ברוך דיין האמת: מרכוס כץ הלך לעולמו - סרוגים

ברוך דיין האמת: מרכוס כץ הלך לעולמו

הנדבן היהודי מרכוס כץ הלך הלילה לעולמו והוא בן 89. הלווייתו תתקיים מחר בהר המנוחות גבעת שאול בשעה חמש וחצי אחר הצהריים.

ברוך דיין האמת: מרכוס כץ הלך לעולמו
  מרכוס כץ ז"ל (צילום: יח"צ)

ברוך דיין האמת.

הנדבן היהודי מרכוס כץ הלך הלילה (בין שלישי לרביעי) לעולמו והוא בן 89. הלווייתו תתקיים מחר בהר המנוחות גבעת שאול בשעה חמש וחצי אחר הצהריים.

מרכוס כץ, ניצול שואה, ד"ר לשם כבוד מאוניברסיטת בר אילן ומהישיבה אוניברסיטה בניו יורק, נודע בתרומתו לקידום החיבור בין המודרנה ובין ההלכה ואף ייסד קרן מיוחדת – "פרס מרכוס כץ", שהעניקה מדי שנה סיוע למיזמים שקדמו את התחום.

בין זוכי פרס מרכוס כץ לאורך 41 שנותיה: הרב זלמן נחמיה גולדברג, דיין ומגדולי הפוסקים, הרב לורד ד"ר יונתן זקס, תיאולוג ופילוסוף ולשעבר הרב הראשי של אנגליה, הרב יהושע ישעיה נויבירט זצ"ל, ראש ישיבה מגדולי הפוסקים ומחבר הספר 'שמירת שבת כהלכתה' והרב צבי (הרשל) שכטר ראש ישיבה וראש כולל בישיבת הרב יצחק אלחנן בישיבה יוניברסיטי, מגדולי הפוסקים בארה"ב. ד"ר חנה קטן, מכון משפטי ארץ בראשות הרב אבי גיסר ועוד.

סיפורו של מרכוס כץ מתחיל על גדותיו של נהר הוויסלה בעיר קרקוב שבפולין. כנצר למשפחה חסידית, מרכוס כץ מתכונן בהתרגשות לבר המצווה. תחת הכיבוש של גרמניה הנאצית מלחמת העולם השנייה בשיאה, הוא נקרא להתייצב במחנה העבודה, ובמה שיהפוך לעקרון המתווה של חייו- משפחתו מחליטה לקחת את גורלה בידיה.

בעזרת דרכונים מזויפים, הם חוצים את הגבול במסעם לעבר טורקיה ובהמשך לארץ ישראל… גולדה, אמו של מרכוס נשארת בביתה, ונשלחת למחנה העבודה ברגן בלזן.

בהיותו בן 14 בלבד, כשהוא לבדו, פוסע מרכוס בפעם הראשונה על אדמתה של ארץ ישראל. לאחר מספר חודשים, אביו של מרכוס כץ מצטרף אליו מתחנת הביניים באיסטנבול לאחר שמרכוס משיג לו את אישורי העלייה . בשנת 1944 מתבשרת משפחת כץ כי אם המשפחה גולדה נספתה בשואה, מרכוס כץ מסרב להאמין להודעה ובשנת 1946 הוא ממתין לספינת המעפילים שמגיעות לנמל עתלית, תחושותיו מתבררות כמוצדקות כאשר מספינת המעפילים – יורדת אמו.

ב-1947 בעקבות משפחתו מגיע מרכוס כץ למקסיקו ובהיותו בן 20 שנה בלבד הוא מתמנה למנהל בית הספר היהודי בעיר מוטרי במקסיקו, זוהי תחילתה של עשייה ענפה בשירות הקהילה היהודית בגולה, עשייה הנמשכת עד היום.

לאחר כשלוש שנים במקסיקו מצטרפת אליו עדינה ויחד הם מתחילים לכתוב את סיפור חייהם המשותף. למרות שהם בונים את חייהם אלפי מילין מכאן מצפנם הערכי של עדינה ומרכוס כץ מכוון כל העת לכיוונה של מדינת ישראל והם פועלים לחיזוק הקשרים עם המדינה הצעירה, להשפיע על בניית כוחה ועל גיבוש זהותה היהודית והציונית.

מרכוס כץ מתבלט מיד כתעשיין מצליח, כמשפטן, וכמנהיג בולט בקהילה היהודית, אך מעל הכל כמורה ואיש חינוך אשר מבין את חשיבות הקשר שבין העם היהודי בגולה עם מדינת ישראל.

עם הידיעה על מותה של אמו גולדה, עדינה ומרכוס כץ מחליטים להפוך את דרך חייהם למפעל חייהם. בשנת 1975 הם מייסדים את "פרס כץ ליישום ההלכה בחיים המודרניים ע"ש גולדה כץ".

במשך 40 שנות פעילות, הפרס מוענק לאישים ומפעלים, שבעשייתם, הגותם, יצירתם ומנהיגותם מקרבים את ההלכה הדתית ואת המסורת לעולם העכשווי והמודרני.

בשנת 1985 עדינה ומרכוס כץ מקימים את ישיבת אמונה במקסיקו אשר תקנה חינוך דתי ציוני מודרני. בית ספר מ-א' עד יב', הממשיך לפעול בהצלחה עד היום, בניהולה של משפחת כץ.

לאורך השנים ממשיכים עדינה ומרכוס כץ במחויבותם הנלהבת לעם ישראל. מרכוס כץ מייעץ ומטפח חברויות אמת עם אישים בולטים בחברה ובפוליטיקה הישראלית, תוך שהוא ממשיך להשפיע על חיזוק הקשרים בין ישראל לתפוצות.

פעילותה של משפחת כץ מתרחבת לתחומי פעילות נוספים, מרכוס ועדינה כץ מקדישים את מירב זמנם למען החברה הישראלית, הם תורמים לעשרות גופים, מוסדות ופרוייקטים בישראל בתחומי החינוך, הבריאות והתעשייה. לעשייה זו הם סוחפים אחריהם גם את בני משפחתם, ובימים אלה מקימים את "קרן עדינה מרכוס כץ".

סיפורם של עדינה ומרכוס כץ שזור בסיפורה של מדינת ישראל. בפרויקטים הרבים להם תרמה משפחתו. זה סיפור על קירוב לבבות, מתינות ונתינה ללא תמורה. סיפורם שזור בחייהם של מאות אלפי יהודים ברחבי העולם
ובדורות של ילדים, נכדים ונינים אשר שותפים לפועלם וממשיכים את דרכם.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו