הפליל את חבריו תמורת שחרור אך נותר במעצר - סרוגים

הפליל את חבריו תמורת שחרור אך נותר במעצר

למרות שהפרקליטות והשב"כ התחייבו בביהמ"ש כי שיתוף הפעולה של יהודה לנדסברג עם חוקריו יוביל להמלצה על שחרורו המוקדם, חזרו בהם נציגי השב"כ והפרקליטות והוא ישאר במאסר. עו"ד קידר: "התנהלות שרירותית"

author-image
הפליל את חבריו תמורת שחרור אך נותר במעצר
  לנדסברג (צילום: באדיבות המשפחה)

למרות שנציגי השב"כ והפרקליטות התחייבו בבית המשפט כי שיתוף הפעולה של תושב חוות גלעד עם חוקרי השב"כ והפללת חבריו יעמדו לזכותו בוועדה לשחרורו מוקדם, הדבר לא קרה והוא ישאר במאסר.

בשבוע שעבר דחתה וועדת השחרורים של שירות בתי הסוהר את בקשתו של יהודה לנדסברג, תושב חוות גלעד ואב לשלושה ילדים, לשחרור מוקדם.

לנדסברג, אשר הורשע יחד עם שניים נוספים בהצתת רכב בכפר פרעתא נידון לשנתיים וחצי מאסר. וועדת השחרורים קיבלה את עמדת הפרקליטות והשב"כ המתנגדים לשחרורו בטענה שמדובר בעבירה ממניע אידיאולוגי. אולם מתברר כי הפרקליטות "שכחה" את הבטחותיה בבית המשפט בזמן גזר הדין של לנדסברג.

לפני כשנה וחצי הצהירה הפרקליטות בבית המשפט המחוזי כי היא מבקשת להקל בעונשם של לנדסברג ושותפו למעשה יהודה סביר, וזאת בשל שיתוף הפעולה של השניים בחקירה, בניגוד לבנימין ריכטר, עצור שלישי בפרשה ששתק לאורך החקירות. מהרגע הראשון שוחח לנדסברג עם חוקרי השב"כ, ובהמשך הודה בהצתה, הפליל את חבריו ושחזר את האירוע.

הפרקליטות והשב"כ ביקשו להפוך את התיק לתיק דגל ולהעביר לציבור מסר ששיתוף פעולה עם הרשויות יגרור הקלה בעונש, אולם מתברר כי כעת, כאשר שחרורו המוקדם מונח על הפרק, בחרו להתעלם מהצהרותיהם.

יש לציין כי בנימין ריכטר, השותף השלישי למעשה ששתק בחקירותיו שוחרר בוועדה אולם בית המשפט המחוזי הפך את ההחלטה ועניינו מונח לפתח ביהמ"ש העליון.

"שיתוף הפעולה של הנאשמים בתיק הזה הוא בעצם לכל אורכו של ההליך", אמר בזמן הטיעונים לעונש במשפט, נציג הפרקליטות עו"ד רועי קייס בפני השופטת דבורה עטר בבית המשפט המחוזי מרכז.

"אומר בזהירות שהצעד הזה של שיתוף הפעולה בתיק הזה בהתייחס לאוכלוסיית הנחקרים הרלוונטית לתיקים מסוג זה הוא צעד אמיץ וחריג ואנו סבורים שיש לתת לצעד הזה את מלוא המשקל וכך גם להסתייע בבית המשפט בהעברת מסר לאוכלוסייה המדוברת ולחשודים בכלל, ששיתוף פעולה וחרטה בזמן אמת… למעשה מזכה את הנאשמים בהקלה… ונבקש מבית המשפט להצטרף אלינו לעניין זה במיוחד שהמסר יעבור החוצה למקרים הבאים חלילה, בתקווה שלא יהיו".

כאשר עו"ד אורי קינן ועדי קידר שייצגו את הנאשמים בתיק ביקשו לדעת האם עמדה זאת תישמע מצד המדינה גם בוועדת השליש הצהיר הפרקליט כי "כל הנתונים החיוביים שפורטו בדיון זה יעמדו לנאשמים בהליך של וועדת השחרורים".

אולם כאמור בוועדת השליש התנגדה המדינה באופן גורף לשחרור בטענה שמדובר בעבירה על רקע אידיאולוגי, טיעון שעמד גם בזמן ניהול המשפט. עו"ד עדי קידר מארגון חוננו הגיש ערר על ההחלטה לבית המשפט המחוזי.

בערר טוען קידר כי הוועדה לא עמדה בחובת ההנמקה של החלטתה שלא לשחרר והסתפקה בפסקה לקונית כעבור חמש דקות של התייעצות.

בנוסף טוען קידר כי הפרקליטות מדברת בשני קולות ולפתע מתעלמת מטיעוניה היא בזמן גזירת העונש על לנדסברג.

"אנו רואים בחומרה את התנהלות הפרקליטות והשב"כ, שמחד הצהירו קבל עם ועדה שלקיחת האחריות של האסירים לנדסברג וסביר הינה צעד אמיץ שצריך להוות דוגמא לחשודים פוטנציאלים אחרים, אך מנגד בהינף יד הביעו התנגדות חריפה לשחרורו המוקדם, שמהווה בעצם דיבור בשני קולות ואמירה שרירותית שמתעלמת מאותם נימוקים שנטענו בידי המדינה בעצמה, ומתעלמת גם ממצבו המשפחתי המורכב והיותו אב לשלושה ילדים קטנים הסובלים ממחלה נדירה, התנהגותו החיובית אנו תקווה כי בית משפט המחוזי יקבל את העתירה", אומר עו"ד קידר.

בארגון חוננו מציינים כי המקרה של לנדסברג הוצג בידי חוקרי השב"כ לנחקרים רבים ודרכו ניסו לשכנע אותם להודות במיוחס להם תוך שהם מציינים כי לנדסברג וחברו ישוחררו בוועדת השליש בגלל ששיתפו פעולה עם החקירה.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
שקר!!!!
אברהם | 26-05-2016 22:12
הוא לא הפלילי תצורת שיחרור הוא הודה לאחר חקירות קשות ובעקבות שהוא הודה כמו כל אסיר אחר שמקבל שחרור הוא היה אמור לקבל שיחורור ואפילו בדיון על הגזר דין אמר נציג הפרקליטות שמגיע לו שליש אז אנא אל תוציואו שם רע.
2
הבטחה זו הבטחה.לא תחל דבריך.
| 27-05-2016 13:14
יהודה לנדסברג צריך להבטיח שהוא לא חוזר למעשיו.אירגון חוננו צריך להרגיע את הפושעים במקום להגן עליהם בדיעבד.