בית הדין התיר לממזרת לבוא בקהל ישראל - סרוגים

בית הדין התיר לממזרת לבוא בקהל ישראל

בית הדין הרבני בתל אביב יפו החליט באופן נועז להתיר פסולת חיתון (ממזרת) לבוא בקהל ישראל. נשיא בית הדין הרבני הגדול הרב יצחק יוסף סמך את ידו על ההחלטה ואישר אותה

בית הדין התיר לממזרת לבוא בקהל ישראל
  (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

מאז פרשת האח והאחות שהתיר הרב גורן זצ"ל לפני כארבעים שנה והסערה שהתחוללה בעקבותיה בעולם הרבנות והדיינות, מיעטו בתי הדין הרבניים מלהתמודד עם סוגיות ממזרות. כל תיקי הממזרות מהארץ ומהעולם הופנו אל הרב עובדיה יוסף זצ"ל בתקופת כהונתו כנשיא בית הדין הגדול וגם לאחריה, או לרב הראשי וראש אבות בתי הדין בירושלים הרב שלום משאש זצ"ל. בית הדין הרבני האזורי בהרכב בראשות ראש אבות בתי הדין הרב יצחק אלמליח והדיינים הצעירים הרב יצחק הלוי והרב אריאל אדרי העמיק לחקור בנושא ומצא את הנוסחה הגואלת להתיר.

סיפור המעשה: מדובר בצעירה נולדה לפני 27 שנים כאשר הוריה היו נשואים. שבע שנים לאחר הולדתה תבע אביה את אמה לגירושין, וסיפר לבית הדין כי במשך שלוש עשרה השנים שקדמו להגשת תביעת הגירושין הוא ואשתו חיו בנפרד.

לטענת האיש במהלך תקופה זו חיה אשתו עם גבר אחר ולכן הילדה בת ה-7 אינה בתו. הבעל נקב בשמו של האיש שלדבריו הוא אבי הבת, ולאישוש דבריו הוסיף כי הילדה אינה רשומה בתעודת הזהות כבתו. בפסק הדין במעמד הגירושין החליט בית הדין לרשום את הילדה ברשימת מעוכבי חיתון.

חלפו 27 שנה, הבת הכירה בחור, קבעה מועד לחתונה ואף הזמינה אולם. כאשר נרשמה לנישואין גילתה לתדהמתה שהיא מעוכבת חיתון, ופנתה לבית הדין הרבני כדי למצוא דרך להתיר אותה. בית הדין האזורי בתל אביב בהרכב שבראשו עמד ראש אבות בתי הדין בעיר הרב יצחק אלמליח וכן הדיינים הרב אבירן יצחק הלוי והרב אריאל אדרי נכנס מיד לעובי הקורה.

הדיינים זימנו לעדות ולחקירה את אמה ואת בעלה לשעבר. האישה שבה וטענה כי הבעל לשעבר הוא אבי הנערה. הבעל שינה את דעתו וטען כי אמר את מה שאמר בבית הדין בעצת עורך דינו כדי להפעיל לחץ על האם לגירושין בתנאים טובים, וכי הוא סבור שהנערה היא בתו. הוא טען ששיקר בזמנו כשאמר לבית הדין כי הבת אינה רשומה על שמו במרשם האוכלוסין.

הדיינים דנו ארוכות במעמדה של הבת ובמשקל ההלכתי והמשפטי שיש לייחס לעדותו של הרב לפני עשרים שנה והאם ניתן לסמוך על אמינותו כיום. בפסק דין המשתרע ל פני עשרות עמודים ומתבסס על עשרות פוסקים, ראשונים ואחרונים, ובעיקר על הראשון לציון הרב עובדיה יוסף זצ"ל החליטו הדיינים כי "יצא דינה להיתר".

ראש אבות בתי הדין בתל אביב שכתב את פסק הדין בהסכמת עמיתיו הרבנים הלוי ואדרי החליט לעכב את ההחלטה עד לקבלת הסכמתו של הראשון לציון הנוכחי הרב יצחק יוסף וחברי בית הדין הרבני הגדול. הרב יוסף קרא בעיון את ההחלטה יחד עם חברי בית הדין, אישר את פסק הדין וקבע כי "המבקשת מותרת להינשא כדת משה וישראל".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
12 תגובות - 12 דיונים מיין לפי
1
כשל לוגי בכותרת - אם הם התירו אז כנראה שהיא לא ממזרת
אבי | 04-05-2016 14:40
2
טוב מאוד. האבא החליט לחזור בתשובה
| 04-05-2016 15:26
למה להרוס את הילדים בגלל שנאה .השנאה נוצרת כשלא פותרים את הבעיה בצורה הנכונה והפשוטה. הצדקה פותחת את כל השערים.
3
אין מה להשוות בין ההיתר האדיר של הרב גורן לבין המקרה זה
המידרשיסט | 04-05-2016 16:47
ההיתר של הרב גורן הוא הרבה יותר דחוק מעורר ויצר מחלוקת אדירה. היתר זהבנוי אך ורק על הודאת הבעל ותו לא מידי ולא מעורר שום התפעלות.
4
מקווה מאוד
| 04-05-2016 18:03
שדוקא עכשיו האבא לא משקר כדי להציל את ביתו . ופה יש לציין גם את העובדה שעורכי דין עם חליפות ועניבות מרמים השכם והערב בחסות החוק ואינם נענשים .
5
יש תיקים מביה"ד חיפה, שנגנזו ללא פתרון וללא החלטות
| 05-05-2016 18:34
פשוט החליטו שלא להחליט כי זה לא היתה רק ילדה אחת אלא משפחה שלמה מנישואי אחים
6
תגובה ל3
שלום | 07-05-2016 23:37
אתה עיינת פעם בפרשת אח ואחות??? בדיוק הפוך, שם היה הרבה יותר קל הלכתית! מדובר בגוי שטוען שהתגייר, לא מסוגל לתאר איך היה הגיור, לא יודע להשלים את המשפט 'שמע ישראל', שיש עדים שחי כגוי, ואם הלך לפעמים לבית כנסת לא השתתף בתפלה בכלל. כאן יש לך גבר יהודי לכל הדעות, שלכל הדעות היה נשוי לאם הבחורה כשנולדה, ושטען שאינה בתו ושאינה רשומה במרשם האוכלוסין, ופתאום חוזר בו בכל כשהיא צריכה להינשא. עולה תמיהה אחת: לפחות הטענה של משרד האוכלוסין ניתנת לבדיקה. למה לא טרחו לבדוק? משום שברור שהוא עובד עליהם בשביל להתיר את הבת ולא רוצים שיימצא שקרן ולהפריך ממילא את כל עדותו? (סביר להניח שכשתבע גירושין הציג לביה"ד את מסמכי מרשם האוכלוסין). תמיהה שנייה: למה לא זימנו את האב האמתי לעדות? תמיהה שלישית: פעם דנו כך סוגיות של ממזרות על פי כללי ספקות ונאמנות, היום זה ספק שאפשר לברר על ידי DNA ואין שום הצדקה הלכתית מבוססת לדחות את הבדיקה הזאת. למה לא שולחים לבדיקת DNA??? (העיקר לומר שהרב א"ל התיר אשת איש...)
7
תגובה ל6
| 08-05-2016 7:51
קראת את כל הפס״ד? אתה יודע מה דעת ההלכה ״בבירור מציאות״ ע״פ דנא? יותר מזה. קראת את הפס״ד של האח ואחות? הרב אלישיב טיפש? הרב יצחק יוסף טיפש? רק אתה חכם?
8
תשובה ל7
שלום | 08-05-2016 21:19
לא כתבת שום טענה, לכן אין תגובה. מעולם לא פסקו הלכה על פי השאלות הרטוריות (אולי ניתן להוסיף המטופשות) שלך.
9
כותרת מטעה ומטופשת
יהודי פשוט | 09-05-2016 15:18
בי"ד לא התיר, ולא יכול להתיר לממזרת לבוא בקהל, כיוון שזה איסור תורה. בי"ד פסק שאינה ממזרת.
10
ל6,7 ו8
| 11-05-2016 11:12
הבעיה בפרשת האח והאחות היא שהרב גורן הוזיל את כל ממסד הרבנות. הוא הסכים לפסוק רק כדי לקבל כבוד ומאז ה"רב הראשי" איבד את ערכו. להראות שספק ממזרות לא רק משפיעה על הילד, אלא על כל העם.
11
למה לא שולחים ל- DNA?
איילת | 15-05-2016 10:57
הרי ייתכן שבגלל שהבת צריכה להינשא אזי האב מחליט לספר ששיקר בעבר.. למה לא לשלוח לד.נ.א. ולבדוק בוודאות?
12
כן יירבו "ממזרים" בישראל!
ממזר | 29-08-2019 13:34
פרימיטיבים-למי איכפת מהשטות הפרימיטיבית הזאת?! כל מסורבות הגט החילוניות צריכות לשים פס על הדיינים-לא לחכות לגט בכלל-ולהמשיך בחייהן עם בני זוג חדשים-וגם להקים משפחות חדשות! כן יירבו ממזרים בישראל!!!