הרב אלי קפלן: "הרמה הדתית של הביני"ש גבוהה משל המכיניסט"

הרב אלי קפלן: "הרמה הדתית של הביני"ש גבוהה משל המכיניסט"

מתוך היכרותי האישית עם תלמידים רבים ובוגרים רבים ממכינות ומישיבות, ברור הדבר שרמתם התורנית של בוגרי ישיבות ההסדר גבוהה הרבה יותר מבוגרי המכינות

"הרמה הדתית של בני"ש גבוהה משל מכיניסט"
  (המכינה בעלי; צילום מסך)

אנו נמצאים בעיצומה של עונת השבוש"ים בה מסתובבים השמינסטים ממכינה לישיבה ומישיבה למכינה ומנסים למצוא את מקומם בשנה הבאה.

זכות היא לי ללמד בישיבת ההסדר במודיעין זה כעשור ובמקביל הייתי ועודני שותף להקמה ולהובלה של מכינת איתן במישור אדומים. שילוב זה מאפשר לי לעמוד מקרוב על הדומה ועל השונה בין המסגרות.

נכון, יש סגנונות שונים של מכינות וסגנונות שונים של ישיבות. תקצר היריעה מלפרטם במסגרת זאת. אבל יש קווים מנחים משותפים.
אינני פונה לכל אותם שמיניסטים שאינם חושבים על ישיבה כלל וברור להם שמקומם במכינה, אני פונה לאותם המתלבטים בין מכינה לישיבה ואומר להם בצורה ברורה: לכו לישיבת הסדר.

כל מי שמסתכל על התהליך העובר על המכיניסט המצוי בשרות הצבאי רואה שיש אחוז גבוה מידי של בוגרים שהחלו את השרות עם תודעה דתית ראויה ובמשך השרות הצבאי הלך המצב והדרדר. אינני יודע בכמה אחוזים מדובר אבל ברור לי שאין מדובר רק בעשרה או עשרים אחוזים.

השירות במסגרת ההסדר מאפשר לבוגר הממוצע של החמ"ד גם לברר את זהותו הדתית כראוי, גם להתפתח מבחינה תורנית וגם לשרת שירות משמעותי ואם אתה מרגיש רצון לממש את עצמך בפיקוד ובקצונה אין לך בעיה לעשות זאת.

מתוך היכרותי האישית עם תלמידים רבים ובוגרים רבים ממכינות ומישיבות, ברור הדבר שרמתם התורנית של בוגרי ישיבות ההסדר גבוהה הרבה יותר מבוגרי המכינות.

אינני רוצה, חס וחלילה ,להמעיט בתפקידם החשוב של המכינות. אני רק מנסה להפנות את פניו של השמיניסט המתלבט – בין מכינה לישיבה – למציאות המורכבת ולומר לו שאם רמתו הרוחנית והתורנית חשובה לו כדאי לו לחפש ישיבת הסדר, כי היא השילוב הראוי בין צבא לישיבה, כי יש מחירים רוחניים לא פשוטים לשרות של שלוש שנים בצבא. אמנם אסור להכליל ,כי יש יוצאים מן הכלל ,אבל אצל רבים מידי זהו המצב.

אם תוך כדי השירות תרצה לוותר על ההסדר ולהמשיך לפיקוד ולקצונה – הדרך פתוחה בפניך. כך שאתה לא סוגר אפשרויות.

ומן הצד השני כדאי לומר לראשי המכינות :למעלה מחמישים אחוז מבוגרי החמ"ד אינם מגיעים לא למכינות ולא לישיבות. אליהם כדאי לפנות כי זוהי השליחות הגדולה של המכינות ולשם כך גם קמה מכינת 'עלי' בתחילת דרכה. ובדרך זו ראוי להן למכינות להמשיך. לא להתחרות עם הישיבות אלא לפנות למי שאיננו מעוניין בישיבה.

