הרב חיים אמסלם: המודל לא צריך להיות 'חברון' אלא רבני ג'רבא

הרב חיים אמסלם: המודל לא צריך להיות 'חברון' אלא רבני ג'רבא

אצל הספרדים זו תופעה שלא היתה קיימת מעולם בצורה כזו, כי גם אם ישבו אברכים ללמוד תורה אחרי החתונה ולא לעסוק במלאכה, היתה לכך מטרה ברורה ומוגדרת, לעלות בסולם הקודש

author-image
המודל לא צריך להיות 'חברון' אלא רבני ג'רבא
  (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

בפרץ של רגש נחיתות מול העולם הישיבתי החרדי הרב יצחק נריה פתח את סגור ליבו וכנראה את סגור ליבו של העולם הרוחני החרדל״י, שרואה אסון בכך שאין מספיק כוללי אברכים, כמו בעולם החרדי.

כמובן בתקשורת החרדית משפשים ידיהם בהנאה מרובה, הנה סוף סוף הנחתום המעיד על עיסתו, העגלה הריקה של המזרוחניקים שמספר האברכים המועט בה יחסית משקף חולשה רוחנית גדולה.

אז כך, אינני שייך ל״מזרוחניקים״ ואין אני חייב ללמד עליהם זכות, ואם מרבית הרבנים הדתיים לאומיים שותקים אז מה לי כי אדבר, ואם הם חפצים להתחרד שיערב ויבושם להם.

אבל מכיון שדעתי ידועה בעניין ״חברת הלומדים״, שהיא המצאה ליטאית מאז קום המדינה, ואצל הספרדים זו תופעה שלא היתה קיימת מעולם בצורה כזו, כי גם אם ישבו אברכים ללמוד תורה אחרי החתונה ולא לעסוק במלאכה, היתה לכך מטרה ברורה ומוגדרת, לעלות בסולם הקודש, ולהיהפך בבוא יום לרבנים, דיינים, מורי הוראה, שוחטים, מלמדים, מוהלים, ושאר כלי קודש ולהתפרנס מעבודתם, המושג התלמודי ״עשרה בטלנים״ בעצמו היה די נדיר.

חייבים להדגיש כי הדבר נבע משיטת לימוד יחודית לקהילות הספרדים מה שהיה נקרא בלשונם שיטת ה״עיון״. התלמיד מגיל צעיר הורגל בשיטת הלימוד העיונית, שעיקרה הבנת עומק הפשט בדרך נכונה ואמיתית ועצמאית מבלי מורה, עם שילוב לימוד סוגיות לאסוקי שמעתתא אליבא דהלכתא, וכתיבה הלכתית, ואכן שנות הלימוד בדרך זו מגיל 13 עד 18 הספיקו למוכשרים לההפך בעצמם ללמדנים, כל יתר הלימוד היה למען הידע להקיף מסכתות וסוגיות וענינים אחרים לפי הדרישה והצורך. מגיל מוקדם היה אפשר לזהות מי ראוי ומי מתאים, לא היה שום יעד רק ללמוד ולא לצאת לעבוד.

למעשה גם הלמדנים וה״מעיינים״ בסופו של יום יצאו לעבוד אבל קבעו לעצמם מה שנקרא ״ד׳ אמות של הלכה״ מידי יום בבוקר או בערב או גם וגם שעות ללימוד עיוני עד לפסיקת הלכה.

שיטת הלימוד הזו כמעט נעלמה מנוף חיינו, עולם הישיבות כיום עוסק בעיקר בפילפולים ובלמדונ׳ס, אין כאן הבמה להרחיב כמה צווחו על זה גאוני עולם, דרך הלימוד הקיימת קשה לה להעמיד תלמידי חכמים ראויים בזמן קצר יחסית, ובמיוחד קשה לה לגרום שגם אחרי היציאה מהבועה הישיבתית יתמידו בלימוד.

הדוגמא המופתית היא רבני וחכמי ג׳רבא, שהיו כולם בעלי מקצוע, ותלמידי חכמים עצומים שחברו ספרים בש״ס ובפוסקים, משל היו אלו רבנים היושבים על מדין בו בזמן שהם עבדו רוב שעות היום לפרנסתם.

הרב נריה, שכנראה שואף להפוך את כל אנשי הציונות הדתית לחרדים רק בהבדל קטן בכיפה סרוגה, ובלאומיות יתרה, קשה לו עם המצב, אולם לנו הספרדים השאיפה צריכה להיות העמדת תלמידי חכמים שישלבו יחד עם תורתם, את כל המקצועות החופשיים כפי שהיה מאז ומעולם.

אין לנו רגשי נחיתות מול העולם הליטאי כלל ועיקר, אף אין אנחנו זקוקים לחותמת הגומי ולגושפנקא להקרא ״חרדים״, לא זו המטרה ואף לא זו התכלית.

למידה בכולל מספר שנים מוגבל על מנת להעמיד תלמידי חכמים לתפקידים ראוי ומצויין וכדי לתמוך, להפוך את הכלל לחברת לומדים, לא זו דרכינו.

