הרב אבינר: "אל בורא עולם מתפללים לא עושים כלפיו הפגנות"

הרב אבינר: "אל בורא עולם מתפללים לא עושים כלפיו הפגנות"

לא עושים הפגנות נגד קדוש-ברוך-הוא, אלא מקבלים גם את גזרותיו מתוך אמונה, כמו שתיקתו של אהרן לאחר מות שני בניו, "וַידֹם אהרן" . למה, אם כן, משה רבנו התפלל להיכנס לארץ?

"אל בורא עולם מתפללים לא עושים כלפיו הפגנות"
  (צילום: Yossi Zamir/Flash90)

משה רבנו הוא מנהיגם של ישראל. למה, אם כן, לאחר שנענה בשלילה על תחנוניו להיכנס לארץ, לא מתגייס העם לטובתו? לאיזו הפגנת מחאה, למשל, להביע את רצונם שמשה יזכה להיכנס לארץ.

אל ריבונו-של-עולם מתפללים ומתחננים, ולא עושים כלפיו הפגנות.

אם כן למה לא התפללו עליו, כמו שהוא עצמו התחנן? הרי כמה התפלל הוא עליהם בחטא העגל, ועכשיו בשבילו הם לא מתעוררים?

יכול להיות שהתפללו. אך יש להזכיר מה שהסביר אחד מן הגדולים, המהרי"ל דיסקין, על מה שאנו אומרים בוידוי של יום-הכיפורים "על חטא שחטאנו לפניך בתִמהוֹן לבב": איזה חטא הוא זה? אלא, יש אנשים שתמהים על הקדוש-ברוך-הוא, "אני תמה על זה", "תמה על זה", "אני תמה על השואה" וכו'. אך על האדם להתאזר בקצת שכל וקצת ענווה ולא לשכוח: אתה אינך מבין את כל החשבונות של ההנהגה האלוהית. לכן צריך להיות תמים, "תמים תהיה עם ד' אלֹהיך" (דברים יח יג. "כל מה שיבֹא עליך קבל בתמימות ואז תהיה עִמו ולחלקו". רש"י שם), ולא להיות תמה (מובא בשיחות הרב צבי יהודה על השואה, מועדים א עמ' 230 סע' 1, "תִמהון לבב").

לא עושים הפגנות נגד קדוש-ברוך-הוא, אלא מקבלים גם את גזרותיו מתוך אמונה, כמו שתיקתו של אהרן לאחר מות שני בניו, "וַידֹם אהרן" (ויקרא י ג. וע' במפגש לפרשת שמיני סע' ד', "וַידֹם אהרן"). למה, אם כן, משה רבנו התפלל להיכנס לארץ? אכן, בסופו של דבר הקדוש-ברוך-הוא אמר לו לחדול מלהתפלל עוד, כדברי חז"ל שמביא רש"י על "רב לך": "שלא יאמרו הרב כמה קשה והתלמיד כמה סרבן ומפציר" (סוטה יג ב, ברש"י דברים ג כו).

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו