ברכת האילנות, להגיד לבד או לחכות למניין? שו"ת - סרוגים

ברכת האילנות, להגיד לבד או לחכות למניין? שו"ת

האם להגיד ברכת האילנות מיד בראש חודש? האם מותר להגיד ברכת האילנות בשבת? האם להגיד מוקדם ביחיד או לחכות לברכה בציבור? הרב יוסף צבי רימון עם כל התשובות

ברכת האילנות, להגיד לבד או לחכות למניין? שו"ת
  צילום: גרשון אלינסון

ברכת האילנות היא ברכה על התחדשות הבריאה. האדם רואה כיצד הבריאה מתחדשת, כיצד הקב"ה מפריח מדי שנה את העצים, ועל כך הוא מברך. לכן הברכה נאמרת פעם בשנה, והמוקד שלה הוא פריחת האילן ולבלובו (ולא נוי האילן), משום שבפריחה ובלבלוב התחדשות הבריאה ניכרת.

הקב"ה זיכה אותנו בהתחדשויות רבות בעולם, ואנו זוכים להודות לקב"ה בברכת האילנות על התחדשות זו. לכן, עלינו להקפיד על אמירת ברכה מיוחדת זו, ולומר אותה בשמחה ובטוב לבב.

לברכת האילנות כולל התוספות והבקשות – לחצו כאן

חודש ניסן

מלשון הגמרא נראה שהברכה נאמרת דווקא בימי ניסן, ויש מן המקובלים שהקפידו על כך. התחדשות הבריאה שייכת באופן מיוחד לחודש ניסן – החודש הראשון, החודש שבו נברא העולם (לדעת רבי יהושע) וחודש הגאולה. לכן ייתכן שחכמים רצו שדווקא בחודש ניסן נברך את ברכת האילנות על התחדשות הבריאה.

אולם, הריטב"א ועוד ראשונים ואחרונים כתבו שניתן לברך בכל זמן שרואים עץ פורח, אף אם אין זה חודש ניסן, כיוון שכל פריחה מסמלת את התחדשות הבריאה. למעשה, לכתחילה יש לברך את ברכת האילנות בחודש ניסן, ולכן גם מי שראה אילנות מלבלבים בחודש שבט או אדר ימתין ויברך בחודש ניסן. אולם אם לא בירך בחודש ניסן יכול לברך גם בחודשים אחרים שרואה בהם אילנות מלבלבים. במדינות שבדרך כלל הפריחה בהן היא בחודשים אחרים, כמו באוסטרליה, יש לברך לכתחילה בַּחודש שיש בו פריחה בדרך כלל.

ברכת האילנות בשבת

בפשטות, אין כל סיבה שלא לברך את ברכת האילנות בשבת. אולם במקומות שונים נהגו שלא לברך ברכת האילנות בשבת מחשש שמא המברך יתלוש ענפים או יוציא סידור מחוץ לעירוב, וכן משום שעל פי הקבלה, ברכת האילנות מבררת את ניצוצות הקדושה מהאילנות, ויש בכך איסור בורר.

אולם למעשה רוב הפוסקים לא חששו לתלישה או לטלטול, ואף לא קיבלו את הטענה שמדובר באיסור בורר (משום שהטענה שיש איסור בורר בעניינים רוחניים מחודשת מאוד, ונוסף על כך, בדרך כלל איננו מערבים דברי קבלה בדברי הלכה). לכן למעשה מותר לברך ברכת האילנות בשבת, אף שעל פי הקבלה יש שחוששים ומברכים דווקא ביום חול.

ברכה בראייה ראשונה

לכתחילה יש להזדרז ולברך בתחילת חודש ניסן, בפעם הראשונה שאדם רואה אילנות פורחים. הטעמים לכך הם שזריזין מקדימים למצוות, ומשום שיש סוברים שמי שלא בירך בראייה הראשונה אינו יכול לברך בראייה השנייה (וכן מחשש שישכח לברך בהמשך החודש). אך למעשה, גם מי שלא בירך בפעם הראשונה שראה אילנות מלבלבים יברך בפעם השנייה או השלישית. לעתים ניתן לכתחילה לדחות את הברכה להמשך החודש, כשיש צורך בדבר (למשל בשביל ברכה בציבור).

אמירת הברכה בציבור

בפשטות עדיף לברך מיד בתחילת החודש ולא להמתין לברכה בציבור, כיוון שדין 'זריזין מקדימין' עדיף על "ברוב עם הדרת מלך", ומחשש שמא האדם ישכח לברך בהמשך החודש. אולם אם יש אילנות פורחים רבים (ואין חשש שבהמשך החודש לא ימצא אילנות פורחים), וברכת האילנות עתידה להיאמר בציבור, ברוב עם, והאדם יודע שלא ישכח לברך כיוון שהקהילה מברכת יחדיו – יש מקום לחכות ולברך יחד כדי להרבות שבחו של מקום בהתחדשות הבריאה.

==

מתוך ספרו החדש של הרב יוסף צבי רימון בנושא ספירת העומר וברכת האילנות.

 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
אנחנו ברכנו בשבת ברוב עם...
יניב | 10-04-2016 10:40
איפה תמצאו יום שרוב הקהל נמצא?