להורות הלכה (חמש שנות לימוד זה מספיק??) והן רחוקות מלהיות סמל ודוגמא יהודית. הן רודפות תארים, אז הן מקבלות אותם, אבל תארים אלו חלולים, כמו של רבנים רבים בעלי תואר שמעולם לא שימשו רב, או לא שימשו די צרכם. וזה נאמר עם המון הערכה לרב ריסקין, על הרבה מפועלו, אבל שום הערכה כלפי סמכותו הרבנית. רוצים אישה שהיא מופת ודוגמא בלי תואר מזוייף? חפשו על חיה-יונה בנדיקט ז"ל!
כשנותן התואר חלול.
ברלה | 09-01-2017 17:44
מה הציפיות ממקבל/ת התואר?
מסכנה. לא קיבלו אותך ?
| 09-01-2017 17:37
5
כנסו כנסו
אחד שיודע | 09-01-2017 14:54
http://www.bneidavid.org/Web/He/VirtualTorah/Lessons/Default.aspx?subject=&rabi=37&name=&rfs=&serie=&childSub=&rfh=&id=8832 מומלץ לראות את השיעור הנ"ל בדיוק בנושא הזה
6
דברים נפלאים
| 09-01-2017 15:01
כמה חכמה ודרך ארץ. ניכרים דברי אמת. להבדיל מהקצף הזועף והמריר של הרב אפרתי שלא מגיע לקרסוליו. ועוד מנסה בחוצפתו להתיימר להיות מעביר מסורת מהרב סולובייציק. הרב ליכטנשטיין למד עם בנותיו גמרא עיון וזאת כמסורת מרבו חותנו הגרי"ד
7
הרב ריסקין לא היה צריך להגיב לאפרתי
| 09-01-2017 15:20
שהוא רב צעיר וזניח החשוב רק בעיני עצמו.
לשהר. גם רבי נחמן [שהיה לוזקן] היה צעיר.למה צריך להשמיץ
אבו זקן | 09-01-2017 22:52
עדיף רב צעיר ונבון על פני זקן וכסיל..........
ברלה | 09-01-2017 17:43
...
8
לא ענה על שום טענה. הרב אפרתי אמר שאסור לנשים ללמוד?
יצחק | 09-01-2017 15:27
כל הטענות של הרב אפרתי לא קיבלו מענה. וחבל
9
עניות אקדמית. הוא לא התיחס לדברי הרב אפרתי!
הכותרת מטעה. אין מקורות. | 09-01-2017 15:48
ומה שהוא כן כתב לא רחוק ממה שהרב סולוביצ'יק הגדיר במילים כפירה...
10
כל הכבוד לרב אפרתי. והרב ריסקין לא הביא מקורות.
אחת | 09-01-2017 15:52
אז שלא ידבר בלי מקורות, זה לא כנסיה פה
הרב ריסקין הביא מקורות ספורים, לנושא אחר
פריזנט | 09-01-2017 22:22
על הנושא עצמו שהוא חולק על כולם, כולל הרב שלו, לא הביא מקורות. אסור למנות אישה לדיינת.
ממליץ לקרוא שוב את שני המאמרים
| 09-01-2017 16:26
מאוד מפתיעה תגובתך. דווקא היה ניכר שהרב ריסקין בקי בנושא והביא מקורות לרוב.
11
האם למדנות זה תחליף לשימוש ת"ח?
שיודע לצטט | 09-01-2017 18:27
ה"למדניות" הללו אינן תלמידות חכמים. הן בגדר עמי ארצות , אפילו שיודעות את כל התקליטור של בר אילן בע"פ (ואני בספק). קביעה זו - זה תלמוד ערוך בפרוש: במסכת ברכות (תלמוד בבלי מסכת ברכות דף מז עמוד ב) התלמוד דן בגדרו של עם הארץ: הנה השאלה: "תנו רבנן: איזהו עם הארץ?" הנה הדעות: "כל שאינו קורא קריאת שמע ערבית ושחרית, דברי רבי אליעזר, רבי יהושע אומר: כל שאינו מניח תפילין, בן עזאי אומר: כל שאין לו ציצית בבגדו, רבי נתן אומר: כל שאין מזוזה על פתחו, רבי נתן בר יוסף אומר: כל שיש לו בנים ואינו מגדלם לתלמוד תורה, אחרים אומרים: אפילו קרא ושנה ולא שמש תלמידי חכמים הרי זה עם הארץ. אמר רב הונא: הלכה כאחרים. אותן בנות שטוענות ששיננו את כל מה שהוטל עליהן, באם שימשו אי פעם תלמידי חכמים? אז בלמדנות יצאו אולי מגדר "בור" ואולי הפכו ללמדניות, אבל בגדר "עם הארץ" נשארו גם נשארו. אני גם בספק אם את הסוגיא הזו הן למדו, במסגרת האבסת החומר שהטיל עליהן ה"מסמיך שלהן".
