האם הרמב"ם עלה להר הבית? בכלל לא בטוח - סרוגים

האם הרמב"ם עלה להר הבית? בכלל לא בטוח

איך הרבנות הראשית לישראל אוסרת עליה להר הבית, כאשר הרמב"ם מעיד על עצמו שעלה? הרב שלמה אבינר משיב, שאין לו הוכחה שהרמב"ם באמת עלה להר הבית

author-image
האם הרמב"ם עלה להר הבית? בכלל לא בטוח

שאלה

אני תמה שהרבנות הראשית לישראל אוסרת עליה להר הבית, כאשר הרמב"ם מעיד על עצמו שעלה? כמובן אותה שאלה נשאלת על כל הרבנים הראשיים לישראל מאז מלחמת ששת הימים, וכן כל גדולי ישראל בדורות הקודמים, כגון השל"ה, רבי ישראל סלנט, המהרי"ל דיסקין ועוד.

תשובה

א. אכן גדולי ישראל, אליהם יש להוסיף מרן הרב קוק ורבנו הרב צבי יהודה, ראו את דברי הרמב"ם האלה, שנמצאים בספר חרדים לרבי אלעזר אזקרי, מלפני יותר מארבעה מאות שנה. הם יודעים לקרוא וראו אותם דברים לפני שנולדת. ובכל זאת הם אסרו את העליה.

ב. אין שום כלל בהלכה שבכל דבר תמיד ההלכה כרמב"ם. עיין בשולחן ערוך ובבית יוסף. לפעמים הלכה כרש"י, או תוספות, או רא"ש או רי"ף. כמובן אין זה פוגע בקדושתו וגדולתו של הרמב"ם (וכ"כ החזו"א יו"ד קנ י).

ג. הרמב"ם כותב בהלכות בית הבחירה פרק ו שאסור להיכנס למקום המקדש ושהנכנס חייב כרת.

ד. אין לנו הוכחות שאותה עדות היא מוסמכת. יש הרבה מאוד מסמכים שאנשים כתבו כאילו בשם הרמב"ם ובחלק מהם יודעים אנחנו שלא הוא כתבם.

ה. שם הרמב"ם כותב שנכנס לבית הגדול והקדוש. ביטוי זה מציין את בית המקדש כפי שאנו אומרים בברכת המזון בברכת רחם. והרי בזמן הרמב"ם בית המקדש היה חרב. לכן כתבו הפוסקים שכנראה מדובר בבית כנסת שהיה בסביבה. וכן כותב הרמב"ם באגרת אחרת: הלכנו לבית ד' ברגש. ובית המקדש כבר היה חרב.

ו. רבי אשתורי הפרחי, אחד הראשונים שהיה חי אחרי הרמב"ם וגר בארץ ישראל כותב שאין אפשרות להיכנס שם. כפתור ופרח פרק ו.

ז. העמקה בעניין זה אפשר לראות בשו"ת מנחת יצחק ה א ושו"ת ציץ אליעזר י ז. כל זה נכתב לשם לימוד, ולא לשם הלכה. כי הלכה למעשה, יש לדעת שענייני הר הבית לא נפסקים על ידי רב זה או אחר, אלא זו סוגיה כלל ישראלית. הקובע הוא הרבנות הראשית לישראל.

