225 סיבות למה לא צפוי שיפור במועצות הדתיות - סרוגים

225 סיבות למה לא צפוי שיפור במועצות הדתיות

הסיכוי לבטל את קיומן של המועצות הדתיות ולהחזירן למקום הראוי להן – כמחלקה ברשויות המקומיות שואף לאפס. בין ההסברים ישנו נתון אחד פשוט שמסביר הרבה.225 המינויים שבידי השר לשירותי דת

author-image
225 סיבות למה לא צפוי שיפור במועצות הדתיות

תארו לכן ששירות הספרייה העירונית יצא מהידיים של הרשות המקומית ויעבור למועצה חדשה, מקומית גם היא, אך מקבילה לעירייה. באותה מועצה יושבים חברים שמהווים כמעין דירקטוריון וממנים פקידים שיעסקו בכל הנוגע לשירות הספריות והשאלת הספרים. החברים נבחרים באופן הבא: 45% מהם נבחרים על ידי שרת התרבות והספורט, עוד 10% על ידי אשת רוח וסופרת בכירה, ורק 45% נוספים על ידי הציבור, באמצעות נציגיהם במועצת העיר.

נשמע הגיוני? בוודאי שלא. וגם נרגיע אתכן – הספריות עדיין באחריות הרשויות המקומיות. אבל כל מה שמתואר כאן הוא המצב בכל הנוגע לשירותי דת. אלה הם השירותים היחידים שמסופקים לציבור באמצעות מועצה מיוחדת. לא דרך מחלקה מסודרת ברשות המקומית, לא באמצעות רשות ממשלתית, אלא באמצעות מועצה קטנה ועצמאית שלמעלה ממחצית מחבריה לא מייצגים את הציבור. תחליפו את שרת התרבות והספורט בשר לשירותי דת, את אשת הרוח הבכירה ברב המקומי ותקבלו את המועצה הדתית שלכם.

חכו, אין צורך להתניע את הרכב ולחפש את המועצה הדתית הקרובה למקום מגוריכן. זאת משום שסביר להניח שאין כזו סביבכן. מתוך כ-260 רשויות מקומיות בישראל, יש רק בכ-130 מהן מועצות דתיות. וגם הן על הנייר. מה זאת אומרת? מסתבר שהפרוצדורה להרכבת וכינוס מועצה דתית כל כך מסובכת פוליטית, שהחוק בעצמו מתיר להן עד שנה מיום הבחירות לרשויות המקומיות להתכנס. גם זה אינו מספיק, כי גם בדדליין הזה עמדו נכון לשנה שעברה כ-15% מהמועצות בלבד. המשמעות של הנתון הזה היא שבהרבה מאוד רשויות מקומיות אין פיקוח של הציבור על שירותי הדת.

ומה עם אלו שכן מתפקדות? גם שם המצב לא מי יודע מה. במהלך הקיץ שמענו שהמשטרה פשטה על המועצה הדתית בנתניה ובית המשפט קבע מעצר בית ליו"ר המועצה הדתית. בירושלים הוגשה תלונה למשטרה בגין חשדות לשחיתות לכאורה על ידי מזכיר מחלקת הכשרות במועצה הדתית ויו"ר המועצה. אמנם השחיתות המצערת ברשויות המקומיות מוכרת וידועה, אך זו לא פוסחת על המועצות הדתיות.

הפוליטיזציה של המועצות הדתיות רק התקדמה עם השנים. בשנים האחרונות נחקק תיקון לחוק שקובע כי במקרה שמועצה דתית איננה מכונסת ישנה אפשרות לשר לשירותי דת למנות שני "ממונים" מטעמו שיישאו בסמכויות ובאחריות של המועצה הדתית. אמנם סגן השר הקודם לשירותי דת, ח"כ הרב אלי בן דהן ניסה לשנות את המדיניות, ולקדם את הרכבת המועצות ולא למנות ממונים מטעמו, אך האפשרות בחוק עדיין שרירה וקיימת.

הסיכוי לבטל את קיומן של המועצות הדתיות ולהחזירן למקום הראוי להן – כמחלקה ברשויות המקומיות שואף לאפס. בין ההסברים ישנו נתון אחד פשוט שמסביר הרבה. שימו לב לכמות המינויים שבידי השר לשירותי דת. ישנן 132 מועצות דתיות פוטנציאליות, כאשר מספר החברים בהן מגיע לכ-500. מכיוון שלשר לשירותי דת אפשרות למנות 45% מכלל החברים בכל מועצה דתית, מדובר ב-225 מינויים אפשריים. נכון, רובם לא מקבלים שכר. אבל מדובר ב-225 אנשים שאם הם ממונים הם יכולים להשפיע על שירותי הדת של כל אזרח ואזרחית, משל היו נבחרי ציבור בעצמם. מישהי מכן יכולה לדמיין שר שיוותר על סמכות שכזו?

