למה החלטתי להיות רבנית/ טור אישי - סרוגים

למה החלטתי להיות רבנית/ טור אישי

נכון שנשות רבנים פעילות ברמות מעורבות שונות, בהתאם לאופיין ורצונן. אך כנראה שמנהג ישראל לכנות כך את אשת הרב לא מקרי. והוא מבורר כבר שנים הרבה ונעוץ בהשקעה ומסירות. בכניסה לתפקיד ללא גבולות כמעט ללא בחירה

author-image
למה החלטתי להיות רבנית/ טור אישי
  למצולמות אין קשר לכתבה (צילום: נתי שוחט/ פלאש90)

כולם יוצאים הסעודה הסתיימה. "תודה הרבנית היה ממש טעים, טוב היא לא בטח לא אוהבת שקוראים לה ככה… הרבנית".

אז דווקא התרגלתי. אומנם את עצמי אינני מציגה כך אף פעם. גם בנעורי לא אהבתי להשתמש בכינוי כלפי אחרות. עד שהגעתי לפה. כבר כמעט 3 שנים בשכונה צפונ-תלאביבית. פה פתאום גיליתי כמה חסרה 'הרבנית' ואם אין גלגל אז אני גלגל.

ככה נידבתי את עצמי למשימה בלי מחשבה עד שיום אחד גיליתי שזה הכינוי שלי בזיכרונות הטלפונים הניידים של מחצית ממכרי- הרבנית יעל, יעל רבנית, רבנית בית כנסת. יעל טבדי רבנית.

הצילו!!! לא לזה התכוונתי. מי בכלל היה צריך את האפליקציה הזו שמגלה לך מה חושבים עלייך???

הרבנית הוא מושג קצת מעורפל. אני חושבת שזו הסיבה שבגינה יש מי שלא חשות אתו בנח. מן תואר שמגיע בלי שעשית משהו, לא עמלת בשבילו, רק התחתנת. ועד כמה שזה נשמע מוזר. רבות מאתנו לא חשבו בעת הנישואים על ההשלכה הזו.

בכלל, אני בעד לראות את האדם ולא את הכותרת אז ודאי במקרה שלתואר אין הרבה הצדקה. והוא גם מייצר ציפייה -לידע, להדרת פנים. ואני, רגע אחרי שיצאתי מכלי בשעת השכבת הילדים או שלחתי בעוונותי לשאול את אבא מה ההלכה במקום להפעיל את הגלגלים החורקים במח, תוהה ביני לבין עצמי…. הרבנית?!

הרי יש היום רנסנס רבניות (אולי תמיד היה ורק שלטי החוצות לא היו או שקהל הנשים לא היה…) נשים ענקיות ממש, תלמידות חכמות, מאירות ומתמסרות לציבור. נשים שהציבור חש לידם עוצמות וחלקן כלל לא נשואות לרבנים. עומדות בזכות עצמן וכוחן. אז אחרי כל זה- אני? הרבנית?

למה אני רבנית?

רציתי לספר לכן למה בכל זאת הסכמתי להיות גלגל. למה אינני מתקנת את מי שקוראת לי כך למה אני מוכנה שיכתבו בהזמנה לשיעור 'הרבנית'. למרות שאינני ראויה, למרות שאני כזו קטנה. שיש רבות וטובות ממני. שלא ממש יוצא לי הרבה להחכים בספרים. שהמידות שלי, טוב … נעבור הלאה…

לפני כמעט 3 שנים, עברנו לפה. אני ממש לא חשבתי שיש לי תפקיד. מספיק היה עמוס גם ככה. בעלי השקיע רבות במקום, אני הייתי ממש לפני לידה. השתדלתי בכל מאודי להסתדר לבד במקום החדש. להתמודד עם אתגר בתי הספר והחברים. בהמשך, פתחתי שירות הסעות ברחבי העיר עם תינוק בן יומיים בסלקל. כשקצת התאוששתי הגעתי לבית הכנסת והופתעתי לגלות שמחפשים אותי.

"הרבנית, את לא מגיעה לקבלת שבת?" – לכי תסבירי לאשה שלא שומרת שבת כמה את צריכה להספיק לפני כניסתה שבעלך יוצא מהבית חצי שעה לפני הדלקת נרות והילדים איתך. אז קצת קשה להגיע. אבל היא, מגיעה רק לקבלת שבת. זו נקודת האור שלה השנה, ככה החליטה ורוצה לראות אותך, לא תבואי?!

אז התחלתי להגיע בשבת בבוקר. לא ממש מוקדם. עד שהגיעה אלי אשה בת 50 וביקשה "הרבנית, אורחות של בר המצווה מצלמות מלמעלה מביאות פלאפונים משחקות מדברות רק את יכולה לדבר איתם בבקשה תגיעי מוקדם".

"הרבנית איזה רב אמר לבעלי לשמור טהרה ואני רוצה להתחיל, תשבי איתי?"

