חשיפה: כך מסננים תלמידים מסורתיים ולייטים מבתי הספר הדתיים

חשיפה: כך מסננים תלמידים מסורתיים ולייטים מבתי הספר הדתיים

שאלות כמו "אתה תורני או פרווה"?, "יש לאמא כיסוי ראש"? והתחייבות לאינטרנט חסום בבית הם חלק מהתנאים להתקבל לבתי ספר דתיים ציבוריים. צפו בשיטת הסינון הלא חוקית

author-image
חשיפה: כך מסננים מסורתיים מבתי הספר דתיים
  משרד החינוך לא יודע: בתי הספר מסננים. (אילוסטרציה: פלאש90)

החינוך הדתי הוא אחת מגולות הכותרת של הציונות הדתית, בכותרת "והעמידו תלמידים הרבה" אך מסתבר שבחלק מבתי הספר של החינוך הדתי לא מוכנים להכניס מי שלא מסתדר לתוך המשבצת אותה הם רואים כאידיאל.

אכן רוב בתי הספר מהזרם הממלכתי-דתי (ממ"ד) אכן מקבלים את כל הפונים. אך יש כאלה שמציבים תנאי קבלה וסינון, שאינו חוקי, כשרשימת הדרישות לעיתים מופרכת גם במושגים של חינוך חרד"לי.

השבוע פורסמה כתבה על סינון בבתי הספר הדתיים בערוץ 10, ואז הגיב משרד החינוך כי "הוא אינו מכיר תופעה כזאת ואם תגיע פניה ספציפית, היא תיבדק. מדיניות המשרד אוסרת על מיון תלמידים לרבות בבתי ספר של החינוך הדתי. בתי הספר אמורים לקבל את כלל התלמידים ללא כל הבדל ואין למנוע קבלת תלמידים בשל רקע סוציו אקונומי".

אתה תורני או פרווה?

תחקיר של תנועת נאמני תורה ועבודה שנערך בקרב בתי ספר ממ"ד – כולם ציבוריים ומתוקצבים  ממשרד החינוך – מעלה רשימת דרישות מוזרה כתנאי לקבלת תלמיד לבית הספר.

בתקופת הרישום לפני שנה, הרים תחקירן של התנועה טלפונים לעשרות בתי ספר על מנת לבדוק את דרכי הקבלה. הוא שאל בצורה תמימה מה הפרוצדורה לרישום הילד. לפי החוק – מספיק להירשם בעירייה או במשרדי בית הספר, אך בחלק מהמקומות התווספו תנאים שונים ומשונים.

כך למשל בבית הספר אחד: דרשו כי ההורים יקפידו על הפרדה גם מחוץ לשעות הלימודים, שהאבא יקפיד על שיעורי תורה ושאם יש מחשב בבית הוא חייב בסינון וחסימת אתרים. גם לבוש ההורים הוא חלק מתנאי הקבלה – האמא חייבת בכיסוי ראש ושלאב תהיה כיפה מתאימה – כלומר "לא כיפת אגורה".

בבתי ספר אחרים דרשו ראיון בנוכחות ההורים והילד עם מורה או מנהל המוסד. במוסדות אחרים כינו את הראיון 'מבדקון', כדי לבדוק "האם אתם מבית תורני או מבית פרווה".

לשאלה האם מקבלים מסורתיים לבית הספר, התקבלה התשובה כי "יש בודדים. אבל זה לא מחללים חס וחלילה, זה פשוט אולי חלק מהאמהות הולכות עם מכנס, אבל זה ממש ציבור קטן. אולי אחד בכל כיתה. אולי, וגם לא תמיד".

schools_17.12.15.mp4_000030562

סינון בתי ספר.mp4_000020037 schools_17.12.15.mp4_000076927 schools_17.12.15.mp4_000040644

 המפקחים קיבלו את הממצאים

התחקיר, שכאמור בוצע בשנה שעברה ומפורסם לראשונה בסרוגים, נשלח במשך השנה לעשרות אנשי חינוך בכירים ומנהיגים בתוך מערכת החינוך הדתית, כולל המפקחים על המוסדות שהוקלטו.

בתנועת 'נאמני תורה ועבודה' אומרים כי "בחלק מהמקומות הובטח כי הנושא יטופל ובחלק מהמקומות הופנתה כלפינו התעלמות מלאה. שוב ושוב העלנו את הנושא ואת הבעיה משום שרצינו לעורר שיח פנימי שיביא לתיקון המצב ולמניעת הדרתן של אוכלוסיות חלשות או מסורתיות."

השנה, עם תחילת עונת הרישום, נבדקו שוב אותם בתי הספר, ואכן בחלק מהמקומות נראה השיפור, אולם בחלק מבתי הספר מערכת הסינון נשארה בעינה.

ממצאי התחקיר השנה

בבתי הספר 'מעלה התורה' במעלה אדומים, 'אורות התורה 'בת ים, 'נעם עציון' יבנה, ו'עיר גנים' ירושלים לא חל כל שינוי ונערכים אותם סינונים גם השנה.

ב'אורות התורה' בבת ים נפתחה כיתה תורנית בממ"ד כמסלול נפרד בדומה למסלולים השונים הקיימים ב'דביר' חולון.

משרד החינוך: הטענות אינן מוכרות למשרד

מתנועת נאמני תורה ועבודה מסרו לסרוגים: "בתי ספר ממשיכים לצפצף על החוק וליצור מסננות בלתי חוקיות ובעיקר בלתי מוסריות אשר מדחיקות החוצה את הציבור החפץ בחינוך דתי. לגיטימי להכיר את המשפחה אך יש לעשות כן לאחר הרישום. אם הוא נעשה לפני שהרישום הרי שזה למעשה ראיון קבלה."

"תחרות בין בתי ספר היא דבר הכרחי וחשוב אך היא חייבת להיעשות בדרך הגונה שאינה יוצרת פערים חברתיים ואינה דוחקת החוצה אוכלוסיות שונות."

ממשרד החינוך נמסר: משרד החינוך אוסר בצורה גורפת על מיון תלמידים, וזה כולל כמובן את בתי הספר שבחינוך הממלכתי דתי. הטענות שכביכול נשאלות שאלות בדבר מידת הדתיות של תלמידים ומשפחתם אינן מוכרות למשרד, על בתי הספר מוטלת חובה לקבל כל תלמיד שמבקש ללמוד במוסדות ממלכתיים דתיים, ובכל מקרה המשרד יחדד בקרב מנהלי בתי הספר את הנהלים בנושא.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
23 תגובות - 22 דיונים מיין לפי
1
בדיחה-נאמני תו"ע הגורם האובייקטיבי שבודק.
אבנר | 07-04-2016 12:50
א. מי שהוכיח את עצמו כלוחם בכל מה שריח תורניות נודף ממנו, לא יכול להיחשב כגורם אובייקטיבי שבודק דברים כאלו. ב. נוח לצייר את זה כקטנוניות שבודקת בציציות, אבל הצד השני הוא, שמאוד קשה למשל לאנשי חינוך להתמודד עם ילדים שהוריהם ברוב סכלותם מעמידים אותם מול אינטרנט פרוץ ופורנוגרפיה זמינה.
2
מעולה. לעזוב את הממ"ד למוכר שגי ו רש י
| 07-04-2016 12:55
זה מה ששטח רוצה
3
כל הכבוד על הסינון. גם בבתי ספר של ילדיי עושים
| 07-04-2016 13:13
לא אגלה איפה כדי שחפיפניקים כמו נאמני תורה ועבודה( אולי תחליפו שם ) לא יהרסו. נמאס מכם רפורמים!
4
burt uthu
| 07-04-2016 13:24
5
כל הכבוד
| 07-04-2016 13:35
צריך לקרב מסורתיים אך לא ללמוד איתם
6
מה איכפת לנאמני תו"ע? תתביישו לכם!
נחום | 07-04-2016 13:57
אם אתם חושבים שאינטרנט לא מסונן לא משפיע על ילדכםת תלכו למוסדות שלא מגבילים. למה אתם מנסים כל הזמן להכפיש. זה פשוט וונדליזם! אין לכם שום רווח מה"תחקיר" הזה תתביישו לכם! שנאת חינם לשמה! אל תטיפו לנו על אהבת ישראל!
7
הסינון מחוייב הלכתית. לבי"ס מחויבות למאות ההורים קיימים
מאיר | 07-04-2016 14:25
לכל בית ספר אופי רוחני משלו ומי ששולח לשם את ילדיו סומך על אופי זה בדווקא לא יתכן שילדים לייטים יכנסו וישנו אופי רוחני זה שהנהלת בית הספר חייבת למאות ההורים הקיימים אז זה אולי לא חוקי - אבל מחוייב הלכתית כדי שילדנו לא ינזקו מחברות עם מי שעלולים להרוס את האופי הרוחני בו ההורים רוצים
8
כל הכבוד למוסדות!!
נמאס מהצביעות | 07-04-2016 14:34
אני לא מעוניין שילדי ייחשפו לזבל שבאינטרנט, אז אני מאוד מרוצה שדורשים סינון! אני מאוד מעוניין שילדי ייחשפו לחיים יהודיים אמיתיים, שבהם האב הולך לשיעורי תורה, ואני מאוד מעוניין שילדי ילמדו ויושפעו מילדים של משפחות כאלה. אף אחד לא אמר שלא מקבלים מסורתיים. הורים מסורתיים שיחסמו את האינטרנט, שילכו לשיעורי תורה וישמרו על הופעה הולמת- יתקבלו. מה הבעיה? אם ירצו, יתכבדו תורה ועבודה ויקימו להם בתי"ס משלהם
9
ממש אהבת ישראל
| 07-04-2016 14:57
עם הצביעות הזו תישארו עם 8 מנדטים
10
מי שרוצה שיבוא!
מה אכפת לכם??? | 07-04-2016 15:19
כל דבר טוב שיש כאן אתם רוצים להרוס, אז נקום ונעבור לבתי ספר פרטיים.
11
זה רק מנטליות שונה לא אליטזם ולא גזענות
נועם | 07-04-2016 16:18
על פי קו המחשבה של סמוטריץ' גם כאן אין כמובן אפליה לא על רקע עדתי ולא על רקע סוציו אקונומי רק הבדלי מנטליות תבינו... זה לא שאנחנו לא אוהבים את היתר פשוט אנחנו רוצים סביבה תורנית לנו ולשכמותנו שיכולים לשלם את המחיר כדי להיות סגורים איתנו. את הסרטון לכרמי גת זוכרים זה רק הבדלי מנטליות מי רוצה להדליק קונכיות.
12
יש צד אחר לגמרי של הגזענות הזאת כלפי החלש והשונה ממך
אחד שכואב לו | 07-04-2016 16:41
זאת בדיוק הסיבה למה אני לא מוכן להיות חלק מהחברה הדתית.. יותר .. בגלל הגזענות שם. כלפי השונה ממך או החלש ממך. אני עברתי סיטואציה זהה לגמרי בישיבה תיכונית בגלל שההורים שלי לא היו דתיים עברתי תקיפה מינית מאחת מבני כיתתי, והרבנים פשוט טייחו את הסיפור. אז האשימו אותי שבגלל שאני חילוני אז אין סיכוי שאני עברתי התעללות מינית ושאני זה שהביא את זה לשם לישיבה.. אגב אני היום לא דתי בין היתר בגלל הסיטואציה הזאת. אני כן מאמין משתדל לקיים מקסימום. אבל לא מוכן להזדהות עם החברה הדתית.
מה הקשר בין הרעים שפגעו בך - לתורת ישראל?
| 08-04-2016 4:13
