הרב מצגר יודה בהסדר טיעון מקל וילך לכלא - סרוגים

הרב מצגר יודה בהסדר טיעון מקל וילך לכלא

אוי לחילול השם. בין הפרקליטות לרב הראשי לשעבר, הרב יונה מצגר נרקמת עסקת טיעון לפיה יודה הרב בגניבה וקבלת שוחד ויישלח לשנות מאסר בודדות בלבד

author-image
הרב מצגר יודה בהסדר טיעון מקל וילך לכלא
  בדרך לכלא. הרב מצגר (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

אוי לחילול השם. הרב הראשי לישראל לשעבר הרב יונה מצגר בדרך לכלא.

כתב ערוץ 2 יואב אבן, חשף הערב (ד') כי לאחר פתיחת משפטו של הרב מצגר, הפרקליטות מוכנה לעסקת טיעון מקלה לפיה יודה הרב בקבלת שוחד בסך 10 מיליון שקלים ויישלח לשנים בודדות בכלא.

נזכיר כי כתב האישום נגד הרב מצגר חמור מאוד, בו מואשם הרב כי במהלך שנות כהונתו כרב הראשי לישראל, ביצע לכאורה עבירות רבות ובהן קבלת שוחד, הפרת אמונים, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, גניבה בידי מורשה, קשירת קשר לביצוע פשע, הלבנת הון ועבירות מס, תוך שהוא פועל במסגרת תפקידו ומנצל את מעמדו הרם.

במהלך ביצוע העבירות וכתוצאה מהן, קיבל הרב לכאורה סכומי שוחד בסך כולל של כ-8 מיליון שקל (כ-10 מיליון בשערוך להיום), ומתוכם נטל לכאורה לכיסו סך של כ-5 מיליון שקל (כ-7 מיליון בשערוך להיום). במרבית המקרים שימש חיים אייזנשטט, נהגו האישי של הרב מצגר, כשליחו לקבלת כספי העבירות.

גיורים תמורת כסף

כתב האישום כולל חמש פרשות עיקריות בהן מואשם הרב מצגר. האישום הראשון עוסק ב"פרשת הגיורים", במסגרתו נאשם הרב מצגר כי קיבל לכיסו טובות הנאה מבעלי ממון תושבי חוץ אשר ביקשו להתגייר ומכאלה שביקשו לערוך בירורי יהדות. במסגרת קשר שנוצר בין הרב מצגר ונהגו לבין הרב גבריאל כהן, ששימש כרב וכאב בית דין בלוס אנג'לס, סוכם כי במקרים מסוימים יפנה הרב מצגר לרב כהן תושבי חוץ המתעניינים בהליכי גיור ובירור יהדות. בהתאם לסיכום, בעד כל הפנייה כזו של הרב מצגר, הוא קיבל לכאורה סכום כסף בשיעור מחצית מן הסכום שקיבל כהן מאותם תושבי חוץ. מחצית מסכומי הכסף שקיבל כהן העביר כשוחד למצגר ולנהגו באמצעות צ'יינג' בבני ברק. כך למשל, באחד המקרים במהלך שנת 2011 פנה לרב מצגר איש עסקים שעלה מרוסיה לישראל וביקש ממנו עזרה. הרב מצגר הפנה אותו לרב כהן, על מנת שיגייר את בנו ובתו. לאחר גיורם, קיבל הרב כהן סכום כולל של 360 אלף דולר, ואת מחציתו העביר לרב מצגר.

האישום השני עוסק בפרשת "אשכול העמותות", ובו נאשם הרב מצגר כי פעל תוך ניצול מעמדו ותפקידו כרב הראשי לישראל יחד עם נהגו אייזנשטט, לגיוס תורמים לעמותות. על פי החשד, סוכם כי בתמורה לפעולותיהם של מצגר ואייזנשטט, יתנו בעלי התפקידים בעמותות לרב מצגר עשרות אחוזים מן התרומות שיתקבלו בעמותות. זאת, כמובן, תוך הונאת התורמים שלא ידעו שחלק נכבד מכספי תרומתם יועבר לכיסיהם הפרטיים של מצגר ונהגו אייזנשטט, כאשר האחרון מקבל כ-30-40 אחוזים מהסכום שקיבל מצגר. כך למשל, תרומה בסך 105 אלף שקל ניתנה ע"י איש העסקים ליאוניד נבזלין לעמותת "בית התבשיל", הדואגת למזון לנזקקים, וזאת בעקבות פנייתו של מצגר אליו. לאחר קבלת התרומה, העביר מנכ"ל העמותה למצגר כ-30% מהתרומה (כ-31,500 שקל), מבלי ליידע את התורם.

