הרב פרבר לסרוגים: "התנהלות הרבנות בגיורי הרב לוקשטיין - שערורייה"

הרב פרבר לסרוגים: "התנהלות הרבנות בגיורי הרב לוקשטיין - שערורייה"

בראיון ראשון מאז פסיקת בית הדין, מאשים הרב פרבר את התנהלות הרב לאו בפרשת גיורי הרב לוקשטיין: "ההצהרות של הרבנים הראשיים נועדו בכדי לחפות על העדר העשייה שלהם"

author-image
"ההתנהלות של הרבנות היא שערורייה"
  האשמות קשות נגד הרב לאו. הרב פרבר (באדיבות עתים, ויעקב כהן/פלאש90)

גיורי הרב לוקשטיין. הרב ד"ר שאול פרבר, יו"ר ארגון 'עתים', ומי שבשנה האחרונה חתום על שורה של מהלכים משמעותיים בנושאי דת ומדינה, מגיב בראיון ראשון ל'סרוגים' על החלטת בית הדין הגדול שלא להכיר בגיורים של הרב יחקאל לוקשטיין, שגיוריו לא הוכרו אתמול באופן סופי על ידי בית הדין הרבני הגדול.

על שמו של הרב פרבר רשומים בשנה האחרונה שורה של הישגים מבחינתו, בהם ההכרה בגיורים הפרטיים בבג"ץ במסגרת עתירה שהוא הוביל. הודעתה של הרבנות הראשית כי תתן אפשרות של טבילה ללא בלנית – גם הפעם במסגרת עתירה שלו ושל ארגונו לבג"ץ. שותפות בהובלת בתי הדין הפרטיים לגיור, 'גיור כהלכה' ועוד.

בשבועות האחרונים עסקו הרב פרבר ואנשי ארגונו במאבק נוסף. ההכרה בגיוריו של הרב יחזקאל לוקשטיין – זאת לאחר שאחת המתגיירות של הרב לוקשטיין סורבה להינשא על ידי בית הדין הרבני בפתח תקווה. הרב פרבר ואנשיו ייצגו את הגיורת בפני בית הדין הגדול, נאבקו מול הרבנות על ההכרה העקרונית בגיורי הרב לוקשטיין ואף ערכו הפגנה לשם כך מול משרדי הרבנות הראשית. עם מתן פסק הדין של בית הדין הגדול בנושא, מתפנה הרב פרבר לערוך סדר בנושא ולהתחשבן עם מי שלדעתו פעלו שלא כשורה.

הופתעתם אתמול מההחלטה של בית הדין הגדול שלא להכיר בגיורים של הרב לוקשטיין?

הופתענו מאוד… הופתענו משתי סיבות. הסיבה הראשונה קשורה לכך שלא הכל זה פוליטיקה וכיתתיות. יש גם הלכה. ולפי ההלכה, גם אני וגם שורה ארוכה של רבנים גדולים ממני, יודעים שהגיורים של הרב יחזקאל לוקשטיין כשרים ושזה נגד ההלכה להגיד אחרת.

הסיבה השנייה שהופתענו היא כי הגיורת שעליה דנו בבית הדין שומרת תורה ומצוות והיא מתחתנת עם יהודי שגם הוא שומר תורה ומצוות. מה שיכול להעיד על רמת הגיורים של הרב לוקשטיין אבל מה שהיה אמור גם להספיק בכדי לאשר אותה מבלי להכריח אותה לעבור גיור נוסף לחומרא.

מעבר לזה שהופתענו, אני אישית חושש מאוד מהמהלך הזה. בית הדין הגדול הטיל אתמול עננה כבדה מעל לראשם של אלפי גרי צדק שהתגיירו על ידי רבנים בארה"ב.

התנהלות שערורייתית

בסופו של דבר הדיינים אשרו למתגיירת להתחתן לאחר שקיבלה שוב תורה ומצוות אז מה בעצם הבעיה שלך ושל ׳עתים׳ עם החלטת בית הדין?

צריך לזכור שזה היה הדיון השלישי אליו זומנה המתגיירת. וכל זה רק משום שהיא ביקשה להינשא כדת משה וישראל. אחרי כל זה, ערב חתונתה, הדיינים הכריחו אותה לעבור גיור לחומרא. הם הבהירו לה שככל שלא תעבור גיור לחומרא היא לא תוכל להינשא במועד בו נקבעה חתונתה. זה לקחת מישהי שעברה תהליך מעמיק וכנה של גיור ופשוט להשפיל אותה ולבזות אותה. תאר לעצמך שביום בהיר אחד מודיעים לך שאתה לא יהודי על פי ההלכה. שוללים ממך את הזכות להתחתן בגלל זה. ואז מודיעים לך שלפנים משורת הדין עושים לך טובה ומאפשרים לך לעבור גיור לחומרא. זו השפלה שהיא לא תתואר.

ההודעה של הרב דוד לאו שהגיורים הללו מוכרים מבחינתו לבטח מנחמת אותך?

בהקשר הזה אני חייב לחרוג ממנהגי. אני משתדל לדבר על הסוגיות העקרוניות ולא על פועלם של תלמידי חכמים ובמיוחד של הרב הראשי, שלו זכויות רבות. אבל פה נחצו כל הגבולות. ההתנהלות של הרבנות הראשית בעניין הגיורים של הרב לוקשטיין היא פשוט שערורייה. במשך שנים שאנחנו דורשים מהרבנות הראשית להכין קריטריונים מסודרים להכרה ברבני חו"ל ורשימה מסודרת שתכלול את כל הרבנים. משראינו שהדבר לא נעשה אף עתרנו לבית המשפט. אבל כלום לא עזר. צפצפו עלינו. הדבר הזה הוא בסמכותו של הרב הראשי, אבל עד עתה לא נעשה דבר בשביל להסדיר את זה. ההצהרות של הרבנים הראשיים נועדו בכדי לחפות על העדר העשייה שלהם היכן שהם כן היו צריכים ויכולים לפעול וגם כחלק מהמאבק הבלתי פוסק בין שני הרבנים הראשיים. כך לא צריכה להתנהל הרבנות הראשית.