בגללם זרקת מעצמך את טובתו של בורא העולם?
13
מי שחשוב לו עם איזו רמה דתית ילדיו יתרועעו
די לחפש בכל פינה "גזענים". | 07-04-2016 17:18
יבחר בבית ספר המקפיד על כך. ומי שחושב שאין לעשות את הברור הזה כי לא איכפת לו עם איזו רמה דתית יתרועעו ילדיו יבחר אחר כבוד ללכת לבתי הספר שמקבלים את כולם ללא בדיקה. מה הבעיה ולמה זה צריך להפריע לי???כל אחד ילך לאן שמתאים לו. ובא לציון גואל.
14
אולי תסבירו לי...
שלום כ"ץ | 07-04-2016 18:51
אילו דרישות היו מופרכות גם ברמה החרד"לית??? רק שמעתי דרישות פשוטות והלכתיות בסיסיות...
15
אורות התורה בכלל לא קשורה לרשימה הזאת.
| 07-04-2016 20:26
אני מכיר אישית שכנים שלי יהודים עולים מרוסייה חילונים נתנו בנות שלהם ללמוד בבית ספר "אורות התורה". אז, זה בכלל לא בדיקה. בדיקה האמיתית היא לצאת ולבדוק האם יש ילדים מבית מסורטי או חילוני או אין. לא יודע לגבי ביתי הספר אחרים, אבל זה ששמו אורות התורה - זה שקר מוחלט! בבית ספר אורות התורה יש גם ילדים ממשפחות חרדיות, דתי לאומי, מסורתי....
16
אם לא הייתי רואה את לוגו האתר הייתי
דוד | 07-04-2016 22:39
בטוח שמדובר בעיתון הארץ
17
בתי ספר מדריך ליהדןת
רותי | 08-04-2016 8:56
לא עיתונעים ולא פוליטקים וודאי לא חילונים יכתיבו את מי לקבל לבית ספר ומי לא זה יקבעו ועדה חינוכית של בית הספר כולם רוצים את חינוך ילדינו לחינוך טוב ובלי שילדים לא ירגישו טוב ויחיהו בסתירות זה לא משחק חינוך ילדים רכים
18
הקמת בתי ספר דתים תורנים..לצד ממלכתיים דתיים..
דויד דאעי-אשקלון | 08-04-2016 9:19
במשך שנים,העבירו הורים רבים,בציבור הדתי לאומי,את ילדיהם לבתי ספר חרדים לא ציוניים,כיון שהייתה ירידה רוחנית,בבתי הספר הממלכתיים.. דתיים.הרווח הייה,שהמשפחות התחזקו בשמירת תורה ומצוות.אך הציבור הדתי לאומי ומנהיגיו,מעוניינים למשוך חזרה,ציבור דתי,שומרי תורה ומצוות,כדי שיחזקו את הציבור הדתי לאומי.בשלב זה,אני מציע למשרד החינוך,לאפשר הקמת בית ספר תורני/חרדי ציוני. ועל ידי כך התלמידים יתחזקו,בתורה ומצוות.עם שילוב תורה עבודה צבא,ועילויים לתורתו אומנותו.אך זה לא מספיק..צריך להקים בכל עיר..כולל/ים ציוניים דתיים,של אברכים,שילמדו תורה, ומתוכם יקומו,מגידי שיעורים--שיחזקו את הציבור הדתי הלאומי,בשיעורי תורה.ומתוך זה,להקים בהדרגה גם שכונות דתיות תורניות,וחרדיות ציוניות,שישמרו על הציבור,מהשפעה חילונית,מתמדת.
19
רדוד ביותר ומגמתי
יוסף | 08-04-2016 9:53
רמה רדודה ביותר של עיתונות. הבעיה בכלל לא ברורה, מה כאן עבירה על החוק? שום דבר בערך. זה שמבקשים מהורים כך או אחרת - זו זכותו של כל בתי ספר. מכירים בית ספר שאין לו כללים? ואגב, את מי בכלל ראיינו לכתבה? המנקה של בית הספר? בת שירות לאומי? המזכירה? האם זה משהו רשמי? ככה בודקים משהו ברצינות? נו, באמת, סרוגים... אתם פשוט לא רציניים...
20
טפשי התורה והעבודה
לוי-מחנך | 09-04-2016 20:51
לו הייתם יודעים כמה ביה"ס נפתחים בגלל שכל מי שרוצה רושם את ילדיו לממ"ד, אולי הייתם מדברים אחרת. היום בממ"ד יש יותר נסורתיים מדתיים. אני שומע כבר כמהשנים על הנוהגים לרכב על אופניים בשבת, והורים כועסים מדוע אני טוען שכיסוי ראש הינו חובה, ובכלל, ציצית זה רק מנהג.
21
מוסכם
איתמר מ | 10-04-2016 8:10
אין לך ביה"ס שלא עושה סינון מסוים הן חילוני הן דתי הן חרדי, זה לגיטימי, יש חתכים שונים באוכלוסיה ואיתם גם דרישות הקהילה, נאמני תורה ועבודה קטנוניים מאוד, אין לי שכוונתם אינה לטובת רמתם הרוחנית של ילדי ישראל
22
אתה היית רוצה?
יוני | 10-04-2016 19:12
האם עורך התחקיר היה רוצה שבנוביתו ילמדו בכיתה שרובם מסורתיים אני מניח שלא, בשביל שלא יהיה כיתות עם רוב מסורתי צריך לסנן וגם עם אחד או שנים מסורתיים בכיתה יכולים להשפיע על אחד או שנים ילדים בכיתה להדרדר וזה לא שווה את כל הקירוב של "אהבת ישראל" אי אפשר לצפות מילד קטן בכיתה אלף להשפיע ולקרב בלי שהוא בעצמו יתרחק. זה לא שווה את זה !!!זה לא אהבת ישראל האמיתית שדיברו חז"ל!! |"חייך קודמים לחיי חברך" פשוט שגם ברוחניות