חבל שהציונות הדתית לאט לאט מאבדת את ערכיה המופלאים ערכי תורה ועבודה, ונופלת לתחושת התקטנות מול החרדיות.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
11 תגובות - 11 דיונים מיין לפי
1
ישר כח! תודה לרב אמסלם על דבריו המדוייקים והצודקים
ארז | 10-02-2016 9:40
זו ראייה נכונה לתורה. בישיבות הציונייות מגדלים תלמידי חכמים. יוצאים מהם דיינים , מחנכים ורבני ישובים וקהילות. אבל גם בעלי מקצועות חופשיים. תנועת ש"ס מחרימה את הרבנים בוגרי הציונות הדתית, נלחמת בהם ומונעת מהם תפקידי רבנות ודיינות, על אף שהם אלו שעלו ונתעלו, מתוך בחירה, בעולם התורה. בניגוד לחרדים שהרבה מהם בחרו בעולם התורה מחוסר ברירה
2
כרגיל את תיתן לעובדות לשבש לך את התאוריה
חייל דוס | 10-02-2016 10:26
אפשר בכלל להשוות בין גרבה מרוקו לישראל ??? פעם מי שרצה להתפרנס היה הול להיות שוליה לבעל מקצוע לכמה חודשים ואח"כ פותח עסק לעצמו עובד 45 שעות ביום ומתפרס ביגיע כפיו ואח"כ הולך ללמוד עוד 7-8 שעות היום בשביל לעבוד צריך להתנתק מהתורה כמעט כליל !! 3 שנות לימוד באונברסיטה שבהם לא נשאר הרבה זמן ללמוד ולאח"כ 9 שעות עבודה + 2 שעתיים ממוצע נסיעות ביום אז מה נשאר? איך אפשר גם להתפרנס וגם ללמוד?? איך אפשר לעבוד ולצאת ת"ח ?? לכן היום צריך להתישר עם הזמן בדיוק כמו שאתה לא נוסע בסוס ועגלה כמו בגרבה כך תבין לא כל מה שהיה מתאים שם יתאים גם פה ... אגב גם באירופה זה לא עבד כמו היום אבל העובדות לא משנות את התאוריה שהאשכנזים דפוקים וש"ס אחריהם והדתי"ל משפילים את עצמם לפני שניהם ואתה היחיד שעומד בשער ומכריז על האמת ...
3
ל-2
| 10-02-2016 11:25
חבל על ניסיונות ההסבר. האיש, כנראה, מעולם לא רכש מקצוע, גם רב הוא כנראה לא..............
4
הוא צודק !
משה | 10-02-2016 13:52
שיתת הלימוד האמיתית של הספרדים זה עולם אחר לצערנו חוץ מישיבת כיסא רחמים אין כים מקום אמיתי וכן הלימוד הפילפולי של הליטאים לא מבאי לכלום ידיעת חזקה
5
הוא מסתבך בשיטתו
| 10-02-2016 15:19
הוא מדבר על ספרדים וספרדים. הרב נריה אינו פרענק אז מה רוצה ממנו?
6
רבני גרבה?????????????
| 10-02-2016 19:53
אני, אני, אני, אני, אני................אגב, הוא גרבאי?
7
ל 3 אתה רשע מבזה תלמיד חכם שהרב עובדיה רצה לידו
קונאן המשמיד פליט k500נגד פוחזים | 10-02-2016 21:41
הוא גם הביא אותו בספריו הרב אמסלם גדול מאוד ורהוט בתורה ולא רב פיסבוק נעל בוק, הוא גדול אמיתי.מבחירי התוצרים של ישיבה האדירה כסא רחמים. מקוה שתבקש ממנו מחילה כי אם לא הגהנום שלך יהיה בלי כסא רחמים
8
לא הבנתם כלום
| 10-02-2016 23:58
אורח החיים המקובל היום בציבור החרדי הוא הדרך היחידה בה החליטו גדולי ישראל דתקופת קום המדינה ועד גדולי ימינו שאפשר לחזק ולתחזק את עולם התורה האדיר שנחרב בשואה ולאחר מכן במלחמה יומיומית עם התרבות החופשית. ראו במגזר שלנו שקורא לחדשנויות למיניהם ושם את החיים הטכנולוגים הרבה לפני החיים היהודיים ואיזה צורה יש למגזר שלנו. איזה צורה יש לבחורי הציונות הדתית, בני עקיבא זה כבר לא תורה ועבודה, זה עבודה עם קצת תורה! באמת, על מי אתם עובדים! תהיו אמיתיים, די להפקרות הקנטרנית!
9
הרב אמסלם אדם משיכמו ומעלה. חבל שאין עוד שכמותו
אמיר | 11-02-2016 3:07
10
חחח להסתכל עליך ולהבין בדיוק באיזו דרך אסור לצעוד...
| 11-02-2016 8:23
11
הרב כמובן צודק
חדוי | 11-02-2016 10:46
וכך מחנכים תלמידי החכמים הספרדיים עד היום. עיינו בספר שערי קדושה לרבי חיים ויטאל שזו הדרך ללימוד תורה יחד עם מלאכה כפי הצריך לפרנסת משפחתו. כמובן גם חלק מהציונים דתיים לא ממש נוהגים כך . אלא רבים שוקעים במלאכה ועוזבים התורה שזה חמור מאוד.