בדרך זו יתקיים בנו "חנוך לנער על פי דרכו- גם כי יזקין לא יסור ממנה"

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
12 תגובות - 12 דיונים מיין לפי
1
האם כבוד הרב יודע מה קורה להסדרניק שחוזר מהצבא לישיבה?
אמא של הסדרניק לשעבר | 13-01-2016 19:16
יש אחוז לא קטן שחוזרים מהצבא לישיבת ההסדר ולא מוצאים את מקומם בישיבה.. אני מכירה לפחות ישיבת הסדר אחת, שנחשבת אחת הטובות, שלא יודעת איך לטפל בבחורים שחוזרים אחרי שנה וחצי בצבא, הם צריכים התייחסות מיוחדת, אך לא מקבלים מענה...ובחורים לא מעטים אף מורידים את הכיפה בעקבות כך!אז נראה לי שגם במכינות וגם בישיבות ההסדר יש עוד הרבה מה לתקן.
2
המכינות חשובות ,הישיבות הם עיקר עולם התורה. הרב אל צודק
| 14-01-2016 1:15
המכינות חשובות
3
1 צודקת!
1 צודק! | 14-01-2016 8:04
למה הכותב לא ציין את הישובות הגבוהות? ישיבה גבוהה עוד יותר טובה- החבר'ה מקימים בתים נאמנים לתפארת עם ישראל- מומלץ!
4
ושל גבוהות משל הסדר
בחורצ'יק | 14-01-2016 15:33
בכלל כיידוע האידיאל הוא ללמוד כמה שנים ואז לצאת לצבא ולא אחרי תקופה קצרה כבהסדר.
5
זה לא מדויק
| 15-01-2016 0:05
כל אחד והדרך שלו בעולם אי אפשר לומר שהחברה מהישיבה הגבוהה יותר טובים מההסדרניקים שהם יותר טובים מהמכיניסטים.. צריך להבין שלכל בחור יש שביל! אנחנו משלימים אחד את השני כעם!
6
מכינות וישיבות
רמ במכינה | 15-01-2016 8:13
חבל לצערי מכיר את המציאות הרבה ישיבות הסדר ברמה מאוד נמוכה לא סתם בחורים רבים תורנים ואיכותיים בוחרים ללכת למכינה רצינית כי מבינים ומרגישים שהרמה שם יותר גבוהה מרוב ישיבות ההסדר והביקוש למכינות רק עולה ולהסדר יורד חבל שבמקום להרים את דגל ההסדר (אם עדין קיים) עסוק בלהסביר מה חסר אצל האחר..לא כך בנינה של תורה
7
ל6. אתה מבלבל את השכל
רמ של שמיניסטים | 16-01-2016 20:10
כותב המאמר צודק בהחלט. אחוז המתחלנים שעשו מכינה גדול פי כמה מאחוז המתחלנים שהיו בהסדר. אני עוקב אחרי עשרות בוגרים שלנו. היום אני בדעה כי אסור ללכת ל3 שנים צבא!!!
8
בטח חבר'ה תלכו להסדר- רק שנה ו-4 צבא
| 16-01-2016 21:25
אם כבוד הרב לא רואה כמה זה חילול ה' שאני נותן לצעיר חילוני למסור את נפשו זמן ארוך יותר ממני, לסכן את חייו, להשהות את עתידו... קשה להאיר לו את זה. רבנים צריכים תפישת "כל ישראל" ולא תפיסה מגדרית
9
ל 8, חילול ה" זה להוריד את הכיפה במסלול 3 שנים צבא
ר"מ של שמיניסטים | 17-01-2016 19:59
אין לך יראת ה'! עשרות אחוזים של חבר'ה שעשו 3 שנים צבא והורידו את הכיפות אינם מזעזעים אותך??? מוטב שיהיו 3 חודשים בצבא וישארו יראי ה' ויקימו משפחות יהודיות, ואל יהיו 3 שנים בצבא ואח"כ ימרדו בה'.הם ובניהם וכל אשר להם. רח"ל
10
השירות שלנו למען המדינה
אורי הסדרניק | 21-01-2016 18:59
סליחה אבל זה ככ קטנות לחשוב שאנחנו משרתים את המדינה ועמ"י רק 1 ו4 חודשים. הציבור שלנו משרת את ארצו ועמו גם אחרי הצבא הצבא זה רק חלק פיצפון מהשירות שלנו לעם ישראל אנחנו לומדים לשרת את עמנו על החיים!
11
ראו למשל את עלי
יוחאי | 01-02-2016 14:59
פלנגות של לייטים. אין להם מושג מתורה אלא רק מהצבא. אין פלא שהם פינו את גוש קטיף.
12
הסדר זה לבינונים
ספיר | 02-03-2016 19:37
במכינה ובישיבה בעלי אנשים לומדים כמה וכמה שנים ולרוב יותר מאשר הסדרניקים עושים שלוש שנים וגם רמתם התורנית יותר גבוהה מאשר רוב ישיבות ההסדר