מניין לרב ריסקין החילוק לפטור להט"בים מעונש? - סרוגים

מניין לרב ריסקין החילוק לפטור להט"בים מעונש?

מדבריו ההחלטיים של הרב ריסקין משמע שטענת 'אנוס הייתי' טובה לכל חטא שאין בו קרבן הסובל מהחטא. האם זה נכון גם לכהן שהלך אחרי יצרו ולבו ונשא גיורת או חללה?

author-image
מניין לרב ריסקין החילוק לפטור להט"בים מעונש?

הרב שלמה ריסקין, ראש מוסדות אור תורה סטון, פירסם אמש דברי תגובה לדבריו של הרב לוינשטיין:

"בנוגע לקהילה הלהט"בית, כתוב באבות דרבי נתן פרק ט"ז בשם רבי שמעון בן יוחי: 'אין ישראל רואים פני גיהנם לעולם'. אדם שיש לו נטייה מסוימת מלידה יוכל לטעון לפני כסא הכבוד: 'ריבונו של עולם, אתה יודע ביצר הרע שהוא מסית בנו. שנאמר: (תהלים קג) כי הוא ידע יצרנו. והנה כך נוצרנו ואנוס רחמנא פטריה' – כל זמן שאין קרבן שסובל ממעשיו".

חרף העובדה שאני סולד מדברי הרב לוינשטיין, חובה להצביע על הבעיות שבדברי הרב ריסקין, וכדלהלן.

א. מניין לרב ריסקין החילוק שבין אנוס בידי יצרו לחטא שאין בו קרבן הסובל ממעשיו (שפטור) ובין אנוס בידי יצרו לחטא שיש בו קרבן (שחייב)? והלא רשב"י סתם דבריו ופטר מאשמה כל אנוס ביד יצרו! האם זה קול המוסר הליברלי שמדבר מגרונו, המוסר שביסודו הוא הומני וקטגורי?

ב. בהנחה שחטאים מזיקים לנשמת החוטא, ההומו הוא קרבן של חטאיו, ולכן, גם לפי החילוק של הרב ריסקין, אמור להתחייב עליהם למרות היותו אנוס. לא כן?

דברי הרב יגאל בכנס מרכז ליב"ה

ג. מדבריו ההחלטיים של הרב ריסקין משמע שטענת 'אנוס הייתי' טובה לכל חטא שאין בו קרבן הסובל מהחטא. האם זה נכון גם לכהן שהלך אחרי יצרו ולבו ונשא גיורת או חללה? למתבולל עם אהובה שאינה יהודיה? לממזר שנשא בת ישראל בה דבקה נפשו עד לבלתי היתר? למגלה ערוות אביו האהוב בהסכמה הדדית? לבני זוג שלא הצליחו להתאפק בזמן נידת האישה?לאדם שעובד עבודה זרה כדבר יצרו העז? לאחד שסייע לחולה סופני להתאבד, מתוך רחמים עמוקים וכדי להפסיק את סבלו הנוראי?

ד. ולקינוח, אם טענת 'אנוס הייתי' הייתה תקפה משפטית, היינו מצפים שההלכה לא תטיל עונש מוות על אנשים שקיימו משכב זכור בעדים ובהתראה. למותר לציין שציפייה זו נכזבת.

לאור קשיים אלו אין לנו אלא לומר שדברי התנא באבות דרבי נתן שעליהם נסמך הרב ריסקין הם דברי עידוד לחוטא שאין להם כל השלכה הלכה למעשה על הסוגיה שנידונה בימים האחרונים, סוגיית היחס הראוי לחוטאים בהומוסקסואליות פעילה מינית.

