דרעי נגד הרכב ועדת השטרות: "אין מזרחיים" - סרוגים

דרעי נגד הרכב ועדת השטרות: "אין מזרחיים"

יו"ר מפלגת ש"ס,השר אריה דרעי, שיגר מכתב למזכיר הממשלה ובו הוא קובל על כך שאין דמויות מזרחיות על שטרות הכסף החדשים ותוקף גם את הרכב וועדת השטרות

author-image
דרעי נגד הרכב ועדת השטרות: "אין מזרחיים"
  (צילום: Alex Kolomoisky/POOL/flash90)

לקראת הפצתו בחודש הבא של שטר 200 השקלים החדש, עליו תופיע דמותו של המשורר נתן אלתרמן, תוהה יו"ר מפלגת ש"ס, השר אריה דרעי מדוע לא מופיעות על השטרות דמויות של מזרחיים.

במכתב ששיגר למזכיר הממשלה, כתב דרעי: "ב- 23.11.15, הודיע בנק ישראל כי בדצמבר 2015, צפוי להיכנס למחזור השטר החדש בסך 200 שקל הנושא את דיוקנו של המשורר נתן אלתרמן. מדובר במחזור השני בסדרת השטרות החדשה".

דרעי מזכיר למזכיר הממשלה כי "ב- 28.4.2013, בפתח ישיבת הממשלה שאישרה את השטרות החדשים, אמר ראש הממשלה, בנימין נתניהו כי "אני מסכים עם אלה שאומרים שהיה מקום ושיש מקום, להביא נציגים של משוררי יוצאי קהילות ספרד וגם של יוצאי קהילות אחרות". רה"מ אמר את הדברים בעקבות סערה ציבורית בשל התבטאותה של חברת וועדת השטרות, הגברת שרי רז "כי אני ממש לא מכירה משוררים מזרחיים בולטים במאה ה-20".

דרעי מדגיש כי "למרות זאת, עברו שנתיים וחצי מאז, וההחלטה להנציח משוררים מבני עדות המזרח על שטרות כסף במדינת ישראל, אינה מקוימת. בני עדות המזרח מהווים כמחצית מכלל האוכלוסייה היהודית במדינת ישראל, ואין זה ראוי והוגן שימתינו עוד עשרות שנים עד לסדרת השטרות הבאה. כבר 67 שנים שאין ייצוג הולם לציבור המזרחי בהתאם למשקלו הפרופורציונלי באוכלוסייה בכל הקשור לסמלי המדינה, בוועדות הפרסים השונות ובתוכניות הלימודים".

"לסיכום", כותב דרעי, "הוועדה מונה 12 איש, מתוכם 11 שאינם מבני עדות המזרח ואזרח אחד ערבי. אף לא אזרח אחד מבני עדות המזרח. במציאות שבה כבר 67 שנים לא לומדים באופן נרחב על ההיסטוריה של יהודי ארצות האיסלם, אין ייצוג הולם למשוררים/ות ולסופרים/ות ממוצא מזרחי בספרי הלימוד, יש משמעות רבה לייצוגם בסמלי המדינה. אין לילד/ה ממוצא מזרחי עם מי להזדהות, כשמופגנת בורות כל כך גדולה וכל מה שיודעים לדבר עליו בהקשר של משוררים/סופרים מזרחים הם משוררי ימי הביניים".

"יש משוררים/ות, סופרים/ות גם מהעת החדשה" ממשיך דרעי, "שחיו ופעלו בארץ ובעולם כולו. מן הראוי ששני השטרות הבאים יישאו דיוקנאות של משוררים/ות מזרחים. מן הראוי שבניה ובנותיה המזרחים/יות של ישראל, יקבלו ייצוג הולם לתרבותם בסמלי המדינה, כמו גם בספרי הלימוד, בוועדות הפרסים השונות ועוד".

"לכן, אני פונה אליך לקיים דיון בממשלה, כדי לבחון מחדש את ההחלטה על הדמויות שיתנוססו על השטרות בעשרות השנים הבאות. הכוונה לשטרות שטרם יצאו לשוק. כמו כן, אני ממליץ להקים ועדה חדשה שתייצג באופן הולם ומייצג את כל עדות ישראל ותשקף באופן ראוי את אוכלוסייתה, ללא הדרה של אף עדה או משורר".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
דרעי משיח המזרחים מגלות אשכנז
jhho | 26-11-2015 9:50
2
סקרן
שמעון | 03-02-2016 23:19
מר אריה דרעי, במקום לדבר בהכללות, למה שלא תתן דוגמאות? מי המשורר או הסופר המזרחי ב-67 השנים האחרונות שראוי לדעתך להיות מודפס על השטרות לצד הדמויות שמודפסות בהם עכשיו? למד אותי בבקשה, כי אני בור ואין לי מושג על מי אתה מדבר.