מה בכוונתך לעשות כעת שהגיורים לא הוכרו ולאור טענותיך נגד הרב לאו?

צריך להבין שהמאבק פה הוא לא על הרב לוקשטיין. המאבק פה הוא על כך שהרבנות תכין סוף סוף רשימה מסודרת של רבנים שהיא מכירה בהם, שהרשימה הזאת תוכן בתהליך שקוף ועם קריטריונים ברורים ושוויוניים. צריך לשים סוף להתנהלות המחפירה הזאת. הרבנות הראשית צריכה להבין את גודל המעמד ואת העובדה שעיני יהדות העולם נשואות אליה ולהתנהל כגוף לאומי ממלכתי ולא כמועדון סגור למנויים בלבד.

זה נראה מבחוץ, שארגון 'עתים' בראשותך פועל בדרכים לא מכובדות כלפי הרבנות הראשית. בשבוע שעבר ערכתם הפגנה מול משרדי הרבנות, אתם עותרים כל הזמן לבג"צ נגדם, תוקפים אותם בדיונים בכנסת. למה שלא תשבו עם נציגי הרבנות ותעלו את הדרישות שלכם בצורה יותר מכובדת?

הגיע הזמן לשים סוף לאשליה הממלכתית ביחס לרבנות הראשית. הציונות הדתית צריכה להבין שבמשרדי הרבנות יושבים אנשים שלא סופרים אותנו… את כולנו. אנשים שהם רחוקים מדרכו של מרן הרב קוק זצ"ל כרחוק מזרח ממערב. וכי לא ישבנו איתם? ודאי שישבנו איתם. דיבורים יש בשפע, אבל שום דבר לא משתנה. על הרבנות הראשית השתלט בית המדרש של בית שמאי. אבל לא בית שמאי ההיסטורי שמוכן לקבל את בית הלל, אלא בית שמאי חדש שהוא מחמיר יותר מבית שמאי המקורי. ונגד זה צריכים להוריד את הכפפות ולהלחם ולהפסיק לשגות בחלומות ממלכתיים מתוקים המנותקים לחלוטין מהמציאות.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
6 תגובות - 6 דיונים מיין לפי
1
חוצפן. מחלל ה'. תתבייש לך
| 14-07-2016 20:48
ושרוף כבר את הכיפה שעל הראש שלך. הרי כך אתה גם עושה לערכים שהיא מבטאת
2
אכן, הגיעה העת שהרבנות הראשית תתחיל לפעול בשקיפות וביעילות לפי קריטריונים מקצועיים. כדוגמא, במשך 9 שנין לא מונו דיינים לבית הדין הגדול עד אתמול, בגלל הסחר מכר המתאים לבאזר טורקי.
| 14-07-2016 23:25
3
למגיב מספר 1. האם למדת מבלעם הרשע לקלל ולגדף? תביע דעתך כיאה לבן אדם ולא לחיה היודעת רק לטרוף בגלל שהיא טריפה
| 14-07-2016 23:29
4
התנהלות פרבר שערורייתית
אלי | 15-07-2016 10:46
לא מעניינת אותו הגיורת. מעניינת אותו התקשורת. מי מממן אותו. מה הוא רוצה? שהרבנות תעשה כנגד בית דין. בית משפט פסק, אז ראש ממשלה מסוגל להחליט אחרת?
5
טפילים על גב אומה
| 17-07-2016 8:03
אגרת שלי סמ"ר במילואים בגמלאות אל הרב הצבאי המיועד: אדוני, לא כולם תורמים. לחלוטין לא. ישנה קבוצה הולכת וגדלה של יהודים אשר חיים כאן ושם, כאן בישראל ושם בהרי החושך. אשר נטייתם היא להתבדל מעם, מתכחשים כבר עשרות שנים לקיומה של מדינהבה הם חיים ויונקים מעטיניה, נאמנים לכתבים בני אלפי שנים בעולם נאור וליברלי, מקפידים על הדרת נשים ועל אפליה בין מזרח ומערב, ספונים בארונם [גטאות ] בעידן של יציאה מהארון, ממאנים ללימודי ליבה המיועדים לתת בהם חוזקות , ממאנים לתרום תרומות בסיסיות למדינה בה הם חיים כטפילים אנושיים על גב האומה, מדברים שלא בשפת המקום וחלקם גם מוצאים שמחה רבה בשריפת דגלי מדינה והיתר, היתר מהנהנים בשתיקה. קיימת גם קבוצה סמוכה של דתיים ציוניים אשר החליטו לשרות צבאי מקוצץ והם תורמים חלקית. ככה מתאים להם . חבל. אני עצמי יתום מלחמה נתתי 60 חודשי שרות עד לפרישתי. אז ביקשתי רק לציין שלא כולם תורמים, ללא קשר לנטייתם.
6
אפשר לחשוב שלאו צדיק הגיטין שלו הם פסולים כמ' בש"ע שגט
מנחם | 17-11-2016 13:40
מעושה פסול ולאו הצדיק עושה זאת ומרבה אשת איש וממזרים בישראל ןצריך לפסול את כל הגיטים שנעשו ברבנות