12
איפה בדיוק הכפירה כאן? הוא הביא מקורות מהלמוד דרך ראשנ
חיים | 09-01-2017 19:03
ראשונים עד כמו בע"ת עד לאחרוני האחרונים כמו הרב דורון .לפי דבריך כול אלו הם כופרים ח"ו .את בכלל יודעת או מבינה את המוסג הזה כופר. בורית ועמרצית
13
לאורית גרנובסקי
חיים | 09-01-2017 19:13
איפה כאן "דברי כפירה" בדיוק ? הוא הביא מקורות החל מתלמוד דרך ראשנים כמו בעלי תוס' עד לאחרוני אחרונים כמו הרב בקשי דורון . לפי דבריך כול אלו הם כופרים ח"ו .את בכלל יודעת או מבינה את המוסג הזה כופר. בורית ועמרצית
14
בזמן הבליץ של טומאת הפמיניזם וכל הרפורמם המיובא זה הזמן
יש מספיק צרות לעם ישראל | 09-01-2017 23:00
15
יישר כח לרב ריסקין
איתן | 10-01-2017 10:54
הזמנים השתנו. עד לפני מאה שנים לנשים לא היתה זכות הצבעה לפרלמנטים בעולם. שערי השכלה היו סגורים בפניהן ! לא ניתן להחזיר את הגלגל אחורה וטוב שכך. הלכה ברמב"ם שמתירה לאשה לצאת פעם בשבועיים נשמעת רע וטוב שכך. הלכה נוספת שמחייבת אשה לרחוץ את רגלי בעלה אף היא תמוהה, וטוב שכך. ולא אמשיך כדי שהדוגמאות לא ינוצלו על ידי מי שאינם ראויים. יישר כח לרב ריסקין ודומיו שמבינים דבר כה פשוט. נקווה שרבנים נוספים אף הם יתמכו בהמשך הדרך.
כל משפט שמתחיל ב"הזמנים השתנו" הוא לא רלוונטי
| 10-01-2017 12:23
2000 שנה הזמנים לא השתנו, ופתאום עכשיו כן? כנראה שמישהו לא למד מספיק תורה...
כל משפט שמתחיל ב
| 10-01-2017 12:22
16
לחלוק על רשי
leon | 10-01-2017 11:28
הנה עוד רשי - מישהו מעיז לחלוק רש"י שמות פרק טז ותעל שכבת הטל וגו' - כשהחמה זורחת עולה הטל שעל המן לקראת החמה, כדרך טל עולה לקראת החמה, אף אם תמלא שפופרת של ביצה טל, ותסתום את פיה ותניחה בחמה, היא עולה מאליה באויר.
17
גיבובי דברים בעלמא לא הבנתי איפה ההיתר להסמיך נשים?
דוד | 10-01-2017 14:11
הכי הרבה שמובן מהכתבה הזאת זה שנשים כולות ללמוד תורה בנושאים הקשורים אליהם. דת הפמיניזם.
18
האמת היא שאינני יודע למה לא למנות נשים לרבנות, אבל
משה | 10-01-2017 23:24
דוד ווייס הלבני (חוקר תלמוד) עזב את הקונסרבטיבים כי הם רצו לעשות כך והוא טען שזה לא בסדר. אני לא מבין מה הבעיה, אבל אם הוא עזב אותם בגלל זה אני מניח שיש פה משהו
19
הוא לא המציא את הגלגל.....
| 11-01-2017 22:03
כל הרבנים בארץ ללא יוצא מן הכלל לא נהגו כך, הרב אליהו זצ"ל רבני מרכז הרב, הרב קוק ועוד.
20
הרב אפרתי ענה לו יפה
יוסף יצחק | 13-01-2017 10:05
http://www.srugim.co.il/177471-%D7%9E%D7%A0%D7%99%D7%99%D7%9F-%D7%9C%D7%9A-%D7%94%D7%AA%D7%A2%D7%95%D7%96%D7%94-%D7%9C%D7%A9%D7%A0%D7%95%D7%AA-%D7%90%D7%AA-%D7%94%D7%94%D7%9C%D7%9B%D7%94