הרב אברהם סתיו: 'ישיבות סירבו להכניס את הספר כי אני הבן של'

הרב אברהם סתיו: 'ישיבות סירבו להכניס את הספר כי אני הבן של'

הרב אברהם סתיו, בנו של הרב דוד סתיו, טוען כי מספר ישיבות סירבו להכניס בשעריהן את ספרו החדש 'מבית לפרוכת' וזאת בשל ייחוסו המשפחתי כבנו של הרב סתיו: "זה קרה גם כשאף אחד לא הכיר אותי"

'ישיבות לא הכניסו את הספר שלי כי אני הבן של'

הרב אברהם סתיו, בנו של ראש ארגון רבני 'צהר' ורבה של העיר 'שהם', הרב דוד סתיו, טוען כי מספר ישיבות סירבו להכניס בשעריהן את ספרו החדש 'מבית לפרוכת' וזאת בשל ייחוסו המשפחתי כבנו של הרב סתיו.

לדבריו: "כבר לפני שבועיים דיווח לי סוכן המכירות של ספרי, 'מבית לפרוכת', שלא בכל הישיבות מוכנים להכניס את הספר לפתחן ולהעמיד אותו למכירה".

לדבריו, כאשר הוא קיבל מסוכנו את רשימת הישיבות שסירבו להכניס אליהן את ספרו הוא ראה שנמצאות בה "פחות-או-יותר כל ישיבות הקו, בנותיהן ובנות-בנותיהן עד דור עשירי. וכולן חששו, ככל הנראה, שמא יתפתה אחד התלמידים לקנות את הספר".

ברגע של גילוי לב אמר הרב סתיו כי אינו יודע מה לעשות: "האם עליי לכעוס על אותן ישיבות, או דווקא לעשות תשובה על שלפעמים הייתי חד וישיר מדי בניסוח עמדותיי. ואולי, זה בכלל לא אני, אלא 'זכות' אבותיי היא שעומדת לי, כפי שנמסר בפירוש מישיבות מסוימות.
רק בתחושה אחת אני בטוח. תחושת הצער על התורה ההולכת ונעשית, ואולי כבר הפכה מזמן, לשתי תורות".

בשיחה ל'סרוגים', כאשר נשאל האם הוא בטוח שהסיבה לסירובן של הישיבות היא ייחוסו המשפחתי, אמר הרב סתיו: "חד משמעית. בפירוש, לדבריו: "וזה קרה גם לפני שנתיים, כשאף אחד לא ידע מי אני, והם לא פתחו את הספר".

בשיחה ביקש הרב סתיו להדגיש כי "תמיד האמנתי, ואני עדיין מאמין, שאהבת התורה ולימודה היא גורם שמלכד ומאחד אותנו כציבור. פגיעה באחדות הזו בשל מניעים לא-ענייניים היא נעיצת חרב בבית המדרש, ואסור לתת לה לעבור בשתיקה".

 

ראוי לציין כי הרב סתיו ביקש לציין גם את הרבנים שכן רכשו את ספרו על אף הפער האידיאולוגי ביניהם: "חשוב לי להדגיש דווקא עכשיו שרבנים רבים לומדים את הספר שלי, ואף התקשרו לשבח אותי עליו, למרות שקיים פער אידיאולוגי מהותי בינינו".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
27 תגובות - 23 דיונים מיין לפי
1
אי אי אי. איזו שנאה יוקדת
כיפהרשע | 26-09-2016 19:40
מדובר בלחמת גוג ומגוג וזריקת בוץ הדדית בין נושאי נושאי קרדום חפירה מקבלי משכורות חינם כדי להגן על בלעדיותם ביצוג אלוהים עלי אדמות. אם זה מה שהרבנים חושבים על אלוהים מה יגידו אזובי הבית היהודי??
2
והם צודקות
חיים | 26-09-2016 19:52
כי אתה מזדהה איתו
3
מה אתה מתבכיין? שכחת מה כתבת אתה על הרב טאו?? של נעליך
יעקב | 26-09-2016 19:56
צעיר חצוף!
הבנת הנקרא
יודע לקרוא | 26-09-2016 20:23
הרב סתיו כתב שזה אירוע מלפני שנתיים, כשאף אחד לא הכיר אותו, אלא רק על פי השם של אבא שלו. וחוץ מזה, מה כבר הוא כתב על הרב טאו? שיש לו בעיה עם ההחלטה שלו? מעכשיו נחרים כל מי שיש לו בעיה עם רב כלשהו?
4
אחלה קידום מכירות
| 26-09-2016 20:09
מדהים מה מוכנים צעירי הצאן כדי לקדם את מכירת ספרם. הכותב הצעיר שאולי כשרוני הוא, לפני כחודש השווה את הרב טאו ת"ח זקן וותיק לבעל הסעודה שגירש את בר קמצא והביא לחורבן הבית. אז מה בדיוק ציפה שיעשו עם ספריו. הישיבות הקו כפי שכינית אותם מסתכלים על המכלול ואם יש חידושים בספר שנכתבו ע"י מי שמרגיש עצמו בר הכי בגילו הצעיר לכתוב כך על אחד מזקני ת"ח אז באמת ספריו לא ראויים.
צר לי, אבל אחרי הדיבור החריף והמיותר על הרב טאו,
מצטרף | 26-09-2016 21:42
אני לא יודע אם נשארה לרב סתיו זכות להתלונן בנקודה הזאת, ולדבר על אחדות המחנה. נשמח לשמוע אותו חוזר בו.
5
הרב יעקב מדן כתב עליו
תלמיד הר עציון | 26-09-2016 20:15
שהספר הוא שילוב עמוד של עיון ומחשבה שמהווה עליית מדרגה על גבי לימוד התורה של הדורות הקודמים, והרב אברהם סתיו מיידג את הדור הבא של תלמידי חכמים שעולה על קודמיו. (ביקורת ספרים באתר כיפה) אז שכל המגיבים פה יירגעו קצת.
נו, נו עם כל הכבוד לא כל רב צעיר עולה על דורות קודמים
אריאל | 27-09-2016 12:41
נו, נו עם כל הכבוד לא כל רב צעיר עולה על דורות קודמים
6
א) האם אין...
| 26-09-2016 20:33
א) האם אין בדברי כבודו משום לשון הרע חמור ב) כאבך על כך שישיבות אינן רוצות להכניס את ספריך מתיר כזה שנאה? (אולי "קשוט עצמך ואחר כך קשוט אחרים") ג) אדם הכותב חיבור תורני וחפץ בהפצתו, צריך בראש ובראשונה שהדברים יעשו לשם שמים. ערוב של גחמות אישיות באופן פומבי כל כך תוך לשון הרע ,לצערי פוגע בטהרת הספר, גם אם תוכנו מלא חידושי תורה. בבקשה הדבק בדרכו של החפץ חיים ומכור ספריך על ידי הצגת סם החיים שבתוכנו של הספר, ולא על ידי לשון הרע על ישיבות רבות.
לא הבנת הם לא נותנים צאנס
| 26-09-2016 21:11
זה הבעיה זו פסילה חיצונית.
7
הרב אברהם סתיו היקר מאד
חבר מהעבר | 26-09-2016 21:21
אתה לא יכול גם לכתוב על הרב טאו שעושה מעשה קמצא וגם לצפות שיכניסו את ספריך לישיבתו. עליך להבין שגישתו איננה כגישת רבותיך- ועל כן לא מכניס את ספריך. אני אגב מאד אהבתי את הספר. יישר כח.
8
לא ידוע לנו שאתה חושב אחרת מאביך
תמר | 26-09-2016 21:21
אולי כי לרוב לומדי התורה האידיאולוגיה של אביך נראית סותרת את התורה ויראת השמים.
9
אכן, את הבכינות למדת ממו"ר אביך היטב
דוד | 26-09-2016 21:45
אתה צעיר ומוכשר, אנא סלול לך את דרכך מחדש, בלי בייכנות, ואמביציה אישית חסרת גבולות
10
מעניין
איציק | 26-09-2016 23:20
שלראשונה ראיתי הספר בהר המור (לא ספריה מישהו למד)
11
חלאס לכפיית הדעות
| 27-09-2016 0:03
חלאס לכפיית הדעות, אין שום פסול בעובדה שיש רבנים שמתוקף תפקידם כמחנכים רוצים שתלמידיהם לא יחשפו לדעות מסויימות ולתכנים מסויימים. זה דבר מצויין. הלאה הפלורליזם, הלאה החילונות!!! השנאה אינה של רבני ה׳קו׳ אלא של כל מי שלדעתו אסור ל׳קו׳ להתקיים. הלאה השנאה התהומית. הלאה הטיפשות. זו ניבזות גמורה הכתבה הזו. בושה וחרפה!
12
כותב נגד הרש ומבקש שתלמידיו יכניסו את ספרו התמהה
דור | 27-09-2016 7:50
החשיפה באתר 'סרוגים' אודות החלטתו של הרב צבי טאו לבטל למדרשת הרובע את האישור להתאחד עם מכללת הרצוג, הביא כמה וכמה גורמים בציונות הדתית להגיב על החלטתו, אך בעיקר להביע תמיהה נוכח הסכמתו מלכתחילה למהלך. מי שהגיב להחלטת הרב טאו הוא הרב אברהם סתיו, מרכז תכנית הלכה בישיבת הר עציון ובנו של הרב דוד סתיו. תחת הכותרת "אז היכן הבעיה בצעד של הרב טאו?", כתב הרב סתיו: "מותר לכל אדם להקפיד שחינוך תלמידיו ייעשה על פי דרכו. ולמעשה ההפתעה הגדולה היא עצם העובדה שהרב טאו הסכים לשיתוף הפעולה מלכתחילה". "אך אחרי שהסכמת", ממשיך הרב סתיו, "זה כאילו הזמנת את בר-קמצא לחתונה של בנך. אפשר לבלוע את הצפרדע, אפשר גם לחשוב על דרך יצירתית לבטל את ההזמנה, אבל אי אפשר לזרוק אותו מהבית ברעש מול כולם". "גם אם לרב טאו יש בעיה עם דרך הלימוד של מכללת הרצוג, אין שום סיבה לפרסם נגדם דברי נאצה סתם כך, רק בגלל שהחליט להתחרט", חתם. מי שעוד הגיב הוא כתב העיתון 'בשבע', שלמה פיוטרקובסקי, שהביע גם הוא תמיהה על הסכמתו מלכתחילה של הרב טאו למהלך. בפוסט ארוך שפרסם כתב פיוטרקובסקי בין היתר כי "כל מי ששמע על זה בטח תמה כיצד דבר כזה קרה, וכיצד קיבלה המדרשה "הסכמה" מהרב טאו, למרות שמכללת הרצוג היא סדין אדום עבור הרב טאו כבר הרבה שנים". בהמשך הוא כותב: "תרשו לי לא להתרגש מהסיפור, ואפילו להביע תמיכה בהחלטת הרב טאו לא לשתף פעולה עם מכללת הרצוג. הסיפור מתחיל ממילה אחת קטנה: חינוך. יש כל מיני דרכים לחנך, ויש שיטות שונות לחינוך, אבל דבר אחד ברור: חינוך זה עסק רציני מאוד, לא צחוק". הגישה שלאורה מחנכת מכללת הרצוג את תלמידיה ותלמידותיה לאורך שנים היא גישה שגורסת פתיחות מאוד עמוקה למחקר האקדמי במקצועות הקודש. זו עמדה עקרונית והכרעה ערכית, זה לא עניין מקרי ונקודתי. ההכרעה הזו היא בודאי לגיטימית, אבל ההתנגדות אליה גם היא לגיטימית ואף למעלה מכך. מי שמכחיש את המחיר הכבד שההכרעה הזו גוררת בעקבותיה עושה שקר בנפשו". לגבי עמדתו של הרב טאו כותב פיוטרקובסקי: "הרב טאו כבר שנים מייצג את הגישה שמדגישה את הסכנה בדרך שבה הולכת מכללת הרצוג. כמי שהוא אולי האידיאולוג המרכזי של הגישה הזו, ברור שהוא לא יכול לאפשר שתחת חסותו יתקיים שיתוף פעולה עם מי שמתנגד לדרכו התנגדות חזיתית. המחלוקת הזו היא לא מחלוקת בשוליים, היא מחלוקת אידיאולוגית עמוקה משני הצדדים, שנוגעת ללב הנושא של הכשרת מורים למקצועות הקודש". "גם מי שיקרא את המכתב בתשומת לב יוכל לראות שהדיון איננו כלפי אנשי מכללת הרצוג ואיננו לגופם של אנשים, אלא כלפי דרכם של אנשי המכללה, דרך שהם אינם מתביישים בה, להבנתי, בלימוד כתבי הקודש. נכון, אני לא מת על בחירת המילים, אבל זה קצת עניין של טעם אישי. המחלוקת הזו היא בעיני מחלוקת לשם שמים, ולכן סופה להתקיים, כלומר היא תישאר איתנו לאורך ימים ושנים ולא תיעלם פתע פתאום".
13
די לצביעות ודי לשקר
שלום | 27-09-2016 9:10
די לצביעות ודי לשקר האמת חייבת להיאמר כל המחלוקות וכל הלימוד של איך מזלזלים בתורה ובגדולי הדור למדנו מרבני הר המור כאשר כתבו ופרסמו מכתבים בגנות הרב שפירא זצ"ל אי אפשר כל הזמן ל"עבוד , על כל העולם אפשר אולי " לעבוד" על חלקם חלק מהזמן עלינו כבר אי אפשר לעבוד אנחנו יודעים איך הכל התחיל ואם מישהו שכח שישאל את רבני הר המור איך זה שחלקו ופגעו בגדול הדור? ועוד ועוד ועוד כואב הלב שבזה צריך להתעסק בערב ראש השנה
14
מספיק לקרא קצת...
| 27-09-2016 9:28
מהמאמרים שלך פה ולהבין שאתה אוחז במעשה אבותיך וזה זכותם לחשוב שההשקפות שלכם הם מסוכנות לתורה וליהדות
15
תוֹרָה יְבַקְשׁוּ מִפִּיהוּ כִּי מַלְאַךְ ה' צְבָאוֹת ה
| 27-09-2016 10:46
כנראה רב מסוים בדק את קנקך והודיע לישיבה לפני אחרי שקרא חלק מכתביך. גם אצלי בישיבה פסלו כמה ספרים לאחר שמכרו והודיעו שזה מינות כמו כת של "תלמדי הרב אשלג" או ספר הלכה עם הרבה טעויות שמכין זוג לנישואים. אחרי מה שכתבת על הרב טאו בזלזול אז אנשים חוששים מביזוי ת"ח ...
16
בצדק
| 27-09-2016 11:38
אמירותיו מראות שאין ללמוד ממנו תורה בשום פנים ואופן! הוא גדול בעיני עצמו!
17
זה טבעי ומתבקש שיהיה כך
נעם | 27-09-2016 12:56
להיות 'הבן של' זו חבילה. יש בה זכות ובא נודה על האמת היא פתחה בפנייך דלתות שבפניי הן סגורות וזה בסדר וטבעי שיהיה כך. ויש בחבילה זו גם חובות. וזה גם טבעי. לכשעצמי אני מבכה את ה'עדרים עדרים' הזו והאמת שכה נעדרת מאיתנו. אני כואב את המידור הזה (וכמי שלמד מעט אצל אביך אני מצטער בכפליים). הערה נוספת - גם אם בהר עציון לא מדירים אופן הזה של הוצאת כתבים וכו' נהיה כנים ונאמר שבזים לקול הזה. למדתי במכון למורים שליד ישיבתכם ומצאתי את עצמי מצטער רבות על התבטאויות של רבנים שלימדו שם (אחד מהם הוא ר"מ בישיבתכם) שהתבטא בצורה מזלזלת במרכז הרב וברבניה לא פעם. בציניות ארסית. בבוז מתוחכם. כאבתי מאד. (אגב, זה היה עוד טרום הפילוג במרכז הרב). ולא, איני קווניק או מרכזניק...
18
חשבון נפש
| 27-09-2016 14:09
צעיר. ויהיר... אולי תחשוב מדוע??? במקומך הייתי שותק סייג לחכמה
19
לא יומתו בנים על אבות
שומרי ההלכה | 27-09-2016 15:02
אלא אם הם מחזיקים בדרכם. לצערנו המחלוקת עם הרב סתיו, איננה מחלוקת הלכתית, אלא מחלוקת מהותית, בדומה (לא לגמרי) למחלוקתנו עם הרפורמים. האם יש לשמור על ההלכה או ליפותה ולשנותה בעיני אחרים . אם בנו של הרב סתיו מחזיק בדעותיו, מה לו כי ילין?!
20
מעורר רחמים...
כע | 28-09-2016 12:32
אם אתה צריך טישו דבר איתנו
21
אבא שלך הוא פופוליסט מזיק שעושה בעיקר רעש ורוח
חיים | 28-09-2016 13:28
אבא שלך הוא פופוליסט מזיק שעושה בעיקר רעש ורוח. ומי שמכיר יודע. אמנם, חבל שאתה נכווה מזה..
22
למה בבית מדרש מסוים עסוקים כל הזמן במה שחושבים עליהם
אבי | 28-09-2016 19:42
בבתי מדרש אחרים? בעיה של ביטחון עצמי?
23
!
מרדכי | 11-12-2017 10:55
רבותי אנא שימו לב שאתם מדברים על שני תלמידי חכמים גדולים וזאת ללא כל קשר לדעותיכם או דעותיהם. וכבר אמרו רבותינו כל המבזה תלמידי חכמים אין לו רפואה למכתו, אז שכל אחד יבדוק ההיטב היטב לפני שהוא כותב דבר מה. ומי שכתב דבר מהפהיכול להתפרש כפוגעני אפילו אם כוונתו לא הייתה לכך, צריך לחשוב עם עצמו על תקנה לדבריו...