טיפים: איך לצום ביום כיפור בלי כאבי ראש - סרוגים

טיפים: איך לצום ביום כיפור בלי כאבי ראש

רגע לפני שצום כיפור מגיע ואיתו אלפי שאלות על מה וכמה אוכלים ושותים כדי להכין את הגוף לצום הגדול. הנטורופתית, שרה בר אשר בראיון מיוחד לסרוגים עונה על כל השאלות 

author-image
טיפים: איך לצום ביום כיפור בלי כאבי ראש
  (צילום: שאטרסטוק)

לצום בקלות ביום כיפור. למי מאתנו לא מוכרת קביעת הגמרא כי 'כל האוכל בתשיעי, מעלה עליו הכתוב כאילו צם תשיעי ועשירי'? אחד הפירושים והסיבות לכתוב זה הוא שעצם ריבוי באכילה יום לפני הצום מגבירה את העינוי בצום עצמו ולכן נחשב כאילו התענה פעמיים.

בראיון מיוחד לסרוגים מסבירה שרה בר אשר, הנטורפתית ומנהלת בית הספר 'בראשית' היחיד במרכז הארץ, אשר מלמד רפואה משלימה ברוח היהדות. איך לקיים את מצוות האכילה במחשבה תחילה ולהגיע אל הצום מוכנים נפשית וגופנית לבקש כפרה בלי כאבי ראש, כאבי בטן ועוד שאר תופעות הלוואי המוכרות לנו.

איך ניתן להתכונן אל הצום כבר מהיום? 

להפחית בהדרגה חומרים בעייתיים – הגורם הראשון לכאבי הראש בצום הוא הקפאין. יש להפחית את צריכתו בהדרגה החל מהיום. ברגע שמפחיתים בבת אחת ביום הצום את צריכת הקפאין נוצרים כאבי ראש חזקים ועירפול לא נעים. אז כמה שפחות קפה וקולה (במיוחד הגורמת לשתן מוגבר ולאיבוד נוזלים) יעשו לכם רק טוב לצום.

פחות מלח – הגורם השני שיש להפחית באופן כללי ולא רק בגלל הצום הוא המלח. אחד התכונות הבולטות שלו הוא צבירת נוזלים ועקב כך גורם לצימאון מוגבר. אז תתחילו להיפרד מכמויות המלח עוד היום.

זהירות סוכר – יום לפני הצום יש להימנע כמה שיותר מסוכר ואכילת דברים המכילים סוכר. צריכת סוכר שעבר תהליך תעשייתי כגון: סוכר לבן/ חום גורם להגברת האינסולין בדם שהוא האחראי המרכזי לרצון העז ביום הצום לדברים מתוקים.

מים בכמות הנכונה – יום לפני הצום יש לשתות ליטר וחצי עד שני ליטר. שרה ממליצה על שיטה חמודה שבה תחלקו לכל בן משפחה בקבוק של ליטר וחצי עם שמו שאותו הוא צריך להקפיד לשתות במהלך היום. לכאלה שפחות מצליחים רגילים ואוהבים לשתות כמויות כאלה של מים יכולים לשתות מיץ פירות טבעי ותה צמחים בנוסף לכמות המים שהם מצליחים לשתות.

מה לאכול ולא לאכול לפני שמגיעים לסעודה מפסקת?

רצוי לאכול כל שלוש שעות ארוחות קטנות ולשתות בין לבין מים.

לפני שניכנס לפרטים, מה לאכול במהלך היום. חשוב שזה לא יהיה אוכל שקשה לעיכול כגון: בשר שמן, מאכלים רווים בשומן ומרגרינה בהם בורקסים, ג'חנון ומיני מאפים שהתברכה בהם ארצנו.

קטניות – מומלץ להימנע וכך גם על כל אוכל שיכול ליצור מצב של גזים ועיכול לא נעים לגוף.

מטוגנים, חמוצים, מרגרינה, מתוקים – כדאי להרחיק מהתפריט שלכם ביום הצום ובאופן כללי כדאי להרחיק גם בשאר ימות השנה.

'אל תאכלו כאילו אין מחר' – כי יש מחר והמחר הזה הוא צום–הצום אומנם ארוך אבל אין צורך למלא את הגוף בהרי אוכל, כי לא רק שזה לא יועיל לצום אלא רק יגרום לכם לסבול יותר. מהסיבה שהקיבה שלנו היא שריר וככל שנמלא אותה יותר השריר נמתח ומתרחב יותר ויוצר מצב שהקיבה שלכם תדרוש יותר בצום.

הצעה לארוחות במהלך היום – שרה ממליצה על תפריט הכולל חמישה סוגי ירקות ועלים ירוקים, דגנים מלאים (לחם מקמח מלא, קינואה, אורז מלא ועוד), חזה עוף בגריל ללא שמן וכמה שפחות מלח ודברים כבדים לעיכול (כגון בשר רווי שומן).

כדורים להקלת הצום – למרות שעל הכדורים להקלת הצום רשום שהם עשויים מחומרים טבעיים, חשוב שתבדקו אם הם מכילים 'טלק'. במידה והם מכילים טלק שרה ממליצה לכם לא להכניס אותם הביתה וכל שכן לגופכם. מפני שהטלק חשוד לאחרונה כחומר מסרטן ולכן העדיפו להקל על עצמכם את הצום בעשרות דרכים אחרות ובריאות יותר.

סעודה מפסקת  

אם חשבתם להכין במקרה תפו"א אפויים עם עוף או בשר רצוי שתוותרו על התענוג הקולינרי הזה ותדחו אותו לסעודה אחרת. הסיבה לכך שהשילוב של תפו"א עם בשר או עוף מאוד מכבידים על הגוף ולא מומלץ בצום לתת לגוף לעיכול קשה.

בשר ועוף באופן כללי לא מומלצים לאכילה בסעודה המפסקת עצמה, במקום זה עדיף לאכול דג. שרה ממליצה על דג סלומון או דג טונה המתעכלים בצורה מאוד טובה בגוף משאירים תחושה נעימה ולא מכבידה.

מלא משאיר מלא – כדי להישאר שבעים לאורך זמן רצוי לאכול דגנים מלאים, שמתעכלים בצורה טובה ואיטית בגוף ומעניקים תחושת שובע לפחות עד הבוקר. אז במקום לחם לבן העדיפו לחם מחיטה מלאה ובחרו לתוספת בסעודת המפסקת באורז מלא.

תוותרו על חריף, מטוגן, חמוצים וכל דבר הגורם לכם לצרבות ולתחושה לא נעימה. אין צורך שתסבלו בצום מתסמינים נוספים בנוסף לרעב.

תוותרו על הקינוח – סעודה מפסקת לא צריכה הדרן, אל תסיימו אותה עם קינוח מתוק . כי מתוק גורר מתוק ובטח לא תרצו כל הצום חשק מטורף למשהו מתוק.

גם פירות עדיף להשאיר לארוחת ביניים ולא לסוף הארוחה.

איך לפתוח את צאת הצום?

קפה ועוגה? רובינו פותחים את הצום בקפה ועוגה, אך הבעיה הגדולה היא שצריכת קפאין בערב לאחר שהגוף היה בצום לא מומלצת (במיוחד לאנשים בגיל המעבר) אם אתם אמורים לישון לאחר מכן. השפעת הקפאין של כוס הקפה או הנס עלולה לגרום לכם נדודי שינה. אך אם אתם מעוניינים להעביר לילה לבן בבניית סוכה.

אגב שרה מגלה שגם בקפה שכתוב עליו נטול קפאין יש 2% קפאין.

לגבי העוגה אין בעיה לפתוח איתה צום רק מומלץ ללוות אותה עם תה חם. רצוי שהעוגה תהיה עוגה בחושה(ולא קצפת או מוס) שתמלא קצת את החסר.

כוס מים קרים – זו לא דרך טובה בכלל לפתוח את הצום. מערכת העיכול זקוקה קודם לחימום. לכן העדיפו להשלים את הנוזלים החסרים קודם כל על ידי תה חם. 

לאכול ארוחה מזינה רק לאחר חצי שעה – מומלץ לתת תחילה לגוף להתאושש בתה ועוגה ולאחר חצי שעה לפתוח בארוחה קלה ומזינה.

תוותרו על הסלט – בצאת הצום העדיפו לאכול ירקות מבושלים או בתנור ולא ירקות טריים.

והכי חשוב אל תתייחסו אל פתיחת הצום כאל פיצוי על יום שלם של אכילה ותמצאו את עצמכם במצב של אכילה מכל הבא ליד. חשבו על פתיחת הצום כאל חזרה אל השגרה ואכלו ארוחת ערב מזינה שתגרום לגוף שלכם להתאושש הרבה יותר טוב מאשר אכילה ללא מחשבה תחילה.

צום מועיל וקל!

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו