לראשונה: גליק תוקף את נתניהו בנושא הר הבית

לראשונה מאז הושבע לח"כ תקף יהודה גליק את ראש הממשלה על הרפיסות הריבונית בהר הבית. "רק השבוע אמר פה ראש הממשלה בעניין השבת: סטטוס קוו הוא דבר דינמי. אז אני מבקש שהסטטוס קוו יהיה דבר דינמי גם בהר הבית. הוא דינמי גם בהר הבית, אבל רק כשזה נוגע לרעת היהודים"

לראשונה: גליק תוקף את נתניהו בנושא הר הבית
  (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

אם עד כה שמר ח"כ יהודה גליק מאז שהושבע לכנסת על שקט בנושא הר הבית, אבל אירועי השבוע האחרון הוציאו אותו מהכלים.

לראשונה במליאת הכנסת, תקף גליק את מדיניות ראש הממשלה בנושא הר הבית, ואת הרפיסות הריבונית לפיה אנשי הוואקף הם המחליטים על ההר, והיהודים שעולים הם רק בבחינת אורחים לא רצויים.

בתחילת הדברים הזכיר גליק את ימי 'בין המצרים' בהם מתאבלים על חורבן בית המקדש, והוסיף: "חברי, לאורך ההיסטוריה קרו לעם ישראל אסונות רבים, ולא קבעו עליהם צומות. 100 שנה לפני חורבן בית המקדש היה אסון גדול לעם ישראל, עשרה שבטים הוגלו מן הארץ, לא קבעו על זה ימי צום. 90% מהעם, פי 50 מגוש-קטיף, לא קבעו יום צום. והנה על חורבן המקדש קבעו ארבעה ימי צום. כשהחל המצור בעשרה בטבת, כשהובקעו החומות, כשנחרב הבית, ואפילו צום כשניסו להקים עדו הנהגה. כלומר, בתולדות עם ישראל חורבן בית המקדש הוא הדבר הנורא ביותר שיש."

"ברוך השם זכינו בחסדי שמים שדברי התנ"ך הולכים ומתממשים לנגד עינינו. שבנו לארץ, כפי שהקדוש-ברוך-הוא הבטיח… אנחנו זוכים, כמה אנחנו צריכים להודות לקדוש-ברוך-הוא על הדבר הנפלא הזה שמתרחש לנגד עינינו. מי שלא מתפעל ולא רואה את הדבר הנפלא הזה הוא עיוור. מי שלא רואה שכל הכבישים החדשים שמשרד התחבורה עכשיו בונה לכיוון ירושלים, הגשרים והרכבות, לא רואה שזה המשך התגשמות אותם דברי הנביאים, של ונהרו אליו כל העמים – הר בית ה'."

"אבל יש מקום אחד, המקום, שהקדוש-ברוך-הוא בחר לשכן שמו שם, שעדיין שבוי. שבוי בידי גורמים אסלאמיים, ולא סתם גורמים אסלאמיים, גורמים אסלאמיים קיצוניים, שמתוך המסגד שבהר הבית מסיתים לרצח יהודים, ורחמנא ליצלן, איזה חילול ה', הם עושים את זה בשם אללה הוא אכבר, בשם אלוקים. יש דבר שהוא יותר נגד הקדוש-ברוך-הוא מאשר רצח יהודים?. הר הבית, שאמור להיות מרכז עולמי לשלום, לא יישא גוי אל גוי חרב ולא ילמדו עוד מלחמה, מופקר בידי אנשים שמקדמים שימוש באלימות.

(צילום: ערוץ הכנסת)

מי שאין לו כיפה לא נחשב יהודי

בהמשך סקר גליק את הפעילות שעושה השר לבטחון פנים נגד האלימות בהר כולל הוצאת התנועה האסלאמית הצפונית וה"מורביטון" וה"מורביטאט" מחוץ לחוק.

