פרשת יהודה הישראלי: עכשיו נזכרתם? - סרוגים

פרשת יהודה הישראלי: עכשיו נזכרתם?

הגיע הזמן שממשלת ישראל תבהיר באופן ברור את מדיניותה בנושא החברות שנמנעות לספק שירותים לתושבי יהודה ושומרון ממניעים פוליטיים, ויש לומר – לא רלוונטיים, כי כמו שכתבה איריס הישראלי, אמו של יהודה לשר הביטחון לראש הממשלה, "''לא מדובר פה בסיפור פוליטי, אין פה ימין ושמאל, דתיים או חילונים"

פרשת יהודה הישראלי: עכשיו נזכרתם?
  (צילום: מתוך האלבום המשפחתי)

סיפורו של יהודה הישראלי הוא בסך הכל הקש ששבר את גב הגיבנת של כולנו. כולנו מפחדים לראות את המציאות ולהודות באמת – חברות רבות בישראל מחרימות את יישובי בנימין, יהודה ושומרון ולא מוכנות לתת שירותי למאות אלפי התושבים שמתגוררים מחוץ לקוי 67.
יהודה הישראלי נפצע אנושות בקרבות ברפיח במהלך מבצע צוק איתן, בהיותו חייל. הוא פונה לבית החולים סורוקה – שם הצליחו לייצב את מצבו. בהמשך עבר ניתוח להוצאת רסיס מראשו עד שהועבר לבית החולים תל השומר, שם אושפז תקופה ארוכה ללא הכרה.

בחודשים האחרונים חל שיפור במצבו. אולם, יהודה לא יכול לשוב לביתו בישוב עפרה בשל מיקומו של היישוב מעבר לקו הירוק – משרד הביטחון מסרב להעביר את התקציב הדרוש להרחבת הבית ולהתאמתו לצרכי השיקום של הלוחם הפצוע, שבתוך כך בניית רמפה כשתוכל לסייע לו להיכנס לביתו כשהוא ישוב על כיסא הגלגלים, איתו הוא מתנייד בשל נכותו.

אבל מדוע רק כעת אנו נזכרים? האם זו הפעם הראשונה שתושבי הישובים שנמצאים מחוץ לקו הירוק מופלים לרעה מטעם חברה זו אחרת? ממש ממש לא. כבר לפני מספר חודשים נחשף בתכנית "כלכלי בלילה" בערוץ 20 על חברות שחוסכות את תהליך בדיקת המזוודות בשדה התעופה, והשיקו אפשרות לבדיקה מוקדמת בבית הלקוח.

אולם – אם הלקוח מתגורר מחוץ לקו הירוק, החברה לא תספק לו את השירותים ותבקש ממנו להגיע למקום שנמצא בתוך הקו הירוק, או פשוט לעשות את הבדיקה בעצמו בשדה התעופה. אותן חברות לא התחמקו והודו מפורשות כי הן אינן מספקות שירותים מחוץ לגבולות מדינת ישראל.

כבר לפני למעלה מחמש שנים הגיעו אל אתר ynet שני מקרים של הפליה ואי נתינת שירות לתושבי ה"שטחים". סגן יו"ר הכנסת ח"כ דני דנון, קיבל פנייה מדורון, תושב אריאל ובה טענה שבסניף הום סנטר בכפר-סבא נאמר לו שישלם 100 שקל יותר על משלוח משם שהוא גר מחוץ לתחומי הקו הירוק. כל זאת למרות שאריאל ממוקמת כ-20 דקות נסיעה מכפר סבא.

מקרה שני שהוצג באותה כתבה היה שגם בחברת 'בזק' מקצים לכאורה יחס מיוחד לתושבי השומרון: הם יכולים לחכות יותר. דוריאן, המתגורר במצודת יהודה, יישוב שנמצא בתוך גבולות הקו הירוק, פנה ל-ynet בתלונה: "אחרי תקלות חוזרות ונשנות בקו האינטרנט של בזק שברשותי, ביקשתי לתאם טכנאי. אחרי מספר ימים בהם נאלצתי להתקשר לשם כך שוב ושוב, תיאמו לי טכנאי בזק ליום המחרת, שיגיע, כך נאמר לי בין 8:00 ל-16:00. אמרתי שזה נשמע קצת לא סביר – אבל אמרו לי: 'זה מה שיש'.

ואלו רק כמה מקרים בודדים, ובטוחני שלא מעטים מתושבי הישובים נתקלו בשנים האחרונות בסירובים כאלה ואחרים מטעם חברות, חלקן ממשלתיות וחלקן פרטיות, שלא היו מוכנות לספק להם שירות בעקבות המקום בהם הם מתגוררים. שירות ביקור רופא עד הבית של שלוש מתוך ארבע קופות החולים לא ניתן מעבר לקו הירוק, התקנת מזגנים מטעם חברת "אלקטרה" – לא אם הדירה נמצאת בבית אל, כוכב בשחר או קדומים, או פשוט מחוץ לגבולות ששת הימים.

כעת, לאחר שרבים כל כך מגלים את ההפליה והיחס השונה שמקבלים תושבי יהודה ושומרון, אפילו כאשר מדובר בחייל צה"ל שמשפחתו מעוניינת שיחזור לביתו בסך הכל – וזה לא אפשרי, הגיע הזמן שממשלת ישראל תבהיר באופן ברור את מדיניותה בנושא החברות שנמנעות לספק שירותים לתושבי יהודה ושומרון ממניעים פוליטיים, ויש לומר – לא רלוונטיים, כי כמו שכתבה איריס הישראלי, אמו של יהודה לשר הביטחון לראש הממשלה, ""לא מדובר פה בסיפור פוליטי, אין פה ימין ושמאל, דתיים או חילונים".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
טעויות בתוכן והשמצה
אהוד | 30-05-2016 16:52
ראשית, אבהיר כי נתקלתי לא אחת בתופעה של שירותים שלא ניתנים מעבר לקו הירוק, ודבר כזה , אם הוא נעשה בכוונה , נחשב אפליה. שנית, אבקש לציין , כי הפרטים על חברת בזק מגמתיים מהסיבות הבאות: 1. חברת בזק כחברת תשתית , הינה היחידה בארץ שמגיעה לכל מקום, גם אם הפריסה לא כלכלית. 2. שליחת טכנאי למקומות מרוחקים כדוגמת יהודה ושומרון, אזור הנגב המערבי והדרומי ואזור רמת הגולן , הינו נושא מורכב מכיוון שצריך לעשות חישוב נסיעת טכנאי על פריסת קילומטרים גבוהה ומיעוט תקלות ועל כן ישנם זמני המתנה לא "הגיוניים" וגם אני המתנתי שבוע לטכנאי. לגבי חברת אלקטרה, כשגרתי בנוקדים לפני 7 שנים, הם באו להתקין לי מזגן (לפני שהיה הכביש המחבר עם ירושלים. לחברות רבות הטענה שהם צריכים ליסוע עם רכבים ממוגנים או עם ליווי , ולכן הן לא מגיעות ולא בהצהרה שהם לא מגיעים. לכן, אבקש לבדוק כל מקרה לגופו ולא להשמיץ באופן כללי