הרב אלי קפלן: "הרמה הדתית של הביני"ש גבוהה משל המכיניסט"
מתוך היכרותי האישית עם תלמידים רבים ובוגרים רבים ממכינות ומישיבות, ברור הדבר שרמתם התורנית של בוגרי ישיבות ההסדר גבוהה הרבה יותר מבוגרי המכינות
אנו נמצאים בעיצומה של עונת השבוש"ים בה מסתובבים השמינסטים ממכינה לישיבה ומישיבה למכינה ומנסים למצוא את מקומם בשנה הבאה.
זכות היא לי ללמד בישיבת ההסדר במודיעין זה כעשור ובמקביל הייתי ועודני שותף להקמה ולהובלה של מכינת איתן במישור אדומים. שילוב זה מאפשר לי לעמוד מקרוב על הדומה ועל השונה בין המסגרות.
נכון, יש סגנונות שונים של מכינות וסגנונות שונים של ישיבות. תקצר היריעה מלפרטם במסגרת זאת. אבל יש קווים מנחים משותפים.
אינני פונה לכל אותם שמיניסטים שאינם חושבים על ישיבה כלל וברור להם שמקומם במכינה, אני פונה לאותם המתלבטים בין מכינה לישיבה ואומר להם בצורה ברורה: לכו לישיבת הסדר.
כל מי שמסתכל על התהליך העובר על המכיניסט המצוי בשרות הצבאי רואה שיש אחוז גבוה מידי של בוגרים שהחלו את השרות עם תודעה דתית ראויה ובמשך השרות הצבאי הלך המצב והדרדר. אינני יודע בכמה אחוזים מדובר אבל ברור לי שאין מדובר רק בעשרה או עשרים אחוזים.
השירות במסגרת ההסדר מאפשר לבוגר הממוצע של החמ"ד גם לברר את זהותו הדתית כראוי, גם להתפתח מבחינה תורנית וגם לשרת שירות משמעותי ואם אתה מרגיש רצון לממש את עצמך בפיקוד ובקצונה אין לך בעיה לעשות זאת.
מתוך היכרותי האישית עם תלמידים רבים ובוגרים רבים ממכינות ומישיבות, ברור הדבר שרמתם התורנית של בוגרי ישיבות ההסדר גבוהה הרבה יותר מבוגרי המכינות.
אינני רוצה, חס וחלילה ,להמעיט בתפקידם החשוב של המכינות. אני רק מנסה להפנות את פניו של השמיניסט המתלבט – בין מכינה לישיבה – למציאות המורכבת ולומר לו שאם רמתו הרוחנית והתורנית חשובה לו כדאי לו לחפש ישיבת הסדר, כי היא השילוב הראוי בין צבא לישיבה, כי יש מחירים רוחניים לא פשוטים לשרות של שלוש שנים בצבא. אמנם אסור להכליל ,כי יש יוצאים מן הכלל ,אבל אצל רבים מידי זהו המצב.
אם תוך כדי השירות תרצה לוותר על ההסדר ולהמשיך לפיקוד ולקצונה – הדרך פתוחה בפניך. כך שאתה לא סוגר אפשרויות.
ומן הצד השני כדאי לומר לראשי המכינות :למעלה מחמישים אחוז מבוגרי החמ"ד אינם מגיעים לא למכינות ולא לישיבות. אליהם כדאי לפנות כי זוהי השליחות הגדולה של המכינות ולשם כך גם קמה מכינת 'עלי' בתחילת דרכה. ובדרך זו ראוי להן למכינות להמשיך. לא להתחרות עם הישיבות אלא לפנות למי שאיננו מעוניין בישיבה.
בדרך זו יתקיים בנו "חנוך לנער על פי דרכו- גם כי יזקין לא יסור ממנה"
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו