יהדותן של אם ובתה נשללה כ-30 שנה לאחר הגיור - סרוגים

יהדותן של אם ובתה נשללה כ-30 שנה לאחר הגיור

אתר 'הארץ' מפרסם הבוקר מקרה חסר תקדים לפיו יהדותן של אם ובתה נשללה כ-30 שנה לאחר שהאם התגיירה. ההודעה כי יהדותה מוטלת בספק הגיעה לכלה שבועיים לפני מועד החתונה

author-image
יהדותן של אם ובתה נשללה כ-30 שנה לאחר הגיור
  צילום ארכיון (Yossi Zamir/Flash 90)

אתר 'הארץ' מפרסם הבוקר (ראשון) מקרה חסר תקדים לפיו יהדותן של אם ובתה נשללה כ-30 שנה לאחר שהאם התגיירה.

על פי הפרסום, תושבת בשם שרית אזולאי, שנולדה לשני הורים יהודים, הגיעה לבית הדין הרבני בכדי להירשם לנישואים אלא שבעומדה בפני בית הדין נאמר לה כי דייני ההרכב אינם מכירים ביהדותה ולכן אין באפשרותה להירשם לנישואים.

על פי הדייוח ב'הארץ', החלטתם של הדיינים התבססה על חקירות של אמה של הכלה שהביאה אותם להודיע לכלה כי הגיור שנשה לאמה בשנת 1983 בחסות הרב שלמה גורן, אינו תקף. בעקבות ההחלטה לפיה גיורה של האם אינו תקף נפסק כי האם גויה וכך גם ביתה שהגיעה להירשם לנישואים.

ראוי לציין כי מדובר במקרה שאירע לפני כשלוש שנים, בשנת 2012, אך הדיון בערעור על ההחלטה לפסול את יהדותה של האם, ומשכך גם את של ביתה, צפוי להתקיים רק השבוע.

תחילת הסיפור כאמור בשנת 1983 כאשר אמה של אזולאי התגיירה בבית דין רבני רשמי למחצה ואורתודוקסי למהדרין (בתי הדין המיוחדים לגיור טרם הוקמו אז) שפעל תחת הרב שלמה גורן. היא נישאה לבעלה הישראלי וכעבור שנה נולדה בתם, שרית, כיהודייה. כששרית היתה פעוטה, ואחיה הצעיר תינוק, הוריהם התגרשו בבית דין רבני בישראל, כיהודים לכל דבר.

על פי הפרסום ב'הארץ', גם בן זוגה של שרית הוא בן לגיורת, וכשהשניים הגיעו למועצה הדתית בירושלים כדי להירשם לנישואים, שלושה חודשים לפני מועד החתונה, הם הציגו, כנדרש, גם את תעודות הגיור של אמותיהם. פקיד הרישום אישר את בן הזוג, שעל הגיור של אמו חתום הרב עובדיה יוסף, אבל את שרית שלח לבית הדין האזורי להליך של בירור יהדות.

על פי הדיווח, הדיין שדן בעניינם של בני הזוג היה הרב יהודה חיים רבינוביץ' (דיין שבינתיים פרש)  שקבע כי התיק יידון בהרכב של שלושה דיינים. בדיון, שהתקיים כשבועיים לאחר מכן, התייצב אזולאי עם שני עדים המכירים את המשפחה ואת אורחות חייה.

לדברי אזולאי: "הדיינים שמעו את העדים ואז התחילו לשאול עליי. מי אני, מה אני, מה אנחנו עושים בשבת, ואם אמא שומרת שבת. ואז מתוך האולם הדיין ביקש שאתקשר לאמא שלי, באמצע יום עבודה. הוא לקח את הטלפון ושאל אותה מה פרשת השבוע. כמובן שהיא לא ידעה. אחר כך שאל אם היא שומרת שבת ואם שמרה נידה".

בפרוטוקול הדיון בבית הדין לא ציינו הדיינים את שיחת הטלפון עם האם, אז אישה בת 57, אבל כעבור שבועיים זומנה האם עצמה לבית הדין פעם אחת, ואז פעם נוספת, ועברה חקירות פנים אל פנים, לפרוטוקול, מול שלושת הדיינים, על אורחות חייה.

בעקבות הדיון הוחלט כי "היות שישנם ספקות לגבי גיור האם, על כן בית הדין אינו יכול לאשר את יהדותה של המבקשת".

לדברי אזולאי, פסק הדין של הרבנים, המבהיר כי אינם יכולים לאשר את יהדותה הגיע כשבועיים בלבד לפני מועד החתונה. כשהם חסרי אונים פנו בני הזוג ליו"ר ארגון 'רבני צהר', הרב דוד סתיו שמתוקף תפקידו החליט לרשום את הזוג לנישואים למרות פסק הדין. ראוי לציין כי אמנם הרישום שנעשה על ידי הרב סתיו מוכר בידי המדינה, אבל רק השנה, כשילדה שרית את בתם הבכורה, היא החליטה לערער על פסק הדין מ-2012 שיכול להשפיע על בתה, והחליטה גם להתראיין כדי להתריע בפני נשים שייתקלו או נתקלו בביטול גיורים כמוה.

ד"ר סוזן וייס, מנכ"לית מרכז צדק לנשים, המובילה את הערעור עם עורכי דינה של אזולאי,  אמרה כי "התנהלות רשויות הדת, בתי הדין הרבניים, רושמי הנישואים והרבנות, מביאה לכך שאין גר שיכול ללכת לישון בשקט במדינת ישראל".

לדבריה: "בין אם גיורת מגיעה לבית הדין להתגרש, בין אם גר מגיע להירשם לנישואים, כל אחד מהם עשוי לעבור חקירה בעניין אורחות חייו ולעתים יוכרז כי הגיור בטל. כעת אנחנו רואים שלמעגל הזה נוספו גם בני גרים שנולדו וגדלו כיהודים גמורים. אם לא תופסק התנהלות זו אנשים רבים צריכים לחשוש מהיתקלות ברשויות הנוהגות בהונאת הגר ובני הגר".

לדברי שרית, כדי להגיש את הערעור, היה צריך שיתוף פעולה של אמה, כדי לפתוח את תיק הגיור שלה. "אמא לא הסכימה בהתחלה, מאז הדיונים בבית הדין הרבני זה היה טאבו בשבילה", היא אומרת. "היא גרה בירושלים ליד בית הדין הרבני, ונמנעת מלעבור לידו מאז. היא פגועה. היא יהודייה שבחרה ביהדותה והם הכניסו לה סכין בלב. אבל אני מאוד רציתי לבטל את פסק הדין הזה. אני יודעת שכולנו יהודיות, אבל כשהבאתי את התינוקת שלי לעולם אמרתי לעצמי שזה לא הוגן להביא אותה לעולם בזמן שיש מישהו שמפקפק ביהדות שלה".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
6 תגובות - 6 דיונים מיין לפי
1
איפה 'נאמני הרבנות הראשית' שילחמו על כבודו של הרב גורן?
רמי | 22-11-2015 9:25
"נאמני הרבנות הראשית" = נאמני העסקונה החרדית
2
איך שגלגל מסתובב...
t | 22-11-2015 9:50
כשהרב גורן ביטל גיור למפרע, קמה צעקה גדולה והרב אלישיב פרש בגלל זה מבתי הדין...
3
טוב שנשארו עדיין רבנים במדינה שישימו קץ לגיורי הליצנות
עובד | 22-11-2015 11:40
4
באמת מצחיקה ההתנהלות הזאת כמו שמגיב 2 הזכיר
רפי | 26-11-2015 8:39
כשהרב גורן ביטל גיור למפרע (בין אם אני מסכים עם זה או לא), כל החרדים קמו על רגליהם האחוריות והגדירו אותו רפורמי ושאין לסמוך על פסיקותיו. הרב אלישיב אף התפטר מבית הדין. ושם זה עוד נעשה על מנת למנוע מקרי ממזרות. כאן לעומת זאת הם חוזרים על אותה פעולה של הרב גורן, אף מתנגד לא קם (!) מהציבור החרדי. תמוה בעיניי
5
ואהבת את הגר...
אלי | 16-12-2015 0:12
אפ' סרח, ההלכה אוסרת לשלוח את הגר חזרה לעמו. זו היא השורה התחתונה. אהבת הגר מחייבת למצאו פתרון, והנה הדביקו אות קין על משפחה שלמה לדורותיה, וכל כך למה??? יש מי שלוחש לי לאוזן: הרבנים רוצים "לסגור חשבון" ביניהם.
6
עוד נקודה
אלי | 16-12-2015 0:17
נניח שהרב גורן לא פסק כמו שהם היו פוסקים, גיורו גיור ואין אפשרות לבטל גיור למפרע. מה חסר בסיפור שמספרים לנו פה? מי זה "הארץ"?