באוניברסיטת חיפה משלבים אורח חיים דתי ומצויינות אקדמית

באוניברסיטת חיפה משלבים אורח חיים דתי ומצויינות אקדמית

הסטודנטים והסטודנטיות הדתיים שנמצאים כאן, הם לא מלאכי השרת ולא סופר-מן אלא פשוט חבר'ה שהחליטו להתגייס למשימה החשובה הזו ורואים סיעתא דשמיא על כל צעד ושעל

author-image
מה השתנה באוניברסיטת חיפה בשנה האחרונה?
  בית הכנסת באוניברסיטת חיפה

לפני קצת יותר משנה דיווחנו כאן באתר על מינויו של הרב ד"ר יוסי שטמלר לרב בית הכנסת באוניברסיטת חיפה. דובר על כך שאוניברסיטת חיפה מעוניינת להנגיש את הקמפוס לציבור הדתי. לאחרונה, הסתיימה שנת הלימודים האקדמית אז החלטנו לתת קפיצה לקמפוס ולראות מה השתנה שם בשנה האחרונה.

כשנפגשים עם הרב שטמלר הוא תמיד שמח לתאר את הפעילות היהודית ההולכת וצומחת באוניברסיטה. "היתה זו השנה הראשונה שלי כאן", הוא אומר, "חוויה מדהימה של שיתוף פעולה עם גורמים רבים שנירתמו בשמחה לפרויקטים השונים שהקמנו השנה. פעמים רבות הופתעתי לקבל עזרה מאנשים שממבט ראשון נראו רחוקים מתחומי הפעולה שלנו אבל בשטח גילו המון אהדה ורצון טוב. שוב ושוב במהלך השנה נזכרתי בסיפור על חסיד אחד שבא לרב שלו ואמר לו שהוא לומד בחברותא עם יהודי שאין לו רקע. אמר לו הרב: "יהודי בלי רקע? אין דבר כזה! אברהם ושרה, יצחק ורבקה, יעקב ורחל ולאה, זה לא רקע"? כך שאולי יש לאוניברסיטה סטיגמה של מקום שקשה לחבר'ה דתיים להשתלב בו אבל המציאות מאוד מאוד שונה מהסטיגמה הזו".

"אז מה באמת התפתח כאן בשנה האחרונה"? אנחנו שואלים.

"בהיבט של הציבור הדתי", אומר הרב שטמלר, "הקמנו כאן קהילה סטודנטיאלית שמשכה לתוכה בעיקר צעירים וצעירות דתיים שלומדים באוניברסיטה לתואר ראשון או שני. יחד עם ארגון 'אורייתא' ותנועת הבוגרים של בני עקיבא, הקמנו בית מדרש שפעל יומיים בשבוע, בשעות אחה"צ-ערב. השתתפו כארבעים סטודנטים וסטודנטיות אשר נהנו משיעורים, לימוד בחברותות ומעגלי שיח. כמובן, לא הסתפקנו רק בפעילות פורמאלית; הבאנו גם אומן אורח להופעה, יצאנו יום אחד לטיול גיבוש, חגגנו את חגי החורף ועוד ועוד. בכל אחד מימי הפעילות התקיימה ארוחת ערב מפנקת, מה שאיפשר לחבר'ה גם להכיר זה את זה ולהתגבש כקבוצה. מסתבר שהעסק עבד לא רע כי במהלך השנה שמחנו כולנו עם הזוג הראשון שנפגש בבית המדרש, הכיר, ו… החליט להתחתן. אז חתונה אחת כבר יצאה מהפעילות ואני מאמין שבהמשך תהיינה עוד בע"ה.

