דרמה בבית הדין: הכהן ניסה להטריל את הדיינים - סרוגים

דרמה בבית הדין: הכהן ניסה להטריל את הדיינים

צעיר בר אוריין, בן למשפחת כוהנים שומרת מצוות, אתגר את דייני בית הדין הרבני בטבריה בבקשה מנומקת ומבוססת עם מקורות הלכתיים להתיר לו לשאת גיורת

author-image
דרמה בבית הדין: הכהן ניסה להטריל את הדיינים
  (צילום: יונתן זינדל\פלאש90)

צעיר בר אוריין, בן למשפחת כוהנים שומרת מצוות, אתגר את דייני בית הדין הרבני בטבריה בבקשה מנומקת ומבוססת עם מקורות הלכתיים להתיר לו לשאת גיורת. המבקש הפנה את הבקשה להרכב דיינים האב"ד הרב חיים בזק, הרב יועזר אריאל והרב ינון בוארון.

הבקשה התבססה על שורה ארוכה של טיעונים עובדתיים והלכתיים המאפשרים לדעתו פתח להיתר. לדבריו, בשנה האחרונה הוא מתגורר עם הגיורת ולכן מצבו הוא "בדיעבד". האיש הציג שורה של מאמרים ופסקי דין המאפשרים במקרים מסוימים לאשר נישואי כהן לגיורת בדיעבד.

המבקש טען כי חברתו התגיירה בהיותה ילדה, והאיסור לכהן לשאת גיורת שנתגיירה בילדותה הוא מדרבנן ולא מדאורייתא. הבחור העיד על עצמו כי הוא הראשון שחי עם אותה בחורה, ועל פי דעת רש"י במסכת יבמות אישור גיורת לכהן הוא מכך שחזקה שחיה עם אחרים ואינה בבתוליה. כמו כן הביא המבקש שורה של מאמרים הלכתיים שהכוהנים בזמן הזה הם כוהנים מסופקים בחזקה שהם כוהנים, ולא בוודאות.

לביסוס דבריו הניח המבקש על שולחן בית הדין אסופה עבת כרס של פסקי דין ומקורות מהתורה והתלמוד ועד פוסקי דורנו כמו הרב עובדיה יוסף זצ"ל שהתיר בדיעבד לכהן לישא אישה שאביה נוכרי ואמה יהודיה.

חברי בית הדין הרבני בטבריה הרבנים בזק, אריאל ובוארון הרימו את הכפפה המאתגרת. הם זימנו את המבקש וחברתו, את שני הוריו ואת אם הגיורת לחקירה נוקבת של העובדות. לאחר מכן הם ישבו על המדוכה ושקדו על הספרות התורנית. בסופו של ההליך פרסמו פסק דין ארוך ומנומק בו ניתחו את הסוגיה לעומק והתבססו על מאות מקורות – מהתלמוד ועד פוסקי דורנו כמו הרב עובדיה יוסף והרב אלישיב זצ"ל.

בפסק הדין נכתב "1. אסור לכהן לשאת גיורת מהתורה לכל הדעות. גם לדעת רש"י גיורת בת פחות מגיל שלוש אסורה רק מדרבנן, ובמקרה זה המבקשת התגיירה בגיל 12. 2. לפי כל הפוסקים אין להסתמך על הנימוק כי הכוהנים בזמן הזה אינם מיוחסים כעילה להתיר איסור כהונה מדאורייתא. 3. המתירים בדיעבד כיוונו להימנעות בית הדין בשב ואל תעשה על פי שיטת השבות יעקב, שאינו כופה אותם להתגרש. בית הדין אינו מתיר לכהן לשאת גיורת מלכתחילה גם אם הם חיים יחד". לכן קבעו הדיינים כי "בית הדין אינו מוצא עילה להתיר לכהן המבקש לשאת את הגיורת".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
9 תגובות - 9 דיונים מיין לפי
1
רק אני שמתי לב
| 17-05-2016 11:37
שכתוב כהן שאביו נכרי ואימו יהודיה?
2
דיינים רציניים יש שם
| 17-05-2016 11:38
3
תגובה ל1
| 17-05-2016 13:20
לא כתוב דבר כזה.
4
דבר ראשון התפלאתי על מגיב 1 אבל
| 17-05-2016 15:07
מגיב 3 מראה שדברי 1 נכונים. דבר שני אם יתירו לכוהנים צעירים להתחתן עם איסור לא יהיו יותר כוהנים לברך את עם ישראל. הרבנים מצווים לשמור על הכוהנים.
5
תוספת לתגובה 4.כל הכבוד לכהן הידען
| 17-05-2016 16:07
בעזרת השם ימצא יהודיה ידענית.
6
ל1 לא לא רק אתה!!! גם אני!!! הוא הביא בשם הרב עובדיהזצ״
שמעון | 17-05-2016 16:13
הרב פסק כל בגלל שהאב גוי! מכון שהאמא יהודיה יוצא איפה שגם הילדה יהודיה!!! רק לא הבנתי בכתבה. שכתוב שהבחור תלמיד חכם!!! אם הוא הביא את הפסיקה של הרב!!! לגבי שהאב גוי והאמא יהודי!!! לא ניראה לי כזה חכם גדול!!! ועוד כתוב שבית הדין הרים את הכפפה לאתגר. נשמע הזווי!!! ילד בישיבה קטנה היה משיב לו בשיניים!!! והחצוף טוען עוד שהוא חיי אתה לך תעשה חמוצים!!!
7
מסכנים. כאב לב וניסיון עצום
אחת | 17-05-2016 21:47
יש דברים שקשה להבין. מקווה שיצליח לעמוד בניסיון. וגם היא. ושימצאו כל אחד את אהבתו ואת עתידו במסגרת ההלכה. אך גם אם לא יעשו כן- קשה לי לשפוט אותם
8
כותרת הזויה
ירדנה עובדיה | 17-05-2016 23:20
להטריל? למה ככה? זה בנאדם שנלחם על אהובתו באמצעות כלים משפטיים הלכתיים. בברכת חברים לתו"ע, ירדנה עובדיה. סביון
9
ל1 4 ו6
| 18-05-2016 19:54
לא כתוב כהן שאביו גוי אלא שמותר לכהן להתחתן עם אחת שאביה גוי. טענת הכהן ברורה: כשם שגם במקרה שאביה גוי ואמה יהודיה אסור לכתחילה להתחתן והתיר הרב בדיעבד , כך רצה להתיר במקרה של גיורת.