"צה"ל פועל לפי פקודות ולא לפי אתוס של כנופיה" - סרוגים

"צה"ל פועל לפי פקודות ולא לפי אתוס של כנופיה"

הרמטכ"ל הגיע לועדת החו"ב והתייחס לפרשת אופק בוכריס: "אמירות שנשמעו כאילו עוצרים את קידומם של קצינים ממגזר מסוים, אין להן דבר עם המציאות"

"צה"ל פועל לפי פקודות ולא לפי אתוס של כנופיה"
  (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

הרמטכ"ל רא"ל גדי איזנקוט, הגיע היום (ג') למסור סקירה בפני מליאת ועדת החוץ והביטחון של הכנסת. במהלך סקירתו, עלו סוגיות שונות שעל סדר היום הביטחוני וכן סוגיות שונות הנוגעות לאמון הציבור בצה"ל.

הרמטכ"ל התייחס לגזרת יהודה שומרון ולירידה החדה בטרור אל מול טענות על כך שצה"ל אינו נלחם בטרור וציין כי אין ביניהן לבין האמת דבר. "יש חיילים שנהרגים ונפצעים, ומאות חיילים הפועלים כל לילה בכדי להגיע לתוצאות אלה, ולמגר את הטרור, כך שאין מקום לאמירות שנשמעות על צבא רופס", אמר הרמטכ"ל.

בעשרת החודשים האחרונים נעצרו למעלה מ3,200 עצורים, נתפסו 200 נשקים, הושמדו כ-20 מחרטות לייצור אמל"ח, הרגו חיילי צה"ל 166 מחבלים ביהודה ושומרון במסגרת הלחימה בטרור וכן נהרגו 7 בלתי מעורבים. הרמטכ"ל הביע צער על הרג הבלתי מעורבים אך ציין כי מספר המחבלים ההרוגים זהה כמעט לכמות המחבלים ההרוגים בשבע השנים הקודמות.

חוסר תוחלת בטרור

הרמטכ"ל ציין כי בשל הפעילות הנרחבת של צה"ל, כמו גם כלל גופי מערכת הביטחון, יש ברחוב הפלסטיני הבנה הולכת וגוברת של חוסר תוחלת בבחירה בדרך הטרור. בנוסף, אין ספק כי אחד הגורמים המרסנים הוא גם העובדה כי ביהודה ושומרון יש 300-400 אלף איש שמקבלים משכורות סדירות ולא היו רוצים לסכן זאת בשביל טרור.

בעזה, חמאס מנצלים את השנתיים מאז "צוק איתן", השקטות ביותר מגבול גבול עזה מאז 1968, לטובת התעצמות ופועלת לריסון ירי הרקטות, אשר רובו מבוצע בידי ארגונים סלפיים, היות שאנו תוקפים בתגובה לירי יעדים של החמא"ס. עם זאת לשני צדדים אינטרס לשמירת השקט והיציבות. עד כה, הושקעו למעלה מ-1.2 מיליארד ש"ח למציאת מענה לאיום התת-קרקעי, ובנוסף גם מעל 300 מיליון ₪ לבניית המכשול בגבול עזה.

לבחור בין ערכי צה"ל לבין אתוס של כנופיות

חלקו השני של הדיון יועד לנושאים הנוגעים בממשק שבין צה"ל לחברה בישראל ואמון הציבור בצה"ל בתוצאה מכך. הרמטכ"ל אמר כי צה"ל נמצא ב"בית זכוכית" ושקוף לחברה הישראלית אשר מרכיבה אותו, ועל כן כל בעיה מוצפת מיידית. גם היום זוכה הצבא לאחוזים גבוהים של אמון הציבור, אך עם זאת, הוא בהחלט רואה בפגיעה אפשרית באמון הציבור בצה"ל כבעיה חמורה אשר יכולה להקשות על צבא העם הממלכתי למלא את ייעודו.

"ההתבטאויות שנשמעו לאחרונה בנושאים מבצעיים שנמצאים בבדיקה במערכת הפיקודית והמשפטית בצה"ל אינן רצויות ואינן משפיעות על ההליכים הפנימיים בצה"ל. נאמרו הרבה אמירות ללא ידיעת העובדות, לקידום אג'נדות שאין לקשרן לצה"ל.  אנו רוצים את צה"ל פועל פי פקודות, נהלי פתיחה באש, רוח צה"ל וערכי צה"ל. אם מישהו רוצה אתוס של כנופיה, שיגיד", אמר הרמטכ"ל.

לאחר מכן התייחס הרמטכ"ל לפרשת תא"ל אופק בוכריס ואמר כי חובתו לבוכריס כקצין רב זכויות, לא שונה מחובתו לחיילת והקצינה שנפגעו. הרמטכ"ל ציין כי תא"ל בוכריס שירת תחתיו בתפקידים רבים, והוא זה שהחליט לקדמו לתפקיד התא"ל הבכיר במטה הכללי, אך היה לו ברור שיש להשעותו עד להתבררות הדברים בבית המשפט. "אמירות שנשמעו כאילו עוצרים את קידומם של קצינים ממגזר מסוים, אין להן דבר עם המציאות".

הרב קרים פסק כ'בית הלל'

רבות משאלות חברי הוועדה עסקו בנושאים שקשורים למקומה של הדת בצה"ל. לנושא ענף תודעה יהודית אמר הרמטכ"ל: "התחום כיום מצוי תחת ראש אכ"א ועוסק במחבר ובמאחד ולא בשסעי החברה הישראלית, אשר מקומם מחוץ לצה"ל. יש לנו ייעוד והוא לנצח במלחמה ולהכריע בקרב".