ח. אופן כללי אדם צריך להיות עניו, ולא לחשוב שהוא יודע את הכל, בגלל שהוא קרא ציטוט באיזה דף או באיזו חוברת. ובזכות ענווה ויראה מפני גדולי הדור ,יבנה בית המקדש במהרה בימינו.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
20 תגובות - 15 דיונים מיין לפי
1
אם אפשר לדייק מדברי הרב
דייקן | 23-05-2016 12:52
שהרמב"ם אמר שאסור לעלות ל*מקום המקדש* אבל להר הבית (מחנה לוויה) כנראה שאפשר...?
2
איסור כרת- בעליה לעזרה ולא בהר הבית
אלי | 23-05-2016 12:58
בענין סעיף ג בדברי הרב אבינר, ברור שדברי הרמב"ם שיש איסור כרת מתייחסים לכניסה לעזרה ולא לעליה להר הבית
3
כתמיד רב אבינר מסלף דברי חזל
mendel | 23-05-2016 13:33
אדם מאד מסוכן
4
ברור שזו טעות והרמבם סובר כמוני אין אפשרות אחרת
חוץ ממה שאני חושב | 23-05-2016 13:57
השאר טועים כמובן.
5
גם אם זה ספק (וזה לא) אז ספיקא דאורייתא לחומרא ואסור
| 23-05-2016 14:13
6
מי הכותב?
| 23-05-2016 14:28
כשם שמבוקש מנדיב לציין את שמו, כך מצופה מכותב מאמר הלכתי לכתוב את שמו האמיתי ולא להסתתק מאחורי השם "מערכת סרוגים". בכלל ראוי לנהוג כך בכל המאמרים באצר זה. מדוע ההסתתרות והאנונומיות?
7
סומכים על התורה שכתבה לא תעשה
| 23-05-2016 14:34
לך אבן ומצבה להשתחוות עליה.אין דבר כזה אבן או מצבה קדושה. יש מקום קדוש שקבעו אותו לתפילה ויש לכבד מצבות של קברים בעבור כבוד המת אבל קדושה אין.
אנשים היום חיים בבלבול נוראי...
גיא | 30-04-2018 8:43
הקבלה טמטמה לאנשים את השכל. כל הקבלה זה דברי כפירה מלאים שסותרים לחלוטין את התלמוד והמשנה.
8
חבל שהחסידים שלו לא באמת יפתחו את המקורות
מאור | 23-05-2016 15:12
ויראו איך הוא מסלף ומקשקש.
סילוף וקשקוש הן גולת הכותרת של התורה שבעל פה עוד מתחילתה במשנה...
גיא | 30-04-2018 8:50
לא סתם ניתן למצוא בקלות שהתורה שבעל פה סותרת בכל דבר כמעט את התורה שבכתב. ולא מספיק זה, אלא שכל דור ודור התורה שבעל פה ממציאה את עצמה מחדש אבל מנסה לשכנע אותנו שהיא צמודה לאיזושהי מסורת...את האמת כן: מסורת של סילופים והמצאות. היה מישהו שהעמיד את אותם רבנים סלפנים במקום מתי שהמציאו את התורה שבעל פה. אך כיוון שפחדו שסוד המרמה שלהם יתגלה, הם החרימו אותו, הלשינו עליו לרומאים וגרמו להוצאתו להורג... אתם וודאי יודעים למי הכוונה.
9
לא לזלזל בדברי חכמים אף פעם!
חרד | 23-05-2016 15:21
גם אם אנחנו הקטנים חושבים שהם טועים!
אם אתה קטן, מדוע אתה סובר שהם גדולים?
גיא | 30-04-2018 8:45
אם הינך בור בהלכה, אין לך שום אפשרות לדעת שאדם מסוים גדול בהלכה. אין לך שום דרך למדוד את זה כיוון שהעדת על עצמך שאתה קטן ולא יודע. אתה קובע שהם גדולים כי ככה חינכו אותך..ככה הציגו לך אותם ואתה פשוט מקבל את זה. מקבל את זה ואז מקטין את עצמך...
10
תגובה על דברי כבוד הרב
הר הבית לידינו! | 23-05-2016 19:52
כבוד הרב שליט"א גם אם נאמר שהרמב"ם לא עלה, הרי פוסק הרמב"ם בהל' בית הבחירה ובה' ביאת מקדש כי טמא מת מותר להיכנס להר הבית, ואם כן, העולים להר4 הבית בהחלט עולים ע"פ פסקו של הרמב"ם. ונוגע לרבנות הראשית, הרי שהרבנות הצהירה שהיא אינה מתנגדת שמי שרבותיו מתירי לו לעלות- שהוא יעלה. ראה בחוברת 'לשכנו תדרשו' עמוד 53. אשריכם ישראל
11
תגובה לפסקה ח
לשכנו תדרשו | 23-05-2016 19:56
כבוד הרב כותב: "באופן כללי אדם צריך להיות עניו, ולא לחשוב שהוא יודע את הכל, בגלל שהוא קרא ציטוט באיזה דף או באיזו חוברת. ובזכות ענווה ויראה מפני גדולי הדור ,יבנה בית המקדש במהרה בימינו." במחילה אך רבים מגדולי הפוסקים בדורנו פוסקים כי מצווה וחובה רבה לעלות להר הבית כהלכה למען הסרת חילול ה' הגדול שמתרחש בהר המופקר לידי זרים. וא"כ העולים להר עולים ע"פ פוסקים חשובים ולא מפני חוסר ענוה ויראת שמים. וד"ל.
זאת בדיוק פיסקה שממחישה את השרלטנות הרבנית
גיא | 30-04-2018 8:47
מקטינים אנשים ומעצימים את עצמם ועוד מדברים על ענווה. סליחה, אם הרבנים של היום יכולים לערער על מה שכתב הרמבם, אז וודאי שאני יכול לערער על מה שכתבו הרבנים של היום..
12
החלטה פוליטיתקלי קורקט ולא פסק הלכתי
אלי | 23-05-2016 23:02
אין איסור לעלות להר הבית, והרמב"ם השתחוו שם.
13
הרב אבינר עבד של המערכת הציונית
טיפוס | 21-07-2017 16:51
אומר דברים שלא בטוח שהם מדויקים. לעלות להר הבית זו בעיה הלכתית.
14
סיום מסכת מכות
גונן גינת | 23-03-2018 7:58
״וכבר היה רבן גמליאל, ורבי אלעזר בו עזריה ורבי יהושע ורבי עקיבא מהלכין בדרך... כיוון שהגיעו להר הבית ראו שועל שיצא מבין קודשי הקודשים״ וגו׳. ואני הקטן עומד ותמה: האם גם הגמרא שאומרת במפורש - ״הגיעו להר הבית״ - היא ״עדות לא מוסמכת״? האם רבן גמליאל נשיא הסנהדרין לא הכיר את ההלכה? ורבי עקיבא? וחבריהם רבי אלעזר בן עזריה ורבי יהושע?
יגידו לך שהם ראו את הר הבית מרחוק...מה שלא הגיוני כיוון
גיא | 30-04-2018 8:41
שראו שם שועלים. בהנחה והשועלים שהם ראו לא בגודל של פיל, אז אין מצב שראו אותם מרחוק. שועל זאת חיה קטנה למדי וכדי לראותה, צריך להתקרב. משמע, הרבנים הללו היו בהר עצמו. ובמילים אחרות: תראו באילו שטויות דתיים מתעסקים...אחרי זה יגידו שהעגלה שלהם מלאה....מלאה? מלאה במה? בשטויות! כן לעלות להר הזה, לא לעלות להר ההוא, לקשור את הנעל מצד ימין ואז צד שמאל, לנגב את העכוז ביד ימין ולא בצד שמאל...ממש משמעות עמוקה לחיים.
15
גם אין הלכה שקובעת שצריך ללכת לפי השולחן ערוך...
גיא | 30-04-2018 8:38
לפי מה שאומר הרבה, אז כל אחד יכול להחליט ללכת לפי איזו פסיקה של איזה רב שהוא רוצה, לפי מה שנוח לו. לא עובד ככה: כל אחד שיבחר בשיטה אחת (רב אחד) וילך לפיו. עשה לך רב, והסתלק מן הספק נאמר...עשה לך משמע: אתה תבחר. לא שרב יקבע לך לפי איזו שיטה ללכת.