הרב רוזן לרב אבינר: "אל תהיה שטחי" - סרוגים

הרב רוזן לרב אבינר: "אל תהיה שטחי"

ראש מכון 'צומת', הרב ישראל רוזן, משיב לדבריו של הרב שלמה אבינר אודות השימוש של צעירים בקלנועיות עם פיקוד שבת: "לו טרחת לברר דברים לאשורם היה מתברר לך, ולקוראים, שה'גרמא' היא החלק השולי בנושא"

author-image
הרב רוזן לרב אבינר: "אל תהיה שטחי"

ראיתי את רשימתך שפורסמה ב'סרוגים': "אף אחד לא התיר לצעירים קלנועית שבת", ואני מזדהה לחלוטין עם הכותרת. אמנם מכון 'צומת', המסדר פיקודי שבת לקלנועיות, לא הוזכר כלל בדבריך, אבל מכיון שאני 'בעל-דבר', לא אמנע מלהעיר, ולאו דווקא לכותרת ולמסקנה.

רובי דבריך עוסקים בהגדרות 'גרמא', וניכר שאינך מכיר את ה'גרמא' שבקלנועית, אחרת לא היית טורח להסביר את פרטי המנגנון מתוך ערך 'חשמל' באנציקלופדיה תלמודית, אלא מתוך אתר מכון 'צומת' הזמין לכל. תיאור ה'גרמא' בדבריך איננו מדוייק כלל, וכל דבריך על 'המשכת מצב' ועל 'מניעת המונע' אינם רלבנטיים לקלנועית, ודבר שפתיים אך למותר. לו טרחת לברר דברים לאשורם היה מתברר לך, ולקוראים, שה'גרמא' היא החלק השולי בנושא, ועיקר הסידור מבוסס על 'שינוי זרם'. היה ראוי לעיין בתשובתו של הרב ישראלי בתחומין ח', שהיא הבסיס לכל הסידור ההלכטכני (מובא במאמרו של המהנדס יאיר מאיר מ'צומת', והוא עולה בלחיצת מקש באתרנו), כך שהקוראים החמיצו את עיקר ההסבר על המנגנון. וכהערת אגב אעיר: קיימת נטייה, גם רבנית, לשייך כל מה שאנו עושים למחוזות ה'גרמא', ולא היא!

ובכלל, מכיון שאנחנו ב'צומת' בעלי הדבר, ראוי היה לפנות אלינו במישרין ולברר לפני כתיבת הביקורת. או-אז היית שומע שכל מי שרוכש מנגנון שבת מקבל הנחיות בהן נאמר במפורש שהשימוש מותר לנכים ולמוגבלים בלבד, בהתייעצות עם רב מקומי. בשילוט המוצמד לפיקוד הרצ"ב שבו נאמר בלשון יותר נעימה: "לנזקקים בלבד ובאישור רב מקומי"!

סוף דבר, אני מצטרף לקריאתך שלא לנצל 'היתר' זה מעבר לתנאיו המקוריים. לאחר חשיבה מרובה והתייעצויות החלטנו שלא למנוע את האושר ממוגבלים ונזקקים רק בשל חששות ל'מדרון חלקלק' שאולי קיים, או בשל תדמיות ובקורת מחוגים רבניים מסויימים, או מעמי ארצות.

לכידה

ההנחיות התלויות על גבי הקלנועיות של מכון 'צומת'

 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
6 תגובות - 6 דיונים מיין לפי
1
הפיתוחים של צומת יוצאים מן הכלל ! אבל איך זה ייראה שעוד כמה שנים נפעיל את כל המוצרי חשמל בפטנטים של צומת ? הרגתם את ייחודיות השבת
| 14-06-2016 11:32
2
יפה כתב הרב רוזן, וכל הרבנים המבינים צריכים לחזק ידיו.
אליעזר גורדין | 14-06-2016 15:01
ובאמת, די עם השטחיות הנוראה!
3
הרב רוזן "שכח" לציין את ההתנגדות הנחרצת שיש לקלנועית
אודי | 14-06-2016 17:09
ואת טענתו של הרב אלישיב זצ"ל שדבר שזו דרך פעולתו זה לא גרמא אלא חילול שבת דאורייתא
4
עיקר דבריו של הרב אבינר היו כנגד שימוש לצעירים
trhe1 | 15-06-2016 1:24
אז המחלוקת לא מאוד משמעותית (סעיף אחד מתוך שניים בנימוק שהביא הרב אבינר לדעת האוסרים(בלי להכריע שיש לנהוג לפיה) היה לא שלם ואולי לא מדויק). לא הבנתי מה רלוונטי שמכון צומת מזהיר להשתמש רק במקרי נכות הרי המאמר של הרב אבינר לא תקף את מכון צומת אלא אנשים שמשתמשים בקלנועית ללא נכות
5
3, אם קראת,ניסו להסביר כאן שזה לא גרמה
| 16-06-2016 23:11
לא קראת כלום מהכתבה אם אתה שוב מדבר על גרמא
6
ואתה הרב רוזן דיברת עם הרבהאבינר לפני או שהלכת לסרוגים?
| 20-06-2016 14:47
בכלל צריך לדבר בכבוד המאמר הזה הזכיר את ה"מאמר" של אותו תלמיד ישיבת הסדר ש'הגיב' לרב אבינר על העלייה להר הבית... חמורים