האם מותר לקרוא הודעות אימייל בחול המועד?

האם מותר בחול המועד לשמוע הודעות בתא קולי ולאחר מכן למוחקם? וכן, האם מותר לפתוח בחול המועד את האימייל במחשב ולראות האם הגיעו הודעות חשובות? הרב אלחנן פרינץ משיב

האם מותר לקרוא הודעות אימייל בחול המועד?
  (צילום: שאטרסטוק)

שאלה

האם מותר בחול המועד לשמוע הודעות בתא קולי ולאחר מכן למוחקם? וכן, האם מותר לפתוח בחול המועד את האימייל במחשב ולראות האם הגיעו הודעות חשובות?

תשובה

ראשית אינני כופל בהיתר עשיית מלאכה בחול המועד כשאין בה טורח והיא מעשה הדיוט, שכן כבר הבאנו בזה את דעות הראשונים וההלכה בתשובה מפורטת, וקחם משם.

לגבי שמיעת הודעות, איתא בספר היראים (שד) לגבי מלאכה שאין בה טירחא: "מלאכה מועטה בביתו מותרת. והא דאמר רבא במוע"ק שלהי פ"א פרקמטיא כל שהיא אסורה, היינו להולך בשוק דאיכא טרחא, אבל בביתו דליכא טרחא נראה שמותר", וכן הובא בשבלי הלקט (רכא).

על אחת כמה וכמה כאשר אינו יודע אם ההודעה היא לצורך המועד. דאם התירו בדבר שאין בו טירחא והיא מלאכת הדיוט, אף כשאין בזה צורך המועד (עיין בתשובתנו בעניין בעניין שמירת מספר חדש בפלאפון בחול המועד). ברור שיתירו בדבר כזה שהוא ספק לצורך המועד. וכבר כתב המשנה ברורה (תקלז, סק"א): דבר האבד ר"ל שאם לא יעשהו עכשיו יבא לידי הפסד. ואם הדבר אצלו בספק עיין במ"א שמקיל ובח"א כתב שיעשהו ע"י עכו"ם ולא בעצמו ועיין בבה"ל (ד"ה 'דבר') שצידדנו דכונת המ"א הוא ג"כ אם אותו החשש שהוא חושש הוא מצוי שיבוא ואז נראה דיש להקל גם ע"י עצמו, אכן יראה לעשות בצנעא אם אפשר ועיין בפמ"ג שכתב דלדברי המ"א יש להקל נמי בספק צורך המועד והיינו ג"כ אם בעיניו קרוב שיהיה זה לצורך המועד.

כלומר, מפורש בדברי המשנה ברורה להקל בספק צורך המועד. ובוודאי דאצלנו קל יותר כיוון דשמיעת ההודעות היא מלאכה הנעשית בצינעא בתוך ביתו.

כמו כן, אם לא נתיר לו לשמוע את ההודעה הדבר עלול לפגוע בו בשמחת החג, שכן הוא יהיה במתח, מחשבות ודמיונות מי זה שחיפש אותו. ומצינו בשו"ת התעוורות תשובה (ד, מח) דהתיר לעשות מלאכה אף שאין בה צורך המועד כשדואג ונמצא במצב של לחץ, שאם לא יעשנה הדאגה תפריע לו לשמחת החג, וצורך המועד שיהא שמח, וזו לשונו: "לדעתי אנשים שבטבעם אם יש להם לעשות דבר מה לפי חולשת עצביהם הם טרודים עי"ז במחשבתם עד שיעשו הדבר המוטל עליהם מותר להם לעשות הענין שמוטל עליהם גם בחוה"מ… וכן כל הרפואות מותרות בחוה"מ וישוב הדעת לא יגרע מזה". וכבר כתב כעין זה בשער הציון (תקמה, סק"ל) וזו לשונו: "ומצאתי בריטב"א וז"ל יש תימא מה צורך יש בזה, וי"ל כגון שהוא לצורך עניני יו"ט א"נ מפני שמחת הרגל שלא יהא בדאגה ויש בהן צורך למשלח או למי שנשתלח לו".

לאור כל זה אינני רואה שום סיבה שלא להתיר לשמוע את ההודעות בתא הקולי. וראיתי דכתב בספר שמירת המועד כהלכתו (ד, יא): "מותר לשמוע אותם (הודעות שהוקלטו בתא קולי) אם יתכן ויש ביניהם הודעות הנצרכות לו למועד". ולפי דברים אלו נמצינו למדים דניתן לבדוק בחול המועד באימייל לראות אם נכנסה לו הודעה חשובה. שכן אי הקריאה עלולה לגרום לו דאגה ומתח. בייחוד בימינו בהם אנשים מעבירים הודעות חשובות מאוד באופן זה (כהודעה על פטירה או לוויה. ומאידך הודעה על ברית וכו'). וכן כתב בספר שמירת המועד כהלכתו (ח הערה 88) להתיר מטעם זה לבדוק את האימייל בחול המועד.

ולגבי מחיקת הודעות אף שאין היא לצורך המועד כבר ביארנו במספר מקומות שהותרה מלאכת הדיוט שאין בה טירחא (אמנם כתבנו דהמחמיר תבוא עליו ברכה). אולם הכא צד נוסף להתיר (למחוק) שכן התא קולי מוגבל בכמות ההודעות שיכולות להיות בו. ואם הוא יהיה מלא עלולה הודעה חשובה שלא להיקלט.

העולה לדינא

מותר בחול המועד לשמוע הודעות בתא קולי ולאחר מכן למוחקם. וה"ה דמותר לפתוח בחול המועד את האימייל במחשב ולראות האם הגיעו הודעות חשובות. שכן יתכן דיהא בזה צורך המועד, ויש להקל בזה במקרה דנן, כיוון דלא הוי טירחא, וזהו מעשה הדיוט.

==

הרב אלחנן פרינץ – מח"ס שו"ת אבני דרך

 

כתיבת תגובה

הוספת תגובה - סרוגים
הדפסה

שם

נושא

תוכן

תגובה 1
הצג את כל התגובות