"אנחנו רואים שם הפליה יום-יומית. כלפי מי ההפליה? כלפי יהודים. ובתוך היהודים, כלפי יהודים שרחמנא ליצלן נראים כמו יהודים דתיים. אתם יודעים מי הוא יהודי? דעו לכם שבמדינת ישראל, מי שבלי כיפה הוא לא יהודי. ככה החליטה משטרת ישראל. כל יום, תפנו לדובר המשטרה, תבקשו ממנו דוח כמה עלו להר הבית. הוא ייתן לך, יגיד לך: מוסלמים כך וכך, תיירים כך וכך ויהודים כך וכך. אם עלו באותו יום למשל מכינה קדם-צבאית חילונית, הם נחשבים תיירים, הם לא ברשימת היהודים. כי מבחינת המשטרה מי הוא יהודי? מי שנראה כמו יהודי דתי. כל יום לא מרשים להיכנס להר הבית עם סידור, עם דברי תפילה, עם פרי, כי אתה עלול בטעות לברך. ואם אתה יהודי דתי, אתה מלווה, מוצמד לך, אתה חייב לעמוד בתור, אתה נכנס רק בקבוצה.

ליוויתי אישה בת 80, ניצולת שואה. האישה פרצה בבכי. כשחלפו על פניה 70 תיירים מגרמניה, יצא שוטר שאל: מאיפה אתם, מגרמניה? תיכנסו. והיא הייתה צריכה להמתין בתור, כי היא דתייה. אז היא תיכנס עם 15 אנשים, לפעמים עם 20, לפעמים 30 במקרה, ככה, כשיש נדיבות, ועכשיו האחרים יחכו. בשבוע שעבר הגיעו כ-1,000 יהודים לכניסה להר הבית לזכרה של הלל יפה אריאל, השם ייקום דמה. במשך כל הבוקר נכנסו 300. כל השאר – אתם יהודים, אין מה לעשות. לא משנה שבאותו יום נכנסו אלפי מוסלמים, ולא משנה שבאותו זמן יכלו להיכנס תיירים באופן חופשי. יהודים שנראים כדתיים – לא."

הפגנת ריבונות זרה

אבל אני רוצה להתמקד במשהו עוד יותר חמור, וזה מה אני מבקש להתמקד בעניין עוד יותר חמור, וזה מה שנקרא "ליווי הוואקף" לקבוצות של יהודים דתיים. "ליווי" – זהו שם מכובס, כי בעצם אנחנו עוסקים בהפגנת ריבונות זרה, ובהתנהגות חצופה מאין כמוה.

הסטטוס קוו הקדוש – רק השבוע אמר פה ראש הממשלה בעניין השבת: סטטוס קוו הוא דבר דינמי. אז אני מבקש שהסטטוס קוו יהיה דבר דינמי גם בהר הבית. הוא דינמי גם בהר הבית, אבל רק כשזה נוגע לרעת היהודים.

מקומם של אנשי הוואקף לא צריך להיות ברחבת הר הבית, אלא בתוך המסגדים פנימה. כלל לא אמורה להיות לוואקף סמכות בשטחים הפתוחים של הר הבית, אבל הם מנכסים לעצמם סמכות כזאת. בשנים האחרונות הם גם מקפידים לקרוא לכל ההר "מסגד אל־אקצא", והשם "חראם א־שריף" כבר אינו בשימוש. כל זאת כדי למתוח את סמכותם על חשבון ריבונות מדינת ישראל בהר.

אבל זאת לא התמיהה. יאמר מי שיאמר: הם עושים את תפקידם, ככל יכולתם. התמיהה היא אנחנו. איפה מדינת ישראל? היום בבוקר עלו להר הבית מדריך של ארכיאולוגים, צחי דבירה, עם שלושה ארכיאולוגים. אחד הארכיאולוגים התכופף להרים זית, לא מצא חן בעיני איש הוואקף והרביץ לו מכות. אז עצרו שניים מהם.

