משבר: כחלון מסרב לממן את הדרישות של ליברמן - סרוגים

משבר: כחלון מסרב לממן את הדרישות של ליברמן

שר האוצר משה כחלון מסרב לקבל את הדרישה של ישראל ביתנו להגדלת הפנסיה לעולים מרוסיה. ליברמן הודיע כי אחרי שויתר על 'עונש מוות למחבלים' כאן הוא לא יתגמש

משבר: כחלון מסרב לממן את הדרישות של ליברמן
  (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

הסדק בקואליציה הופך כבר למשבר של ממש.

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן התייחס בפתח ישיבת הסיעה לקשיים במשא ומתן על כניסת מפלגתו לממשלה. הסעיף המרכזי שכרגע תקוע הוא הרפורמה הפנסיונית לעולים מחבר העמים. ליברמן דורש כי המדינה תעניק פנסיה לעולים ברית המועצות לשעבר, אך שר האוצר כחלון מסרב לממן את המהלך, ובנוסף דורש כי המימון יהיה לכל האוכלוסיות במדינה.

בשיחות עם מקורביו אמר כחלון כי המהלך להוצאת קשישים מקבלי קצבת הבטחת הכנסה מעל לקו העוני יתבצע בכל מקרה, אך לא ייתכן מצב של סחטנות ודרישות סקטוריאליות. "כחלון לא יהסס להיות שומר הסף האחרון של הממלכתיות והשוויוניות בישראל", אמרו המקורבים.

מתנצל בפני נתניהו

ליברמן כבר הודה כי הסכים להתקפל בדרישה המרכזית שלו "התפשרנו בנושאי דת ומדינה וחוק עונש מוות למחבלים, אבל בשני נושאים בסיסיים לא נתפשר: תיק הביטחון ורפורמה פנסיונית", אמר ליברמן. "זה לא רק לגבי העולים מרוסיה בלבד כפי שמציגים אותה, אלא לכולם, וזה בא לעזור לשכבות הכי חלשות. לצערי, רובם עולים מחבר העמים. אני לא מבין את הניסיון להציג את זה כמשהו לעומתי בהשוואה לאחרים. אנחנו רוצים לתקן עיוותים ולא באים שיזרקו לנו עצמות. את ההצעות שקיבלנו ממשרד האוצר אנחנו לא יכולים לקבל".

ליברמן התייחס למצב של המשא ומתן ואמר: "אני מצטער שהדברים מתנהלים ככה. ראש הממשלה ושר האוצר יודעים את הדרישות, הסכומים ומה הם הקריטריונים. הניסיון פתאום להפוך את היוצרות היום ולהפוך את הגלגל יוצר תחושה לא טובה. המשא ומתן במבוי סתום ואנחנו מחכים להצעות אחרות".

באותה ישיבת סיעה, התנצל ליברמן כי כינה את נתניהו "שקרן, רמאי ונוכל", ועוד שלל ביטויים קשים שאמר עליו מהאופוזיציה: "אני מודה ומתוודה, בלהט הוויכוח הפוליטי נאמרים דברים מיותרים. לא הייתי צריך להגיד את זה ואני מתנצל על מה שאמרתי – גם אם לא נגיע להבנות במו"מ ואשאר באופוזיציה. הדברים היו מיותרים. אני לא מושלם".

יש לציין כי בעוד המו"מ לצירוף ישראל ביתנו לקואליציה נמצא במבוי סתום, גם הבית היהודי מעלה דרישה משלה, לתקן את הליקויים בקבינט לאור לקחי מבצע צוק איתן אך בליכוד מתנגדים לכל דרישה.

"אנחנו לא מנהלים משא ומתן מחודש על פתיחת ההסכמים הקואליציוניים עם אף שותפה, לרבות הבית היהודי." מסר לסרוגים הממונה על המו"מ הקואליציוני השר יריב לוין . "ההודעה של מפלגת הבית היהודי פוגעת ביכולת להשלים את הרחבת הממשלה הלאומית, ואני מצפה מראשי הבית היהודי לנהוג באחריות המתחייבת."

בהקשר לדיונים בקבינט הוסיף לוין, "ראוי כי דיונים הנוגעים לקבינט יתקיימו בו."

מוקדם יותר היום, דיווחנו בסרוגים, כי בבית היהודי דורשים ליישם את מה שהגדירו "תכנית לתיקון ליקויי הקבינט: "לאור לקחי מבצע ״צוק איתן״ ומלחמת לבנון השנייה, בהם חברי הקבינט לא שותפו במודיעין איכותי, לא הוכשרו כראוי לתפקידם ולכן לא תיפקדו כראוי בשעת מבחן כאחראים על צה״ל", הוא הסביר.

התוכנית כוללת בין השאר מינוי מזכיר צבאי ייעודי לחברי הקבינט שידאג לעדכונים בטחוניים שוטפים ולהכנתם לביצוע תפקידם, הגברת סיורי שטח והקלה על גישת השרים למידע. בנט רואה בדרישה זו צורך בסיסי "על מנת למנוע דיסאינפורמציה ולקיים בקרה ראויה הנדרשת לביטחון אזרחי ישראל, ואף מחויבת מכוח החוק, כלקח מכשלי העבר. תיקון ליקויי הקבינט הוא צורך חיוני לביטחון ישראל, ושמירה על חיי אזרחים וחיילי צה״ל. במלחמת לבנון השנייה ובצוק איתן ישראל שילמה מחיר יקר על ליקויים אלו״

דרישה זו היא תנאי של השר בנט וסיעת הבית היהודי לאישור השינויים האחרונים בהרכב הממשלה והקבינט.

בליכוד, כאמור דוחים את הדרישה, וכעת נראה האם חילוקי הדעות יהפכו למשבר קואליציוני של ממש.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
עלינו למעברות מעירק בנינו את הארץ לחמנו ללא פנסיה
א | 23-05-2016 15:22
2
כל הכבוד לשר כחלון.לכל העם.אסור שתהיה
| 23-05-2016 15:23
הפליה.זה הבסיס לשלום בתוך המדינה.