הרב נריה צדק: הישיבות התיכוניות הפכו לתיכונים
התגובות לרב נריה על כך שכיום יש יותר ישיבות סרוגות מבעבר, מרמות. משום שכיום ברוב הישיבות התיכוניות התלמידים לא יודעים באיזה צד של דף הגמרא נמצא פירוש רש"י ובאיזה צד נמצא התוספות
הרב יצחק נריה תקף את נאומו של בנט על כך שהציונות הדתית בדרך להנהגת המדינה, וקרא לו "פופוליזם זול" ו"חלומות באספמיא".
נאומו של הרב נריה היה נוקב, וגרר תוך זמן קצר לא מעט תגובות וביקורות. אך לעניות דעתי למרות שדבריו לא נעימים לאוזן שלנו, שאוהבת לשמוע על "גאוות היחידה" ולא ביקורת, הם היו מדויקים לחלוטין.
1. בנט מדבר שוב ושוב על כך שאנחנו עם יד על ההגה של הנהגת המדינה. אבל מיום כניסתו של בנט לתפקיד ועד עכשיו לא ברור לי מי הם "אנחנו". רק לאחרונה אמר בנט שאי אפשר לקדם מהלכים נועזים, אם אתה עסוק בהלכות של "אורך השרוול".
האם זה החזון של הציונות הדתית: עזבו את אורך השרוולים ותעסקו בייבוא גבינות צהובות מחו"ל? כך נראה חזונו של הרב קוק?
2. בנט מדבר שוב ושוב על כך שאנחנו עם יד על ההגה של הנהגת המדינה, אבל הוא לא טורח לומר מה נעשה עם ההגה. מה החזון? מה היעד? מה ההבדל בין ביבי בשלטון לבין נפתלי בנט בשלטון? האם התפיסה הציונית דתית תבוא לידי ביטוי כשבנט יהיה בשלטון? מהי בכלל הציונות הדתית על פי בנט?
בציונות הדתית הוקם בשנים האחרונות "פורום חותם", ארגון חותם פועל בשיתוף עם מכוני המחקר התורניים-מקצועיים של הציונות הדתית, כדי לברר את הסוגיות העולות בתחום התמחותם: רפואה, כלכלה, משפט, טכנולוגיה, חברה, חקלאות ועוד. בסיועם של צוותי המחקר ורבני המכונים השונים נכתבים דפי עמדה ועולות הצעות חוק. האם נציגינו בכנסת מתעניינים בעמדות של פורום חותם? השפעתו של פורום חותם בכנסת ישראל הוא המדד לשאלה: האם ציוניים דתיים בממשלה או שמא הציונות הדתית בממשלה? זו הייתה כוונתו של הרב יצחק נריה. ומה התשובה לכך?תשפטו אתם.
הישיבות התיכוניות הפכו לתיכונים דתיים
3. הרב נריה גם דיבר בכאב על הכמות המזערית של בחורי הישיבה והכוללים בציונות הדתית לעומת המגזר החרדי. הרב חיים נבון הגיב בראיון שהוא לא יודע על מה הרב נריה מדבר. פעם היו 4 ישיבות הסדר אך היום יש 70. כמו שפעם היו 3 ישיבות תיכוניות והיום יש אולי מאות.
אך תגובתו של הרב נבון שגויה מיסודה. המושג "ישיבה תיכונית" נשאר אך התוכן השתנה לחלוטין. הישיבות התיכוניות של היום הן שוות במהות בדיוק לתיכונים הדתיים שלפני 70 שנה. כמות לימודי הקודש, היחס ללימודי הקודש והמחויבות להלכה אינן כמו שהיו בישיבות התיכוניות לפני 50 שנה. כיום ברוב הישיבות התיכוניות התלמידים לא יודעים באיזה צד של דף הגמרא נמצא פירוש רש"י ובאיזה צד נמצא התוספות (מידיעה אישית).
גם בישיבות ההסדר, קיימים פערים עצומים בין תקופתנו לבין ישיבות ההסדר שלפני דור אחד.
4. "אל תאמר שהימים הראשונים היו טובים מאלה". אין ספק שבתחומים רבים הציונות הדתית הלכה והתחזקה מהדור הקודם, ויש לנו לשמוח ולברך על כך. גם היקף הלומדים בעולם התורה בציונות הדתית גדל לעומת הדור הקודם, אך האיכות במובנים רבים הולכת ופוחתת. ההתמסרות ללימוד תורה בציונות הדתית רחוקה רחוקה מההתמסרות בעולם החרדי. באחד מימי הקיץ, אתם מוזמנים להיכנס בבוקר לבית כנסת בבני ברק ולראות בית כנסת מלא באבות (עובדים!) ובנים שיושבים ולומדים לפני היציאה לטיול. לצערי את אותם מחזות כמעט ולא נראה בבתי הכנסיות שלנו. איננו צריכים לאמץ את כל ההשקפה החרדית. אנו דוגלים בהתערות בעולם המעשה, ואנו מאמינים שכל אחד והתפקיד שהקב"ה נתן לו, אך אין סיבה להתעלם מהדברים החיוביים שקיימים בציבור החרדי שאצלנו קיימים פחות, וקנאת סופרים תרבה חכמה.
5. לציונות הדתית באופן טבעי יש עדיין לאן לשאוף ולאן להתקדם. אך לפני כן צריך לשאול את עצמנו: לאן? לאן אנחנו רוצים להתקדם? וזה היה המסר של הרב נריה. ועל כך צריך לדון כעת בכובד ראש: הציונות הדתית לאן?
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו