מילים: הילדה שנספתה. הביצוע: אורי ונועם כלטוב - סרוגים

מילים: הילדה שנספתה. הביצוע: אורי ונועם כלטוב

גבריאלה לקס הי"ד שנספתה באושוויץ בגיל 14 הותירה אחריה שיר געגועים לארץ ישראל שנכתב בהונגרית. נעם ואורי כלטוב מבית הספר למוזיקה חידשו אותו בקליפ מרגש. צפו

מילים: הילדה שנספתה. הביצוע: אורי ונועם כלטוב

מרדכי לקס שרד את השואה. אשתו-אירן ושלושת ילדיו: גבריאלה, יהודית, וננדור נרצחו באושוויץ.

מרדכי התחתן שוב ונולד לו בן יחיד בשם דב. דב לקס שרת בצבא במסגרת הנח"ל והיה חבר גרעין שח"ל של בני עקיבא. במלחמת ששת הימים נהרג דב לקס בקרב אום-כתף.

לאחר פטירת הוריו לא נותר אף אחד ממשפחות לקס. מידי שנה ביום הזיכרון לדב, יש קבוצה של חברים מגרעין שח"ל שעולים לקברו של דב . בדברי ההספד תמיד מזכירים גם את הסיפור של האבא-מרדכי לקס ומשפחתו הראשונה בהונגריה. אחד העולים לקברו הוא חבר הגרעין – אלי ערמון.

לפני כשנה, הסתבר לאלי שאימו היתה בת דודה של אירן לקס, ושהוא – אלי – בן דוד שני של גבריאלה, יהודית וננדור לקס. בכנס גרעין שהיה לאחרונה סיפר אלי ערמון את הסיפור:

אמא שלי נפטרה ממחלת הסרטן כשהייתי בן 6 ואחותי בת 4.

כל השנים לא ידעתי כמעט כלום על משפחתה של אימי.ידעתי שאימי עלתה מהונגריה, ושכל שאר משפחתה נספתה בשואה. אבי התחתן שוב, היתה לנו משפחה חדשה,ובצעירותי לא התעניינתי במיוחד במשפחתה של אימי. היו לאימי בנות דודות, איתן שמרנו על קשר, אך עם השנים הקשר נותק לחלוטין.

כך יצא שעד לפני שנה אפילו לא ידעתי אם לאימי היו בכלל אחים ואחיות , ולא הייתה לי דרך לברר זאת.

לפני שנה מצאתי מסמך, בעזרתו ובעזרת האינטרנט גיליתי שלאימי היו אח ו-4 אחיות. היום אני יודע את שמותיהם,שמות בני זוגם, ושמות חלק מילדיהם. כולם ניספו בשואה.

לאחר שגילתי זאת, החלטתי לנסות לאתר את אותן בנות דודות שהקשר עמן נותק בעבר הרחוק. בנות הדוד כבר הלכו לעולמן, אך הצלחתי ליצור קשר עם בת של בת-דודה, בחורה בשם גילה. גילה הוסיפה לי פרטים על המשפחה. ואז גילה סיפרה לי על אירן. אירן היתה אחות של אמא של גילה. אירן הייתה גם בת דודה של אמא שלי. לפני השואה אירן היתה נשואה והיו לה 3 ילדים: גבריאלה,יהודית ובן בשם ננדור. אירן ושלושת ילדיה נרצחו באושוויץ.

בעלה של אירן שרד את השואה, התחתן שוב ונולד לו בן. וגילה ממשיכה: לבעלה של אירן קראו מרדכי לקס.

בנקודה זו הרגשתי שאני יוצא מדעתי. צעקתי לה: אל תספרי לי שלבן שנולד קראו דב!

וגילה אמרה: ולבן שנולד לו קראו דב.

אמרתי: ודב לקס נהרג במלחמת ששת הימים.

עכשיו גילה התפלאה ושאלה אותי איך אני יודע. סיפרתי לה שדב היה חבר גרעין שלי, ושבכל שנה אני עולה לקברו של דב, מבלי לדעת שיש לי קשר למשפחתו.

דב לקס נהרג בתאריך כז' באייר. בדיוק באותו תאריך – כז' באייר, 23 שנים קודם לכן, שלושת האחים של דב הועלו על רכבת לאושוויץ. לאחר נסיעה של שלושה ימים הגיעו לאושוויץ בר"ח סיווןונרצחו בו ביום. יחד איתם נרצחו בר"ח סיוון תש"ד 1944 רוב יהודי העיירה ההונגרית – סרנץ', כולל משפחתה של אימי.

יהי זכרם ברוך.

כלטוב

גילה קישרה אותי עם בן דוד שלה, בשם חיים, שגם אימו היתה אחות של אירן. חיים סיפר לי שלפני מספר שנים הוא דיבר עם ניצול שואה שהיה ברכבת לאושוויץ, באותו קרון יחד עם גבריאלה לקס אחותו של דב. גבריאלה שמעה שאנשים בקרון מעלים השערה שיתכן שלוקחים אותם למחנה עבודה. גבריאלה, שהיתה אז ילדה בת 14, צעקה להם שלא ישלו את עצמם. יש ברכבת הרבה ילדים ואמהות עם תינוקות, ברור שלא לוקחים אותם לעבודה. ברור שלוקחים אותם להשמדה.

חיים סיפר גם שבמשפחתו שומרים כל השנים שיר שכתבה גבריאלה כשהיתה בת 12 (בשנת 1942, שנתיים לפני שנרצחה). השיר מתאר את הסבל של היהודים ואת ההשפלות והרצח שהיו מנת חלקם. המשך השיר הוא תפילתה של גבריאלה לאל שיציל את היהודים ויקבצם חזרה למולדתם.

אבא של דב שמר על השיר כל חייו. דב ודאי הכיר את השיר.אבא של דב העביר עותק של השיר למשפחה של חיים. השיר היה יקר גם להם וגם הם שמרו אותו כל השנים. עכשיו חיים העביר לי את השיר על מנת שאעביר אותו הלאה.

גבריאלה כתבה את השיר בהונגרית, בחרוזים. השיר תורגם לעברית על ידי חברת תרגום מקצועית. עם התרגום נעלמו החרוזים.

השיר של גבריאלה ריגש כל מי שקרא אותו. יהי רצון ששיר זה ישמש אנדרטת זיכרון לשתי משפחות לקס, מהן לא נותר איש."

כך סיפר אלי ערמון. חלקו השני של הסיפור נכתב בידי עמית בן עטר, הנשוי לבת אחותו של אלי. עמית הוא מפיק מוסיקלי מוכשר:

מנחם הרשקוביץ, חמי (וגיסו של אלי), התלהב מאד, פנה אלי בעקבות השיר של גבריאלה לקס הי"ד שתורגם ושאל האם ניתן להלחין אותו.

קראתי את השיר בהתרגשות ועניתי שבהחלט ניתן…

לאחר יומיים שלחתי לו סקיצת שירה ופסנתר שלי והוא מאוד התרגש לשמוע אותה.

בעבודה היומיומית כמלחין ומעבד באולפן ההקלטה שלי,חשבתי על נועם (בת 12) ואורי (בן 13) למשפחת כלטוב,המוכרים מתוכנית הטלוויזיה "בית ספר למוסיקה" כמתאימים לבצע את השיר, עקב גילם הקרוב לגילה של גבריאלה בזמן שכתבה את השיר.

נועם ואורי היו באותה עת בתהליך למידה הם למדו ותרגלו אצלי כיצד להפיק שירים. סיפרתי להם בקצרה את הסיפור והם נענו בחיוב להירתם לפרויקט ולהתנסות מקרוב במלאכת הפקת שיר באולפן.

בתהליך עיבוד השיר מנחם התקשר אלי לבשר בשורה מרעישה שלמשפחת כלטוב משפחתם של האחים השרים את השיר – נועם ואורי, יש קרבה משפחתית לשבט ערמון. הידיעה המרעישה גרמה להתרגשות גדולה מאוד בקרב המשפחות השונות.

מה הסבירות שילדה בת 12 כיום תשיר ללא ידיעתה שיר של בת משפחה בת 12 שנרצחה באושויץ?

בהשקת הספר המשפחתי הצגנו את השיר למשפחה ולא נותרה עין יבשה בקהל."

העם אשר בחרת 

מילים: גבריאלה לקס הי"ד

לחן ועיבודעמית בן עטר

ביצוע: אורי ונועם כלטוב

קבץ נא את עמך, מארבע כנפות תבל
ראה עמך ראה, מדוכא ומתאבל
שא עיניך אלינו,
ממרום מושבך

זמן רב אותנו רוצחים ומענים
כל יום מביא איתו חוק חדש ליהודים,
האם זרם השנאה,
לא יפסק לעולם?

פזמון:
השקיפה נא האל הטוב על העם אשר בחרת
שלח נא מזור לפצעינו הפעורים
הובל אותנו אל ארצנו, מולדתנו מקדם
יבנה המקדש בית משכנך משכבר הימים

נשוב למולדתנו
בדרך עולי הרגל
השב לארצו את עמך
שכבר ריצה עוונו

פזמון…

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
שומע את השיר ודמעות זולגות מעיניי.
ירון | 04-05-2016 21:59
כמה כואב הלב...