המינימום שיש לדרוש הוא תיקון המעוות והחזרת שירותי הדת לידי הציבור. יש להגדיל את כמות נציגי הציבור בהרכב המועצה באמצעות הפחתת כמות המינויים האפשרית על ידי השר לשירותי דת והגדלת כמות הנציגים מהרשות המקומית. בנוסף, יש להביא לכך שהמועצות הדתיות יתכנסו תוך פרק זמן מוגדר גם אם אין הסכמה פוליטית ולפשט את תהליכי הבחירה, זאת על מנת להגביר את הפיקוח על שירותי הדת המקומיים.

==

תני פרנק הוא ראש תחום דת ומדינה בתנועת נאמני תורה ועבודה

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
10 תגובות - 10 דיונים מיין לפי
1
קראתי את הכותרת וגלגלתי לראות אם הוא מ"נאמני"- וצדקתי
אז אין צורך לקרוא את הפמפלט- אמשיך לכתבה הבאה | 09-11-2015 13:46
2
שכר בטלה
שרוליק | 09-11-2015 13:59
ומה יהא על "שכר הבטלה " הגבוה ממנו נהנים ראשי המועצות הדתיות ? אם אתה באמת רציני סע ו טייל ברחבי ישראל ותבדוק מה התפוקה שנותנים ראשי המועצות הדתיות ומי זקוק להם בכלל ?
3
ל-1 יש לך טענה עניינית אחת כנגד תוכן המאמר?
| 09-11-2015 14:25
המצב בשירותי הדת הוא על הקרשים וכותב המאמר מיטיב לעמוד על הכשלים המובנים שבו. מה זה משנה מיהו ומניין הוא בא?
4
צודק בכל מלה ומלה. הלוואי והיו סוגרים את המועצות הללו
שמואל הקטן | 09-11-2015 14:27
וכל עם ישראל היה מרוויח.
5
אמור לי מי הכותב ואגיד לך מה הוא כותב.
דג בים | 09-11-2015 14:46
אין פה חידוש.. לנאמני תורה ועבודה מעולם לא היתה הבנה מה חשיבות האי כפיפות של הרבנות. כי הם רגילים להתכופף.
6
ל-1 אני מבין שקשה לך לחשוב
NRG | 09-11-2015 15:12
בצורה ביקורתית ולהסתכל למציאות בעיניים.
7
נאמני תורה ועבודה נתמכים ע"י הקרן החדשה !! הם מתיוונים!
| 09-11-2015 17:36
נאמני תורה ועבודה הם המתיוונים של ימינו !!!!!!!
8
למה צריך לענות למי שיש לו חותמת של משוגע.
אריאל | 09-11-2015 17:51
התקציבים של נאמני תורה ועבודה יותר מטרידים אותי מאיפה הכסף? מאיזה גוף אנטי ישראלי/יהודי הבאתם אותו.
9
כותב המאמר מעדיף ששרותי הדת "יתנהלו" ע"י רפורמים ושונאי
מה הוא מתיפיף?? | 10-11-2015 5:45
מה האלטרנטיבה? שהעיריות והמועצות המקומיות שהדבר האחרון שמענין אותן בעירן זה שירותי הדת ימנו רפורמים ושונאי תורה שיחריבו את שירותי הדת במדינה? ניהול שירותי הדת במתכונת הנוכחית היא בגדר הדבר הכי קרוב לטוב האפשרי במצב הקיים. האלטרנטיבה היא פוליטיזציה בכיוון האנטי-דת.. אבל אין מה לעשות הוא מ"נאמני"..
10
יש סיבה אחת!! תחת העיריה לא יקבלו שקל...
חייל דוס | 12-11-2015 13:45
ראשי ערים מטפלים במה שפוליטי ומה שיגרום להם להיבחר בפעם הבאה אז בעיר חילונית לא רק שאין לא אינטרס לטפל בדת אלא להפך אם הוא יקצה תקציבים לדת הוא רק יפסיד מהרוב החילוני ולכן בגלל שאנחנו במדינה יהודית הממשלה הפרידה את הדת מהעיריה ויש להם תקציבים משלהם בדיוק כמו שהפרידו את המים מהעיריה בגלל שהם היו לוקחים את הרווחים ומביאים את אייל גולם ביום העצמאות במקום לטפל בתשתית של המים