סעודה

פעילות חברתית בקמפוס

היבט נוסף ומיוחד של בית המדרש הוא הלימוד המשותף של סטודנטים דתיים ולא דתיים. במקביל לבית המדרש 'אורייתא' הקמנו תוכנית בשם 'פרספקטיבה' המיועדת לסטודנטים חילוניים. במשך השבוע פועלות שתי התוכניות במנותק זו מזו; לכל אחת התכנים שלה והמרצים המתאימים לה. אולם פעם בשבוע, נפגשים הסטודנטים משתי התוכניות ליחידת לימוד משותפת. ביחידה הזו ניתן מקום לשיח פתוח, החלפת רעיונות ולימוד משותף. אנחנו מקבלים פידבקים טובים מאוד מהפעילות המשותפת הזו".

"מה עוד יש לכם להציע לחבר'ה דתיים, מעבר לתוכנית 'אורייתא'"?

"לראשונה מאז הקמת בית הכנסת באוניברסיטת חיפה, התקיימה בו השנה תפילת מנחה מדי יום ביומו. אנחנו עוזרים לסטודנטים דתיים במעונות למצא שותפים מתאימים לדירות בהן הם גרים, כדי שלא יווצר מצב שמישהו בדירה מכניס למיקרוגל משהו לא כשר או מדליק אור בשבת וכד'.

אני מעביר קורס אקדמי בבית הכנסת שמקנה לסטודנטים שתי נקודות זכות כל סמסטר. הקורס פתוח, כמובן, לכלל הסטודנטים ואכן משתתפים בו סטודנטים שונים ומגוונים, אבל אפשר לומר שמשקל החבר'ה הדתיים בו גדול ממשקלם בקמפוס.

בחלק גדול מהברזיות בקמפוס הוספנו השנה נטלות כדי שניתן יהיה ליטול ידיים ביציאה מהשרותים או לפני האוכל. זה דבר קטן אבל הוא משקף את הרצון של האוניברסיטה להנגיש את הקמפוס לציבור הדתי והחרדי (שאולי תתפלאו, אבל לשמחתנו גם לו יש כמה נציגים בולטים בשטח, כן ירבו)".

טיול

טיולים משותפים בכרמל

ומה בנוגע למי שחושש 'להתקלקל' מבחינה דתית באוניברסיטת חיפה?

"אני מודה לכם מאוד על השאלה הזו", מחייך הרב שטמלר. "קודם כל צריך לדעת שאדם לא מוגן מבחינה רוחנית באף מקום, וכבר אמר החכם מכל אדם 'אשרי אדם מפחד תמיד'. השאלה היא, אם כן, באיזה מקום עלול האדם הכי פחות להיכשל. ידוע שיש בארץ מוסדות השכלה גבוהה שיש בהם אלפי חבר'ה דתיים אבל המחשבה שאם אגיע לשם אהיה מוגן, שגויה ומסוכנת מאוד.

שוחחתי, מאז כניסתי לתפקיד, עם כמה ראשי ישיבות הסדר ורבנים חשובים, וכולם הסכימו איתי שדווקא הגעה למקום בו אתה במיעוט עשויה לשמור עליך יותר טוב מאשר במקום בו יש המון דתיים. זה נושא שצריך להרחיב עליו, מה שלא אפשרי במסגרת הכתבה הזו, אבל יש המון דוגמאות של אנשים שנפלו דווקא בישובים או במוסדות דתיים-הומוגניים, ואחרים שהתחזקו וחושלו דווקא בגלל שהיו במיעוט.

תאמינו לי, הסטודנטים והסטודנטיות הדתיים שנמצאים כאן, הם לא מלאכי השרת ולא סופר-מן אלא פשוט חבר'ה שהחליטו להתגייס למשימה החשובה הזו ורואים סיעתא דשמיא על כל צעד ושעל. אני מזמין כל אחד ואחת מכם להצטרף אלינו ולשלב אורח חיים דתי ומצויינות אקדמית, כאן באוניברסיטת חיפה".

סטודנטים וסטודנטיות, מעוניינים לשלב לימודים תורניים באוניברסיטת חיפה – לחצו כאן

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
חוצפה! פרסומת במסווה של כתבה
| 07-08-2016 13:21