הרב בזק: 'מדריך הצניעות - יותר נזק מתועלת" - סרוגים

הרב בזק: 'מדריך הצניעות – יותר נזק מתועלת"

הרב אמנון בזק מתייחס למדריך הצניעות של הרב אבינר ומביע חשש כי הוא יביא לנזק יותר מאשר תועלת. "הרבה יותר סביר שהתגובה תהיה: "אם זאת היא ההלכה, הרי ממילא לא אתלבש כך, ולכן אעשה מה שאני רוצה"

author-image
הרב בזק: 'מדריך הצניעות - יותר נזק מתועלת"

הרב אמנון בזק, מרבני הר עציון, מתייחס למדריך הצניעות המקוצר שפורסם 'בסרוגים' על ידי הרב אבינר ומבהיר כי קיים חשש שפרסומו יביא לנזק הרבה יותר גדול מהתועלת.

בתחילת דבריו מתייחס הרב בזק לעיסוק בנושא הצניעות בשנים האחרונות: "אין ספק ששאלת שמירת הצניעות בלבוש בשנים האחרונות הפכה להיות אתגר חינוכי משמעותי, אך דווקא משום כך קשה להבין את הטעם בפרסום 'קיצור הלכות צניעות לרווקות', המאמץ נורמות הלכתיות מחמירות במיוחד (איסור איפור, לק, נזם, דרישה לכתחילה של חצאית עד הרצפה, כשלמקילות ביותר – "10 ס"מ תחת הברך", ועוד)".

הרב בזק נוגע במספר סיבות בגינן היה עדיף שלא לפסם את הדברים: "ברמה המעשית, סביר להניח שפרסום כזה נזקו מרובה מתועלתו. קשה מאוד להניח שמישהי תקרא את התקנון ותאמר: 'אה, לא ידעתי, מכאן ואילך אתלבש אחרת'. הרב בזק סבור כי "הרבה יותר סביר שהתגובה תהיה: "אם זאת היא ההלכה, הרי ממילא לא אתלבש כך, ולכן אעשה מה שאני רוצה". מצווה שלא לומר דבר שלא נשמע".

הרב בזק ממשיך וכותב כי "לגופו של עניין, עצם הקובץ הוא יצירה הלכתית מלאכותית, שברובה איננה מתבססת על ספרות הלכתית קלאסית, אלא לכל היותר על אוסף של אמירות מחמירות של פוסקים, שלא מעט מהן נאמרו על רקע זמנן ומקומן. פוסקי דורנו, רובם ככולם, לא ראו לנכון לרדת לרזולוציות כאלה, אלא דיברו באופן כללי על ערך הצניעות, מבלי לחשוב שניתן לכמת אותו בצורה זו אחרת".

לעצם בעיות הצניעות כותב הרב בזק כי "הבעיות בשמירת צניעות בשנים האחרונות נובעות בעיקר משתי סיבות: האווירה הכללית ברחוב באופן ספציפי, והחיים בדור פוסט-מודרני המתקשה בקבלת סמכות בכלל. בשני התחומים הללו יש לעסוק באופן חינוכי מעמיק, ופרסום קבצים מסוג זה הוא ניסיון חסר סיכוי להתמודד עם סימפטום מבלי לגעת בשורשי הבעיה".

"ולבסוף: בדורנו יש רגישות רבה להתייחסות גברית לגופן של נשים, ואמירות בסגנון 'צוארון – סגור. קדימה: מעל הגומא, ויש מקילים עד תחתית הגומא; אחורה: עד החוליה הראשונה', יוצרות תחושה של חוסר נוחות אצל נשים רבות. טוב יהיה אם האתגר החשוב בשאלת טיפוח נשיות באופן צנוע בעידן של חוסר סמכות יישאר ביד רבניות ומחנכות בלבד".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
22 תגובות - 19 דיונים מיין לפי
1
עד מתי תמשיכו לעודד פשרנות? יש ציבור שצמא לדעת את ההלכה
אבי | 18-02-2016 10:47
ולקיימה. מאיפה ההמצאה הזאת שרבנים לא צריכים להתעסק בפרטי צניעות של נשים? גם על רופאים אתה אומר את זה, שלא יתעסקו בענייני נשים? רבנים מאז ומעולם עסקו בכל נושא ונושא, גם בדם שפיר ושלייא. יכול להיות שבסביבתך זה גורם חוסר נוחות. כדאי לעשות חשבון נפש מה האחריות שלך ושל כמותך לכך
אם אלהים ברא זוג נודיסטים
palmoni777 | 28-01-2020 16:05
אז איזה אליל מבית מדרשו של כמוהרר הנחש שליטא ציווה על הלכות צביעות?
2
ק"נ טעמים
מוטי | 18-02-2016 11:08
כאשר מפחדים לומר את האמת ומפחדים לעשות את השינוי האמיתי הנדרש מכשירים את השרץ בק"נ טעמים (כגון האמירה של הרב בזק : "עצם הקובץ הוא יצירה הלכתית מלאכותית, שברובה איננה מתבססת על ספרות הלכתית קלאסית, אלא לכל היותר על אוסף של אמירות מחמירות של פוסקים". ההתיפיפות לא תביא את השינוי המיוחל בתחום הצניעות אצלנו.
3
למגיב 1
| 18-02-2016 11:10
כי הרב אבינר לא כותב כאן הלכה. הוא כותב השקפה קיצונית. תקרא את פסקי הרב דב ליאור והרב שלום משאש זצ"ל ותראה שהוא טועה.
4
אולי תשתף אותנו במקורות שמראים שאלו רק חומרות?
אבנר | 18-02-2016 11:12
5
יש בנות שיש להם יראת שמיים
שמעון | 18-02-2016 11:51
דווקא יש בנות שיש להם יראת שמיים ויגידו 'אה, לא ידעתי, מכאן ואילך אתלבש אחרת'. יכול להיות שבנות אלו לא מבית ספרו של הרב בזק שמעודד פשרנות בהלכה אך הן קיימות.
6
במחילה מכבוד הרב
גלעד | 18-02-2016 12:11
אני באופן אישי מעדיף לדעת מה ההלכה, גם אם איני מצליח לקיימה מאשר לחשוב שדבר ה' כפוף ליכולתי או להצלחתי לקיימה. לא עשיתי סקר , אבל ממה שאני מכיר (ואני מכיר) את תלמידי ותלמידות בית מדרשו של הרב וממה שאני מכיר את תלמידי ותלמידות בית המדרש של הרה"ג אבינר רף הצניעות אצל תלמידי ותלמידות הרב אבינר גבוה בהרבה , ונראה לי שכאן נמצאת נקודת ההבדל. האם התורה היא ענקית אלוקית ומאתגרת ואנחנו מתקדמים (לאט לאט ) ומתגדלים, או שהיא בגובה שלי וכך כל דור ודור רמת הקדושה הולכת ויורדת בהתאם ליכולות שלי..
7
צניעות
| 18-02-2016 12:12
הרב בזק יישר כח על דעתך הנכונה והצלולה
8
זה שלא יקיימו זה לא אומר שזו לא ההלכה
יוסף בנימין | 18-02-2016 17:10
ההלכה אינה פחדנית והיא אומרת את דברה גם אם יש כאלה שלא יקשיבו. מי שתגיד אם זו ההלכה לא אקיים בעצם כבר אמרה מוקדם יותר שאינה מחיבת להלכה. הרב כתב את הקובץ למי שכן רוצה לדעת את ההלכה
9
בזק שאישתך תילך עם גופיה ותייץ זה מותר זה סה"כ חומרא
| 18-02-2016 17:50
עאלק רב
10
כבר הפסקתי להזדעזע
יהודי | 18-02-2016 18:21
"אוסף של אמירות מחמירות של פוסקים, שלא מעט מהן נאמרו על רקע זמנן ומקומן" נו, מה אפשר להוסיף על זה הרב יהושע שפירא צדק: ניאו רפורמים
11
חזק וברוך מגיב 6
אפי | 18-02-2016 20:28
ביטאת בצורה אמיתית תחושות של רבים
12
ברוך השם ותודה שאתה מוריד את המסכה
| 19-02-2016 7:32
לפי תפיסתך כל התריג מצוות הם אוסף של בעיות שצריך לפטור או לפתור
13
יש מכנה משותף לכל הכותרות שהרב מקבל
עמית | 19-02-2016 9:49
הם בתגובה לרב אחר. אגב, חצאית שמכסה את הברך היא המינימום ההלכתי לפי הפוסק המקל ביותר של הדור האחרון, החפץ חיים.
14
גם הלכות שבת לא נלמד כי זה מאוד מפורט, לא נראה שנצליח !
מלכי | 19-02-2016 15:05
לא נראה שנצליח לשמור ולעמוד בכל הפרטים!!!
הם ישבו לשחק שש-בש
palmoni777 | 28-01-2020 16:16
אם מלכתחילה ישראל היו אמורים להיכנס מיד לארץ לולי חטאו בעגל. או כי אחר חטא העגל אלהים ביקש ממשה להכניסם ארצה, לולי בקשת משה אם אין פניך הולכים אל תעלנו מזה בהכרח שלא היה סיכוי לעשיית המשכן שממילא נותר בשממונו 40 שנה. שנאמר: הזבחים ומנחה הגשתם לי ארבעים שנה במדבר? אז מה הבינו ישראל מציווי לא תעשה כל מלאכה? האם ישבו לשחק שש-בש עד שהואיל משה לכתוב את ביצוע מלאכת המשכן בסוף שנת הארבעים כדי ללמוד בגזירה שוה ממלאכת המשכן, או שהבינו את הגדרת המלאכה, כפשוטה?
15
כדאי לעשות חשבון נפש מה האחריות שלך ושל כמותך
| 21-02-2016 1:32
מסר מוסר אל הציבור הדתי והחרדי: הלכתם בדרך שקר ימים רבים, חיללתם קודשי שמיים ברבים, תורת ד' נעשית קרדום לחפור בה, עבור כסף, כבוד, משרות ברבנות, בישיבות, בכוללים, נשאתם שם שמיים בפיכם אך ליבכם רחק ממנו, גאיתם בתורת ד', גרעתם מאנשים שלא שומרים תורה ומצוות, התנשאתם להיות נושאי דגל יהדות התורה, "חידשתם גזירת הגיוס" של שמד וזימה בפועל, וברבים בצבה בלי בושה, הבאתם שואה איומה ליהדות כולה, הרחקתם מעליכם הזר והשונה לכם, קירבתם אנשי בריתכם ושלומכם, גידלתם וחיזקתם את הגדולים והחזקים, וקודשא בריך הוא מעיד: אל זה אביט אל עני ונכה רוח וחרד על דברי, השלכתם מעליכם ציבור הבעלי תשובה, גרמתם למשבר אמונה, כי הם לא ידעו ולא הבינו כי דרככם אינה דרך ד', ותורתכם אינה תורת ד', ילדים וילדות נידחים ממוסדות תורה וחינוך, ולא מחיתם, הירבתם שנאת חינם ופירוד השכינה הקדושה. דרככם (של חרדים) דרך שקר, תורתכם אינה תורת ד', תורה ומצוות שלכם היא, לבושכם – לבוש גאווה, לבוש נשותיכם ה"י – ממש לבוש גויות, זונות, חצופות, נטויות גרון, משקרות עיניים, אופנת פריז ובהמה, פאות נוכריות שרוב הרבנים אסרו, לבושי שחץ ותועבה, נשים שמושכות לעבירות-הכי חמורות בחורי חמד ואברכים ר"ל. תורה תורה חיגרי שק, כי בזמן שהבעל יושב ולומד ומלמד תורה, אישתו החצופה הנראית כזונה, הולכת בחוץ ומחטיאה את הרבים בלבושה והתנהגותה, תורתכם נהפכה לסם המוות, למשחית ולמחבל. כדאי לעשות חשבון נפש מה האחריות שלך ושל כמותך. תיקנתם תקנות צניעות בקו 402 "קו מהדרין" המפריד בין נשים וגברים, והנה שלח לכם קודשא בריך הוא, מוות נורא ואיום בקו המהדרין 402, כי גם קדושתכם טומאה היא, כל יום בקו 402 גברים ונשים יושבים ביחד ואין פוצה פה עליהם, צריך לזעוק עליהם, את מי תאשימו? את ראש הממשלה? את נהג האוטובוס? או את נהג המשאית, הלוא אשמים אנחנו!!! האיך לא התעוררתם על 26 מוות תינוקות וילדים בציבור המתקרא חרדי, איכה הייתה לזונה אשה נאמנה??? עם ישראל נא התעוררו: עם הקודש, זרע אברהם אוהבי, הפכתם לזרע משחית, דרככם אינה דרך ד', אפסה תקוותכם, מעל גדול מעלתם כי הפקרתם מקום המקדש לזונות ממש, לאנשים רעים וחטאים לשם, יש בכם הרבה פריצות שחייבים לתקן, נתתם יד במרידת עול מלכות שמיים ופריקת עול ממלכות בית דוד ובנין המקדש, חידשתם גזירת הגיוס על בני ישיבה, ראו כי תמה הנהגת דור המדבר אין לכם אלא הנהגת מלכות בית דוד, חי ד' וברוך שמו כי שבר יקום מתוככם. הדור הצעיר, (ברור שזה דור גיוס השמד והניאוף) דור אשר לא ידע את יוסף, דור ילדי משיח, דור שימרוד בתורת השקר אשר הנחלתם לו, דור שימאס בדרך הגאווה והשחצנות, דרך האני ואפסי עוז, דור אשר יבעט במוריו ורבותיו אשר שקר הנחילוהו, דור שיוקיע את זיקני הנהגת המדבר, דור אשר ידרוש תורת ד' ורזא דמיהמנותא, דור אשר ימאס בתורת פלפולים וחידודים, דור אשר ידרוש ידיעת ד' "מקטנם ועד גדלם", דור שילמד סודות תורת אור משיח. זהו הדור שתשרה בו חזון נבואה, "וְהָיָה אַחֲרֵי כֵן אֶשְׁפּוֹךְ אֶת רוּחִי עַל כָּל בָּשָׂר וְנִבְּאוּ בְּנֵיכֶם וּבְנֹתֵיכֶם זִקְנֵיכֶם חֲלֹמוֹת יַחֲלֹמוּן בַּחוּרֵיכֶם חֶזְיֹנוֹת יִרְאוּ. צאו עכשיו הריעו וזעקו בכל מקום ובכל שעה לגילוי מלכות שמיים ומלכות בית דוד ובנין בית המקדש ובחירת עמו ישראל ברחמים, וברוך היודע תעלומות.
16
אמרו חז”ל אין הברכה שורה אלא בדבר הסמוי מן העין
| 21-02-2016 1:47
אחותי היקרה, אמרו חז”ל אין הברכה שורה אלא בדבר הסמוי מן העין, לכן כל אשה שמכסה את ראשה ולא מפנה אליה מבטים ומושכת אליה תשומת לב מאנשים ברחוב, זוכה להיות מבורכת, אשה שמוכנה ח”ו לסכן את העולם הבא שלה רק כדי להיראות יפה כלפי חוץ לא רק שמפסידה את הברכה אלא שאינה יודעת מה היא מפסידה וכבר שמענו עדויות של נשים שמתו מוות קליני וסיפרו דברים מחרידים על הפאות אבל אין מביאין ראייה מן המתים. קשה לפסוק באופן גורף או לאסור מכל וכל את הפיאות שמלפני 100 שנה, משום שאשתו של החזון איש הלכה עם פאה של קש, אמא של החזון איש הלכה עם פאה של קש, אשתו של הרב בריסק הלכה עם פאה של קש, כמעט כל הנשים של ראשי הישיבות הספרדים הולכים עם פיאות של קש, גם הרב משאש (הרב הספרדי של ירושלים) וכן אשתו של הרב בן ציון אבא שאול הלכה עם פאה, לכן צריך לדעת את ההלכה ולפנות בעדינות ולא בצורה של שנאת חינם בה נוהגים אך ורק בורים ועמי ארצות שאינם בקיאים בהלכה. הנה ביאור ההלכה ממש בקיצור: הפאות שכמה פוסקים הותרו אז, לפני 50 – 100 שנה, הן פיאות קצרות ומכובדות ולא פיאות חלקות או מסולסלות ומעוצבות שמושכות תשומת לב, כבר אמרו חז”ל: “שיער באשה ערווה” משמע שכשהשיער נראה לעין הוא מושך תשומת לב כמו דבר שבערווה שמושך תשומת לב, כמו דברים שבפריצות שמושכים תשומת לב, אעפ”כ יש רבנים בעדות ומגזרים מסויימים (מדרנים) שמתירים בדיעבד לחבוש פאה, אבל אך ורק פאה המותרת בהלכה, פיאת קש קצרה ולא פיאת “קסטם” מודרנית ארוכה ומושכת עין, ולא פאה של עבודה זרה! הרי אלה הלכות פשוטות, בשולחן-ערוך אורח-חיים סימן ב, ובקיצור שולחן-ערוך סימן ג, שאפילו כש"איש" בחדר לבד, ואפילו בחושך, צריך להיות צנוע, כי הקדוש -ברוך-הוא "מלֹא כל הארץ כבודו" (ישעיהו ו ג), וכתוב "והצנע לכת עם אלֹקיך" (מיכה ו ח) כל שכן שנשים חייבות להיות צנועות. דבר נוסף שחשוב לבדוק ולא כדאי לקחת סיכון בו, רוב הפיאות מגיעות מהודו ומהמזרח הרחוק שם הם עובדים את הבודהה ממש ע”ז ומקריבים לו את השיער שלהם, והפיאות של השיער הטבעי כמעט כולן מורכבות מאותו שיער שמוקרב לעבודה זרה, גם מי שהתיר ללבוש פיאה נכרית לא התיר ללבוש פיאה של “קסטם” מודרנית ארוכה ויפה, לדעתי אשה שהולכת עם פאה יפה שאסורה בהלכה ברחוב מושכת עיניים של גברים אחרים מכל הכיוונים, נכון שגבר מחוייב לשמור על העיניים שלו, אבל בדיוק באותה מידה שאסור לאשה ללכת בחוסר צניעות כי זה גורם לאנשים להפנות מבט ולהיכשל בה, (ולהכשל בז”ל ח”ו עון החמור ביותר) כך אין מן הראוי שאשה תלך כמו היפייפיה הנרדמת בחוצות העיר ותכשיל את בני ישראל ביופייה. יופייה של האשה צריך להיות שמור אך ורק לבעלה, לכן אשה שהולכת שלא בצניעות עשויה ליתן על כך את הדין ויש לה גדר של “מכשילת הרבים” ואמרו חז”ל: “כל המכשיל את הרבים אין מספיקין בידו לעשות תשובה”, לפני שאת מחליטה אם ללכת עם פאה או לא, תחשבי פעמיים לפני שתחליטי ללבוש פיאה. בגלל שרוב הנשים הלובשות פאה מכשילות בחורי חמד ואברכים בעבירות חמורות ביותר. כתוב בשו”ת באר שבע (סי´יח) והשדה-חמד ועוד הרבה פוסקים, יסוד כיסוי הראש הוא ההופעה הצנועה, ולכן אם חובשים פאה נוכרית אין בזה שום תוספת צניעות ביחס לשערות הראש המקוריות, ולכן לדעתם מדאורייתא אסור לכסות את הראש בפאה נוכרית. יש לי שאלה לכל הנשים היקרות, ששמות פאה לא צנועה ומושכת.. (פאות לא כמו של סבתות) מה אתן חושבות לעצמכן? שהירקן לא מזיל ריר עליכן? שהנהג באוטובוס לא נכשל בהרהורים? שהשכן לא...? אתם מתלבשות בצורה מכשילה ביותר, וגם אם היא צנועה, הפאה שלכם הורסת הכל, כל יום ויום אני רואה אברכים טהורים שלמדו בישיבות קדושות חנונים למדי, והאישה נראית דוגמנית מהשורה הראשונה, ממש כזונות, בבקשה תעשי את זה בבית לא בחוץ יקירה שלי. כבר לא קשור לרבנים או להיתרים, לא לעדות וחוגים, זה קשור למראה שלך, אוי כמה אברכים נכשלים בך שאת עולה לאוטובוס בבוקר עם הפאה הארוכה והמתקתקת שלך, כל הלימוד שלהם כל היום נהרס, כמה בחורי ישיבות יוצאים במיוחד בערבי שבת לראות אותך מטיילת ברחוב עם הבגדים הנוצצים ועם הפאה של שבת המטריפה שלך (יש עדות למי שרוצה מקור) שהיא באמת מטריפה את הראש שלו.. הם לא מחפשים לצאת לקניון לראות חילוניות פרוצות, את מעניינת יותר, את נוצצת יותר, כן את..את.. בגללך יש זרע לבטלה, לא בגלל שחקניות פרוצות, בגללך!!!
