הרב אבינר: "התירוצים להקל שימוש בסמארטפון - הבל"

הרב אבינר: "התירוצים להקל שימוש בסמארטפון - הבל"

חז"ל אמרו שהשרוי בלא אשה, שרוי בלא טובה, בלא שמחה, בלא ברכה. כך עתה עם הסמארטפון, הוא אשתו של אדם, בלעדו נדמה לו, שהוא שרוי בלא טובה, בלא שמחה, בלא ברכה. אם הוא מתקלקל לרגע חלילה, עולמו של האדם חרב

"התירוצים להקל שימוש בסמארטפון - הבל"
  (צילום: שאטרסטוק)

לו היה אברהם אבינו בדורנו, היה לוקח גרזן ושובר את כל הסמראטפונים. בוודאי היו כועסים עליו: הרי זה כל כך יפה, כל כך מועיל, כל כך מוסיף ידע, כל כך מקשר בין חברים. כאילו אברהם אבינו לא ידע זאת. ואולי היו זורקים אותו לאש.

חז"ל אמרו בסוף מסכת סוכה שיצרו של אדם מתחדש בכל יום. הסמארטפון הוא המצאה חדשה של היצר. כמובן זה יצר מוסווה. כמו אותו מלאך שלחם נגד יעקב אבינו, שנחלקו עליו רבותינו אם נדמה לתלמיד חכם או ללסטים. הא כיצד? הרי הם כל כך שונים? לא קשה: ליסטים מחופש לתלמיד חכם.

חז"ל אמרו שהשרוי בלא אשה, שרוי בלא טובה, בלא שמחה, בלא ברכה. כך עתה עם הסמארטפון, הוא אשתו של אדם, בלעדו נדמה לו, שהוא שרוי בלא טובה, בלא שמחה, בלא ברכה. אם הוא מתקלקל לרגע חלילה, עולמו של האדם חרב. אך באמת הוא רעל נורא, מהרעלים הכי איומים שהמציא עד היום היצר הרע. לו היה רע גלוי, היה יותר קל להילחם נגדו, אך הוא מתחפש לידיד המין האנושי.
לכן, אין ברירה, וחייב האדם להשתמש בשכל כדי להבין ברורות את טוב הנחש הזה. הנחש הזה מוביל סרטי פריצות ותועבה, שכ90% מהבנים צופים. גם הבנות. גם עם סינון, תועבה זו מחלחלת. כמובן פחות גרוע עם סינון מאשר בלי סינון. אך הסינון רק פותר חלק קטן. יש גם אלימות, כפירה, רשעות, שקר, כסל, תהו, הבל, – שמציפים את האדם.

הוא חדל לחשוב, הרמה הלימודית יורדת בכל מדינות העולם. היכולת למצוא מידע מהר אינה מפתחת את השכל, אדרבה מטמטמת אותו. הוא מאבד קשר עם הזולת, עם בן זוגו, עם הוריו, עם ילדיו, עם חבריו. הוא מאבד רגישות לזולת, הופך לאדיש כמו אותו מכשיר קטן.

הוא מאבד את הקשר עם עצמו, כבר אינו שואל את עצמו: מי אני, מה אני, מה תפקידי בעולמי, מה מטרתי, מה מהותי, מה חובתי. הסמארטפון מסיח את דעתו. כבר דיברו גדולי הפילוסופים כיצד שעשועים ועיסוקים שונים מסיחים את דעתו של האדם מהשאלות החמורות שבחיים, הלא הם הסטואים כגון סנקה וקיקרו, או הפילוסופים הצרפתיים מונטיין ופסקל. אבל בחלומות הזוועה שלהם, הם לא חלמו על חורבן נורא כזה.

האדם מאבד את כח המחשבה, שהוא המעלה העליונה שלו, כדברי הרמב"ם בפתיחה ובסיום של מורה נבוכים. הוא מאבד את הדעת ובכך מאבד את עצמו לדעת.

אבל הסחת הדעת הזו אינה אלא למראית העין. הרי בל כורחו האדם נמצא בעולם מורכב ומסוכן, עולם של סבל ואומללות, עולם של קשיים ובדידות.לא בהתמכרות לסמארטפון הוא ימצא מנוחתו, אדרבה המחקרים מראים שהוא גורם לנזקים נפשיים, לחרדות, להפרעת אישיות. וכבר הזכרנו שההישגים האינטלקטואלים יורדים כיון שבני אדם נעשים עצלנים. וגם נזכיר שהנשמה האלוהית שבאדם זועקת מחמת מאסרה ברתוקות הבל, מה שמשקיע את האדם בעצבות נוראה, כפי שמוסבר בספר אורות התשובה.

דור דור ודורשיו, דור דור וחכמיו. זהו דור האינטרנט, דור המסכים, דור הטאבלט, דור הסמארטפון, וחכמי הדור אומרים: השחת, שרוף וכלה.

כמובן, אינינו נגד טכנולוגיה. אבל היא כלהט החרב המתהפכת. תלוי מה עושים איתה, אם מביאים ברכה או קללה, וקל וחומר אם באותו מכשיר שניהם משמשים בערבוביא, והברכה עוטה במצב שווא את הקללה.

כך כותב מרן הרב קוק במאמרו "תום ומדע", שבמאמרי הראיה, שהמדע זקוק להדרכת התום. גם הפילוםוף ההומניסט רבלה Rabelais כבר כתב שמדע ללא מצפון הוא חורבן הנשמה. בעיה זו מכונה אצל הוגים אמריקאים בני ימינו: הציביליזציה הטכנו-ברברית. כלומר, אמנם האדם מוסיף טכנולוגיה אך בתוכו הוא נותר ברברי, מה שכמובן מגדיל את הסכנה.

לצערנו המחנכים השטחיים בתוכנו טחו עיניהם מראות את הסכנה, וכנהוג הם תומכים יתדותיהם בהצגה מעוותת של דברי מרן הרב קוק.הנה דוגמאות:

בכל דרכיך דעהו והשתמש בטכנולוגיה למען עבודת ד' – הבל.

הסמרטפון אינו איסור, הוא אתגר – הבל הבלים.

אין לשלול, אלא להכיל – הבל ותוהו.

הדור הוא דור גדול, שקוע בעמקי החטא וגם מלטף את האור – לגיטימציה נבזית.

כל אלה הם מחנכים אהובים ומסורים, אבל לא של הדור שלנו. בוודאי שמרן הרב קוק לימד אותנו כיצד להוציא אור מן החושך, אך הוא לא לימדנו ליצור חושן למטרה זו. זאת ועוד, הוא גם לימד שיש גם סייגים גמורים שעלינו לכלות לחלוטין.

זה הכלל, הימנעות מסמארטפון אינו איזו משאת לב חסודה, הוא חובה גמורה. סינון אינו פתרון, אלא פתרון צולע, אך כידוע עדיף חצי איסור מאיסור שלם. וכמובן מדובר בסינון המכשיר והספק גם יחד.

וטהר לבנו לעבדך באמת.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
4 תגובות - 4 דיונים מיין לפי
1
לפחות הפעם זה לא על הר הבית..
פלוני | 08-06-2016 17:16
2
אייייי
מיקי שטטמן | 09-06-2016 9:14
המכשירים האלה מלאים בזימה ואונס יש פתרונות לרמי לוי מיקי שטטמן או נתיב אין טעם להחזיק מכשיר לא כשר זה כמו להיות בכלא בלי לדעת שאתה בכלא
3
ל- 1
אתה חצוף | 14-06-2016 0:40
מה בדיוק רצית לומר בתגובה שלך? נראה שאתה חצוף לא קטן. אולי גם לך יש מחלת סמרטפון...???
4
אסור גם אינציקלופדיות ופילוסופיה
גרמא | 14-06-2016 19:42
כמעט כל כלי יכול להפוך לכלי משחית, את ההיפוך עושה האדם. מכשיר חכם בכל צורותיו הוא דבר מבורך רק צריך לחנך איך להשתמש בו. ידע הוא דבר חשוב מאוד ובפרט ידע שלא מתיישר מול היהדות אלא"כ מר רוזן מפחד שעולמו האורטודוקסי בלתי הגיוני יתמוטט וכבר לא יהיה לו עדר לרעות.