האישום השלישי עוסק בקבלת טובות הנאה שיטתית ע"י הרב מצגר במהלך שנות כהונתו כרב הראשי לישראל. לפי כתב האישום, בין השנים 2003-2013, קיבל לכאורה הרב מצגר לכיסו הפרטי טובות הנאה בסכומי כסף משמעותיים מאנשים פרטיים בעד פעולות הקשורות בתפקידו כרב הראשי. טובות הנאה אלה התקבלו במספר רב של הזדמנויות, בתמורה למעשים אשר יש להם זיקה לתפקידו של מצגר כרב הראשי, הן במסגרת אירועים פרטיים והן כתמורה לכך שהשתתף באירועים שערכו אותם נותני טובות ההנאה. כך למשל, ביולי 2010 התקיימה חתונת בנו של הרב מצגר. בשיחה שהתקיימה לפני החתונה בין חיים איזנשטט לבין שניים מהמוזמנים, סוכם כי השניים יתנו לרב מצגר טובת הנאה בשווי רב שתועבר כ"מתנה" לכבוד החתונה. בהתאם לכך הועבר תשלום בסך 500 אלף דולר. הסכום הועבר ישירות לרב מצגר בעשרה תשלומים במזומן.

גניבה ושוחד

אישום נוסף נוגע לישיבת "אש התורה", בו נאשם מצגר בגניבה בידי מורשה. הרב מצגר נאשם כי גייס יחד עם נהגו אייזנשטט תרומות לישיבה שפעלה בבית הכנסת "תפארת צבי" בת"א בו מכהן מצגר כרב הקהילה. אחת התרומות בסך 28 אלף דולר ניתנה לידי אייזנשטט, אשר העבירה לרב מצגר, והיא חולקה בין שניהם, מבלי שהועברה כתרומה לישיבה.

באישום החמישי נאשם הרב מצגר בכך, שבשנת 2009 ערך טקס בו הוכתר מקורבו של יהודי עשיר ממוסקבה לרב העדה הקווקזית בארץ. בתמורה לטקס רב רושם שקיים, קיבל לכאורה הרב מצגר תשלום בסך 70 אלף דולר.

האישום השישי עוסק בעבירות המס, ובו נטען כי במהלך כהונתו כרב הראשי, נהג הרב מצגר שלא להעביר לרואה החשבון שלו נתונים אודות הכנסותיו המפורטות בחמשת האישומים הראשונים, הכנסות בסך מיליוני שקלים שלא הפקיד לחשבונו, וזאת במזיד ומתוך כוונה להעלים הכנסות.

באישום השביעי נאשם הרב מצגר בהלבנת הון לפי סעיף 3(א) לחוק איסור הלבנת הון, כאשר דאג להסוות את ההכנסות שהפיק מעבירות המקור (לקיחת שוחד, קבלת דבר במרמה, קשירת קשר לקבלת שוחד וקשירת קשר לקבלת דבר במרמה), כאשר דאג לקבל את הכספים באמצעות הצ'יינג' ולא באופן ישיר וכן דאג שהם יירשמו על שמם של מוטבים פיקטיביים ולא על שמו.

באישום השמיני נאשם הרב מצגר בהדחה בחקירה, לאחר שביקש לכאורה מנהגו חיים אייזנשטט להציג גרסה שקרית בחקירתו, והפציר בו עשרות פעמים כי ימשיך "לשמור עליו" ולהגן עליו במסגרת החקירה.

למרות כתב האישום החמור, בפרקליטות מוכנים לעסקת טיעון מקלה, שתחסוך את המשפט. הרב מצגר יודה באישומים, חלקם מופתחים, ובתמורה יישלח למספר מועט של שנות מאסר. יש לציין כי יאשיהו פינטו שהודה במתן שוחד של מיליון שקל, נידון לשנת מאסר, ואילו אולמרט על קבלת שוחד נידון לשבע שנות מאסר.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
5 תגובות - 5 דיונים מיין לפי
1
ויפה שעה אחת קודם
| 28-12-2016 20:36
2
מה שהכי עצוב בכל הפרשה...
יאיר | 28-12-2016 21:48
הכי עצוב הכל הפרשה זה שהוא נבחר במקום הרב יעקב אריאל. הפסדנו פעמיים: גם הפסדנו את הרב אריאל בתור רב ראשי, וגם קיבלנו אותו בתר רב ראשי, עם כל החילול השם עכשיו. עצוב עצוב עצוב
3
רק הבגץ נישאר בלי שוחד
| 28-12-2016 22:47
איזה צדיקים הבגץ
4
רבנות ששבוייה בידי קומבינטורים ופוליטיקאים!
דור דור | 01-01-2017 14:00
זה מה שקורה שמה שמכריע את הבחירות לרבנות הראשית אלו שיקולים וקומבינות פוליטיות. מצגר לא היה ראוי מעולם גם להיות רב עיר ובקושי להיות רב בי"כ. נבחר רק כדי לטרפד את בחירתו של הגאון הרב יעקב אריאל. ככה אנחנו נראים - בושה וחרפה!!
5
כתבה זו לא שייכת לקטגוריה של "חדשות חרדים"
מציאותי | 04-01-2017 0:06
אלא לקטגוריה של "חדשות המגזר" !!!