למגיב/ה בתגובה 16
דן | 07-01-2020 19:34
1) אין שום קשר בין הברכה ששורה בסמוי מן העין, לבין צניעות. 2) רוב סיפורי המתים קליניים מהדור האחרון הם פשוט סיפורים מומצאים, עסקני פאות תפסו טרמפ על זה שרוב הציבור מאמין לסיפורים הללו, והמציאו סיפורים משלהם, כשהם משלבים את הקטע של הפאה בתוך הסיפור. אז זה לא בגלל שלא מביאים ראיה מן המתים אלא בגלל שלא מביאים ראיה מהשקרנים. 3) הניסיון להיות אובייקטיבי הוא עילג ממש. אין לך מושג איך נראית אשתו של הרב משאש, כתבת שהיא הלכה עם פאת קש למרות שהיא לא הלכה עם פאה בכלל, וזאת על מנת להציג כביכול נשי הרבנים הלכו רק עם פאת קש, ורק פאת קש מותר... כאשר בפועל, גם לפני 500 שנה הפאות היו משיער טבעי ונראו בדיוק כמו שיער אמיתי, כמובא בכל הספרים דאז. 4) הקריטריון היחיד לפאה שאינה צנועה, זה שהפאה לא תבלוט ותמשוך תשומת לב מיוחדת בגלל שהיא חריגה בנוף המקומי. אשה שמתלבשת בצניעות והפאה שלה סטנדרטית, לא תתן את הדין בגלל איזה בחור ישיבה או אברך שמסתובב ברחובות ומסתכל על נשים, זו הבעיה האישית שלו.
17
למה כל המגיבים נגד הרב בזק הם גברים?
אשה | 21-02-2016 8:05
אני אשה שומרת מצוות , קשורה לאותו בית מדרש במקור של הרב אבינר , חושבת כמו הרב בזק. אין סיכוי שאני או בנותי נראה בדבריו פסק הלכה. העקשנות של הרב אבינר להיות פוסק בתחום הזה , כשהוא הולך לקצה מבחינת חומרות היא חוסר אחריות משווע ולצערי גם ביזוי סוגיית הצניעות. גם בצניעות צריך להיות נורמאלי. הרב אבינר כאן לא מייצג נורמאליות.
18
ל-17 ודומותיה
| 21-02-2016 19:35
מענין אילו מצוות אתן שומרות.........
19
קצת ענווה..
| 28-02-2016 17:40
הרב אבינר באמת לא זקוק לטיפים ממך.. יש עליו מספיק גדלות בתורה.. כיף לשמוע את הרב אבינר גם בתור נערה וגם היום בהיר צלול לא מצטדק. מחזק ומקדם ואנחנו צריכות את זה. הרב אבינר גדול בתורה ובנה את העולם הרוחני של מיטב הנוער דווקא בגלל שהוא לא עסוק כל היום באיך הוא נשמע ואיך זה מצטלם!!