לשאלות על בחירת הרב הצבאי הראשי השיב הרמטכ"ל כי התקיימה בדיקה לפני המינוי אשר כללה התייעצויות בתוך המערכת הצבאית, עם הרבנים הראשיים וגם עם גורמי ביטחון נוספים בהם פעיל הרב קרים, וכולם חלקו לו שבחים על פועלו, פסיקותיו שהן מ'בית הלל', וכי הוא בעל ראייה ממלכתית ופתרונות מקוריים לסוגיות שונות. בנוסף, לרב קרים חולקו שבחים על פעילותו למען גיוס נשים לצה"ל. כל אלה, בצירוף הרקע המבצעי של הרב קרים, ולאחר שיחת הבהרה שקיים הרמטכ"ל עם הרב קרים, בה הביע בפניו את מורת רוחו מאמירותיו. הרב קרים התנצל על דבריו והרמטכ"ל החליט להשאיר את המינוי על כנו.

לשאלות על התבטאויותיו של הרב לוינשטיין, ראש המכינה בעלי, אמר הרמטכ"ל כי הוא דוחה ומגנה את דבריו, וכי הורה על עצירת כל פעילויותיו בצבא עד להחלטה בבירור שערך לו מנכ"ל משרד הביטחון. המפעל אשר הקים הרב לוינשטיין העמיד לצה"ל קצינים ולוחמים רבים, ועל כך יש לו זכויות, אך אין בכל כדי לבטל את כף החובה של האמירות, שוודאי נשקלות בבירור, אמר הרמטכ"ל.

"חיילים לא מקבלים פקודות מבחוץ, ואני לא רואה היום מצב שחייל אומר שרב או מישהו אחר אמר לי אחרת מהפקודה שקיבל. מהיום הראשון לגיוס מוסבר להם ההבדל בין אזרחים לחיילים, ומה המשמעות של פקודות, ושל רוח צה"ל", אמר הרמטכ"ל.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
3 תגובות - 3 דיונים מיין לפי
1
ומה רציתם שהוא יגיד ? שהשמאל שולט בחינוך ?
| 27-07-2016 1:07
2
אותך איזנקות צריך להעמיד לדין , ולא את אליאור עזריה !
נחמן | 27-07-2016 1:09
אותך איזנקות צריך להעמיד לדין , ולא את אליאור עזריה ! אל תגידו שאין גזענות השמאל הוא הנאצים הכי גזענים : גלעד שליט השמאלן החזיר הלבן יצא ללא משפט ועוד שחררו בשבילו אלפי מחבלים רוצחים כי הוא החליט לו לירות במלחמה בערבים .... וליאור ירה במחבל שרצח יהודי חייל והוא נשפט על רצח מחבל רק בגלל שהוא לא חזיר לבן הוא מזרחי שיורה בערבים וכול ערבי יש לו זכות אחת למות או ללכת לעזאזל ! לכן אליאור הוא המטכ"ל הבא !! הנאצי איזנקוט בכנסת: "אם מישהו רוצה אתוס של כנופיה, שיגיד" הרמטכ"ל התייחס בדיון בוועדת חוץ ביטחון לפרשת אלאור אזריה, ואמר, לדברי ח"כים במקום, כי "האיום הגדול ביותר של צה"ל הוא המתקפות מבית". על פרשת בוכריס: חובתי לקצין לא שונה מחובתי לחיילת ולקצינה שנפגעו הרמטכ"ל גדי איזנקוט התייחס היום (שלישי) בוועדת חוץ וביטחון לפרשת החייל היורה אלאור אזריה, שבימים אלה מעיד בבית הדין הצבאי בעניינו, ואמר כי "ההתבטאויות שנשמעו לאחרונה בנושאים מבצעיים שנמצאים בבדיקה במערכת הפיקודית והמשפטית בצה"ל אינן רצויות ואינן משפיעות על ההליכים הפנימיים בצה"ל. נאמרו הרבה אמירות ללא ידיעת העובדות, לקידום אג'נדות שאין לקשרן לצה"ל. אנו רוצים את צה"ל פועל פי פקודות, נהלי פתיחה באש, רוח צה"ל וערכי צה"ל. אם מישהו רוצה אתוס של כנופיה, שיגיד", אמר הרמטכ"ל. לדברי חברי כנסת שנכח במקום, הרמטכ"ל אמר כי "מי שרוצה אתוס ברוח של כנופיה שיקרא לחייל גיבור". עוד אמרו הח"כים כי הרמטכ"ל הוסיף במהלך הדיון: "האיום הגדול ביותר על צה"ל הוא לא אויב מבחוץ, אלא המתקפות עליו מבית שיכולות להוביל לפגיעה באמון הציבור בצבא העם. מתנהלת הסתה פרועה נגד צה"ל על ידי פוליטיקאים, רשתות וערוצים מסוימים, הם משקרים במצח נחושה שאין רוח לחימה בצה"ל". אלאור אזריה על דוכן העדים: "המפקדים בגדו בי, זרקו אותי לכלבים" משפטו של החייל היורה הופסק, אך לפני כן טען על דוכן העדים: "עזבו אותי בשדה הקרב, נשארתי לבד. המ"פ סטר לי ואמר שנשאיר את זה בינינו"
3
נוח לרמטכ"ל להרוג את השליח .(פה פתאום אין הכלה). האמון
!!!!!!!! | 27-07-2016 6:53
בין צה"ל לציבור נשבר בגלל מה שמתרחש תחת הנהגתך, צה"ל שמקריב חיילים על מזבח חיי האויב. צה"ל שיעשה הכל כדי לא להכריע, צה"ל שבטוח שחייליו על סף נאציזם