הסיבה האמיתית למתקפה החרדית על הרב אלי בן דהן - סרוגים

הסיבה האמיתית למתקפה החרדית על הרב אלי בן דהן

כל מי שעוסק בתופעת הנשירה במגזר החרדי מבין עד כמה היא גדולה ומורכבת. משבר חינוכי גדול זה הוא שמביא להקצנה הקשה בחלק גדול של הקהילה החרדית. כי באמת יש ממה לחשוש

author-image
הסיבה האמיתית למתקפה החרדית על הרב אלי בן דהן
  (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)

כשראיתי את הקריקטורה הנוראית שפורסמה כנגד הרב אלי בן דהן כעסתי מאוד,אולם במחשבה שניה התחלף הכעס בעצב רב .

זכיתי לגדול בסמוך לשכונת שערי חסד ולהתפלל בבית הכנסת הגר"א כשב'מזרח' ישב רבינו ר' שלמה זלמן אוירבך זצ"ל שהיה כולו מאוד פנים לכל אדם ואוהב ישראל גדול ובמיוחד לחיילי צה"ל.

סיפורים מרגשים רבים ישנם לצעירי השכונה דאז שהתגייסו לצה"ל ובאו לבקש את ברכת הדרך שלו. והיום, בנו הגדול הרב שמואל אוירבך, עומד בראש ציבור חרדי גדול ובראש ישיבה השוכנת באותו בית מדרש המשמיץ בצורה כה קשה את צה"ל ואת כל מי שמתגייס לצבא גם אם איננו לומד תורה.

ממה נובע הכעס הגדול והאמירות הקשות כל כך של ציבור חרדי זה , שפעם לא היה כל כך אנטי ביחס לצבא ולמדינה? הסיבה המרכזית היא המשבר בו נמצאת החברה החרדית.

להלן נתונים: בשנת 2014 התגייסו כ2000 חרדים לצבא. בשנת 2015 כ2800 חרדים ובשנת 2016 יתגייסו כ3200 חרדים.
לכך יש להוסיף עוד כ800 חרדים שהולכים לשרות הלאומי סך הכך כ4000 צעירים המוגדרים 'חרדים' .יתגייסו השנה לצבא ולשירות הלאומי.

אם ניקח בחשבון שבכל שנתון חרדי ישנם כ8000 בחורים אפשר להבין את היקף התופעה.(נכון שרובם אינם משכבת גיל זו,אבל יש בכך קריאת כיוון).

רבים ישאלו הרי אנחנו לא רואים שהישיבות מתרוקנות,הרי אנחנו לא רואים כל כך הרבה אנשים בעלי חזות חרדית בצבא. איך זה יכול להיות?? זאת ועוד,המסגרות המיועדות לחרדים בצבא כוללים מאות אחדות של חיילים. אז לאן נעלמו רבים?

זאת לדעת, על פי הגדרות חוק הגיוס נחשב צעיר חרדי כל מי שלמד עד גיל 16 במוסד חרדי. בני נוער נושרים מהחינוך החרדי בשלב זה של חייהם באלפים והם מוגדרים כחרדים לעניין חוק הגיוס. גם בשנים שלאחר מכן ישנם נפלטים רבים מן הישיבות. כך שבשורה תחתונה הנתונים הללו כנראה נכונים.

בימים אלו מתפרסמים בכלי תקשורת שונים נתונים על כמות בני הישיבות הגבוהות המתחילים ללמוד בימים אלו. מי שמתבונן בכמות בני הישיבות הגדולות והכוללים ימצא כי בחמש השנים האחרונות אין גידול מספרי בכמות בני הישיבות למרות שכמות התלמידים במחזורים אלו גדלה משנה לשנה.

כל מי שעוסק בתופעת הנשירה במגזר החרדי מבין עד כמה היא גדולה ומורכבת. משבר חינוכי גדול זה הוא שמביא להקצנה הקשה בחלק גדול של הקהילה החרדית. כי באמת יש ממה לחשוש.

אולם נראה לי כי הקצנה זו לא רק שלא תתרום להקטנת כמות המתגייסים בני או יוצאי המגזר, אלא תגרום את הפעולה ההפוכה. כי יש באמת נערים רבים שאינם בנויים לחיים של למידה בישיבה וכאשר לא מציעים להם מסגרות מתאימות אלא רק לימוד בישיבה הם בועטים ומתרחקים.

לצערי הרב ביטויי הגנאי שמושמעים כלפי הרב אלי בן דהן אינם שונים מחומרתם של ביטויים המושמעים בתוך הציבור החרדי בין הכוחות השונים הנאבקים אלו באלו. ביטוי כמו "זקן ממרה" או "משומד" נמצאות על פשקווילים למכביר בשכונות החרדיות. כך שעם כל הצער שבדבר אל לנו להתפעל מביטוי או ציור כזה או אחר.

לרב אלי בן דהן מגיע יישר כח גדול על עמידתו האיתנה אל מול כל המלעיזים ומוציאי שם רע כלפי צעירים חרדים הבוחרים להתגייס לצבא ועל תמיכתו באותם אלו שבחרו להתגייס. כי בסופו של דבר מה שיגרום לכך שהם לא יעזבו לגמרי את אורח החיים הדתי זו דווקא פעילות זו של קירוב ומבט חיובי. כי מי רוצה לחיות בחברה בה הוא נחשב סוג ב' במקרה הטוב ומשומד ועבריין במקרה הרע?!

אכן, גם בתוך המגזר החרדי ישנם קולות הולכים וגוברים קוראים לשינוי בתפיסה וביחס החברה החרדית למתגייסים ולאותם הרוצים להתפרנס מיגיע כפיהם וראוי לנו לפתח שיח ודיאלוג עם קבוצות אלו. כי המאבק שלהם בתוך המגזר איננו פשוט כלל.  על רשויות החוק למנוע את ההסתה הנוראית.

ואנחנו נמשיך לפעול ולהתפלל לימים של שיח מכבד ואוהב בתוך עם ישראל כולו על שבטיו ומגזריו המגוונים והשונים.

=======

הרב אלי קפלן הוא ראש הגרעין התורני במעלה אדומים.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
3 תגובות - 3 דיונים מיין לפי
1
מאמר מלא טעויות
אורי | 05-09-2016 11:50
מאיפה לקחת את המספרים של האלפים שנושרים? (אולי תיקח את השלושים אחוז לפחות שמסירים את הכיפה לחלוטין בציבור הציוני דתי לא כולל אלפי ה"לייט" שהם חילונים חובשי כיפה?)
2
להתנגד, לא ללגלג!
סתם חרדי | 05-09-2016 14:02
שתי הערות חשובות: האחת, יש הגזמה גדולה במספר הנושרים ואכמ"ל. אי אפשר לדבר על "אלפים" בלי נתונים ממשיים. ואין כמובן נתונים כאלו. ממילא כל הדרשה אינה במקומה. והשניה, חשובה יותר: אין התנפלות "חרדית" על הרב בן דהן, אלא של קבוצה קיצונית, רוב החרדים שאני מכיר הזדעזעו מהקריקטורה. בכלל, רוב החרדים השפויים, מוכנים לקבל מאמר, גם מאמר חריף התוקף דעות, ואפילו אנשים המחזיקים בדעות אלו ומזיקים לדעתם בנושאים דתיים (כמו הרב דהן למשל ואכמ"ל), אבל מאמרים הנכתבים בכאב, ובכבוד. לא פיליטונים ולא קריקטורות...
3
אסביר לך היכן נפלת בגדול - כמו אחרים:
| 05-09-2016 15:47
תלמידי "ישיבות קטנות" רשומים במשרד החינוך 3 שנים בכיתות ט י יא כשהם עוברים ל"ישיבות גדולות" - הישיבה החדשה יכולה לרשום אותם במשרד חינוך רק שנה אחת נוספת - כיתה יב, כדי לקבל עבורו תקצוב כמו כל תלמיד במדינה. אבל ישנם ישיבות רבות שלא נרשמות במשרד החינוך בגלל הבירוקרטיה העצומה הנלווית לתהליך כולו, וישיבות אלו כל אינן מופיעות ברשימת בתי הספר שלהם - וגם לא הלומדים שם כל אלו - שסיימו ישיבה קטנה ועברו לישיבות שאינן רשומות אצלם - מאחר שהמחשב בגולם אינו מוצא את מסיימי יא אלו בשום כיתה יב - מייד הוא מחריג אותם כנושרים...... :) ומכאן האחוז הגבוה עד דמיוני של "נושרים" אלו.... כל שנה אותו סיפור - ועוד לא מצאה השיטה שתכנע את המחשב שכל התלמידים האלו פשוט לומדים במוסדות שאינם מוכרים ע"י המשרד.... חכמי חלם קטן עליהם. וכאן - גם אתה נפלת, מחוסר הכרות את המערכת - מה שכל מנהל בית ספר סרוג יוכל לאשר לך....