==

אליהו גליל משמש כרב בקהילת מונטיבדאו באורוגוואי.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
10 תגובות - 9 דיונים מיין לפי
1
שלמה ריסקין עוד"רב"
| 20-07-2016 20:49
רב הפושעים אנוסים. אנשי עולם התחתון אנוסים לכעסם הבלתי נשלט.מי שרוצה לשלוט על עצמו יחזור בתשובה לאט לאט ויראה עולם חדש.
2
זוהי טענת הנצרות
נהוראי | 21-07-2016 9:06
הנצרות פוטרת אדם מכל המצוות, מתוך אותה הנחה שהוא אנוס. מדהים שאיש אינטלגנט כמכבוד הגאון הרב ריסקין נפל לפח הזאת. או שמא יסביר את דבריו
3
הרב ריסקין, הרב בני לאו ורבני בית הלל..
יניב | 21-07-2016 13:48
זה אותה הגברת, מתחנפים לרשעים. האפסים האלה, כן האפסים האלה באמת חושבים שהם יכולים לעמוד מול הרב אלישיב? מול הרב עובדיה יוסף? מול הרבי מלובביץ? מול הרב קוק? מול גדולי עולם ולבטל פסיקות לפי הדעת המצומצמת שלהם? בחיי פעם ראיתי דרשה של הרב בני לאו זה כאילו חילוני שפתח ממש עכשיו ספר תנ"ך ומוציא דברי הבל מפיו.
4
פתח להפקרות מוחלטת
יוסף המספר | 21-07-2016 15:43
למה אני לא שומר שבת? אני אנוס למה איני שומר בשר וחלב? אני אנוס למה אני אוכל חמץ בפסח? אני אנוס למה אני עובר על איסורי נידה? אני אנוס אין אף אחד מהראשונים שעקר הלכה זו מהתורה בטענה של "אנוס". אז מאיפה הרב רסקין מוצא היתר הלכתי לעקור מהיסוד (!) איסור תורה? כל להט"ב יטען - אני אנוס, אז למה התכוונה התורה באיסור זה??? לא מובן
5
הרב ריסקין אמר דבר כזה?
ענת | 24-07-2016 12:03
זה בדיוק טענות נוצריות. ביטלנו את חופש הבחירה של האדם
6
לא כתבת את הבעיה הבסיסית ביותר בדבריו
שם לב | 24-07-2016 14:16
הבעיה הבסיסית ביותר בדברי הרב ריסקין הוא הבלבול בין פטור מעונש לבין היתר לכתחילה או בדיעבד. משתמע מדברי הרב ריסקין שהוא מתיר ללהטבים לעשות כרצונם. ועל השימוש הפסול בציטוט, רשב"י מתהפך בקברו.
7
ממתי רבנים מומחים בנושאים רפואיים ופסיכולוגיים???
| 24-07-2016 15:04
בענינים פסיכולוגים/נפשיים,
אליהו | 07-08-2016 16:07
מאז שמשה רבינו קבל את תורת הנפש של העולם
8
פו-לא-תהיה-י'ה
| 25-07-2016 1:59
הרב ריסקין יכול לדרוש ככה ואתה יכול לדרוש אחרת. המקום להקשות הוא לא באתר חדשות אלא בית המדרש. אני לא יודע מי כבוד הכותב, אבל שיפסיק עשות פוליטיקה מההלכה. (ולפני שתגיבו שזה מה שהרב ריסקין עושה- תזכרו: הוא פרסם את המאמר שלו בתור דבר תורה, ולא תקף דעה אחרת, אלא רק אמר את שלו.)
9
מניין? מאותו הצקום שיש 'רבנים' שמתירים איסור כרת
| 25-07-2016 7:37
הציונות הדתית היא רפורמה עדינה בדת, מתאימים את המצוות לפי אמונתם, זו היתה גם התפיסה של הרפורמים הראשונים, להתאים את התורה הקדושה למציאות הזמן המשתנה. הרב קוק זצ"ל דיבר על גשר בין החילונים לדת, הוא היה אדם טוב א ל זו מחשבה נאיבית, במבחן התוצאה יותר דתיים צעדו בגשר לצד החילוני ומעט מאד בכיוון השני. מכאן הכל התחיל להדרדר, כל 'רב' החליט שהגבולות שלו מתרחבים.