הרב אליהו על דברי הרב טל: "חייב להודות ולהלל" - סרוגים

הרב אליהו על דברי הרב טל: "חייב להודות ולהלל"

הרב שמואל אליהו שוחח בשיעורו השבועי על עמדתו של אביו זצ"ל בנוגע לאמירת הלל ביום העצמאות, ככל הנראה בעקבות דבריו של הרב שמואל טל מסוף השבוע האחרון

author-image
הרב אליהו על דברי הרב טל: "חייב להודות ולהלל"
  (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)

הרב שמואל אליהו, רבה של העיר צפת ובנו של הראשון לציון, הרב מרדכי אליהו זצ"ל, התייחס אתמול (שני) בשיעורו השבועי ליום הקמת המדינה שיחול השבוע, והבהיר את גישתו של אביו בנוגע לאמירת הלל ביום העצמאות.

על אף שלא אמר זאת בפירוש, נראה שדבריו של הרב אליהו באים בעקבות דבריו של ראש ישיבת 'תורת החיים' הרב שמואל טל, שכתב בסוף השבוע האחרון בעלון השבועי 'קרוב אליך' כי כשהוא התייעץ עם הרב אליהו זצ"ל הוא אמר לו שאין לומר הלל ביום העצמאות.

בשיעורו השבועי שנערך אמש ציטט הרב אליהו את דבריו של אביו מהם עולה כי יש לומר הלל ביום העצמאות.

"אין כל ספק שבימים אלה נעשו לאבותינו ולנו ניסים ונפלאות. ממשיך הרב ואומר: אפילו פלאי פלאות. שהרי רבים עמדו עלינו לכלותינו ובאמצעים דלים הקב"ה סייע לנו וניצלנו מהם וידנו גברה על אויבינו", ציטט הרב אליהו את אביו.

הרב אליהו המשיך לצטט את דברי אביו ואמר: "לפיכך ע"פ ההלכה כל מי שנעשה לו נס חייב להודות ולהלל, לשבח ולרומם את שם ה'. דוד המלך התקין פרקים מיוחדים בתהילים שייאמרו ע"י מי שנעשה לו נס. הספרדים נהגו לומר את ההלל בלא ברכה, ויש לאומרו לאחר קדיש תתקבל שלאחר "ובא לציון".

 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
11 תגובות - 11 דיונים מיין לפי
1
תכל'ס, הרב אליהו זצ"ל אמר הלל או תחנון?
נועם | 10-05-2016 14:45
הרב טל (בשני מאמריו) העיד על מרן הרב אליהו זצ"ל שלא אמר הלל אלא תחנון ביום העצמאות. הרב שמואל אליהו לא מכחיש זאת. והמבין יבין...
2
הרב אליהו אמר?
ינון | 10-05-2016 15:48
לא הבנתי מה חידש הרב אליהו בדבריו, הרי גם מרן הרב עובדיה יוסף זצוק"ל אמר שניתן לומר הלל בסוף התפילה ללא ברכה, ואילו כאן מכותרת הדברים נשמע שכאילו הרב אליהו היה אומר הלל בברכה ביום העצמאות.
3
1 צןדק לחלוטין
אמת | 10-05-2016 15:58
4
הציונות הדתית מוטרדת
דניאל | 10-05-2016 16:26
פעם בכמה שנים קמה דמות חדשה שמטרידה את הציונות הדתית, דמות בעלת שיעור קומה שמבקרת את דרך המלך של הציבור הקדוש הזה, עוזי משולם, הטרקטוריסט מהדרום ועוד... כנראה שגם הרב טל שייך לקבוצה מכובדת זו. לא נורא, זה יעבור...
5
שכל ישר
ניסים | 10-05-2016 17:54
השכל הישר הוא שקיבלנו מתנה שסבתתנו וסבינו היו נותנים כל שיש לאל ידם כדי לקבל את המדינה כפי שהיא היום . אבל אנחנו פיין שמקרים לא אוהבים את הדבר הזה או הדבר האחר - זוהי קטנות מוחין מוחלטת גם אם היא יוצאת מפי רבנים אני חושב שצריך על המדינה הזו לומר הלל שלם בברכה במשך שבוע שלם
6
מי שהוא לא כפוי טובה להד' לא יאמר הלל
| 10-05-2016 18:48
ומי שמודה להד' על כל דבר ק"ו על מדינה יהודית כזאת נפלאה יאמר הלל השלם עם ברכה.כשהם שפרצופיהם שונים כך הודאותם שונה והמבין יבין.
7
ל-1 מה אני צריך להבין?
אברך | 10-05-2016 21:50
שהרב אליהו לא עשה כפי שפסק? שמא שינה בתורתו בגלל פחד השלטונות? החושב כך מבזה ת"ח. בכללי הפסיקה ידוע לנו שאין לומדים ממעשה רב בפרט שאמר מפורשות את שיטתו. מסופקני מה ערך יש למעשה מהסיפורים של הרב טל שניתן לעשות אוקימתות מול דברים מפורשים.
8
אני אומר גם יעלה ויבוא ב-18. מה הבעיה בדיוק?
שמעון הצדיק והזכאי | 11-05-2016 10:13
יעלה ויבוא, יגיע יראה וירצה ישמע יפקד ויזכר ... ביום העצמאות הזה... גו'.
9
למגיב 7
מגיב | 12-05-2016 1:08
איני מגיב 1, ובכל זאת אומר לך את דעתי - אני מעדיף להשאיר קושיא על כנה מאשר לתרץ אותה בדוחק. עצם זה שהרב אליהו, "משום מה", התפלל כל פעם דווקא ביום הזה במניין מצומצם, זה עצמו אומר הרבה מאוד. רב הנסתר על הגלוי בדרכו של הרב מרדכי אליהו זצ"ל בנושא זה.
10
ל1 פסקי הרב ברורים מאוד.
אריאל, חריש | 12-05-2016 1:48
אף אחד לא יודע מה הרב עשה הרב התפלל ביחיד. ומי שהעיד לרב טל הוא שקרן. (אני מכיר את המקרה שהיה בעת שהרב היה חולה והנ"ל הקריא לו את התפילה). יחד עם כל ההסתרה הרב כתב בשות הרב הראשי לומר הלל וכן הורה לבית הכנסת שלו. וכמו כן הוראה לישיבה החרדית שברשות בנו לא להגיד תחנון.
11
למגיבים היקרים
בנימין | 13-05-2016 18:06
מרן הרב אליהו כתב בסידורו שנוהגים לומר הלל ביום העצמאות ושלא לומר תחנון, שנה בשיעוריו ברבים ושילש בספרי ההלכה שלו. לא יאומן שישנם המתיימרים להשוות עצמם למרן הרב אליהו ומבקשים שלא לומר הלל בתואנה מגוחכת שהרי הרב עצמו נמנע (יתכן שלא) מלומר הלל ביוה"ע. דרכו של הרב לעצמו איננה פסק הלכה לרבים וברור שאם הרב פסק, לכך בדיוק התכוון.