המציל מצא על חוף הים נר בן 900 שנה - סרוגים

המציל מצא על חוף הים נר בן 900 שנה

במהלך ריצת בוקר על חוף הים בגן לאומי תל אשקלון מצא מאיר אמשיק נר שלם, שתוארך לתחילת התקופה הצלבנית. הוא דיווח לרשות העתיקות והנר הועבר לאוצרות המדינה

author-image
המציל מצא על חוף הים נר בן 900 שנה
  הנר הצלבני שנמצא בחוף (יולי שוורץ, דוברות רשות העתיקות)

מאיר אמשיק, מציל רשות הטבע והגנים בגן לאומי תל אשקלון, יצא ביום שלישי האחרון לריצת בוקר שגרתית. "במהלך הריצה ראיתי כמה קרשים שהים פלט, ועצרתי לאסוף אותם", הוא מספר. "לפתע, ראיתי שחלק חדש במצוק התדרדר. ניגשתי לשם, וראיתי את הנר המסקרן מונח שם בשלמותו. חשבתי שאולי מדובר בפריט עתיק אז אספתי אותו. חזרתי לסוכת המציל, ויחד עם אבי פנצר, מנהל תחנת ההצלה, פנינו לנציג רשות העתיקות".

גיא פיטוסי, פקח היחידה למניעת שוד ברשות העתיקות, הגיע במהרה לסוכת המציל. לדבריו, "מצילי רשות הטבע והגנים והמצילים ככלל, הם העיניים שלנו בחוף הים. הם לא רק מצילים אנשים, אלא מצילים גם עתיקות. אנשים חייבים להבין שממצאים עתיקים שהם מוצאים במקרה, שייכים למדינה ולכלל הציבור. הממצאים הללו יכולים להיות מאוד חשובים למחקר ולידע ההסטורי של כולנו. לשמחתנו, יותר ויותר אנשים מדווחים על מציאת עתיקות".

סער גנור, ארכיאולוג מחוז אשקלון ברשות העתיקות הסביר על הממצא, "נר השמן העתיק, ששימש לצרכי מאור, מתוארך למאה ה-12 לספירה (תחילת התקופה הצלבנית). ניתן ממש להבחין בסימני שימוש ופיח על פייתו. הנר התגלה, ככל הנראה, כתוצאה מנסיגת המצוק החופי, אשר נלחם מול איתני הטבע לאורך כל עונות השנה.

הנר מיצג חלק מהעושר התרבותי של העיר אשקלון הקדומה, שהיתה עיר מסחר. באשקלון פעל נמל שייבא סחורה מהים, ומשם גם ייצאו סחורה שיוצרה בכל חלקה הדרומי של ארץ ישראל. בגן לאומי חוף אשקלון ניתן למצוא עדויות לחיים שהתקיימו המקום החל מהתקופה הכנענית לפני כ-4,000 שנה, ועד לתקופה המודרנית".

המציל מאיר אמשיק מסכם: "למצוא ממצא כזה, זה מאוד מרגש. פשוט מרגישים חלק מההיסטוריה. זה ממלא בתחושת הערכה למה שהיה כאן קודם. מרגיש כמו להיות חוליה בשרשרת".

1

מאיר אמשיק עם הנר שמצא (יולי שוורץ, דוברות רשות העתיקות)

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו