ברוך דיין האמת: נפטר הארכיאולוג אדם זרטל - סרוגים

ברוך דיין האמת: נפטר הארכיאולוג אדם זרטל

ברוך דיין האמת בגיל 79, נפטר הארכיאולוג אדם זרטל, הקיבוצניק שגילה את מקום 'מעמד הברכות והקללות' בהרי השומרון - הר כביר והר עיבל. ההלוויה ביום שלישי בשעה 15:00 בעין שמר

ברוך דיין האמת: נפטר הארכיאולוג אדם זרטל
  אדם זרטל בחפירה (צילום: HANAY, ויקימדיה)

ברוך דיין האמת בגיל 79, נפטר הארכיאולוג אדם זרטל, הקיבוצניק שגילה את מקום 'מעמד הברכות והקללות' בהרי השומרון – הר כביר והר עיבל.

זרטל נולד בקיבוץ עין שמר בעמק חפר ולמד כלכלה וחקלאות. במלחמת יום הכיפורים נפצע קשה במהלך הצליחה של תעלת סואץ, כששרת כקצין הנדסה, פציעה שליוותה אותו לאורך כל ימיו.

לפני פציעתו החל בלימודי ארכיאולוגיה, ולאחר שחרורו מבית החולים שם אושפז כשנה, סיים את הדוקטורט בנושא "ההתנחלות הישראלית בהר מנשה".

כארכיאולוג חפר זרטל בהר מנשה ובהר אפרים. הוא חפר בלכיש, בח'ירבת אל-חמאם בשומרון, בתל אסור ובאל-אחוואט שבנחל עירון.

את פרסומו קנה בזכות חשיפת המזבח הישראלי בהר עיבל אותו זיהה כ'מזבח יהושע' ובו נערכו מעמד הקללות עם כניסת בני ישראל לארץ. טענתו זכתה להתנגדות מצד מספר ארכאולוגים, שטענו כי ספר דברים מאוחר לתיארוך של התורה ואינו מהווה מקור מהימן היסטורי. עוד טענו נגדו כי הזזת הר הברכה מהר גריזים להר עיבל איננה עולה בקנה אחד עם הידוע לחוקרים.

מקום היסטורי נוסף לגביו העלה זרטל השערות נמצא בהר מנשה, בדרום הכרמל, בו שיער זרטל כי נמצא "חרושת הגויים" המוזכר בהקשר של מלחמת ברק בן אבינועם וסיסרא. זרטל שיער כי מקורם של הממצאים הוא מדרום איטליה – סרדיניה מ"גויי הים" ולכן נקרא המקום על שמם.

ההלוויה ביום שלישי בשעה 15:00 בעין שמר.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
3 תגובות - 3 דיונים מיין לפי
1
איזה איש!
דוד | 18-10-2015 18:42
למדתי אתו באוניברסיטה. למרות שהיינו מחוגים שונים, הוא למד ארכיאולוגיה ואני היסטוריה, מצאנו שפה משותפת וידידותית. איש נהדר, בעל מעוף, סקרן כפייתי, מתון, חכם. זכיתי להכירו. לך לשלום אדם, איש יקר!
2
תנחומים
ישראל עוקב | 18-10-2015 20:24
אניכולי צער על מותו של חברי ומורי היתה לי זכןת ללמוד תחתיו מגיע לך גן עדן
3
אדם זרטל
אהובה | 18-10-2015 23:09
אדם זרטל המנוח היה גם סופר מוכשר ופרסם קובץ סיפורים קצרים שאחד מהם זכה בפרס של כתב העת "קשת" לסיפורת שבו זכה לפניו קיבוצניק אחר, עמוס עוז.