למה אנו מאפשרים להם להיצמד לקבוצות היהודים? זה מעקב מטריד שהמהווה עבירה על כמה מסעיפי חוק העונשין. מדוע אנחנו משלימים עם ניכוס הסמכויות שהם נוטלים לעצמם? בשטח, בהר הבית, הליווי הוא מקור כל הצרות, הוא החיכוך. המשטרה מוסיפה שוטרים מלווים כדי שכוחה לא יהיה נחות מכוח הוואקף, המוסיף מצידו עוד ועוד מלווים. כל תפקידם, על-פי הפרסומים המפורשים שלהם, הוא לצוד וללכוד יהודים שמניעים את שפתיהם או עוצמים עיניים או שחלילה מטים את הגוף באופן שיכול להזכיר תנועות של תפילה. הם מלחיצים את השוטרים, ואלה בתורם מלחיצים את היהודים. יהודים מהלכים שם כמו אסירים בחצר הכלא, מוקפים בשתי טבעות של שומרים. אנשי הוואקף מכוונים אליהם מבטים, מצלמים את האנשים מטווח אפס, צועקים ומקללים לא פעם, ולפעמים מעזים, כמו היום, להרים ידיים על היהודים.

האם אפשר לקיים ביקורים באווירה כזאת? הרי ראש הממשלה אמר: מוסלמים יתפללו ויהודים יבקרו. מניין החוצפה הזאת? האם הם בעלי הבית כלפי היהודים בהר הבית? מדוע לא תעשה המשטרה את תפקידה לבדה? האם היא זקוקה לעוזרים שכאלה?

ריבונות ישראלית בהר הבית צריכה להיות ברורה

אני קורא מכאן לממשלת ישראל שלא לאפשר את ההתפתחות של הוואקף – וצחי הנגבי, אדוני השר, שהיה אמור להיות פה, שהיה אמור להשיב, שאמנם הוא זכור לטוב בזה שהוא פתח את הר הבית חרף איומי הוואקף. אני קורא מכאן לממשלת ישראל לבטל סוף-סוף את הליווי המטריד והבלתי חוקי לקבוצות יהודים ולהטיל את משימת שמירת הסדר על המשטרה, ועליה בלבד.

אני יכול להוסיף שהמשטרה תשמח להיפטר מן הסרח העודף הזה, שהיא נאלצת לסבול כל יום, לא מסיבות ביטחוניות, לא מסיבות שמירת הסדר, שהרי אנשי הוואקף הם הראשונים להפר את הסדר בהר הבית. אין מקום לפורעים בהר הבית, גם אם הם לובשים מדים שתפרה להם הממלכה ההאשמית.

ריבונות ישראלית בהר הבית צריכה להיות חדה וברורה, ואילו הוואקף המוסלמי חייב להתכנס אל התפקיד שהותר לו מלכתחילה: ניהול העניינים המוסלמים בהר, הא ותו לא, ללא כל סמכות כלפי היהודים בשטחים הפתוחים של ההר.

מורי ורבותי, אנחנו חייבים לדאוג שכל מי שמכבד את המקום, יהודי או לא יהודי, יוכל לעלות בצורה מכובדת, אבל כל מי שעבורו אג'נדה אל אלימות היא אג'נדה לגיטימית – שלא יהיה שם. אנחנו חייבים לשמר את המקום הזה, מקום בית מקדשנו, הר ציון, כמקום שבעזרת השם – "כי ביתי בית תפילה יקרא לכל העמים", וכולנו נקרא בשם השם אחד ושמו אחד, ולא ישא גוי אל גוי חרב ולא ילמדו עוד מלחמה. כי מהמקום הזה נשמע את כמו שמו של ה'. שמו של הקדוש-ברוך-הוא הוא "שלום". אדוני עוז לעמו ייתן אדוני יברך את עמו בשלום.

כתיבת תגובה

הוספת תגובה - סרוגים
הדפסה

שם

נושא

תוכן

3 תגובות
הצג את כל התגובות