"הרבנית צריך לרכז את הילדים של המשפחות ששומרות שבת אחרת, אין להם תעסוקה וההורים לא רוצים לחסום אותם מחברים "

"הרבנית, מתי תפילה?"

"הרבנית הלכתי לאיזה רב הוא נתן לי קמע שילמתי המון כסף… מה את אומרת"

"הרבנית תפסיקי לומר שאת אשתו של הרב את הרבנית…"

רבנות הוא תפקיד זוגי

נכנעתי. יש אנשים שצריכים רבנית. אז אני אסרב? כנראה יש מקום לתפקיד, שאולי נראה במבט ראשון כלא ברור או נצרך. אומנם, אשתו של הרופא אינה רופאנית. וברור שמאחורי כל גבר עומדת אשה שלא זוכה בדרך כלל להערכה ולהוקרה על חלקה בהצלחתו. למרות הסיוע והדאגה הרבה שהיא משקיעה.

יחד עם זאת אליה לא פונים בשאלות. היא אינה נדרשת לתהליך המקצועי של בן זוגה. העבודה שלו לא מגיעה יום יום שעה שעה לפתח ביתה (גם אם הוא לא מרבה להימצא בבית).

בעיני, תפקיד הרבנות בקהילה הוא במהותו תפקיד זוגי. הוא איננו פורמלי, אין לו שעות והוא מתעסק במישורי חיים שונים שיש בהם צורך בשני בני הזוג.

נכון שנשות רבנים פעילות ברמות מעורבות שונות, בהתאם לאופיין ורצונן. אך כנראה שמנהג ישראל לכנות כך את אשת הרב לא מקרי. והוא מבורר כבר שנים הרבה ונעוץ בהשקעה ומסירות. בכניסה לתפקיד ללא גבולות כמעט ללא בחירה.

לכן, כשהרב מחליף אותי בשיעור לנשים הוא נוהג לומר שלום, אני בעלה של הרבנית…

אני אישית מעדיפה יעל 🙂

==

מחר יום שני יתקיים כנס לנשות רבנים בירושלים

פלאייר כנס נשות רבנים

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
11 תגובות - 11 דיונים מיין לפי
1
אשריך
| 29-05-2016 17:55
התואר לא חשוב העיקר לעשות חסד
2
ציונות דתית=קונסרבטיסבים
ישראבלוף | 29-05-2016 18:29
3
יעל אשת פרסום
רבנית | 29-05-2016 21:13
ברור שכל הכתבה נכתבה כתעמולה לכנס רבניות שכל הזמן הפרסומת קופצת לנו באתר . שוב מקימים משהו מיגזרי הרבניות המופיעות מיצגות קבוצה מוגדרת של רבניות וחבל להיות רבנית זו זכות ולא חובה יעל 1 אינך עושה טובה לאיש ולא לאישה להיות רבנית זו הזדמנו לעשות חסד ולא להתעסק עם האגו הפרטי
4
ענווה
אמת | 29-05-2016 23:22
קצת ענווה לא תזיק ,אין הברכה שורה אלא בסמוי..., בהצלחה בפועליך..
5
ציונות דתית היא דת משה רבנו.
| 30-05-2016 1:02
חרדים גלותיים.
6
הרבנית יעל את תותחית
אביבית | 31-05-2016 8:23
איך הצלחת בדוגמא אחת או שתיים מעולמך הפרטי לתאר את כל המורכבות בחייהן של רבניות הקהילה.
7
יישר כח ויעל אשה גבורה
| 31-05-2016 10:40
המסירות נפש היא לא רק ללמוד ולעזר ולהיות אשת חסד, אלא גם להכנס לפוזה קצת שהיא איפכא מסתברא של הגנים הציונים דתים שלצערנו נגועים בענווה יתרה שהיא פסולה. אין מילים כל הכבוד תמשיכי לכבד את הרצון של התלמידות שלך לראות בך דמות עלי והצליחי.
8
למגיב 5
עוז גבעון | 31-05-2016 18:30
אוי ואבוי לך מגיב 5 ממחלוקות ופירודים , יש לנו המון מה ללמוד מהחרדים אפילו לך , אבל חלילה לזלזל ,
9
ממש נכון. כולם מתחמקים מהאחריות והסמכות. טוב שאת לוקחת
דניאלה | 01-06-2016 10:31
על עצמך. זה לא קל. בהצלחה.
10
קצת צניעות - מלכת אנגליה חחחחחחח
מגיב | 05-06-2018 10:00
יהירות, שחצנות עבודה כאשת רב בכל מיני ארגונים ....
11
ואולי הגיע הזמן להכיר בעובדה שצריך רבניות
רבנית | 20-10-2020 15:43
באמת, בלי קשר למי הן נשואות? שכמו שקהילה צריכה רב קהילה היא צריכה גם רבנית קהילה? כזו שזכתה ללמוד הרבה תורה והיא באמת ראויה לתואר מצד עצמה? בעה נגיע גם לזה. הלוואי שיותר מהר ממה שכרגע נראה.