אתה רוצה אינטגרציה או תלמידי חכמים/ תגובה לשמואל שטח - סרוגים

אתה רוצה אינטגרציה או תלמידי חכמים/ תגובה לשמואל שטח

בסולם העדיפויות התורניות עדיף חינוך אליטיסטי עם מסלול ברור ומוגדר להנהגה תורנית, מאשר חינוך ממוסמס ומעורב שלא מוביל לשום מקום וודאי שלא להיות מורי הוראה בישראל

ניסן יואלי
אתה רוצה אינטגרציה או תלמידי חכמים?/ תגובה
  (צילום: נתי שוחט/פלאש90)

בעקבות המאמר "המניע להקמת תלמודי תורה לא תמיד טהור" של שמואל שטח, אפתח בשאלה: מר שטח, מה אתה רצה אינטגרציה או תלמידי חכמים?

כדי לפתח ת"ח גדולים בתורה שיוכלו להנהיג את העם צריך חינוך מהגיל הרך בכיוון הזה. לא כל אחד מסוגל לעמוד במסלול הזה. "בנוהג שבעולם 1,000 נכנסים למקרא אין יוצאים מהם להצליח שראוייה למשנה אלא 100 ואותם 100 שנכנסו למשנה אין יוצאים מהם לגמרא אלא 10 ואותן 10 שנכנסין לגמרא אין מצליח מהם אלא אחד להוראה הרי 1 מ-1,000" (רש"י על קהלת).

אז מה עשו שאר ה-999? האם בזבזו את זמנם? לא! הם סיפקו גיבוי וחברה תומכת לעילוי הזה. האם כולם מסוגלים להיות התומכים? לא ולא! רק כאלו שמוכנים לכך.

לכן בסולם העדיפויות התורניות עדיף חינוך אליטיסטי עם מסלול ברור ומוגדר להנהגה תורנית, מאשר חינוך ממוסמס ומעורב שלא מוביל לשום מקום וודאי שלא להיות מורי הוראה בישראל.

אין זה אומר שמערכת חינוך זו לא צריכה לחפש בנרות גם תלמידים ממקומות סוציואקונומיים נמוכים כפי שלמדו אותנו חז"ל (נדרים דף פא עמוד א) "הזהרו בבני עניים שמהן תצא תורה" – "שלא יהו קלים בעיניכם ללמדם תורה (רש"י).

או כפי שמבאר ר' מנחם המאירי: "לעולם יהא החכם זריז ללמד בחבורה ובישיבה כדי להשפיע מטובתו לאחרים וכן התלמיד ישתדל כמה שיוכל לטרוח בתלמוד תורה ואל יתיאש מצד שרואה אבותיו עניים ושאינם מוכנים להוציא בהם כמה שצריך לתלמוד תורה או שרואה אבותיו עמי הארץ שהתורה מוכנת לכל אדם ובלבד שיטרח בתלמודה הרבה דרך הערה אמרו הזהרו בבני עניים שמהם תצא תורה שנאמר יזל מים מדליו אל תקרי מדליו אלא מדליו ר"ל מדלים ועניים שבהם ובמקום אחר אמרו הזהרו בבני עמי הארץ שמהם תצא תורה

ודרך צחות אמרו כאן מפני מה אין תלמידי חכמים מצויים להוציא מבניהם תלמידי חכמים שלא יאמרו ירושה היא לנו ויש אומרים שהוא דרך עונש מפני שמתגדלין בה על הצבור שלא לשם שמים או מפני שרגילין לקרות לבני אדם חמורים ועמי הארץ ויש אומרים מפני שמקילין בכבוד תורה שלא לברך את השם שנתנה להם בתחילת קריאתם וכמו שאמרו שצריך לברך תחלה בין למקרא בין למשנה בין למדרש".

ולכן, כמו שיש מגמות בחינוך הכללי (מדעי, חברתי, סביבתי וכד') כך חייב להיות בחינוך התורני – מסלול להוראה תורנית בישראל. ולשם כך הוקמו כל אותם בתי ספר תורניים. הם דורשים כמות עצומה של תלמידים כדי שפרומיל מהם יגיע להוראה. אלו המשאבים שהם צריכים. וע"פ הנחיות חז"ל עליהם למיין ולבחור תלמידים, ומאגר לבחירה מכל שכבות הצבור, אבל במוסדות תורניים שיעדם הוא בית גידול לתלמידי חכמים, מנהיגי הדור ופוסקי ההלכה שלו.

 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
4 תגובות - 4 דיונים מיין לפי
1
וזכנו לגדל בנים...
אלון | 14-01-2016 18:04
2
הרשב"ץ - ואף הוא אומר כדברי (כוונתי לדעת גדולים):
ניסן יואלי | 14-01-2016 19:50
הרשב"ץ, רבי שמעון בן צמח דוראן, לא חי בדור האחרון אלא לפני כ-600 שנה. הוא איננו חשוד של אחים תועים חרדיים, ואף הוא אומר כדברי (כוונתי לדעת גדולים): והעמידו תלמידים הרבה... להעמידם הרבה בישיבה אחת, מאה בשביל שיצאו עשרה, עשרה בשביל שיצאו שנים, שנים בשביל שיצא אחד. וכן אמרו במדרש קהלת [רבה פר' ז פכ"ח], אלף שנכנסו לבית המדרש יצאו מהם מאה בעלי מקרא, עשרה בעלי משנה, אחד בעל תלמוד. וזהו שנאמר 'אחד מאלף מצאתי' [קהלת ז כח]. וכן אמרו [אד"נ, נו"ב פ"ד ד"ה והעמידו תלמידים הרבה] למה הדבר דומה, לאשה שמושבת התרנגולת על הביצים, מתוך הרבה מוציאה מעט, מתוך מעט אינה מוציאה כלום. וכבר נכנס הלל לבית המדרש ואמר להם תלמידי ישנן כולן, אמרו לו הן חוץ מקטן שבהם, אמר להם יבוא אותו קטן שעתיד הדור להתנהג על ידו, נכנס אותו קטן והוא רבן יוחנן בן זכאי ואמר עליו 'להנחיל אוהבי יש' [משלי ח כא], כמו שנזכר בירושלמי דנדרים פרק השותפין [פ"ה הל"ו לט - ב] ובפרק הרואה בברכות [סג א] אמרו, כי הגדיים נעשו תיישים ואם אין גדיים אין תיישים כמו שנזכר בפרק חלק [ירושלמי סנהדרין פ"י הל"ב כח - ב]. והחסידים הראשונים היו מתפללים לאל שירבה גבולם בתלמידים, בפרק היה קורא [ברכות טז ב]. וכן בתמורה בפרק יש בקרבנות צבור [טז א], על יעבץ שנאמר [דברי הימים א' ד י] והרבית את גבולי, פרשו והרבית את גבולי בתלמידים.
3
צריך לציין שהכותב הוא כהן
חושף נסתרות | 15-01-2016 1:00
זה מראה על אינטרס סמויי של הכותב לדחוף את עם ישראל לכיוון המסוכן של תורה, קדושה וטהרה.
4
סיכום המאמר:
יואב | 21-01-2016 9:45
כל כך הרבה מילים כדי להגיד "אתם תעבירו לנו תקציבים ואנחנו לא חייבים כלום". רוצה חינוך פרטי? על חשבונך, לא בכספי ציבור. אתה לא משרת את האינטרס הציבורי, אתה משרת את האינטרס שאתה חושב שהוא ציבורי.