שטייניץ: "למנות דייניות לבתי הדין"; בכירים ברבנות: "הן פסולות מלהעיד" - סרוגים

שטייניץ: "למנות דייניות לבתי הדין"; בכירים ברבנות: "הן פסולות מלהעיד"

מבוכה קלה נרשמה בהשבעתם של הדיינים החדשים כשיו"ר הוועדה, יובל שטייניץ, ייחל למינוי דייניות לבתי הדין. בכירים ברבנות: "חבל שאלו הצהרותיו של השר"

שטייניץ: "למנות דייניות לבתי הדין"; בכירים ברבנות: "הן פסולות מלהעיד"
  (צילום: מארק ניימן/ לע"מ)

יו"ר הוועדה למינוי דיינים, השר יובל שטייניץ, השתתף היום (ראשון) בטקס השבעתם של 22 הדיינים החדשים שנבחרו לכהן בבתי הדין האיזוריים.

במהלך דברים שנשא התבטא שטייניץ באמירה שגרמה לחלק מהנוכחים לזוע על כסאם באי נוחות כאשר ייחל כי בעתיד ימונו גם דייניות לבתי הדין.

בהתייחסו לדיינים שנבחרו אמר שטייניץ כי "זו נבחרת איכותית, משכמה ומעלה ובעלת הציונים הגבוהים ביותר. בתי הדין הרבניים צריכים לשמש אוזן קשבת לכלל הציבור. אני פונה אליכם בתקווה גדולה, שתחזקו את מעמדם ותדמיתם של בתי הדין הרבניים. אין לי ספק, שתשפטו לצדק ובחמלה לטובת הציבור".

לאחר מכן התייחס שטייניץ לכמות הנשים המכהנות כחברות בוועדה למינוי דיינים ואמר: "בוועדה היה מספר שיא של נשים, אני תקווה כי לא ירחק היום שהמערכת תשתנה ותמונה דייניות בבתי הדין. אנחנו עם יהודי במדינה יהודית. המסורת חשובה לכולנו. התורה היא סלע קיומנו. כולנו עם אחד, ועלינו לפעול יחד לחיזוק מדינת היהודים, ולבתי הדין הרבניים יש חלק בכך".

בתגובה לדבריו של שטייניץ, שכאמור גרמו לנוכחים אי נוחות, מסרו גורמים בכירים ברבנות הראשית כי "נשים פסולות להעיד ובוודאי לדון".

"זו ההלכה, חבל שאלו הצהרותיו של השר ועוד בטקס חגיגי מסוג זה", מסרו הגורמים ל'כיכר השבת'.

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, העניק לדיינים המתמנים את כתב מינויים, לחץ את ידיהם ולאחר מכן נשא דברים.

בדבריו הדגיש הנשיא את חשיבות תפקיד הדיינים ואמר :"מצווים הדיינים להפוך בעצמם לשלוחיו של מקום; לחוד החנית המוסרי של העם. וככאלו, מוטלת עליהם אחריות אישית כבדה ביותר. אינכם דיינים לכנסת ישראל- בגלותה, ואינכם חס ושלום נציגי מגזר זה או נציגי מגזר אחר – חסידים, ליטאים, אשכנזים או ספרדים. הנכם מתמנים היום כדיינים בבתי הדין של מדינת ישראל, לשרת את כלל העם בישראל. בכל שעה ושעה בה תשבו כדיינים על כתפיכם מוטלת החובה להחיות את ישראל ולהביא גם צדק, גם רחמים, לבעלי ולבעלות הדין העומדים לפניכם. פסיקתכם יכולה להיות ביטוי של מנהיגות המושיבה את העם על אדמתו מתוך שהיא מעניקה לו שקט ורווחה. מי ייתן, וכזו היא תהיה."

בסוף דבריו ציטט הנשיא מתוך תפילתו של הרב מרדכי אליהו זצ"ל בבואו לישב בדין, וכך היה מתפלל: "חוננו חכמה בינה דעת והשכל. שלא נאמר על טהור- טמא ועל טמא- טהור. על מותר- אסור ועל אסור- מותר. על זכאי- חייב ועל חייב- זכאי. ותצילנו מכל שגיאות וטעויות ויהא ליבי חזק ואיתן להוכיח כל עושי עוול להציל עשוק מיד עושקו ושיהא שם שמים מתקדש על ידינו. אמן, סלה".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
7 תגובות - 7 דיונים מיין לפי
1
חבל שזאת התשובה של הדיינים הלא דגולים אשר יקבעו גורל הכ
מלאני | 11-10-2015 19:54
יש להזכיר ל"נאורים" שכולנו חיים ב-2015 והיגיע הזמן ליישר קו עם המציאות- הפליה וכפיה פסולות הן-מחריד ומקומם
2
למגיב 1 - צודק!
אלי | 11-10-2015 21:22
אולי באמת ב2015 כדאי שנהיה נאורים ונבטל את המוסד המיותר הזה?! לא?!? זה הרי בעצם מה שאתה אומר.. כי לפי ההלכה הם פסולות לדון, וא"כ זה כנראה הנאורות היותר עליונה, גם אם לתרבות המערבית הנאורה נראה הפוך.. וכולנו רואים איפה התרבות המקולקלת הזאת נמצאת היום.. באיזה שפל רמה מוסרי.. ב"ה שבחר בנו מכל העמים ונתן לנו את תורתו!
3
למלאני
דני | 11-10-2015 21:32
לאיזה 2015 אתה מדבר? של אירופה המתאסלמת? אולי ארה"ב שהולכת ונעשית אנטישמית? אולי לאוהבי מצעד הגאווה שלא חידשו שום דבר.. (הם היו גם בסדום ועמורה) התורה ניצחית אלוהים הוא לא משנה דעתו.. 2015 זה ספירת הנוצרים סתם שתדע..
4
ל-2: מה בדיוק השתנה ב-2015?
שי | 11-10-2015 21:37
תורה חדשה ניתנה מהר סיני? אגב, לא צריך לראות בכל דבר כפייה והפלייה. האם את מוכנה למנות אותי לתפקיד הבלן במקווה נשים?
5
שטייניץ שגה אך לא טעה לחלוטין
יהודי פשוט | 11-10-2015 22:48
שיטת התוס' ב"ק טו: ונדה נ. (כמדומני, עכ"פ לחלק מהשיטות שם) היא שדבורה היתה דנה, ואע"פ שאשה פסולה לדון מ"מ כשרה להעיד. אמנם כמובן לא נפסק כן בטור ובשו"ע כפי שצויין לעיל, אלא שהיתה מלמדת שופטי ישראל את חוקי התורה ברוח בינתה ובהשראת השכינה אשר עליה.
6
יש דברים שבאמת חכמים אסרו על הנשים
ישר | 12-10-2015 7:38
ללא סיבה כמו להעיד, במקרים מסויימים, הרי אם ישנה רק עדות אישה או במקום שיש בו רק נשים, אישה יכולה להעיד. כך הרמא פוסק! כמו כן בגמרא כתוב " אין דרכה של אישה..." ישנם דברים שלא היו נהוגים והיו אסורים אך אם היום הם נהוגים הם יהיו מותרים. צריך להתייעץ עם גדולי הדור לראות את גבולות סמכות האישה בימינו לאור זה שכבר יש שופטות, חברות כנסת ועוד. בברכת התורה.
7
ישנם דברים שנפסקו בהתאם לתקופה וניתנים לשינוי אם
משה | 12-10-2015 9:23
הסביבה השתנתה. למשל הקרבנות. בשעתו בזמן המוהרי"ל דיסקין והרב זוננפלד זצ"ל רצו לחדש את הקרבנות. בספר עמוד אש תולדות המוהרי"ל מביא מכתב שעצר יוזמה זו של חידוש הקרבנות. רבני ירושלים טענו ש"נשלמה פרים שפתנו" זו מעלה ולא ירידה. לכן אין רשות לשנות את זה. כך ביטלו את חידוש הקרבנות. אותו דבר בעדות ודיינות. האשה באותה תקופה הייתה תלויה לחלוטין בבעלה. לכן היה אסור לתת להם לדון ולהעיד. גם באותה תקופה נשים שלא היו תלויות, כמו חולדה, דבורה, מרים, מיכל, ברוריה וכו' דנו והעידו!